Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Cartman
Skrevet

Ja og nei. IQ er en ting. Kunnskap og visdom er noe annet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke smartere generelt i det hele tatt, men kanskje når det gjelder de store linjene. Jeg ser lett ting "ovenfra", som folks hensikter og hvordan ting henger sammen, i alt fra helse og storpolitikk til personlige relasjoner mellom mennesker. Men føler meg lite smart når det gjelder å leve mitt eget liv, ta gode valg i forhold til flytting, økonomi, egne relasjoner osv. Jeg sliter også med f.ex. matte, men er bedre i språk enn mange andre. Jeg ser lettere opprinnelsen av ord enn andre f.ex., og vet at det ordet ikke er relatert til det ordet, før jeg slår det opp. Så ja i noen ting, der jeg rister på hodet og tenker det er da åpenbart, men i andre ting er jeg rett og slett dum.

Anonymkode: 28b58...042

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Godt spørsmål :) På en måte ja, har livserfaringer som gjør meg til en hardbarka realist uten evnen til å lure meg selv slik andre klarer. og så har jeg en egen evne til refleksjon som jeg har hatt siden jeg kunne tenke selv. Men i det store og det hele hvis man bare tenker målbar iq så er jeg nok like gjennomsnittlig som de fleste andre. Det er jo egentlig få av oss som er så voldsomt unike som man skal ha det til.

Anonymkode: d78f6...20d

AnonymBruker
Skrevet

Teoretisk er jeg smart. Praktisk er jeg en komplett idiot med bare tommeltotter. Så det kommer an på hva du spør om ;)

Anonymkode: c9190...4e4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Alltid veeeeeldig mange med "bevis" på at de er mer intelligent enn folk flest på kg. :ler:

Jeg er helt gjennomsnittlig, dessverre også litt for lat for å få inn påfyll.

Anonymkode: 67272...1ac

Ja rart det der. Er visst på KG hodejegerne skal lete🙈

Anonymkode: cba62...646

• Nyttig 1
Skrevet

Føler meg som den dummeste i den smarte klassen om det gir meining.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok relativt gjennomsnittlig kunnskapsrik, men jeg merker jeg ofte tenker raskere enn andre. 

I oppveksten var det vanskelig, da jeg følte meg utenfor. Det ble lettere i studietida og senere i jobb, da man jo ofte der møter likesinnede. 

Nå føler jeg litt på det igjen, når jeg har begynt å møte barna sine venner sine foreldre. Men siden jeg nå omgås kvikke folk på jobb, så er det lettere å være med tregere folk på fritida. 

Anonymkode: 93930...ac0

AnonymBruker
Skrevet

"Folk flest": ja jeg vet at jeg er smartere enn gjennomsnittet. På jobb: nei, der er jeg middels på intelligentskalaen. 

Og det med å verdsette "Emosjonell intelligens" kan jeg reagere på. Vi har en kollega som selv sier "jeg har ikke den høyeste IQen, men har høy EQ". For henne betyr det å hele tiden lage "kos" på kontoret. F.eks dersom folk har bursdag så pimper hun pultene deres med effekter fra Nille, og insisterer på allsang. Vi har mange tech-nerder på jobb som blir brydd av dette, men det klarer hun ikke se fordi hun "lager jo god stemning". Så selv med hennes selverklærte EQ så klarer hun egentlig ikke å lese folks individuelle behov. 

Anonymkode: 50e49...49b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om «smartere» er riktig ord. Men jeg blir stadig overrasket over hvor dårlig allmennkunnskap folk har. 

Anonymkode: 16e70...1a5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Meg med IQ 132, i følge en test. Jeg har bare bachelorgrad og er en lathans. Mine fritidsinteresser er mest å sitte på rompa og spise snop og drikke kaffe, gå korte turer og være litt sosial.  

Anonymkode: be0eb...c03

Kjenner ingen andre med så snevre interesser, rumpesittende og godterispisende som meg, og jeg skal liksom være intelligent? 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke generelt, men på enkelte ting som f.eks mote og trender. Når folk skal fremme at "nå er det INN med grønt", som bare er en farge og kommer jo helt an på hvor denne grønnfargen er. Eller at det plutselig er INN med ditt og datt som jeg selv har brukt i ca 15 år, for så neste år er det UT og da er jeg liksom umoderne. Tenker folk som følger trender har null personlig stil og at de er litt dum på det området. Jeg ser også stilene bygge seg opp 10 år før de lander i Norge, uten at jeg nødvendigvis følger de selv. 

Anonymkode: 7602b...9bc

Hva har dette med å være smart å gjøre?

Anonymkode: 2ec0a...981

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok relativt gjennomsnittlig kunnskapsrik, men jeg merker jeg ofte tenker raskere enn andre. 

I oppveksten var det vanskelig, da jeg følte meg utenfor. Det ble lettere i studietida og senere i jobb, da man jo ofte der møter likesinnede. 

Nå føler jeg litt på det igjen, når jeg har begynt å møte barna sine venner sine foreldre. Men siden jeg nå omgås kvikke folk på jobb, så er det lettere å være med tregere folk på fritida. 

Anonymkode: 93930...ac0

😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om «smartere» er riktig ord. Men jeg blir stadig overrasket over hvor dårlig allmennkunnskap folk har. 

Anonymkode: 16e70...1a5

Kanskje du burde se på noe annet enn Paradise Hotel og Love Island?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Føler du at du er smartere enn folk flest?

De fleste vet at de ikke er det, men de føler likevel at de er det. Hva føler du?

Anonymkode: dae52...b18

Det er jo ganske narcissistisk; litt sånn som Trump.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kjenner ingen andre med så snevre interesser, rumpesittende og godterispisende som meg, og jeg skal liksom være intelligent? 

Det er ikke alle testene som stemmer. De fleste du tar på nett viser for høy verdi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har papirer på at jeg er under gjennomsnittet intellektuellt. Men emosjonellt tror jeg at jeg scorer høyt, blant annet.

Vil tro jeg er midt på treet samlet sett.

Anonymkode: 76266...a14

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men folk forteller meg det stadig - at jeg er smart. Og jeg synes mye er lett. Og jeg har så å si aldri opplevelsen av å møte en person og tenke, oi, du er mye smartere enn meg fordi jeg skjønner ikke hvordan du tenker. Jeg møter selvsagt folk som har mye kunnskap og ferdigheter jeg ikke har, men ikke med et dypere resonnement enn meg. Hadde sikkert værtfall fint å få møtt sånne personer.

Husker da jeg gikk i 2.klasse at jeg ble litt frustrert fordi de i klassen (på samme alder, mange eldre også) ikke klarte å holde flere tanker i hodet samtidig, og hoppet på  konklusjoner uten tilstrekkelig informasjon eller bare påsto at ting var fakta om det kunne gi dem fordeler. Da tenkte jeg at de var dumme (og slemme). Læreren min i 2. og 3.klasse sa noe rart til meg da jeg gikk i 3.klasse, hun sa at jeg som voksen burde flytte til en større by og studere der. Som voksen har jeg faktisk tatt rådet hennes, og kun studert ved de største universitetene.

Jeg opplevde også læreren min i 1.klasse som dum, for hun klarte ikke å forklare ting (type hvordan brukes et komma!), som om hun ikke skjønte det ordentlig selv, og til slutt bare slutta jeg å spørre henne om å forklare ting og spurte heller mine foreldre i stedet. Mulig hun hadde hjernetåke fordi hun var gravid. Hun sa mye som ikke ga mening. Men jeg kunne lese før skolestart, så det var ikke så farlig, jeg brukte bøker til å lære meg selv. 

Jeg har aldri tatt en iq-test utover skole-moden-test som 6-åring i 1987. Jeg tror det var lurt at jeg aldri fikk vite resultatet, utover at jeg var skolemoden og vel så det. 

Jeg er ganske lite intuituv på romlighet/ spacial awareness, og retningssans. Det er evner jeg gjerne skulle hatt. 

Og noen ganger virker jeg "dum" fordi jeg overtenker ei oppgave og gjør den kompleks mens den egentlig er svært enkel. Derfor må jeg øve meg på å tenke ut hvordan den som har gitt oppgava, er, og matche det. Det er litt som å lære å løse visse typer gåter, man må lære seg mønsteret. 

Anonymkode: 72302...d04

Skrevet

Dersom man måler smarthet på suksesser i livet som gods og gull kommer jeg ikke spesielt bra ut.

Men jeg har satt mange positive spor etter meg på mitt intellektuelle fagområde så jeg tror jeg bør score ganske bra der.

I tillegg til det intellektuelle kombinerer jeg det med det praktiske. Jeg er familiens handyman som tar det meste av praktiske utfordringer som husbygging, reparasjoner på bil, vaskemaskin, møbler, etc. Jeg tror jeg ligger ganske godt an i forhold til gjennomsnittet der også. Jeg har også vært smart nok til å få en kone som verdsetter at jeg driver med sånt.

Og så har jeg vært smart nok til å ta vare på kropp og helse med trim og riktig kosthold . . og ikke minst ved å kutte røyken i ung alder og aldri prøve narkotiske stoffer.

Det var nok selvskryt. Jeg har som mange andre begått mange dumme feil gjennom livet og tør ikke påstå jeg er smartere enn gjennomsnittet, selv om det er noe de fleste vil tro om seg selv . . . .

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tenker ikke at jeg er så smart, men jeg har høy terskel for å tenke at folk er smarte. Type venninna mi som er lege. 

Merker også godt at andre ofte er dummere enn meg uten at jeg tenker jeg er så smart fordi om. 

Det mest tydelige tegnet på at man er dum er at man tror man vet alt. De smarteste jeg vet innenfor sitt feil er ydmyke vedrørende at de ikke kan alt om dette. 

Jo mer man vet, jo mer vet man at man ikke vet alt om dette.. 

Anonymkode: 9ddae...230

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Føler du at du er smartere enn folk flest?

De fleste vet at de ikke er det, men de føler likevel at de er det. Hva føler du?

Anonymkode: dae52...b18

Når det gjelder intelligens, vet jeg at jeg er smartere enn de fleste. Jeg lærer raskt og jeg "ser" komplekse sammenhenger mye raskere enn de fleste og bruker det til å løse komplekse oppgaver raskt og effektivt. Skårer høyt på IQ-tester.

Men at man er smart, trenger ikke bety at man alltid gjør smarte ting. Jeg har flere ganger gjort og sagt dumme ting, og det er spesielt i sosiale sammenhenger jeg kan være direkte klønete.

Anonymkode: 382ae...280

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...