Gå til innhold

Hvordan holde katt unna småfugler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Abra skrev (2 minutter siden):

Hadde det vært på tomta mi hadde jeg gjort det hvis redet var slik at katter lett kunne tatt dem. 

Det er fortsatt ikke lov.

Anonymkode: d6ebc...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er fortsatt ikke lov.

Det er forskjell på å ødelegge et rede av egoistiske årsaker og å ødelegge det for å REDDE fuglene så de kan få unger et annet sted. Jævla regelnazi… er lov å tenke litt selv også.

Anonymkode: 1efae...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er under et tak. I hodehøyde for meg. Og de hopper rundt på gresset og finner blader og insekter, så de er veldig eksponert.

Anonymkode: cb943...aef

Så det er nede på bakken faren er da, ikke der redet er?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (5 minutter siden):

Så det er nede på bakken faren er da, ikke der redet er?

Det stemmer. Fugleungene kommer jo til å være beskytta mens de er i redet. Men jeg er redd for at en eller begge av foreldrene skal bli drept, og at ungene dermed ikke skal få nok mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer. Fugleungene kommer jo til å være beskytta mens de er i redet. Men jeg er redd for at en eller begge av foreldrene skal bli drept, og at ungene dermed ikke skal få nok mat. 

Eller ungene, når de flyr ut av redet. Men det kan skje når de flyr ut av hagen også. Forhåpentligvis oppdager foreldrene katten etter hvert, slik at de passer seg mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes noen greier du kan sette ut hagen, som avgir en høy, pipende lyd som katter ikke liker. Mulig fugler heller ikke liker det, da. 

Det heter katteskremsel eller ultralyd katteskremsel eller noe slikt. Alternativt, legg rosegrener med torner under reiret. Eller andre stikkende busker. 

Anonymkode: a8784...f0d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes noen greier du kan sette ut hagen, som avgir en høy, pipende lyd som katter ikke liker. Mulig fugler heller ikke liker det, da. 

Det heter katteskremsel eller ultralyd katteskremsel eller noe slikt. Alternativt, legg rosegrener med torner under reiret. Eller andre stikkende busker. 

Anonymkode: a8784...f0d

Tusen takk for tips! Har masse tornekvister som kan brukes her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er forskjell på å ødelegge et rede av egoistiske årsaker og å ødelegge det for å REDDE fuglene så de kan få unger et annet sted. Jævla regelnazi… er lov å tenke litt selv også.

Anonymkode: 1efae...de7

Ja fordi du tror at fuglene kan kognitivt tenke "kanskje dette mennesket gjør det for å hjelpe meg, her de ødelegger redebyggingen min!"? 

For et elendig argument. Det er faktisk vårt ansvar å ikke ødelegge for fuglene! Og å fjerne et påbegynt rede er NETTOPP sabotasje. Samma hva du kaller det, ulovlig er det uansett! Regelen er for å verne fuglene, ikke for at du skal kunne "shoppe" hvilke regler du vil følge ut fra egen logikk!

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

La naturen gå sin gang. Katter jakter, slik er det bare. 

Anonymkode: ab71c...f24

Huskatter er jo ikke egentlig naturlige i norsk natur. 

Likevel: Jeg skjønner at hvis fuglene for eksempel bygde rede i skogen, kunne et eller annet rovdyr der ta dem. Naturen er brutal, selvfølgelig. Jeg tenker mer egoistisk enn som så. Det jeg er redd for er at foreldrene skal bli drept av katten og at vi skal måtte høre på desperate fugleungeskrik hver gang vi går ut i et par dager (?) til de dør. Og så må vi etter hvert fjerne reiret med døde fugleunger og alt. Det hadde vært grusomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er komisk er at om det var sau og ulv det var snakk om så var det helt naturlig og greit at ulv tok sau. Dobbeltmoralsk vettu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det som er komisk er at om det var sau og ulv det var snakk om så var det helt naturlig og greit at ulv tok sau. Dobbeltmoralsk vettu. 

Jeg synes ikke det, da. Men men.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke heng bjelle på katter. For det første plager det ørene deres med den konstante ringlinga, for det andre reagerer ikke fugler på bjellelyd så det blir nytteløst bortkastet katteplageri.

Anonymkode: 220ac...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 20.41):

Et fuglepar holder på å bygge rede i hagen vår. De er på et sted hvor naboens katt lett kan fange dem. Katten pleier å luske rundt i hagen. Hva kan jeg gjøre for å beskytte fuglene?

Når katten er naboens så kan du ikke sette bjelle på katten eller gjøre andre tiltak mht katta. 
Da må naturen gå sin gang, enten blir det katta som vinner eller så overlever alle..

Anonymkode: b754f...ac8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fugleentusiast jeg kjenner bruker noe ala disse her på kattene sine for å hindre de i å ta fugler. Han påstår de funker 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 1a406...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje naboen syns det er kjekt at katten tar fugler og skaffer sin egen mat. Syns ikke det er hverken naturlig eller greit å gripe inn i det der. Det er heller ikke dine fugler så.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten skal ikke ha bjelle på. Vi gjør alt annet vi kan for å holde katten unna fuglene. Så langt har fuglene det fint. Oppdaterer når vi vet hvordan det gikk 😸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje naboen syns det er kjekt at katten tar fugler og skaffer sin egen mat. Syns ikke det er hverken naturlig eller greit å gripe inn i det der. Det er heller ikke dine fugler så.. 

Fugler er utsatt, og antall fugler er  redusert på kort tid. Både fordi vi bygger ut leveområdene deres, men også fordi katter (som ikke lever naturlig i vår natur) dreper EKSTREMT mange fugler. Helt unødvendig, ikke engang for mat. 

Kommentaren din bevitner at du ikke har noe særlig kompetanse på konsekvensene av at fuglelivet vårt er i regress. 

Er du sikker på at du bør uttale deg om dette temaet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg synes ikke det, da. Men men.

ts

Spiser du kjøtt, TS? Hva er forskjellen på at mennesker dreper og spiser dyr og at en katt gjør det? Katten får jo mat som også består av dyr som vi har drept.

Anonymkode: 34440...d83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...