Gå til innhold

Tinnitus - suksesshistorier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det begynte plutselig å pipe i øret mitt natt til søndag for seks dager siden og har pepet siden. Har vært veldig sliten og lite søvn pga to små barn siste tiden og mistenker at det er derfor det har oppstått. Det stresser meg jo og vil gjerne høre fra dere som har opplevd at det slutter å pipe?? Vil ikke høre negative historier akkurat nå😅

Anonymkode: ee563...122

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det begynte plutselig å pipe i øret mitt natt til søndag for seks dager siden og har pepet siden. Har vært veldig sliten og lite søvn pga to små barn siste tiden og mistenker at det er derfor det har oppstått. Det stresser meg jo og vil gjerne høre fra dere som har opplevd at det slutter å pipe?? Vil ikke høre negative historier akkurat nå😅

Anonymkode: ee563...122

Det er nok pga stress, lite søvn og påkjenninger, jeg fikk plutselig tinnitus i et veldlg dårlig forhold, når det ble slutt så gikk det også vekk. Men jeg merker at det kommer tilbake i stressfulle perioder og hvis blodtrykket går i taket. Det går nok vekk når det blir roligere rundt deg og du får sovet mer. :)

Anonymkode: 5074c...858

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk med tinnitus i mange år etter en hode-/nakkeskade. Fikk vite at det måtte jeg leve med resten av livet.

Ble helt kvitt det etter at jeg begynte hos kiropraktor og også fikk muskelbehandling på skuldre/nakke. For å holde tinnitusen borte må jeg passe på å være i nok aktivitet, trene stabilitet for å minske belastning på nakken, passe på livsstil, og gå til kiropraktor om jeg kjenner det låser seg i nakke igjen. Noen ganger er det nok å få akupunktur i øvre trapeziusmuskel, så slipper tinnitusen momentant.

Anonymkode: daacb...32a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting til, siden du har små barn. Med små barn bærer vi ofte, og da blir også brystmusklene veldig stramme, det gjør at man får større belastning på skulder/nakkemuskulatur. Så det å tøye brystmusklene kan også redusere spenning i trapeziusmuskelen, som nevnt over.

Lurt å også tøye latissimusmuskelen av samme grunn.

Søk på nett så finner du ut hvordan du tøyer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt tinnitus hele livet. Jeg hadde en forverring for 1,5 år siden som satt meg i en nedadgående psykisk spiral. Skikkelig høy tinnitus i ene øret. Fikk skikkelig angst for at lyden ikke skulle gå tilbake til "baseline". Det gjorde det når jeg slutta å tenke så mye over tinnitusen. Den veldige høye tinnitusen gikk tilbake og jeg har ikke hørt den på lenge. Opplever dager der tinnitusen er høyere (f.eks. perioder med stress, lite søvn, stiv nakke, tette ører ifb forkjølelse, osv), men reagerer ikke negativt lenger fordi jeg vet at det etter hvert vil roe seg. Jeg har jo alltid tinnitus, men jeg merker det sjeldent.

Om ikke lyden går bort, så vil du venne deg til den og slutte å legge merke til den store deler av tiden. Stol på meg. Det verste med min tinnitus har vært reaksjonen min på den. Nå lever jeg godt med den. 

Og et siste tips: IKKE GOOGLE. Det trigget meg helt jævlig. Google er en tinnitusfiende, du finner bare folk som syns alt er håpløst. Det er ikke det!

Anonymkode: 2cbb6...585

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har hatt tinnitus hele livet. Jeg hadde en forverring for 1,5 år siden som satt meg i en nedadgående psykisk spiral. Skikkelig høy tinnitus i ene øret. Fikk skikkelig angst for at lyden ikke skulle gå tilbake til "baseline". Det gjorde det når jeg slutta å tenke så mye over tinnitusen. Den veldige høye tinnitusen gikk tilbake og jeg har ikke hørt den på lenge. Opplever dager der tinnitusen er høyere (f.eks. perioder med stress, lite søvn, stiv nakke, tette ører ifb forkjølelse, osv), men reagerer ikke negativt lenger fordi jeg vet at det etter hvert vil roe seg. Jeg har jo alltid tinnitus, men jeg merker det sjeldent.

Om ikke lyden går bort, så vil du venne deg til den og slutte å legge merke til den store deler av tiden. Stol på meg. Det verste med min tinnitus har vært reaksjonen min på den. Nå lever jeg godt med den. 

Og et siste tips: IKKE GOOGLE. Det trigget meg helt jævlig. Google er en tinnitusfiende, du finner bare folk som syns alt er håpløst. Det er ikke det!

Har hørt at om tinnitusen har vært der i ett år, så er den kronisk. 

Stemmer det ikke?

Anonymkode: c1bff...85b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stemmer det ikke?

Ikke meg du spør, men det trenger ikke stemme.

Det kommer helt an på hvorfor tinnitusen har oppstått.

Har du fått tinnitus som har gitt hørselskade pga. høy lyd, så kan det nok stemme.

Men det er mange typer tinnitus som kan forsvinne, ref. mitt tidligere svar over her. Etter at jeg oppdaget hvor tett knyttet tinnitus kan ha til låsninger i nakke og muskelspenninger har jeg anbefalt mange med tinnitus å forsøke behandling for dette hos kiropraktor og ev. fysio/kiropraktor som er god på muskelakupunktur. De fleste har faktisk enten blitt bra eller i det minste tydelig bedre.

Kronisk i medisinsk sammenheng betyr egentlig bare noe som har vart over tid, og det kan opereres med litt ulike definisjoner for når noe blir kronisk, alt etter hva man snakker om, men tre måneder er nok minste for å bli kalt kronisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Stemmer det ikke?

Aner ikke når det defineres som kronisk. Jeg kan ikke huske å ikke ha hatt det, selv som barn. Men jeg kan relatere til å ha nyoppstått forverring med veldig høy tinnitus - som deretter har gått tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer det ikke?

Kronisk er ikke det samme som at det aldri går over. Mange blir kvitt plager som har vært kroniske i årevis.

Anonymkode: 2f8f8...798

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 23.44):

Kronisk er ikke det samme som at det aldri går over. Mange blir kvitt plager som har vært kroniske i årevis.

Anonymkode: 2f8f8...798

Kan nakke massasje hjelpe?

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har prøvd høreapparat mot tinnitus? 

Anonymkode: 16eba...28d

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2025 den 12.26):

Noen her som har prøvd høreapparat mot tinnitus? 

Anonymkode: 16eba...28d

Ja, jeg har. Det hjelper ørlite, men tinnitusen er der alltid. Men jeg føler det er greit å ha høreapparat, også siden jeg har noe hørsel. På dagen er det lettere å «glemme» tinnitusen. Så verdt å prøve høreapparat, mener jeg. 

Anonymkode: 73a21...e0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg har. Det hjelper ørlite, men tinnitusen er der alltid. Men jeg føler det er greit å ha høreapparat, også siden jeg har noe hørsel. På dagen er det lettere å «glemme» tinnitusen. Så verdt å prøve høreapparat, mener jeg. 

*har noe nedsatt hørsel 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...