Gå til innhold

Hvorfor lager noen folk så mye lyd uansett hva de gjør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor gidder dere å bo oppå mennesker om dere ikke takler lyd? Kan være enig om at saging 23:45 er ganske sært og hensynsløst men folk må vel få leve ellers i leilighetene sine uten å måtte liste seg over gulvet, så lenge de respekterer stilletiden. Hadde også naboer over meg et par år som også bråka og styra prata noe voldsomt høyt. Vaskemaskin som dundra i gulvet når babyen skulle sove. Og det gikk helt fint! Ikke en kjeft her som brydde seg. Det ble bare filtrert ut akkurat som støy fra veien og toget.  

Anonymkode: 1a1c8...e56

Tror du seriøst alle kan velge hvor man bor?! Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg aldri i mitt liv bodd i en leilighet hvor jeg deler en overflate med et fremmed menneske!! Jeg hadde ikke valgt leilighet om noen hadde betalt meg millioner for det!!

Jeg HATER leiligheter av hele mitt hjerte. Håper leiligheten min brenner ned og jeg får en fin sum i erstatning for drap begått av en idiotisk nabo som ikke kan å lage mat. Slik at jeg kan kanskje kjøpe meg enebolig. Hadde jeg hatt økonomi til det så hadde jeg flyttet utenfor byen og kjøpt meg hus. Men selv 2 timer utenfor byen koster for mye for enebolig.  
Jeg har vokst opp i enebolig og måtte flytte inn i leilighet da jeg leide og nå når jeg eier og jeg angrer på at jeg flyttet ut hjemme ifra. Ville heller ha bodd hjemme til jeg er 40 enn å bo i leilighet, men mamma og pappa solgte huset og kjøpte seg leilighet da jeg flyttet ut. 

Er så dritt lei av så idiotiske svar som dette!! Ikke alle er så forbanna privilegerte at de kan velge mellom leilighet, rekkehus og enebolig. Noen må faktisk ta det man har råd til!! 

Anonymkode: b9130...473

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tenker man skal liste seg med tøfler over gulvet på dagtid i sitt eget hjem? Passe på å ikke le høyt i sin egen stue? Dette er jo ikke rimelig. Du var veldig heldig før som hadde en stille nabo, det betyr ikke at du kan kreve at den nye er lik.

Anonymkode: e5748...a8f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flyttet to ganger pga naboer over meg som tramper og roper i den grad at det ble uutholdelig. Under meg nå bor det en mann som er kjempestille, hører bare veldig småting som er veldig akseptabelt. Men når sønnen på 30 er på besøk? Omg. Han tramper som en elefant og drar til seg dørene så det smeller etter. 

Det å bo oppå mennesker er ikke alltid så lett, man vet aldri hva slags naboer man får. Noen er bare mer voldsomme i bevegelser og mer høymælte av natur, også må man bare tåle det hvis man skal ha den boformen. Men folk kan også oppdras litt i forhold til at det faktisk ikke er nødvendig å slenge i dører osv. 

Hvis du har mulighet, så kan du lydisolere taket, har hørt flere som er fornøyd med det. 

Anonymkode: 512e4...8a4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører på ekstrem tramping akkurat nå og fatter ikke hvordan folk kan gå sånn uten å få vondt i beina? Hele taket vibrerer og det smeller inni hodet mitt for hvert skritt. Prøver jeg å gå sånn får jeg bare vondt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tenker man skal liste seg med tøfler over gulvet på dagtid i sitt eget hjem? Passe på å ikke le høyt i sin egen stue? Dette er jo ikke rimelig. Du var veldig heldig før som hadde en stille nabo, det betyr ikke at du kan kreve at den nye er lik.

Anonymkode: e5748...a8f

Man trenger ikke å liste seg rundt på tøfler men man kan bruke tøfler istedenfor å gå inne med tresko eller andre sko med har såle.

Hvis man får tilbakemelding fra naboer om at man lager over gjennomsnittet med lyd, så synes jeg man må moderere seg litt når man bor i en oppgang med naboer på alle kanter.

Jeg liker å spille høy musikk, men jeg spiller aldri så høyt som jeg kunne ha hatt hvis jeg ikke hadde hatt naboer.

Så egoistisk er jeg ikke.

Ts

Anonymkode: b8a5e...5f4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har litt erfaring med andre mennesker vet at noen lager mer støy enn andre. Tenk dere på arbeidsplassen eller i en klasse, det er alltid noen som bråker mer, snakker mer, beveger seg mer og gjør mer ut av alt rett slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man trenger ikke å liste seg rundt på tøfler men man kan bruke tøfler istedenfor å gå inne med tresko eller andre sko med har såle.

Hvis man får tilbakemelding fra naboer om at man lager over gjennomsnittet med lyd, så synes jeg man må moderere seg litt når man bor i en oppgang med naboer på alle kanter.

Jeg liker å spille høy musikk, men jeg spiller aldri så høyt som jeg kunne ha hatt hvis jeg ikke hadde hatt naboer.

Så egoistisk er jeg ikke.

Ts

Enig. 

Det er gi og ta når man bor tett på andre. Man tar normale hensyn, men ikke urimelige hensyn. Man må tåle å høre at naboene lever, men man må kunne få slippe at naboene har på tv så høyt at man hører hva de hører på. 

Naboen under meg hører meg nesten ikke i det hele tatt. Jeg lister meg ikke, snakker med normal stemme, ler, hører på musikk, ser på tv, og lever normalt. Men siden jeg bor som jeg gjør, så skrur jeg ikke opp tv og musikk til unødvendige høyder. 

Anonymkode: 512e4...8a4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

I dag våknet jeg 9:30 av at min nye nabo brukte elektrisk pussemaskin som durer ganske høyt.

Nå 2 timer senere holder hun fortsatt på, og jeg kjenner at jeg begynner å bli kvalm av den ekle høye lyden.

Hun har verandadøren åpen og lyden ljomer ut på gårdsplassen, og det passer seg ikke på en helligdag.

Planen min var å tusle lenge rundt i morgenkåpe og slappe av, men nå må jeg bare komme meg ut for å slippe bråket. 🤨

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er slik. ALT hun gjør bråker. Det er en prøvelse å være på besøk, fatter ikke hvordan hun klarer å lage så mye lyd. 

Jeg har til gjengjeld valgt meg en mann som går på tåballene. 

Anonymkode: a952e...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag våknet jeg 07 av at hun gikk med høyhælte sko og like etterpå begynte hun å borre med slagborr😬

Jeg  synes det er litt tidlig å borre med slagbor så oppgangen rister såpass tidlig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I dag våknet jeg 07 av at hun gikk med høyhælte sko og like etterpå begynte hun å borre med slagborr😬

Jeg  synes det er litt tidlig å borre med slagbor så oppgangen rister såpass tidlig.

TS

7 en hverdag må da være greit, med mindre ordensreglene i sameie sier noe annet. Har pusset opp mange ganger, og de stiller alltid i 7-8 tiden. Jeg våknet 6.30 av at mannen trampet ut og smalt med soveromsdøra, pleier klare å sovne igjen. Men så kom TVen på høyt. FØR han av en eller annen grunn var ut ytterdøra en tur, enda en runde forbi soverommet så rett inn i dusjen. Tenkte bare at jaja, like greit å bare gå rett på hjemmekontoret og få en effektiv dag. 

Vanligvis spør jeg når han skal stå opp, og stiller klokka 10 minutter før det 😂

Anonymkode: 5f938...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever med en slik inne i min egen leilighet! 🤣

Kona mi er akkurat sånn som dere beskriver. Kaster ting rundt, mister ting på gulvet, smeller så hardt med skapdører at jeg er redd de detter av, når hun går ut ytterdøra smelles den så hardt igjen at vinduer rister på andre siden av huset.

Er helt utrolig hva en liten kvinne på 50 kg kan gjøre ut av seg. Hun skjønner det ikke selv, og forstår ikke hva jeg snakker om når jeg prøver å forklare. Ingen bedring på 10 år. Hun bare er sånn.

Anonymkode: d8f1f...61c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er helt utrolig hva en liten kvinne på 50 kg kan gjøre ut av seg. Hun skjønner det ikke selv, og forstår ikke hva jeg snakker om når jeg prøver å forklare. Ingen bedring på 10 år. Hun bare er sånn.

Anonymkode: d8f1f...61c

Det er samme her. "Jeg går jo bare helt vanlig", "Jo, jeg brukte dørhandtaket", "Du har sagt det er greit med TV om morgenen "( JA, om du skrur ned volumet fra kvelden før!) "Jeg må da få lov til å bevege meg rundt her hjemme". "Nå er DU også to ganger innom kjøkkenet før du går ut døra" (hva skal man 5-6 ganger ut på kjøkkenet for, en vanlig morgen?). 

Jeg har bare vent meg til det. Så er ikke noe grunnlag for konflikt eller irritasjon. Var jo jeg som valgte han, og dette er en del av det. 

Anonymkode: 5f938...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 0.27):

Hvorfor gidder dere å bo oppå mennesker om dere ikke takler lyd? Kan være enig om at saging 23:45 er ganske sært og hensynsløst men folk må vel få leve ellers i leilighetene sine uten å måtte liste seg over gulvet, så lenge de respekterer stilletiden. Hadde også naboer over meg et par år som også bråka og styra prata noe voldsomt høyt. Vaskemaskin som dundra i gulvet når babyen skulle sove. Og det gikk helt fint! Ikke en kjeft her som brydde seg. Det ble bare filtrert ut akkurat som støy fra veien og toget.  

Anonymkode: 1a1c8...e56

Hvorfor er det alltid de som tar seg til rette som skal hensyntas, og ikke de som faktisk tar hensyn til andre mennesker....?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

TS

Hvorfor sa du ikke ifra?

Anonymkode: cbef3...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 1.17):

Hun "tunge, voksne damen" som bodde over deg anstrengte seg nok mer for å være stille enn du har innsett før nå.

Anonymkode: e2775...ecc

Tull. Jeg har fedme og går stille over gulvet.

Har derimot bodd med ei som trampet så fælt at ting ristet. Naboen kom bort til meg, for å be meg gå stillere over gulvet 😂

Dersom hun bråker på kvelden, ville jeg gått opp og banket på. Eller heng en lapp med ordensregler på døren hennes, så hun finner den der på morningen. 

Selvfølgelig lærer man å ta hensyn til dem rundt seg. Møkk lei av folk som har bodd i eget hus og ikke blitt oppdratt til at ting er annerledes med tette naboer. 

Anonymkode: fa41c...0b3

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, det høres slitsom ut.

Men du - da jeg bodde i blokk var det ikke snakk om å hamre/borre eller gjøre andre ting som bråker veldig på søn- eller helligdager altså.

Naboen under lot det ikke gå mer enn 3-4 min maks før han kom og ringte på. Så du trenger ikke å finne deg i oppussingsbråk på en helligdag.

Det er også vanlig med regler om at man ikke vasker eller tørker tøy på natta eller veldig tidlig om morgenen.

Om hun tramper i gulvet med høye hæler tidlig om morgenen, ville jeg dunket med et kosteskaft opp for å signalisere at hun skulle dempe seg. 

Så litt krav kan du stille, altså. Man må ikke bare sitte og være forståelsesfull hele tiden heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 20.14):

Jeg har hilst på henne og da spurte hun om det var lytt i huset og om jeg syntes at hun laget mye lyd, og det sa jeg at jeg ikke hadde inntrykk av at det var lytt i huset, men at jeg hørte henne godt og det gjorde jeg ikke med den forrige naboen.

Da lo hun bare...😏

Hvis dette er eneste gangen/måten du har sagt fra til naboen så må du nok være litt mer tydelig. 

Det finnes vel forh. husordensregler - sjekke hva som står der. Det er definitivt ikke ok å lage masse lyder på helligdager. 

Man skal kunne pusse opp men da innen for de tidene som er lov - OG man skal jo helst si fra på forhånd

All annen lyd er det forh. noe hun kan prøve å gjøre noe med hvis hun får litt mer tydelig beskjed. Kanskje er hun bare veldig ung og litt ubetenksom og tenker ikke på at hun støyer mye. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...