Gå til innhold

Hvorfor lager noen folk så mye lyd uansett hva de gjør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i en gammel bygård, og jeg har alltid tenkt at det er godt isolert her, fordi jeg har omtrent ikke hørt naboene mine selv om de har spilt musikk eller hatt besøk.

Over meg har det i mange år bodd en voksen dame som har vært tung, men jeg har omtrent ikke hørt en lyd og har av og til lurt på om hun svevde over gulvet.

Hun flyttet dessverre, og inn kom en ung dame, maks 25 år som er tynn, men som tramper som en elefant og bråker.

Det dundrer når hun går over gulvet, hun drar på møbler og ruller mye på en kontorstol, hun slipper ting i gulvet så jeg skvetter, når hun vasker klær og vaskemaskinen sentrifugerer; så rister glassene i kjøkkenskapet og veggene på badet mitt vibrerer, jeg hører at tven hennes står på, at hun snakker i telefonen-men ikke hva hun sier, hun saget klokken 23:45 i går kveld, og jeg våknet hver gang det falt plankebiter ned i gulvet oppe hos henne.

Hun snakker, roper og ler HØYT, og smeller med inngangsdøren sin så det rister nede hos meg.

Jeg har hilst på henne og da spurte hun om det var lytt i huset og om jeg syntes at hun laget mye lyd, og det sa jeg at jeg ikke hadde inntrykk av at det var lytt i huset, men at jeg hørte henne godt og det gjorde jeg ikke med den forrige naboen.

Da lo hun bare...😏

Anonymkode: b8a5e...5f4

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bor i en gammel bygård, og jeg har alltid tenkt at det er godt isolert her, fordi jeg har omtrent ikke hørt naboene mine selv om de har spilt musikk eller hatt besøk.

Over meg har det i mange år bodd en voksen dame som har vært tung, men jeg har omtrent ikke hørt en lyd og har av og til lurt på om hun svevde over gulvet.

Hun flyttet dessverre, og inn kom en ung dame, maks 25 år som er tynn, men som tramper som en elefant og bråker.

Det dundrer når hun går over gulvet, hun drar på møbler og ruller mye på en kontorstol, hun slipper ting i gulvet så jeg skvetter, når hun vasker klær og vaskemaskinen sentrifugerer; så rister glassene i kjøkkenskapet og veggene på badet mitt vibrerer, jeg hører at tven hennes står på, at hun snakker i telefonen-men ikke hva hun sier, hun saget klokken 23:45 i går kveld, og jeg våknet hver gang det falt plankebiter ned i gulvet oppe hos henne.

Hun snakker, roper og ler HØYT, og smeller med inngangsdøren sin så det rister nede hos meg.

Jeg har hilst på henne og da spurte hun om det var lytt i huset og om jeg syntes at hun laget mye lyd, og det sa jeg at jeg ikke hadde inntrykk av at det var lytt i huset, men at jeg hørte henne godt og det gjorde jeg ikke med den forrige naboen.

Da lo hun bare...😏

Hjelpes. Har dere ingen regler ( nå tenker jeg mest på sagingen , og evt andre ting hun gjør så sent) 

Anonymkode: 7a03d...23a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hjelpes. Har dere ingen regler ( nå tenker jeg mest på sagingen , og evt andre ting hun gjør så sent) 

Jo det har vi, men hun flytter nok rett fra mamma og pappa eller fra et kollektiv, og er ikke vant til å ta hensyn til fremmede naboer.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jo det har vi, men hun flytter nok rett fra mamma og pappa eller fra et kollektiv, og er ikke vant til å ta hensyn til fremmede naboer.

Ts

Hvis hun vekker deg med saging på natten må du jo si ifra. 
om hun snakker høyt i telefonen på dagtid får du ikke gjort noe med desverre. Kommer kanskje rett fra mamma og pappa og har ikke blitt oppdratt til og oppføre seg normalt og ta hensyn. 

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme. Det bodde et par med to hunder over meg, hørte de så og si aldri, så flyttet det inn en ung dame som sikkert ikke veier mer enn 50 kg og hun tramper som en elefant over gulvet, jeg sa ifra og det ble heldigvis bedring. Jeg tror mange bare ikke er klar over hvor mye de faktisk bråker dessverre, men du må jo si ifra så hun kan bli litt mer obs på det.

Anonymkode: cbef3...56f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk lager bare jævlig mye lyd. Har en nabo over meg som ikke evner å være stille i et sekund. Alt hun gjør må gjøres med lyd. Hun må seriøst lide av plattfot! For hun tramper som om hun veier 300 kg. Og hun er ei lita og spe gammel dame på langt over 60. 
Det smelles med skapdører og ytterdør, mister noe i gulvet flere ganger om dagen, drar stolen over gulvet. Skulle tro vi hadde samme nabo! 

Anonymkode: b9130...473

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta video med lyd av bråket. Også viser du det til henne. 

Anonymkode: 89587...765

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange går hardt med hælene selv på sokkelesten. Jeg syns det høres så vondt ut. 

Anonymkode: 94325...2b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder dere å bo oppå mennesker om dere ikke takler lyd? Kan være enig om at saging 23:45 er ganske sært og hensynsløst men folk må vel få leve ellers i leilighetene sine uten å måtte liste seg over gulvet, så lenge de respekterer stilletiden. Hadde også naboer over meg et par år som også bråka og styra prata noe voldsomt høyt. Vaskemaskin som dundra i gulvet når babyen skulle sove. Og det gikk helt fint! Ikke en kjeft her som brydde seg. Det ble bare filtrert ut akkurat som støy fra veien og toget.  

Anonymkode: 1a1c8...e56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg da jeg var 17 og flyttet fra enebolig på Vestlandet til gammel bygård i Oslo… jeg hadde aldri hørt om å gå lett på gulvet😅 Jeg lærte fort da, da de andre i kollektivet hadde vokst opp i blokk, og hadde lært seg å være mye lettere på foten enn meg, og generelt mye mer still i leiligheten enn jeg var vandt med.

Ta en snakk med henne, hun forstår sikkert❤️

Anonymkode: 04d8e...dde

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da lo hun bare...😏

Hun "tunge, voksne damen" som bodde over deg anstrengte seg nok mer for å være stille enn du har innsett før nå.

Anonymkode: e2775...ecc

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor gidder dere å bo oppå mennesker om dere ikke takler lyd? Kan være enig om at saging 23:45 er ganske sært og hensynsløst men folk må vel få leve ellers i leilighetene sine uten å måtte liste seg over gulvet, så lenge de respekterer stilletiden. Hadde også naboer over meg et par år som også bråka og styra prata noe voldsomt høyt. Vaskemaskin som dundra i gulvet når babyen skulle sove. Og det gikk helt fint! Ikke en kjeft her som brydde seg. Det ble bare filtrert ut akkurat som støy fra veien og toget.  

Nå overdriver du!

Det er ikke snakk om å ikke tåle lyd, men når det høres ut som om min nabo river ned leiligheten flere ganger daglig og man ikke er vant til en bråkete nabo, så reagerer man jo.

Ts

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun "tunge, voksne damen" som bodde over deg anstrengte seg nok mer for å være stille enn du har innsett før nå.

Anonymkode: e2775...ecc

Hun var ikke spesielt tung, men kanskje 20-25 kg tyngre enn hun som har flyttet inn nå.

Jeg tror at min første nabo var en roligere person som ikke smelte hælene i gulvet når hun gikk/ brukte myke tøfler, snakket lavere, ikke hadde behov for å ha tv på maks volum, ikke hadde høyt volum på stemmen når hun snakket og hadde stilt inn beina på vaskemaskinen sin slik at når den sentrifugerte så ristet ikke min leilighet samtidig.

Mange unge i dag skal jo ha veldig høy lyd på alt de gjør

Ts

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Høres ut som meg da jeg var 17 og flyttet fra enebolig på Vestlandet til gammel bygård i Oslo… jeg hadde aldri hørt om å gå lett på gulvet😅 Jeg lærte fort da, da de andre i kollektivet hadde vokst opp i blokk, og hadde lært seg å være mye lettere på foten enn meg, og generelt mye mer still i leiligheten enn jeg var vandt med.

Ta en snakk med henne, hun forstår sikkert❤️

Anonymkode: 04d8e...dde

Hun har nok flyttet rett fra foreldrene eller fra studenthjem.

Har sagt det til henne, men hun tramper fortsatt over gulvet.

Ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor med en slik en. Han er godt voksen, så er ikke en aldersting, eller vetkting. Det rister når han går over gulvet, så fikk avrettet det da vi la nytt. Det er ikke snakk om å bruke dørhandtak, så det rister i huset hver gang han går i utgangsdøra. Og klarer han å gå gjennom den en gang? Nei. Han går ut med søpla, så papir, så ut på trening, inn igjen da han glemte noe. Skrur på TVen, går og gjør noe annet. Gidder ikke bruke sonos, så skrur på musikk på telefonen med høyttaler i stedet. 

Jeg tror "Bruk headset!" er et av mine mest brukte uttrykk gjennom en helg 😂

Anonymkode: 5f938...d95

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er jo snakk om at her lager naboen unødvendig mye lyd - som kunne ha vært unngått. 

De fleste evner jo å ta hensyn til andre - her er det kanskje snakk om en person som ikke tenker over at hen lager mye lyd.

Tror kanskje at man har litt ulik toleranseevne ovenfor lyd - lager man mye lyd selv reagerer man ikke på at andre lager mye lyd.   

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodd i mange leiligheter.

Det verste er å få en ung kvinne over. De tramper som bare det.

Anonymkode: a496c...ac4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da lo hun bare...😏

Noe av dette handler ikke om personen, men bruk av maskiner mm. Og at hun gjør ting på andre tider av døgnet (sage nær midnatt). 

Men den unge, lette dama er naturlig nok mer energisk enn den eldre, tjukke. 

Anonymkode: 902f0...65f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bodd i mange leiligheter.

Det verste er å få en ung kvinne over. De tramper som bare det.

Anonymkode: a496c...ac4

Har hatt en ung dame i etasjen over meg en gang før, og hun gikk med pumps inne og særlig på soverommet kl 06 om morgenen da hun skulle velge antrekk for arbeidsdagen (fortalte hun).

Ga beskjed om at pumpsene måtte erstattes med tøfler.

Hun sa at da hun bodde hjemme hos foreldrene, måtte hun bytte rom/etasje med foreldrene fordi de klaget over at hun vekket de med bråket sitt når hun var på rommet. 

ts

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad for at jeg ikke bor i leilighetskompleks eller hus med leieboere! Jeg hadde ikke taklet det der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange går utrolig tungt, har en slik nabo over meg. Hun har i tillegg en kjæreste som ikke kjenner til begrepet innestemme, at han ofte er småhissig, hjelper ikke særlig på. I tillegg jobber naboen nattevakt og gjør «vanlige» ting når hun kommer hjem fra jobb, som å ta husvask m/støvsuging, rydding etc. dette støyer ganske mye i en ellers rolig blokk kl 6 om morgenene. Bah… hun er utrolig støyende, egentlig til alle døgnets tider… 😵‍💫

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...