AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Poden min har blitt skikkelig fjortis, og vil selvsagt få alt servert på sølvfat. Når jeg prøver og holde meg konsekvent på noe, der han er uenig - bla. at jeg ikke kan kjøre han fra dør til dør hele tiden. Noen ganger må han bare finne seg i å sykle/gå. Da kan han svare meg: "jammen, det er du som valgte å få unge..." hvis jeg først sier at jeg ikke er tjeneren hans, e.l. Denne kommentaren drar han ofte, fordi han skjønner den stikker litt. Må le litt inni meg, men hvordan i alle dager svarer man en ungdom på slike spydige kommentarer? Anonymkode: 7d7a8...f54 1
Daisy-love Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Om han sier at «det er du som har valgt å få barn», så kan du jo svare at «det stemmer, og en del av det er å oppdra dem til selvstendige og fungerende mennesker og derfor må du x,y,z». 15 4 5
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): jammen, det er du som valgte å få unge ‘Og nå velger jeg å ikke kjøre deg så da får du velge å gå/sykle, eller bli her. Opp til deg’ Anonymkode: 65b8e...8c3 9
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Daisy-love skrev (2 minutter siden): Om han sier at «det er du som har valgt å få barn», så kan du jo svare at «det stemmer, og en del av det er å oppdra dem til selvstendige og fungerende mennesker og derfor må du x,y,z». Signerer denne! Anonymkode: 57d6c...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Min 12-åring kan finne på å klikke fordi jeg sier nei til å hente på skolen selv om jeg ikke har vakt/er på jobb. Da sier jeg gjerne ting som at det er å gjøre en bjørnetjeneste å hente, at jeg ber hn gå fordi det er det som er bra for kroppen. Har selvsagt passet på ved tidligere anledninger å forklare hva en bjørnetjeneste er. Anonymkode: 57d6c...f5f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april Jeg hadde tatt fra ungdommen en del goder hvis det var min gutt. Internett, f.eks. Bare endre tilgangsnøkkelen til at han velger å oppføre seg. De godene han har, er fordi dere velger å gi han dem. Dere kan når so helst trekke tilbake ting hvis han ikke gjør som dere sier. Hvis dere ikke begynner å gjøre det nå, vil han bli helt uspiselig. Ikke bare overfor der, men også overfor jevnaldrende. Slå ned på oppførselen nå. Anonymkode: 3f49d...339 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Poden min har blitt skikkelig fjortis, og vil selvsagt få alt servert på sølvfat. Når jeg prøver og holde meg konsekvent på noe, der han er uenig - bla. at jeg ikke kan kjøre han fra dør til dør hele tiden. Noen ganger må han bare finne seg i å sykle/gå. Da kan han svare meg: "jammen, det er du som valgte å få unge..." hvis jeg først sier at jeg ikke er tjeneren hans, e.l. Denne kommentaren drar han ofte, fordi han skjønner den stikker litt. Må le litt inni meg, men hvordan i alle dager svarer man en ungdom på slike spydige kommentarer? Anonymkode: 7d7a8...f54 «Det er også jeg som velger om du faktisk trenger en mobiltelefon/playstation/internett» eller hva annet han bruker som du har kjøpt. Anonymkode: ef65a...dc4 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april Du kan si at du valgte ikke å få unge og at han ble lagt på trappa til dere fordi foreldrene hans ikke klarte å ta seg av han 😁😁😁 Men sånn seriøst enig med å ta bort goder, eventuelt forklare at det er ikke alle som har mulighet til å hente/kjøre og at han er VELDIG priviligert og bør sette pris på det han har, hadde han bodd i tredje verdens land og/eller hos andre foreldre så måtte han gådd, syklet hver eneste gang, for det er faktisk ikke en selvfølge at alle har mulighet til å hente/kjøre. Vi hadde ikke bil til vårres første var godt over 10, vi var unge foreldre den gang. Kanskje lurt å ta den praten når han ikke har pigger ut og ikke i kampens hete. Anonymkode: bcbdf...18f
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april Ja, jeg valgte å få unge og er veldig fornøyd med det valget. Elsker deg! God sykkeltur, det er sunt å bruke kroppen. Anonymkode: 3df5b...0ff 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april Jeg forstår ikke helt hvorfor den stikker. Har du en tanke om at det å få barn betyr å alltid serve dem? Anonymkode: a7d79...ccc 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du kan si at du valgte ikke å få unge og at han ble lagt på trappa til dere fordi foreldrene hans ikke klarte å ta seg av han 😁😁😁 Men sånn seriøst enig med å ta bort goder, eventuelt forklare at det er ikke alle som har mulighet til å hente/kjøre og at han er VELDIG priviligert og bør sette pris på det han har, hadde han bodd i tredje verdens land og/eller hos andre foreldre så måtte han gådd, syklet hver eneste gang, for det er faktisk ikke en selvfølge at alle har mulighet til å hente/kjøre. Vi hadde ikke bil til vårres første var godt over 10, vi var unge foreldre den gang. Kanskje lurt å ta den praten når han ikke har pigger ut og ikke i kampens hete. Anonymkode: bcbdf...18f Nei det kan man ikke si. Man tuller ikke med at barn er uønsket. Anonymkode: a7d79...ccc
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Poden min har blitt skikkelig fjortis, og vil selvsagt få alt servert på sølvfat. Når jeg prøver og holde meg konsekvent på noe, der han er uenig - bla. at jeg ikke kan kjøre han fra dør til dør hele tiden. Noen ganger må han bare finne seg i å sykle/gå. Da kan han svare meg: "jammen, det er du som valgte å få unge..." hvis jeg først sier at jeg ikke er tjeneren hans, e.l. Denne kommentaren drar han ofte, fordi han skjønner den stikker litt. Må le litt inni meg, men hvordan i alle dager svarer man en ungdom på slike spydige kommentarer? Anonymkode: 7d7a8...f54 Manglende respekt for foreldre kommer ikke plutselig når poden blir fjortis. Dette har bygget seg opp gjennom hele livet til poden. Å begynne å oppdra en fjortis, er temmelig sent. At du valgte å få unge, kan du svare med at du forventet faktisk ikke å få en unge som er så krevende og storforlangende, men at du ikke akkurat kan stappe han tilbake der han kom fra, og håpe på at neste forsøk på å poppe ut en unge vil gi en fjortis med bedre holdninger oppførsel, så her får dere prøve å finne en gylden middelvei dere begge kan leve med. Anonymkode: ffab8...b64 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april Tenker at man gjør som til små barn «jeg synes ikke det er greit at du snakker sånn til meg. jeg forstår at du ønsker at jeg skal kjøre deg og det gjør jeg gjerne en annen gang, men akkurat nå passer det dårlig. Om du virkelig vil så kan du sykle dit ellers så lar du vær. Opp til deg» Anonymkode: e13c2...a23
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Skrevet 18. april Svar med et stort smil. "Ja, det valgte jeg og 99,9% av tiden er jeg kjempeglad for at jeg fikk deg. Men det å få barn betyr å gjøre dem klar til voksenlivet, ikke å være tjeneren deres. Du vil vel ikke bo hjemme hos meg og være helt hjelpesløs når du er 30? Så ha en fin tur til .. , men du må nok sykle selv". Anonymkode: b536e...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det kan man ikke si. Man tuller ikke med at barn er uønsket. Anonymkode: a7d79...ccc Oi, mener du det? 🤯😑 Anonymkode: bcbdf...18f
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april Daisy-love skrev (15 timer siden): Om han sier at «det er du som har valgt å få barn», så kan du jo svare at «det stemmer, og en del av det er å oppdra dem til selvstendige og fungerende mennesker og derfor må du x,y,z». Denne! Og legger til, at dersom du ønsker service fra meg, bør du ta en annen tone. Vi snakker ikke sånn til hverandre.... Anonymkode: 2e220...537
AnonymBruker Skrevet 20. april #18 Skrevet 20. april Ville forsøkt først om det ligger noe under som gjør at han ikke vil komme seg dit på egenhånd Når han går så i forsvar på filleting kan det være selvsentrerte tenåringsfakter selvfølgelig, men også frykt for noe annet, som gjenger som plager han på veien, skumle skogsveier eller annet Anonymkode: d9f02...fe0
AnonymBruker Skrevet 20. april #19 Skrevet 20. april Ikke uvanlig. Tenåringer kommer inn i en ny trassalder 😂 Handler ikke om at man ikke har oppdratt dem før eller at de er dårlig oppdratt nå. Jeg hadde heller ikke skrudd av internett eller tatt fra telefonen eller noe annet i den duren. Tenåringer skal irritere seg over oss og bli sure på oss. Innerst inne så hater de oss ikke! Og surheten er gjerne glemt fra den ene timen til den neste uansett. Jeg har også fått høre at jeg har valgt å få barn 😂 Særlig hvis jeg spør tenåringen, eller spurte - hun har sluttet nå (det blir altså bedre!!) om hun kunne passe på lillebrødrene sine litt så jeg kunne x,y,z .. Da fikk jeg gjerne en sånn kommentar «det er dine barn?» 🤠 «Ja det er dine søsken, vi er en familie, og skal du ha rene klær til skolen så må du følge med på dem i fem minutter så jeg kan sette på maskinen». Ferdig. Punktum. «Hvis du ikke gidder å gå hjem så får du sitte der i regnet, jeg får ikke hentet deg akkurat nå. Det er jo helt opp til deg selv hva du velger å gjøre». Endte alltid med at hun gikk hjem. Sur. Men blid igjen neste morgen. Eller ikke morgen, morninger var grusomme .. Men nå er hun ganske kul!! ❤️ Anonymkode: 6e84c...b5f 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #20 Skrevet 21. april Takk til dere med seriøse ordentlige svar 😊 da har jeg ei passende muntlig strofe jeg skal begynne å bruke fremover. Det er ikke så alvorlig at man må begynne med harde konsekvenser i form av å inndra ulike goder helt plutselig. Det henger ikke sammen med konteksten. Anonymkode: 7d7a8...f54 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå