Anonym-bruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Har nå startet på videreutdanning, mange år siden sist jeg har gått på skole! Nå skal jeg ha eksamen om 3 uker. Det er en hjemmeeksamen. Jeg har levert inn oppgaver, så sånn sett har jeg jobbet med stoffet. Men jeg syns det er litt vanskelig å finne ut hvordan det er best å forbrede seg. Hva funker for deg? Sitte å lese bare? Eller notere? Leser di alle kapitlene? Takknemlig for råd!
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Prøver som regel å plukke ut begreper og teorier som er mest relevant, og søker å forstå disse i den grad at jeg uten problemer kan forklare de med egne ord. Har aldri lest alle kapitler og artikler i et fag. Lever eget work smarter not harder. Har også hatt god nytte av tankekart og huskeregler. Glemmer aldri «KKK vil ikke spise kuk» - selv om jeg ti år senere har glemt hva det står for 😂 Hadde toppkarakterer da jeg studerte. Anonymkode: e63e8...866
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Kjøpte eksamensoppgaver og A-besvarelser for siste 10 år. Så raskt hvilke oppgaver og temaer som gikk igjen, og fokus i svarene. Brukte tid på å vurdere innhold og språk i disse. Brukte så tid på å strukturere og lese om temaene som gikk igjen med utgangspukt i kompendium. Anonymkode: 70512...7d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Test deg selv. Øv på å hente kunnskapen ut, ikke bare passivt lese. Flashcards... test deg selv spm i boken... alle sånne type ting hvor du må forklare det du har lært. Og repeter jevnlig. Og VIKTIG!!. Gjør masse gamle eksamensoppgaver. Anonymkode: 0bdc5...561
AnonymBruker Skrevet 19. april #5 Skrevet 19. april Spørs hvilket fag det er. Jeg studerte sosiologi på annen måte enn biokjemi. Men, tenker du har eksamen i et fag som er nærmere sosiologi så da hadde jeg prøvd å få god oversikt over pensum, for du vil sikkert måtte referere til pensum. Å sitte å bla og lete etter noe i pensum er det du vil bruke mest tid på. En annen ting er at du vil kanskje måtte diskusjon og stille forskjellig pensum/ideer mot hverandre og da er det fint å ha en god kunnskap og oversikt over dette. Se på gamle eksamener hvordan de bygd opp og hva for type spørsmål du kan vente deg. På hjemmeeksamen er det som regel ikke så mye kunnskap å pugge som du skal kunne fordi det kan man jo bare slå opp eller spørre chatgpt om. Anonymkode: 778e8...2d5
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 19.16): Kjøpte eksamensoppgaver og A-besvarelser for siste 10 år. Så raskt hvilke oppgaver og temaer som gikk igjen, og fokus i svarene. Brukte tid på å vurdere innhold og språk i disse. Brukte så tid på å strukturere og lese om temaene som gikk igjen med utgangspukt i kompendium. Anonymkode: 70512...7d0 Hvor kjøper du det? Anonymkode: c6a87...3a2
Alice123 Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april Les gamle eksamensoppgaver så du er klar over hva slags type eksamen det er. Ha kontroll over pensum, så du vet hvor du finner relevant pensum når du får eksamensoppgaven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå