Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor klikker folk helt for om man velger å ikke innføre fast føde før baby er fylte 6 mnd? Heller ikke smaksprøver. Har snakka med barnelege og helsesøster på helsestasjon, og dem sier det gjør ingenting! Fordi så lenge baby legger på seg av morsmelka eller mme så er det det viktigste. Og man trenger heller ikke ha en spesiell grunn, hvis man ikke ønsker det før fylte 6 mnd så mind your damn business.

Bare hører så mange som blir helt sjokkert over at noen velger å ikke gjøre det før dem er 6 mnd. 

Så lenge man holder seg til helse anbefalingene så kan vel folka slappe litt av.

Anonymkode: 5f445...384

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rart valg… men okei.. 

Anonymkode: 6dc18...4df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rart valg… men okei.. 

Anonymkode: 6dc18...4df

Siterer dette fra babyverden:

Ifølge norske retningslinjer for spedbarnsernæring er morsmelk den beste maten for spedbarnet, og barnet kan trygt få kun morsmelk de første seks månedene – dersom barn og mor trives med det (tilskudd av D-vitamin kommer i tillegg). Dersom det er behov for annen mat enn morsmelk, er morsmelkerstatning det eneste alternativet de første fire månedene

Anonymkode: 5f445...384

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen jeg har snakket med om temaet var i sjokk her. Skulle egentlig vente til 6 mnd men i og med at han begynte å gå litt dårlig opp i vekt så begynte vi med smaksprøver og slikt ved  5 1/2 mnd. 

Men til og med helsesøster sa at vi fint kunne vente til mnd uansett. 

Anonymkode: e3f2b...d56

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som klikker? Å klikke innebærer vel noen som brøler til deg og er helt tullerusk. Hvis du har folk rundt deg som gjør det fordi du sier du ikke vil gi barnet ditt annet enn morsmelk de 6 første levemånedene så bør du nok bytte omgangskrets rett og slett, for da har du isåfall en del psykisk syke mennesker rundt deg. Ingen bør utsette seg for mennesker som går amok og roper og skriker til deg i tide og utide. 

Uansett startet vi med allergener ved 3 måneders alder da det halverer risiko for allergier. 

Anonymkode: b9bc5...6d1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler jaggu på at noen klikker. Er vel bare det at nyere forskning viser at tidligere innføring av smaksprøver reduserer risiko for utvikling av allergi, og at det ikke egentlig er gode grunner for å vente med det helt til seks måneder. Med så små smaksprøver vil jo 99% av næringen komme fra MM/MME uansett.

Anonymkode: e86b3...dbe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den nyeste forskningen viser at å introdusere smaksprøver fra 4 mnd reduserer risiko for allergier, så selv om det er bra å fullamme, bør man gi smaksprøver i tillegg. Det er ikke mye som skal til. Men det valget tar du selvsagt selv. 

Anonymkode: 660a3...5f7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den nyeste forskningen viser at å introdusere smaksprøver fra 4 mnd reduserer risiko for allergier, så selv om det er bra å fullamme, bør man gi smaksprøver i tillegg. Det er ikke mye som skal til. Men det valget tar du selvsagt selv. 

Anonymkode: 660a3...5f7

3 mnd faktisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi forskning viser at å starte med smaksprøver tidligere enn 6 mnd er positivt i forhold til allergi. Å nekte fast føde før 6 mnd tyder derfor på ignoranse, så ikke rart at folk reagerer. 

Anonymkode: 7aa8d...39c

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fullammet til 6 mnd. Smaksprøver gir jo ikke noe næring, det er mer for morro. Baby fikk fruktnett med myk pære osv fra 5 mnd nå og da, ikke noe systematisk. Fikk også smake halv teskje grøt fra 5,5 mnd med noen dager imellom.

Anonymkode: 71c48...77c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er forskningen det vises til her ganske mangelfull og norske helsemyndigheter har derfor valgt å ikke anbefale dette til norske foreldre. Vi må være klar over at barn har fått «bare» morsmelk i tusenvis av år før dette. Morsmelk er fantastisk. Den tilpasser seg barnets behov og gir de antistoffene barnet trenger. Har fullammet mine barn til de var 6 måneder og de er friske og uten allergier. De som er overbevist om at smaksprøver før 6 mnd skal fikse alt er nok også de som tror at dersom barnet blir introdusert for 100 matvarer før de blir 1, så blir de ikke kresne. Naturen er fantastisk, folkens. Jeg tror det er ok å stole på den. 

Anonymkode: 2d90c...d7f

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gitt litt smaks prøver fra 4 og en halv måned. Men det er pga barnet har reagert på ting jeg har spist. Så vi fikk beskjed om å gi smaksprøver. Nå er barnet snart 6 måneder. En uke igjen, og barnet vil bare ha mer og mer mat nå. Så vi gir frokost og middag/kvelds. Ellers kun morsmelk. 

har også fått beskjed om å gi vann fra 6 måneder pga vi går mot sommer og morsmelk ikke er nok når det er varmt. 

Anonymkode: e8f84...6a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

3 mnd faktisk. 

Sist jeg leste noe om det var det for tidlig, pga. blant annet nyrene som ikke var i stand til å takle det før 4 mnd?

Selv startet vi faktisk med litt grøt ved 4 mnd. Vektkurven hadde flatet ut litt og babyen var aldri fornøyd med mengde pupp lenger. Han elsket grøt og ble mye mer fornøyd da han fikk det lille ekstra per dag.

AnonymBruker
Skrevet

Vent til ungen begynner å komme i den alderen før du tar stilling. Hvis du ammer må du garantert amme konstant om barnet er så stort. Det måtte folk på barselgruppa mi som kun amma. Ungene virket tydelig utilpasse

Anonymkode: 499d2...12e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Vent til ungen begynner å komme i den alderen før du tar stilling. Hvis du ammer må du garantert amme konstant om barnet er så stort. Det måtte folk på barselgruppa mi som kun amma. Ungene virket tydelig utilpasse

Anonymkode: 499d2...12e

Jeg hadde ikke den opplevelsen, og barnet mitt la på seg godt med bare morsmelk. Vi ga små smaksprøver for å forebygge allergi, men det utgjorde ingen mengde som mettet. 

Anonymkode: bc2d5...cd6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sist jeg leste noe om det var det for tidlig, pga. blant annet nyrene som ikke var i stand til å takle det før 4 mnd?

Selv startet vi faktisk med litt grøt ved 4 mnd. Vektkurven hadde flatet ut litt og babyen var aldri fornøyd med mengde pupp lenger. Han elsket grøt og ble mye mer fornøyd da han fikk det lille ekstra per dag.

Det er forsking helt tilbake til 2016 som viser at det både er trygt og fordelaktig å gi smaksprøver på hvete, egg, melk og nøtter fra 3 mnd alder. Ikke farlig for nyrene. Det er små mengder det er snakk om uansett, 2 gram 2 ganger i uka av hvert allergen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri gitt noen av mine noe annet enn morsmelk før 6 mnd, et par av de ville ikke ha noe annen mat før 8+ mnd heller. Ingen allergier, gikk veldig fint. 

Anonymkode: 68231...e3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er forskningen det vises til her ganske mangelfull og norske helsemyndigheter har derfor valgt å ikke anbefale dette til norske foreldre. Vi må være klar over at barn har fått «bare» morsmelk i tusenvis av år før dette. Morsmelk er fantastisk. Den tilpasser seg barnets behov og gir de antistoffene barnet trenger. Har fullammet mine barn til de var 6 måneder og de er friske og uten allergier. De som er overbevist om at smaksprøver før 6 mnd skal fikse alt er nok også de som tror at dersom barnet blir introdusert for 100 matvarer før de blir 1, så blir de ikke kresne. Naturen er fantastisk, folkens. Jeg tror det er ok å stole på den. 

Anonymkode: 2d90c...d7f

https://www.kcl.ac.uk/archive/news/kings/newsrecords/2016/03 march/giving-allergenic-foods-to-infants-from-3-months-may-prevent-allergies

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(22)00687-0/abstract

Selv om barna dine er friske og uten allergier, betyr det ikke at forskningen som viser halvert risiko for allergier er feil. Jeg regner med du ikke har hundrevis av barn, så du kan ikke akkurat lage statistikk ut i fra det :)  Studien fra 2016 viser faktisk reduksjon av forekomst av allergi med 67% hos de familiene som fulgte protokollen. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har aldri gitt noen av mine noe annet enn morsmelk før 6 mnd, et par av de ville ikke ha noe annen mat før 8+ mnd heller. Ingen allergier, gikk veldig fint. 

Anonymkode: 68231...e3f

Er det ingen på kvinneguiden som vet hva statistikk er, eller?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig. Vi begynte fra 4 mnd fordi baby fikk kun mme. hadde baby trivdes med morsmelk hadde vi nok venta med smaksprøver til 6 mnd. det var det de anbefalte til oss på helsestasjonen 

Anonymkode: 11a1b...9de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...