AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Du som bor i selveier rekkehus, hvor mye kan du bestemme over utseende på hus og hage? Jeg bor i selveier rekkehus med svært bestemte naboer. De gjør som de ønsker med sine eiendommer, men er ytterst misbilligende om jeg ønsker å gjøre noe her jeg bor. Det er som om det jeg ønsker er «feil» og det de ønsker er «rett». Må jeg bare tøffe meg opp og gjøre det jeg vil selv om naboene blir sure? De bryr seg jo ikke om mine mening om ting. Anonymkode: 3e383...cfb 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Hva er det du ønsker å bestemme da? Jeg kan ikke male min del av huset i en annen farge, men ellers gjør jeg hva jeg vil med min del av hus og hage Anonymkode: ec59e...fdf 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er det du ønsker å bestemme da? Jeg kan ikke male min del av huset i en annen farge, men ellers gjør jeg hva jeg vil med min del av hus og hage Anonymkode: ec59e...fdf Kan du ikke male den fargen du vil på huset ditt selv om det er selveier? Hvem bestemmer husfarge da? Jeg ønsker å gjerde inn hagen min slik at den blir skjermet for innsyn, dvs sette opp levegger som er minst 160 cm høye, helst 180. Anonymkode: 3e383...cfb 1
Hareena Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april (endret) Anbefaler deg å sette deg inn i gjerdeloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-05 Du kan også lese litt om loven her: https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/gjerde-eller-hekk-reglene-du-ma-folge/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=paid_search&utm_campaign=&utm_campaignid=22142228610&gad_source=1&gbraid=0AAAAADlR4xb1QZ_mFlZICNvrBkv9yePQ-&gclid=CjwKCAjw8IfABhBXEiwAxRHlsDtwvZywyN-dvYhB_T7G9yx9itJjgjB9OXNlimfrXPFZ6oiFwJd_dhoCny8QAvD_BwE Endret 18. april av Hareena 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Hareena skrev (1 minutt siden): Anbefaler deg å sette deg inn i gjerdeloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-05-05 Jeg kjenner til den og har såvidt jeg klarer å skjønne loven på min side. Problemet er altså ikke loven, men at naboene vil at jeg skal gjøre noe annet enn jeg ønsker selv og da er det vanskelig for meg å stå imot. Så da lurte jeg på hva andre i selveier rekkehus får bestemme over sitt hus og sin hage. Anonymkode: 3e383...cfb
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april Kjenner ingen som trives i rekkehus for det er så mange rare naboer som legger seg opp i ALT. Uansett hva du gjør så lenge du ikke gjør det de ønsker så blir det problemer. Lov og regler spiller liten rolle når naboene går mot deg. Anonymkode: 66087...ad9 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april I utgangspunktet kan du bestemme selv, men spørs hvordan dere er organisert. Ofte er selveiende rekkehus sameier og så lenge man er innenfor vedtektene så gjør man som man vil, og selvfølgelig andre lover som granneloven(naboloven). Anonymkode: c69d1...96a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg kjenner til den og har såvidt jeg klarer å skjønne loven på min side. Problemet er altså ikke loven, men at naboene vil at jeg skal gjøre noe annet enn jeg ønsker selv og da er det vanskelig for meg å stå imot. Så da lurte jeg på hva andre i selveier rekkehus får bestemme over sitt hus og sin hage. Anonymkode: 3e383...cfb Er det sameie? Har dere forskrifter på hva som er lov eller ikke? For dere har kanskje regler? Hvis ikke. Så gjør du som du vil i forhold til lovverket med gjerde mot naboer. Jeg satt opp en levegg mot naboen. Ble stor styr. Sendte klage til kommunen. Men vi fikk medhold siden alle mål var innafor forskrifter. Anonymkode: faed8...dcf 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april Vi gjør som vi vil så lenge det ikke går i mot kommunens arealplan eller andre vedtekter/forskrifter som er kommunale. Anonymkode: 7668e...7ae 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Kan du ikke male den fargen du vil på huset ditt selv om det er selveier? Hvem bestemmer husfarge da? Jeg ønsker å gjerde inn hagen min slik at den blir skjermet for innsyn, dvs sette opp levegger som er minst 160 cm høye, helst 180. Anonymkode: 3e383...cfb Flertallet i sameiet bestemmer fargen på huset. Blir nok en annen farge neste gang det males siden vi er flertall av «nye» beboere som ønsker å bytte farge. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Kjenner ingen som trives i rekkehus for det er så mange rare naboer som legger seg opp i ALT. Uansett hva du gjør så lenge du ikke gjør det de ønsker så blir det problemer. Lov og regler spiller liten rolle når naboene går mot deg. Anonymkode: 66087...ad9 Jeg trives veldig godt i mitt rekkehus. Vi er en rekke på fire, alle naboer er innmari oppegående og hyggelige, det er ikke noe bråk og til rekkehus å være et uteområdene veldig godt skjermet Anonymkode: ec59e...fdf 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg kjenner til den og har såvidt jeg klarer å skjønne loven på min side. Problemet er altså ikke loven, men at naboene vil at jeg skal gjøre noe annet enn jeg ønsker selv og da er det vanskelig for meg å stå imot. Så da lurte jeg på hva andre i selveier rekkehus får bestemme over sitt hus og sin hage. Anonymkode: 3e383...cfb Ikke rekkehus, men flermannsbolig over 2 etasjer med 6-8 i hver rekke. Der var det vedtatt at endringer av fasaden som å sette opp gjerder/gjøre endringer på eksisterende osv var forbudt. Det hadde med estetikk i sameiet å gjøre, at det skulle se fint ut. Hvis dere er ei rekke med 5-6 enheter og alle har lave gjerder, og du skal sette opp et på 1.80 på et større område, så skjønner jeg at det blir feil. Har bodd i rekke tidligere, hvor alle enhetene hadde levegg som skilte av for terrassedelen. Hagedelen var adskilt med lave gjerder evnt lav hekk. Å sette opp høye gjerder i hagedelen hadde ikke sett bra ut. Anonymkode: 61cff...57f 3 1
Coco88 Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du som bor i selveier rekkehus, hvor mye kan du bestemme over utseende på hus og hage? Jeg bor i selveier rekkehus med svært bestemte naboer. De gjør som de ønsker med sine eiendommer, men er ytterst misbilligende om jeg ønsker å gjøre noe her jeg bor. Det er som om det jeg ønsker er «feil» og det de ønsker er «rett». Må jeg bare tøffe meg opp og gjøre det jeg vil selv om naboene blir sure? De bryr seg jo ikke om mine mening om ting. Anonymkode: 3e383...cfb Bare å gi faen i! Selveier er nettop det, man bestemmer og eier selv!
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april Vi er selveier rekkehus, men med festekontrakt. Kan bestemme det meste selv, men to viktige unntak er at fargen på fasaden skal bestemmes i felleskap og være den samme på hele rekken. Det andre er at eiendommen ikke skal gjerdes inn. Det er naturlige skilller mellom hver hage (lav hekk med åpning), men at det ikke skal gjerdes inn. Det er ikke fint med inngjerding, men også pga rømningsvei. Det skal være mulig for alle å enkelt flykte gjennom nabohagene. Ingen av delene plager oss og er enig i bestemmelsene. Anonymkode: 4360d...cfa 3 1
Coco88 Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): I utgangspunktet kan du bestemme selv, men spørs hvordan dere er organisert. Ofte er selveiende rekkehus sameier og så lenge man er innenfor vedtektene så gjør man som man vil, og selvfølgelig andre lover som granneloven(naboloven). Anonymkode: c69d1...96a Det er da ikke sameie på selveier, det er det motsatte av hverandre det.
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Skrevet 18. april Coco88 skrev (1 minutt siden): Bare å gi faen i! Selveier er nettop det, man bestemmer og eier selv! Nei. Man er en del av et sameie, og kan dermed ikke bestemme fasaden selv. Anonymkode: 61cff...57f 4
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april Coco88 skrev (Akkurat nå): Det er da ikke sameie på selveier, det er det motsatte av hverandre det. Jo, det er det mange steder. Anonymkode: 61cff...57f 6
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Skrevet 18. april Coco88 skrev (2 minutter siden): Bare å gi faen i! Selveier er nettop det, man bestemmer og eier selv! Det er ikke så enkelt. Selveier i enebolig er noe annet enn selveier i et sameie når det kommer til rekkehus og blokk. Anonymkode: 66087...ad9 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Skrevet 18. april Coco88 skrev (1 minutt siden): Det er da ikke sameie på selveier, det er det motsatte av hverandre det. I boliger så henger sammen så er det som regel sameie, hvis ikke blir det jo bare tull. Kjenner ikke til blokk eller rekkehus som ikke er del av sameie eller borettslag. Anonymkode: 66087...ad9 5
AnonymBruker Skrevet 18. april #19 Skrevet 18. april Alt? Men er mulig du snakker om et sameie her. Rekkehuset mitt er per def enebolig, sånn juridisk sett. Anonymkode: c329b...6c9
AnonymBruker Skrevet 18. april #20 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I boliger så henger sammen så er det som regel sameie, hvis ikke blir det jo bare tull. Kjenner ikke til blokk eller rekkehus som ikke er del av sameie eller borettslag. Anonymkode: 66087...ad9 Det er omtrent ingen rekkehus her i kommunen som er sameier. Dette ble ikke vanlig før på 2000-tallet, men byen er full av rekker fra 70- og 80-tallet. De er eneboliger som henger sammen, med null samorganisering. Anonymkode: c329b...6c9 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå