Gå til innhold

Kvinnefronten frykter forslag om samtykke til flytting vil begrense kvinners frihet

AnonymBruker

Samtykke ved flytting  

29 stemmer

1. 1. Skal man kunne flytte med barna uten at begge foreldre samtykker?

• Ja (er mann)
      0
    • Ja (er kvinne)
      7
    • Nei (er mann)
      1
    • Nei (er kvinne)
      17
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva synes dere, må begge foreldre være enige dersom barna flyttes til ny bostedsadresse?
Link til artikkel.

Anonymkode: d6d4d...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjenner ei med et lite barn, hvor far visste seg å være narsissist og voldelig. Hun og politiet klarte ikke å holde han unna dem, og til slutt flyttet hun til andre siden av landet med barnet deres. Hadde det ikke vært for at hun kunne gjøre dette ville kanskje ting endt verre.

Anonymkode: f15a6...219

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker jo det er grader av det. Dette er en avveining av tre i utgangspunktet helt legitime hensyn: Først og fremst barnas best, deretter også noens frihet til å bo der de vil mot andres ønske om å kunne omgås sine egne barn.

Nei, en med marginalt mer tid med barna enn eksen bør kanskje ikke uten videre kunne ta med barna fra Oslo til Båtsfjord og i realiteten avskjære en helt dugelig mor eller far fra mye av samværet. Samtidig er neppe to timers samvær i måneden med en helt middels og ganske hevngjerrig forelder såpass viktig at alle med det mindre samvær bør gis blankofullmakt til å nekte eksen å flytte et par timer lengre bort. 

Dette er selvfølgelig lovgiver fullt klar over, og man prøver helt sikkert å lage regler som best mulig veier de to hensynene mot hverandre. Bare synes det blir litt for banalt å redusere dette til for eller imot. Da sikter jeg ikke til TS, altså, gjengivelsen til TS er helt fin. 

Anonymkode: 65b72...fee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gjøre det vanskeligere enn det allerede er å flytte med barna unna den andre forelderen vil gi flere tragedier. Det er ofte gode grunner til at man gjør det. Ikke sikkert jeg og mine barn hadde vært i live lengre om vi ikke kunne tatt politiets råd og rømt lengre unna. Da ble det brått vanskeligere for bf å terrorisere oss i hverdagen, ødelegge bilen min, drapstrue oss, "tilfeldigvis" kjøre sakte forbi hjemmet vårt, overvåke, og listen kan fortsette...

Anonymkode: 72110...210

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes flytting må være lov så lenge besluttet samvær lar seg gjennomføre. Altså at den andre forelderen ikke har noe å si ved flytting innenfor en viss reisetid/-avstand.

Dersom flytting gjør at samvær som er bestemt ikke kan gjennomføres, er jeg tilbøyelig til å mene man kan kreve samtykke. Det vil kreve en praksisendring hos NAV når det gjelder arbeidsytelser (de kan ikke forlange at folk må flytte for jobb dersom det innebærer å flytte fra barn). 

Dersom samvær ikke praktiseres, bør den med daglig omsorg kunne flytte uavhengig av foreldreansvaret. 

Anonymkode: 6c676...3cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes flytting må være lov så lenge besluttet samvær lar seg gjennomføre.

Det meste lar seg gjennomføre om samværsforelderen har økonomi og mulighet til å reise med fly og bo på hotell for å ha samvær.
Du ville synes det er ok å være i en slik situasjon?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom samvær ikke praktiseres, bør den med daglig omsorg kunne flytte uavhengig av foreldreansvaret. 

Uvitenheten er stor rundt dette. I de fleste saker har det med å gjøre med omsorg, ikke ansvar. Er man alene om foreldreansvaret kan man flytte hvorsomhelst i verden. De fleste vil være enige i at det er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det meste lar seg gjennomføre om samværsforelderen har økonomi og mulighet til å reise med fly og bo på hotell for å ha samvær.
Du ville synes det er ok å være i en slik situasjon?

Uvitenheten er stor rundt dette. I de fleste saker har det med å gjøre med omsorg, ikke ansvar. Er man alene om foreldreansvaret kan man flytte hvorsomhelst i verden. De fleste vil være enige i at det er ok.

Nei. Jeg mener ordinær gjennomføring som at barnet oppholder seg hos samværsforelder. Hva som er gjennomførbart uten å bli en urimelig belastning på noen, er åpenbart individuelt - men det bør være mulig å utarbeide noen retningslinjer. Dagens kommunedefinerte grense er urimelig (flytting to nabokommuner utenfor Oslo kan være kortere avstand enn flytting innad i kommune i Finnmark).

Per i dag kan forelder med foreldreansvar eller fast delt bosted lage vansker ved flytting selv om vedkommende ikke har samvær. Det er rart. 

Anonymkode: 6c676...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...