AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Har nylig blitt alenemor og har begynt å tenke litt på dette. Det er ingen som kan ha omsorg for barnet mitt over tid dersom jeg hadde blitt innlagt på sykehuset, hadde måttet gjennom rehabilitering for en ulykke, måttet gjennom kreftbehandling osv. Hva skjer i slike tilfeller? Beredskapshjem? Fosterhjem? Kan man risikere å miste omsorgen for godt dersom man er en god forelder ellers, men er fysisk ut av stand til å ta seg av barnet i noen måneder? Anonymkode: f8166...60f 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Da er det fosterhjem som gjelder. ingen tar fra deg omsorgen for barna fordi du er syk i noen måneder😊 Anonymkode: e98e5...2ae 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har nylig blitt alenemor og har begynt å tenke litt på dette. Det er ingen som kan ha omsorg for barnet mitt over tid dersom jeg hadde blitt innlagt på sykehuset, hadde måttet gjennom rehabilitering for en ulykke, måttet gjennom kreftbehandling osv. Hva skjer i slike tilfeller? Beredskapshjem? Fosterhjem? Kan man risikere å miste omsorgen for godt dersom man er en god forelder ellers, men er fysisk ut av stand til å ta seg av barnet i noen måneder? Anonymkode: f8166...60f Det er de som behandler deg, på sykehus og lignende som kartlegger ditt barns situasjon, mange ganger vil jeg tro barnevernet kobles på, bare for å koordinere// så vil man sammen finne ut hvordan barna skal ivaretas , er det noen i nettverk , hvis ikke er det beredskaps og fosterfamilier ja.. som er ansatt av bufetat som tar over. Anonymkode: 20b63...d3b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Da er det beredskapshjem eller fosterhjem som er løsningen. De leter ofte i ditt/barnets nærmiljø først. Jeg vet at en av barnehagelærerne i bhg til datteren min tok til seg et barn noen måneder. Nei, barnet blir ikke permanent fjernet. Du ville selv måtte velge en frivillig plassering og da kommer barnet hjem igjen når du er klar. Noen ganger er det lurt med overgangsordninger hvor barnet bor litt hos begge. Anonymkode: e0b77...a78 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Har barnet ingen besteforeldre eller tanter/onkler det kan være hos akutt? Du har ingen søsken, søskenbarn eller venner som tar hånd om barnet om du innlegges med blindtarmsbetennelse i dag? Har barnet ingen venner der du kunne foreldrene ta hånd om barnet for en periode? Hvis du har så lite nettverk syns jeg faktisk det er uansvarlig å få barn, og da må du virkelig skaffe deg ett nettverk ASAP. Da jeg jobbe i akuttmedisin kontaktet vi barnevernet om forelderen ikke kunne oppgi en eneste relasjon som kunne kontaktes, og som barnet kunne kjenne seg pittelitt trygg hos etter å ha møtt før. Det er ekstremt dramatisk for mange barn å oppleve at forelder blir syk, kanskje kommer det ambulanse hjem, og sp skal de overleveres et vilt fremmed beredskapshjem. Skaff ett nettverk, i verste fall at du og en annen aleneforeldre i bhg blir kjent nok til å være hverandres nettverk. Anonymkode: 3ed18...5de 5 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har barnet ingen besteforeldre eller tanter/onkler det kan være hos akutt? Du har ingen søsken, søskenbarn eller venner som tar hånd om barnet om du innlegges med blindtarmsbetennelse i dag? Har barnet ingen venner der du kunne foreldrene ta hånd om barnet for en periode? Hvis du har så lite nettverk syns jeg faktisk det er uansvarlig å få barn, og da må du virkelig skaffe deg ett nettverk ASAP. Da jeg jobbe i akuttmedisin kontaktet vi barnevernet om forelderen ikke kunne oppgi en eneste relasjon som kunne kontaktes, og som barnet kunne kjenne seg pittelitt trygg hos etter å ha møtt før. Det er ekstremt dramatisk for mange barn å oppleve at forelder blir syk, kanskje kommer det ambulanse hjem, og sp skal de overleveres et vilt fremmed beredskapshjem. Skaff ett nettverk, i verste fall at du og en annen aleneforeldre i bhg blir kjent nok til å være hverandres nettverk. Anonymkode: 3ed18...5de Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april Det er beredskapshjem som er aktuelt da. En del er i familiemedlemmer som beredskapshjem i slike situasjoner, plassert gjennom barnevernet. Anonymkode: 76272...53b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f De skal vel ikke være studenter i all evighet og du skal vel ikke nødvendigvis få kreft i morgen? Barnevernet betaler beredskapshjem en del penger i måneden, så økonomisk blir man kompensert for det. Anonymkode: 76272...53b 6
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f I så fall er det beredskapshjem og deretter fosterhjem. Anonymkode: 0d362...ceb 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april Beredskapshjem, evt. fosterhjem. Den slags løser seg. Anonymkode: 10360...fb3 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f Det finnes selvsagt folk som hadde gjort det , herlighet man stiller da opp for venner i tøffe tider Anonymkode: c225c...439 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f Du skal ikke se bort ifra at disse hadde stilt opp og tatt imot barnet hvis det hadde vert nødvendig. Studenter har også barn og klarer det fint. Anonymkode: da402...5f7 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nylig blitt alenemor og har begynt å tenke litt på dette. Det er ingen som kan ha omsorg for barnet mitt over tid dersom jeg hadde blitt innlagt på sykehuset, hadde måttet gjennom rehabilitering for en ulykke, måttet gjennom kreftbehandling osv. Hva skjer i slike tilfeller? Beredskapshjem? Fosterhjem? Kan man risikere å miste omsorgen for godt dersom man er en god forelder ellers, men er fysisk ut av stand til å ta seg av barnet i noen måneder? Anonymkode: f8166...60f Barnevernet kommer på banen og avgjør hva som er mulig rent praktisk, og hva de har av ledige akuttplasser der noen kan ta vare på barnet inntil du er oppe og går igjen. Du bør jo skaffe deg et nettverk, slik at du selv har gode personer som kan ta vare på barnet i en akutt situasjon. Anonymkode: 6cda3...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Skrevet 18. april Du bør absolutt prøve å utvide nettverket ditt, slik at du har folk rundt deg som kan ta vare på barnet ditt hvis noe oppstår. I verstefall så risikerer barnet å havne i en familie som de ikke kjenner til hvis du dør. Anonymkode: 4b949...98b 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f Jeg hadde som søster/svigerinne/venninne tatt dem inn på minuttet. også på ubestemt tid. Dette er virkelig relasjoner du bør jobbe med, både for egen og for ditt barns skyld. Anonymkode: 7734f...9ee 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f Hadde noen venner av meg havnet på sykehus og ikke har i stand til å ta seg av barnet sitt. Hadde jeg strukket meg langt for å hjelpe til. Vet ikke hvor gammelt barnet ditt er. Men lær barnet å varsle nødetatene hvis det skjer noe med deg. Er selv gift med en sjømann og jeg er alene med vårt barn i 4 uker av gangen. Vi snakker mye om hva som må gjøres hvis hxn finner meg bevisstløs foreksempel. Anonymkode: c7a87...df5 1 1
Elle Melle Skrevet 18. april #19 Skrevet 18. april Jeg vet at i vårt barns barnehage var den ene avdelingslederen beredsakapshjem for et av barna på avdelingen når (alene)moren havnet på sykehus. Tror det var en fin løsning der barnet kunne bli ivaretatt av en kjent person. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #20 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Tanter og onkler er studenter og hadde aldri i verden ønsket eller følt seg egnet til å ta vare på et lite barn over tid. Hos de besteforeldrene som er til stede er det for dårlig helse til annet enn veldig kortvarig pass, f.eks når det er foreldremøte på kveldstid. Relasjonene er allikevel veldig gode mellom barnet og disse familiemedlemmene. Venner av barnet, virkelig? Hvor mange slitne småbarnsforeldre sier ja til å ta imot et barnehagebarn de i liten grad kjenner selv for å ta vare på det i tillegg til alt de har selv? Joda, ved akkurat blindtarmbetennelse kunne det gått dersom jeg kom meg raskt på bena, men ved langvarig sykdom som f.eks kreft? Jeg hadde jo aldri selv sagt ja til å ta inn et annet barnehagebarn på ubestemt tid. Ts Anonymkode: f8166...60f Med mindre du er i en ulykke, havner i rullestol og skal tre måneder på Sunnaas, så er ikke sykehusopphold generelt så veldig lange. Svært få er innlagt så mye som en uke en gang, de fleste akutte innleggelser er maks en natt eller to, vil virkelig ikke søskenene dine stille opp et par netter for niesen/nevøen sin? Det syns jeg er ytterst spesielt. Har du ikke venner å spørre heller? De fleste som blir spurt hjelper også til passe et barn de kjenner noen dager hvis noe akutt oppstår, selv om det ikke øverst på ønskelisten. At du ikke er villig til å hjelpe er kanskje grunnen til at nettverket ditt er snevert? Får du kreft er det meste av behandlingen poliklinisk, så med mindre du bor i gokk og pendler, er du hjemme. Anonymkode: 3ed18...5de 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå