Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en stor ulykke og NAV ønsker å ta arbeidsavklaring/måle hvor mye jeg klarer å jobbe. Det kjipe er at jeg jobbet deltid de siste fem årene før ulykken, noe som gir lav utbetaling hvis det blir delvis uføregrad. Er det best å prøve å jobbe fulltid i et par år (om jeg klarer det) for så å bli vurdert på nytt om delvis uføregrad? Bare om det går selvsagt. Irriterer meg at jeg jobbet 60% i fem år mens ungene var små 🙈

Anonymkode: 34d7f...fc9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel dessverre noe av det man må ta høyde for når man jobber deltid? Hvis du klarer å jobbe fulltid i 3 år, for å tjene opp mer pensjon, så tenker jeg ar du ikke egentlig ikke har behov for uførepensjon. Da kn du klre å stå i jobb. 

Om det på noe vis er mulig å gjøre dette, vil ikke uansett beregningen for uførepensjon være før den opprinnelige skaden?

Anonymkode: c8f17...996

• Liker 21
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klarer å jobbe fulltid i tre år for å tjene opp mer til ufør, så er du vel egentlig ikke såpass syk at du fyller kriteriene for ufør. En annen ting er at du må ha en annen sykdom/ skade, for når du kontakter Nav igjen når du har klart å jobbe mer, så vil Nav bruke den første kontakten du hadde med de, å beregningen på ufør vil bli den samme som nå. Nav bruker grunnlaget for 3 år før sykdom/ skade oppsto.

Det skal ikke være enkelt å jukse seg til noe fra Nav, å godt er det. 

Anonymkode: bd777...7e1

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var i en stor ulykke og NAV ønsker å ta arbeidsavklaring/måle hvor mye jeg klarer å jobbe. Det kjipe er at jeg jobbet deltid de siste fem årene før ulykken, noe som gir lav utbetaling hvis det blir delvis uføregrad. Er det best å prøve å jobbe fulltid i et par år (om jeg klarer det) for så å bli vurdert på nytt om delvis uføregrad? Bare om det går selvsagt. Irriterer meg at jeg jobbet 60% i fem år mens ungene var små 🙈

Klarer du å jobbe fulltid, vil du jo verken få AAP eller ufør.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig spørsmål. Klarer du å jobbe så kom deg i jobb! Snyltevibber så det synger her

Anonymkode: d6539...5a6

• Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er en bra ide for å makse grunnlaget for uføretrygd. Press deg selv til det maks så får du det svaret du trenger. 

Anonymkode: 9030f...ce0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo problemet med å jobbe frivillig deltid, dessverre fikk du svi for det.

Hvis du klarer å jobbe fulltid, trenger du jo ikke uføretrygd. 

Anonymkode: 9ac71...d9b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du var i en stor ulykke og tenker at du skal greie å jobbe 100% fordi du har tenkt å bli ufør? 

Hva er det jeg ikke skjønner her? Tror jeg trenger teskje. 

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (3 timer siden):

Du var i en stor ulykke og tenker at du skal greie å jobbe 100% fordi du har tenkt å bli ufør? 

Hva er det jeg ikke skjønner her? Tror jeg trenger teskje. 

Enig, det virker som at ts planlegger å bli ufør. Men ts tror sikkert at det skal bli lett, men heldigvis så er det ikke så enkelt. 

• Liker 2
Skrevet

Dette er et problem flere har møtt på. Men dog uforskyldt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skal kunne kompenseres for hjemmearbeid med små barn. Helt hvor vanskelig det er må du undersøke. Her bør du vurdere noen timer hos en advokat med spesialkompetanse på trygderett. 

Anonymkode: c9b0e...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gå tilbake til 100% jobb. Kanskje klarer du mer enn du tror. Håper det for din delFor øvrig er det 3 kalenderår du må jobbe for å få full opptjening. Så når du går tilbake, må du stå i full jobb ut 2028.

Anonymkode: 92d4b...e22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror du kan jobbe fulltid så er det selvfølgelig det beste. Når du har gjort det i 3 år så vil du jo oppdage at du ikke behøver uføretrygd likevel, da er jo alt bare fryd og gammen.

Anonymkode: fe43e...955

AnonymBruker
Skrevet

Kjør på å jobb fulltid i 3 år du. 

Så får du rettmessig avslag på uføretrygd i stede for lav uføretrygd. 

Tror du virkelig folk velger å bli ufør? Det er ikke så enkelt! 

Anonymkode: 93f5f...fdb

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si til ts at vi er mange som ikke var klare for å leve på 66% av inntekten vår når vi ble syke. Det er mye inntekt å miste, men er man for syk/ skadet til å jobbe, så har man ingen valg, å man må belage seg på å gjøre noen endringer for å få det til å gå rundt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår virkelig ikke tankegangen her. For det første har du valgt å jobbe deltid noen år, og greier da å leve av det. Det er da rettferdig at du ikke får uføretrygd basert på fulltidsjobb, og ikke har du betalt så mye skatt heller. Det er fordi vårt velferdssystem også baserer seg på hva man har jobbet inn og er vant til, og som da også sier noe om hva man har bidratt med til fellesskapet. (Viktig her er at de som er helt unge som faller mellom to stoler bør få ØKT trygd! etter min mening.)

For det andre tenker du at du kan prøve å presse deg i full jobb noen år for å få opptjeningen. Hallooo? Du skjønner at det er pga slik tankegang at hele velferdssystemet er i ferd med å rase sammen? Jeg skjønner at det ikke føles så utspekulert for deg som det faktisk er, men dette er ille. Du har en totalt uetisk tankegang. 

Anonymkode: 1417e...ab7

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan skal du klare å jobbe fulltid i tre år om du er på randen til å bli ufør? Jeg skjønner det helt ærlig ikke .

Anonymkode: 229f8...8f2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være trolling. 

Anonymkode: af6ea...63a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe redusert mens barna er små er et valg du tar. Det har konsekvenser, som du nå ser. Uføretidspunktet ditt for ulykken vil være det samme, og opptjeningen vil være basert på de 3 beste av de 5 siste årene før uføretidspunktet. Hvis du er i stand til å jobbe 100 % stilling i 3 år uten sykefravær, så er du ikke ufør.

Anonymkode: 5a40c...657

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gå tilbake til 100% jobb. Kanskje klarer du mer enn du tror. Håper det for din delFor øvrig er det 3 kalenderår du må jobbe for å få full opptjening. Så når du går tilbake, må du stå i full jobb ut 2028.

Anonymkode: 92d4b...e22

Pluss at ts må ha en annen sykdom/ skade, for Nav vil bruke uføretidspunktet fra når ulykken oppsto, å beregningsgrunnlaget vil bli det samme som nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...