CrazyCatLady2500 Skrevet 20. april #81 Del Skrevet 20. april Tynset!!!! 😆 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #82 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde valgt Alta 100 ganger over f.eks Bardufoss. Tettsted som aldri skulle hatt bystatus 🤢 Anonymkode: 0276a...9ca Ja, dette handler jo ikke om hva man hadde valgt, men om hvilke steder som bør kalles en by. Jeg bor selv på et tettsted, og er fornøyd med det. Bardufoss har jeg ikke vært i, men det er som jeg skrev, helt feil at steder uten bypreg får kalle seg en by. Hva er galt med å bo på et tettsted heller enn i en by? Anonymkode: dd704...01e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GlitrendeSjokolade Skrevet 20. april #83 Del Skrevet 20. april Nei jeg vet ikke hvilket steder som kan kalles by og ikke. Det er ikke bare storbyer som kan kalles by da. Bygder er for små til å kalles by, men så har vi småbyer som er større enn en bygd, og storbyer som er de største byene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 20. april #84 Del Skrevet 20. april Snok1 skrev (På 18.4.2025 den 23.44): Den største vitsen av en by er Haugesund. Da har ikke du vært i særlig mange byer. Syns du virkelig Haugesund er en større vits enn Bardufoss? Honningsvåg? Vardø??? Haugesund er jo en stor by sammenligne mot mange av sine "konkurrenter". 😅 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alta. En haug med småbruk og eneboliger kastet spredt ut over et enormt område. Null følelse av sentrum, selv om de har bygd et stygt område de kaller city. Flere snøskutere, ATV-er, mopeder og rånende/festende/rølpende ungdom enn omtrent alle andre norske bygder til sammen. På plussiden har de en fin kirke og et ok fotballag. Bybegrepet har mistet sin verdi nå som omtrent alle kan kalle seg byer. Anonymkode: dd704...01e Syns Alta har kommet seg veldig de siste 10-15 årene. Langt fra den verste byen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IAS Skrevet 20. april #85 Del Skrevet 20. april Snok1 skrev (På 18.4.2025 den 23.44): Den største vitsen av en by er Haugesund. Ser Snoken er i gang igjen Du burde bytte bruker navn til Snok Negative 😒 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 20. april #86 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ihvertfall hele den lista med "topp 10 minste byer i Norge" der ingen av de har over 7 tusen borgere. Jeg mener at en bystatus burde hatt en grense på befolkningsantall og ikke bare antall men også tetthet. Og "en by" med 10-15 tusen mennesker er ingen by. Anonymkode: c7cc4...d87 Var til og med en som sa at Jørpeland hadde fått bystatus 😬 !! Hvis det er sant så vet jeg ikke om jeg skal le, grine eller kaste opp. (kanskje alle 3?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 20. april #87 Del Skrevet 20. april NoaideBiehtar skrev (1 time siden): Da har ikke du vært i særlig mange byer. Syns du virkelig Haugesund er en større vits enn Bardufoss? Honningsvåg? Vardø??? Haugesund er jo en stor by sammenligne mot mange av sine "konkurrenter". 😅 Jeg har vært alle stedene du nevner, og ja. Haugesundere har et helt urealistisk syn på seg selv. De tror de er på linje med Bergen og Stavanger, og laaaangt over Oslo. Folk i Honningsvåg har et langt mer jordnært syn på seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #88 Del Skrevet 20. april Snok1 skrev (11 minutter siden): Folk i Honningsvåg har et langt mer jordnært syn på seg sel Honningsvåg ble by, ene og alene for å få status som verdens nordligste by som alltid har vårt Hammerfest. Anonymkode: 43b09...fb9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #89 Del Skrevet 20. april slarvearve skrev (På 18.4.2025 den 16.03): Ordet by finnes i alle språk. Likevel skal noen bygdetulliger og artikællær ødelegge dette fine ordet i det norske språk ved å kalle sitt eget lille private gokk for by! Hovedmotivet er visst at de tror McDonalds kommer bare de erklærer bystatus. Enten det eller så hater de byer så intenst der de sitter skjelvende med hagla klar i sine kalde hender i frykt for at ulven skal banke på døra hvert øyeblikk, at de ønsker å latterliggjøre selve begrepet by. I USA skiller de mellom city, town og village. Dessverre bruker vi ikke ordet landsby (village) på norsk om våre egne. Og et eget ord for city har vi ikke. Det nærmeste er storby. Hvilke ikke-byer vet du om? Jeg vil nevne Åndalsnes, Otta, Brekstad som jeg selv har vært forskrekket øyevitne til. Landsby blir da brukt flere steder. I stede for by Dokka går under landsby,og flere andre steder har den betegnelsen Vil og si blir for dumt å site å skrive dritt om det enkelte mener ikke burde ha by status, pga de mener stedene er for små. Ska en tro enkelte er det kun Oslo, Trondheim,Bergen, Stavanger osv som ska kunne kalle seg by. Anonymkode: 1a7bd...ccc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 20. april #90 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men uansett hv or man vrir og vender på det, Førde er og blir senteret i (gamle) Sogn og Fj. Se bare på økningen i handel og næringliv, kontra Florø. Flytting av sykehus bl.a. Dette er en naturlig utvikling, da trafikk/samferdsel har flyttet seg fra sjø/kyst til vei. Selv om Florø har et finere gammelt bysentrum (som de i senere tid har klart å ødelegge så godt de kan) Anonymkode: 43b09...fb9 Du vet at bedrifter i Florø fikk ekstra subsidier lenge om de flyttet til Førde. Førde er for meg et veikryss, kjører kun gjennom. Det at de la ned sykehuset i Florø gjorde at flere utenlandske firmaer bla ikke vil etablere seg på basen i Florø. Florø burde tilhørt Hordaland i sin tid for de er bare hata i Sogn og Fjordane Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #91 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ha ha ha, du bor på ett av stedene som er nevnt..og ble sur 😁 Anonymkode: 4827e...c07 Drar du ofte spekulasjoner om fremmede mennesker ut av bakenden, og presenterer de som fakta for å støtte dine fordommer, eller ditt narrativ? For ordens skyld så bor det rundt 1 million mennesker i byen hvor jeg bor. Burde jeg derfor sitte og le av byer/steder fordi at noen andre mener at de er feil kategorisert? Anonymkode: b6682...ee6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 20. april #92 Del Skrevet 20. april Snok1 skrev (1 time siden): Jeg har vært alle stedene du nevner, og ja. Haugesundere har et helt urealistisk syn på seg selv. De tror de er på linje med Bergen og Stavanger, og laaaangt over Oslo. Folk i Honningsvåg har et langt mer jordnært syn på seg selv. Men nå snakker vi om bystatus, ikke om befolkningen. Du sier at Haugesund er den største vitsen av en by. Det har jo ingenting med befolkningen å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #93 Del Skrevet 20. april Snok1 skrev (15 timer siden): Nei. Deg om det. Jeg har fakta, du har følelser. Deg om det. Anonymkode: d4b11...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #94 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): herregud 🤣 Oslo er storby og Norges hovedstad uavhengig om du liker byen eller ikke. Du kan ikke bli sur for at Oslo har bystatus fordi byen ikke faller i smak. Anonymkode: 1e717...361 Jeg er ikke sur jeg bare regner ikke små bygder som byer. Anonymkode: d4b11...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 20. april #95 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Drar du ofte spekulasjoner om fremmede mennesker ut av bakenden, og presenterer de som fakta for å støtte dine fordommer, eller ditt narrativ? For ordens skyld så bor det rundt 1 million mennesker i byen hvor jeg bor. Burde jeg derfor sitte og le av byer/steder fordi at noen andre mener at de er feil kategorisert? Anonymkode: b6682...ee6 Men bystatus er ikke en objektiv kategorisering, men et aktivt valg av kommunestyret i de respektive "byene". Det må selvfølgelig være lov å le (og grine) av at politikerne i Bardufoss en gang har ment at de er og skal være en by. Det er jo en utvanning av språket som gjør hele ordet til en vits. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. april #96 Del Skrevet 20. april Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Du vet at bedrifter i Florø fikk ekstra subsidier lenge om de flyttet til Førde. Førde er for meg et veikryss, kjører kun gjennom. Det at de la ned sykehuset i Florø gjorde at flere utenlandske firmaer bla ikke vil etablere seg på basen i Florø. Florø burde tilhørt Hordaland i sin tid for de er bare hata i Sogn og Fjordane Florøværinger har lenge blitt kalt reservebergensere. På grunn av dialekten. Bergen har alltid vært BYEN for folk fra ytre Sunnfjord. Anonymkode: 8cf73...d67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 20. april #97 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Florøværinger har lenge blitt kalt reservebergensere. På grunn av dialekten. Bergen har alltid vært BYEN for folk fra ytre Sunnfjord. Anonymkode: 8cf73...d67 Dialekten er jo et resultat av hvorfor og når byen ble stiftet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 20. april #98 Del Skrevet 20. april NoaideBiehtar skrev (7 timer siden): Men nå snakker vi om bystatus, ikke om befolkningen. Du sier at Haugesund er den største vitsen av en by. Det har jo ingenting med befolkningen å gjøre. Jo. Jeg har forklart over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 20. april #99 Del Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Honningsvåg ble by, ene og alene for å få status som verdens nordligste by som alltid har vårt Hammerfest. Anonymkode: 43b09...fb9 Det som er litt morsomt er at hverken Hammerfest eller Honningsvåg er verdens nordligste by. Verdens nordligste by er Thule Qaanaaq på 77 grader nord på Øst-Grønland. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 20. april #100 Del Skrevet 20. april NoaideBiehtar skrev (8 timer siden): Men bystatus er ikke en objektiv kategorisering, men et aktivt valg av kommunestyret i de respektive "byene" Det er nettopp et slik vedtak som gjør det til en objektiv klassifisering. Et slikt vedtak er fullstendig binært. By, eller ikke by. Stem nå! At normene for hva en by kan være endrer ikke dette svært objektive faktum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå