Gå til innhold

Byer som ikke er byer. Vet du om noen? Vi må kunne le av de

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ordet by finnes i alle språk.

Likevel skal noen bygdetulliger og artikællær ødelegge dette fine ordet i det norske språk ved å kalle sitt eget lille private gokk for by!

Hovedmotivet er visst at de tror McDonalds kommer bare de erklærer bystatus. Enten det eller så hater de byer så intenst der de sitter skjelvende med hagla klar i sine kalde hender i frykt for at ulven skal banke på døra hvert øyeblikk, at de ønsker å latterliggjøre selve begrepet by.

I USA skiller de mellom city, town og village. Dessverre bruker vi ikke ordet landsby (village) på norsk om våre egne. Og et eget ord for city har vi ikke. Det nærmeste er storby.

Hvilke ikke-byer vet du om? Jeg vil nevne Åndalsnes, Otta, Brekstad som jeg selv har vært forskrekket øyevitne til.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker ordet "bygda" som basically betyr landsby. 

Det er ikke Mcdonalds som avgjør om et sted har bystatus, det er antall innbyggere og handels-og servicefunksjoner. 
At Norge ikke bruker de samme betegnelsene som USA er vel ikke så veldig interessant, Norge og USA er veldig forskjellige steder med tanke på størrelse på byer/steder og befolkning. 

Å kalle folk for bygdetullinger og rakke ned på dem fordi de våger å kalle det lille stedet de er fra for by, er for dumt. Det er ikke de som har bestemt at stedet har bystatus. Vi bor i et lite land med få innbyggere og areal sammenlignet med USA, så jeg skjønner ikke hvorfor du er så opphengt i by, landsby, osv. 

Forøvrig betyr "city" større by på norsk (Oslo, Bergen), "town" betyr småby (Larvik, Otta), village betyr tettsted (Geiranger, Norheimsund). 

Anonymkode: 1e717...361

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Elverum

Anonymkode: e0160...b53

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Karmøy har 3 steder med bystatus 🤣🤣🤣

Anonymkode: 9201e...1ca

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Førde... 

Og Kolvereid.

Anonymkode: a83d5...c25

AnonymBruker
Skrevet

Fosnavåg 🤠 Men de skaffet bystatus for å kunne skrive Fosnavåg på de mange skipene som hører hjemme der. Helt fjollete uansett, der er skikkelig dødt og trist og langt fra noen by.

Anonymkode: f5ad4...126

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bergen og Lillestrøm.

Anonymkode: 81d86...208

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hokksund

Anonymkode: d4c35...e72

• Nyttig 1
Skrevet

Raufoss

Skrevet
slarvearve skrev (3 timer siden):

Likevel skal noen bygdetulliger og artikællær ødelegge dette fine ordet i det norske språk ved å kalle sitt eget lille private gokk for by!

Hovedmotivet er visst at de tror McDonalds kommer bare de erklærer bystatus. Enten det eller så hater de byer så intenst der de sitter skjelvende med hagla klar i sine kalde hender i frykt for at ulven skal banke på døra hvert øyeblikk, at de ønsker å latterliggjøre selve begrepet by.

I USA skiller de mellom city, town og village. Dessverre bruker vi ikke ordet landsby (village) på norsk om våre egne. Og et eget ord for city har vi ikke. Det nærmeste er storby.

Hvilke ikke-byer vet du om? Jeg vil nevne Åndalsnes, Otta, Brekstad som jeg selv har vært forskrekket øyevitne til.

Forskrekket øyevitne, faktisk…

Vi har jo tettsteder i Norge, da, ikke bare by. Men jeg er enig i at for å kalle seg by bør en forvente et visst antall innbyggere og en viss infrastruktur. Sånn var det før. Nå kan de som vil søke om bystatus. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bardufoss

Anonymkode: 78329...fbd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Karmøy har 3 steder med bystatus 🤣🤣🤣

Anonymkode: 9201e...1ca

Skulle skrive det samme 🤣 Det er vel 50 000 innbyggere totalt i kommunen (inkludert fastlandskarmøy), men stor kommune i areal da. Jeg har mye familie både på Haugalandet og i Sunnhordland, så jeg var godt kjent der i oppveksten. 

AnonymBruker
Skrevet

Måløy!!

Anonymkode: e738b...548

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
slarvearve skrev (3 timer siden):

Jeg bor i en landsby jeg. 

Anonymkode: d4b11...4c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bor i en landsby jeg. 

Dokka?

Åsgårdstrand har vel også bystatus tror jeg.

Anonymkode: f8abc...3d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dokka?

Åsgårdstrand har vel også bystatus tror jeg.

Anonymkode: f8abc...3d0

Kommer ikke til å oppgi hvilken. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Honningsvåg, at de har bystatus er jo en vits! Hammerfest og for den saks skyld.

Anonymkode: 5d651...40d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trondheim

Anonymkode: 9a36d...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Lørenskog. Eller, det er vel kanskje en by, men det er ikke noe sentrum og man kommer bare rundt med bil. Det er en transportetappe mellom Oslo og Lillestrøm. 

Anonymkode: 79ab4...8b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Namsos
Vardø
Bardufoss
Finsnes
Leknes
Orkanger
Sortland
Ulsteinvik
Mysen
Odda

Bare for å nevne noen :P

Anonymkode: 687dc...de1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...