Gå til innhold

Trening ved forkalkning i skulder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har trent seg bra/bedre fra forkalkninger i skulder?  Jeg har tatt MR og fått vite at det er store forkalkninger i skulderen, i tillegg til ødemer i bløtvevet og noe degenerering ellers.  Fastlege sier trening hos fysioterapeut 3 måneder først, før det eventuelt blir vurdering av operasjon.

Jeg har store smerter hele tiden og er blitt relativt "funksjonshemmet" av dette, har lite bevegelighet igjen og får tårer i øynene av smerte bare ved å kle på meg en genser.  Selvfølgelig er det best å unngå operasjon, men jeg er litt redd for at hvis det ikke virker godt nok, er det lang ventetid både på konsultasjon hos ortoped, og på selve operasjonen.

Anonymkode: 1685b...770

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min hadde dette. Han gikk ikke til fysioterapi, men plagene ble betydelig redusert i løpet av noen måneder. Han fikk NSAIDS.

Anonymkode: c1707...a66

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mannen min hadde dette. Han gikk ikke til fysioterapi, men plagene ble betydelig redusert i løpet av noen måneder. Han fikk NSAIDS.

Godt å høre at det går an å bli bedre.  NSAIDS var det første jeg forsøkte, for øvrig, men det resulterte kun i masse magesyre.

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Er ulike meninger om dette. "Trening"/øvelser gjør som regel vondt værre,fordi forkalkalkningene vil slite bort brusken i leddet. Til slutt så er det bein mot bein,det gjør veldig vondt. Så Fysioterapi er bare ett standardsvar,det ødela meg bare mer,heldigvis kom pandemien så da slapp jeg å bruke 1/3 av arbeidsdagen på det tullet.

Anonymkode: 7c652...26a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Godt å høre at det går an å bli bedre.  NSAIDS var det første jeg forsøkte, for øvrig, men det resulterte kun i masse magesyre.

Jeg har faktisk hatt det problemet selv, men det hjalp å ta det sammen med et måltid. Fungerer det for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig er jo NSAIDS produkter totalt ubrukelige om man skal klare å stå i jobb. Opioider eller kortisonsprøyter rett i leddet er det eneste som fungerer da.

MEN er det tiiiiidlig stadium så kan Fysio fungere da det kan øke bevegelse og styrke muskulatur. 

Anonymkode: 7c652...26a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har faktisk hatt det problemet selv, men det hjalp å ta det sammen med et måltid. Fungerer det for deg?

Jeg har fått det rådet, ja, uten at det hjalp så mye.  Har hatt magesår tidligere, slik at disse medikamentene egentlig er off limits for meg, men blir man bare desperat nok, prøver man jo det meste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med sykemelding  kortisonsprøyte, 2 omganger med ca 4 mnd mellomrom. Sykemeldt fra påvist og til 2 uker etter første injeksjon. Var i jobb i 3 mnd før jeg begynte å merke det, ble sykmeldt på nytt og ny injeksjon, samt sykmelding i 2 uker etterpå. Nå er det snart 3 år siden sist, og har ingen plager eller smerter. Bruker armer og skuldre MYE på jobb 

Anonymkode: 0969f...b8e

AnonymBruker
Skrevet

Gurkemeie i pulverform (sammen med pepper), ev. i tablettform fra helsekosten gir samme betennelsesdempende effekt som ibux. Mye forskning på dette, så googler du f.eks. curcumin + inflamation, så bør du finne mye i f.eks. pubmed.

Finner du en fysioterapeut eller naprapat som er god på intramuskulær nålebehandling, så vil det raskt få ned spenningen i musklene som du nå har pga. smertene. Når spenningen går ned så får du også mindre kompresjon av leddet, ergo vil du få mindre smerter av den grunn også.

De beste på opptrening av skulder er som regel fysioterapeuter som har tatt mensendieck fysioterapiutdanning, ev. idrettsfysioterapeuter med mye erfaring med skulderskader og opptrening hos idrettsutøvere.

Trykkbølgebehandling på senen kan også være effektivt (veldig vondt, men normalt sett også veldig effektivt, spesielt sammen med nålebehandling på muskulaturen + riktig opptrening).

Før trodde man at forkalkninger i senene ikke kunne tilbakedannes, og noen tror det fremdeles. Men dette ble tilbakevist allerede for 25-30 år siden ved Louisenberg sykehus, hvor pasienter med forkalkninger i sener i skulderen - som var satt opp til operasjon, men som måtte vente +/- et år på operasjon - ble fulgt tett av sykehusets fysioterapeuter etter et treningsopplegg basert på menstendieck fysioterapi i ventetiden før operasjon. Når de så omsider fikk time før operasjon skulle skje, så ble det tatt nye bilder, og da var mange helt kvitt forkalkningene (som et år før var ansett å være så store at de ikke kunne tilbakedannes), eller de var så redusert at de ga minimal smerte, og de slapp å opereres.

For din del er det viktig å få ned betennelse, det kan du gjøre med gurkemeie+pepper/gurkemeietabletter (+helst også omega3), behandling for å få ned smertenivået raskt (intramuskulær stimulering med nåler for å fjerne triggerpunkt/spenning + trykkbølgebehandling, og så starte riktig trening hos fysio som virkelig kan skulder!

Lykke til! :) 

Anonymkode: 587e9...235

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...