Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er så lei av folk som stikker innom på overaskelsesbesøk i ferier. "Vi ville bare gi deg denne, vi skulle bare hilse på, skulle bare skulle bare" Når jeg sitter i slaraffenklær, usminket og uflidd i feriemodus. Hvorfor kan ikke folk bare sende en melding og høre om det passer at man stikker innom? Blir nervøs av uanmeldt besøk, selv om det bare er 5 minutter. Men hadde de gitt beskjed så hadde jeg kunne forberedt meg (omså bare 10 minutter) og besøket hadde blitt 1000 ganger hyggeligere. 

Er takknemlig for at folk bryr seg, men dette er så unødvendig med surprise besøk i dag når vi har mobil og kan gi beskjed først. 

Jeg gir alltid gir beskjed før. 

Anonymkode: 18b5c...e09

• Liker 17
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg, ts.  Jeg er heller ikke så glad i uanmeldt besøk, syns det er myyye bedre om de gir beskjed først og hører om eller når det passer.

• Liker 15
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MarianneE said:

Så heldig du er som har folk som tenker på deg og tar en tur! 

Ja, men det skaper virkelig uro inni meg når de kommer uanmeldt. Folk bør ta hensyn til at ikke er like sosiale og komfortable. 

Hadde som sagt vært så utrolig mye bedre om de bare ga beskjed først, da hadde jeg sluppet denne reaksjonen som varer i timesvis etter de har dratt. 

• Liker 13
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hater også uanmeldt besøk, rett og slett fordi vi enten har andre planer, holder på med noe eller bare vil slappe av. Hele familien er introvert.

Anonymkode: 5c1f1...9c0

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
MarianneE skrev (12 minutter siden):

Så heldig du er som har folk som tenker på deg og tar en tur! 

Veldig enig!

Anonymkode: 7fceb...abd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Veldig enig!

Anonymkode: 7fceb...abd

TS her. 

Jeg skriver jo at jeg er takknemlig for at folk ønsker å komme, har aldri ment noe annet. Men jeg mener det er unødvendig å komme uanmeldt i dag, koster 1 kalori å ta å sende en melding først. Det kalles å ta hensyn til andres privatliv. 

Mange som sliter med sosial angst som blir helt satt ut når folk plutselig står på trappa. 

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Jeg har prøvd å jobbe med det, gått til terapi i mange år. Har KPTSD og har lært å leve med det så godt det går. Eneste jeg ønsker er at folk bare gir beskjed før de kommer. Jeg utfordrer angsten min stadig i dagliglivet, men blir fyllt av angst og stress i kroppen som varer i mange mange timer etter hver gang folk kommer på uanmeldt besøk. Send en meldig først, så blir det så utrolig mye bedre. 

• Liker 4
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff ja, uanmeldt besøk er det verste😭Kan ikke folk bare sende ei melding å spørre først? Mannen jobber turnus også så ofte står vi på farten og skal ordne noe eller han skal ut på jobb. 

Anonymkode: f85c3...717

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ganske underlig hvor vanskelig det tydeligvis er for en del å bare sende ei melding og spørre om det passer først. Det gir anledning til å takke ja eller nei til besøk og det gir noen minutter til å stelle seg og rydde litt hvis man sier ja til besøk. Og de som inviterer seg selv slipper å kjøre bomtur hvis det ikke passer med besøk. Fatter ikke hvor vanskelig det skal være å kommunisere!

Anonymkode: 5c1f1...9c0

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For en trist verden vi lever i…. Tenke at folk blir nervøse for at noen kommer på døra 😕 Jeg elsker ikke overraskelsesbesøk, men er alltid litt forberedt og klarer fint å ta det på strak arm! Jeg sitter også ofte i slaraffenklær, men klarer ikke å ta meg selv så høytidelig at det gjør meg stresset. Da bare skifter jeg, åpner et vindu for 5 min med frisk luft og maser litt. Kommer folk bare rett innom, lager jeg verken til kaffe eller annet, og det forventer de fleste heller ikke. 

Anonymkode: 12aca...068

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her.

Jeg har prøvd å jobbe med det, gått til terapi i mange år. Har KPTSD og har lært å leve med det så godt det går. Eneste jeg ønsker er at folk bare gir beskjed før de kommer. Jeg utfordrer angsten min stadig i dagliglivet, men blir fyllt av angst og stress i kroppen som varer i mange mange timer etter hver gang folk kommer på uanmeldt besøk. Send en meldig først, så blir det så utrolig mye bedre. 

Og dette har du gitt beskjed om eller? 
For de fleste er det bare hyggelig at folk stikker innom. Men siden du er alvorlig psykisk syk så vil jeg tro folk har forståelse når du ber dem om å sende melding fordi du får angst?

Anonymkode: a914b...a42

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja, men det skaper virkelig uro inni meg når de kommer uanmeldt. Folk bør ta hensyn til at ikke er like sosiale og komfortable. 

Hadde som sagt vært så utrolig mye bedre om de bare ga beskjed først, da hadde jeg sluppet denne reaksjonen som varer i timesvis etter de har dratt. 

Men har du sagt at du ønsker beskjed først? Har du sagt at du ikke liker uanmeldt besøk? Vet de at du ikke er så sosial?

Vet de hva de skal ta hensyn til? Eller forventer du at de skal lese tankene dine?

Jeg har også sosial angst, og for meg er det mye bedre om folk kommer uanmeldt. Det tar min omgangskrets hensyn til, fordi jeg har kommunisert det til dem.

Anonymkode: 88a6d...b1b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her.

Og kva seier vener og familie når du har forklart dei at du har KPTSD og ynskjer å få beskjed før dei kjem på besøk?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

For en trist verden vi lever i…. Tenke at folk blir nervøse for at noen kommer på døra 😕 Jeg elsker ikke overraskelsesbesøk, men er alltid litt forberedt og klarer fint å ta det på strak arm! Jeg sitter også ofte i slaraffenklær, men klarer ikke å ta meg selv så høytidelig at det gjør meg stresset. Da bare skifter jeg, åpner et vindu for 5 min med frisk luft og maser litt. Kommer folk bare rett innom, lager jeg verken til kaffe eller annet, og det forventer de fleste heller ikke. 

TS her

Det må være fantastisk å ha det sånn. Men det er dessverre ikke lett å bare ta seg sammen for folk som sliter med sosial angst og PTSD. Det bør man ta hensyn til. Sosialt nærvær er viktig, men det koster virkelig mer enn det smaker når det kommer uforberedt på. Hadde de gitt beskjed 10 min før, kunne jeg følt meg glad etter de drar. Istede for uro, gråting og dårlig samvittighet for å ikke kunne vist nok glede for at de kom. 

Tydeligvis utrolig vanskelig for friske folk å forstå, men please ta hensyn til andre som kanskje sliter. Send melding først. 

• Liker 2
  • Hjerte 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sosial angst, men misliker likevel veldig uanmeldt besøk. Om jeg får 10 min rekker jeg både rydding og ordne meg selv. Får jeg 30 min kan jeg diske opp med noe også! Hos oss er det ikke ofte folk bare ringer på, men svigermor gjør det - selv om mannen min har bedt henne sende oss en melding for å høre om det passer. Det gjør meg ukomfortabel, og føler at det hverdagsrotet gjør meg ukonsentrert og til en dårlig vertinne. 

Anonymkode: 45fea...6be

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig med deg ts. Synes det er uakseptabelt å komme på besøk uten å avtale først.

Hadde latt være å åpne døra.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Trist verden? Nei. Alle er ikke like sosiale, åpenbart.

Alle har mobil i dag og klarer å spørre på forhånd før man drar på besøk. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men har du sagt at du ønsker beskjed først? Har du sagt at du ikke liker uanmeldt besøk? Vet de at du ikke er så sosial?

Vet de hva de skal ta hensyn til? Eller forventer du at de skal lese tankene dine?

Jeg har også sosial angst, og for meg er det mye bedre om folk kommer uanmeldt. Det tar min omgangskrets hensyn til, fordi jeg har kommunisert det til dem.

Anonymkode: 88a6d...b1b

TS her

Mine aller nærmeste vet om min diagnose og tar hensyn til det. Men jeg legger det ikke ut på Facebook så alle får det med seg. Synes bare det bør bli en alminnelig ting å gjøre, at man gir beskjed før man dukker opp på trappa til folk. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Man kan ikke beskytte seg mot alt, dessverre. Enkelte ubehageligheter må man bare takle. Jeg sliter også med angst, og er ikke kjempe fan av uanmeldt besøk 😬 Vil tro det blir mindre uanmeldt besøk hvis du gir dem beskjed at du ønsker et varsel først? 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...