AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Del Skrevet 18. april Hva kan man kjøpe brukt til baby, og hva anbefales ikke? Har også sett på klespakker. Hva er rimelig å betale for en klespakke? Er det mye som selges overpriset? Anonymkode: 7f72b...b29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hva kan man kjøpe brukt til baby, og hva anbefales ikke? Har også sett på klespakker. Hva er rimelig å betale for en klespakke? Er det mye som selges overpriset? Anonymkode: 7f72b...b29 Alt kan kjøpes brukt utenom bilstol og madrass. vi betalte 400kr for en stor klespakke i fjor, rundt 50 plagg (body, bukser, strømpebukser, sokker og pysjer) i god stand. Det er mange som overpriser, men om man leter litt så kan man finne gode deals. Anonymkode: 501b4...b10 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Del Skrevet 18. april Jeg har kjøpt både bilstol og madrass brukt til mine to barn. Jeg vil nærmest påsto at det er kjøpers marked på de, fordi så mange tror at de må kjøpe nytt. Men første bilstol brukes bare i 6-8 måneder og kanskje spesielt i storbyer, folk kjører ikke så mange ganger med baby i det hele tatt på de månedene. og madrasser, uansett om man kjøpe IKEA eller den Airflow (?) eller hva den heter, man kan ta av trekket og vaske det i vaskemaskinen. Madrassen blir da så god som ny. Anonymkode: f883f...0fe 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har kjøpt både bilstol og madrass brukt til mine to barn. Jeg vil nærmest påsto at det er kjøpers marked på de, fordi så mange tror at de må kjøpe nytt. Men første bilstol brukes bare i 6-8 måneder og kanskje spesielt i storbyer, folk kjører ikke så mange ganger med baby i det hele tatt på de månedene. og madrasser, uansett om man kjøpe IKEA eller den Airflow (?) eller hva den heter, man kan ta av trekket og vaske det i vaskemaskinen. Madrassen blir da så god som ny. Anonymkode: f883f...0fe Enig. Anonymkode: ebb6d...c02 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Del Skrevet 18. april Ikke bilstol og madrass. Alt annet. Anonymkode: 0953f...d8d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Del Skrevet 18. april Så gpdt som alt kan kjøpes brukt. Vi kjøpte ny madrass og smokker, ellers er alt bruktkjøp. Støtter de over som skrev at man gjerne må lete litt for gode klespakkepriser. Her bruker vi bare ull fra september til juni, så pakkene blir litt dyrere. Får likevel lett en hel garderobe ull for 500 kr. Anbefaler å øete rundt på både finn, tise og facebook! Anonymkode: 71797...d08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Del Skrevet 18. april Anbefaler å ta turen innom loppeliten, det gule hus, barneskatter eller andre lignende butikker så du kan se før du handler. Vi har kjøpt en del brukt, men bilstol og madrass ville jeg ikke kjøpt brukt. vogn, så ville jeg gått for en lit nyere modell. En som ikke er brukt i bhg og kun brukt til et barn. Anonymkode: 2ae64...fc3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. april #8 Del Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 15.13): Jeg har kjøpt både bilstol og madrass brukt til mine to barn. Jeg vil nærmest påsto at det er kjøpers marked på de, fordi så mange tror at de må kjøpe nytt. Men første bilstol brukes bare i 6-8 måneder og kanskje spesielt i storbyer, folk kjører ikke så mange ganger med baby i det hele tatt på de månedene. og madrasser, uansett om man kjøpe IKEA eller den Airflow (?) eller hva den heter, man kan ta av trekket og vaske det i vaskemaskinen. Madrassen blir da så god som ny. Anonymkode: f883f...0fe Vel mine babyer både tisset og gulpet på madrassen, det kan trekke gjennom trekket. Hadde personlig ikke kjøpt brukt madrass til ungene mine. Anonymkode: 7399a...866 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet søndag kl 13:08 #9 Del Skrevet søndag kl 13:08 Det må jo være trygt med brukt bilstol om man går ordentlig over den, sjekker at alt av isopor, plast og seler er helt. Ma ser jo også på bilstoler når den er produsert. Synes det er litt hysteri at disse ikke skal kunne kjøpes brukt. Vi har kjøpt brukt til babyen vår. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 13:52 #10 Del Skrevet søndag kl 13:52 Agatha skrev (43 minutter siden): Det må jo være trygt med brukt bilstol om man går ordentlig over den, sjekker at alt av isopor, plast og seler er helt. Ma ser jo også på bilstoler når den er produsert. Synes det er litt hysteri at disse ikke skal kunne kjøpes brukt. Vi har kjøpt brukt til babyen vår. Nei det er ikke trygt nødvendigvis bare med å se på, mulig hysteri for deg men det synes ikke jeg Anonymkode: d7d0c...2e5 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:00 #11 Del Skrevet søndag kl 15:00 Agatha skrev (1 time siden): Det må jo være trygt med brukt bilstol om man går ordentlig over den, sjekker at alt av isopor, plast og seler er helt. Ma ser jo også på bilstoler når den er produsert. Synes det er litt hysteri at disse ikke skal kunne kjøpes brukt. Vi har kjøpt brukt til babyen vår. Du syns det er hysteri, for meg handler det om trygghet. Skulle vi havne i kollisjon vil jeg vite at jeg hadde et trygt sete og at jeg hadde gjort akt jeg kan for å sikre barnet best mulig. Anonymkode: b97ce...32e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet søndag kl 15:03 #12 Del Skrevet søndag kl 15:03 Man kan kjøpe så å si alt brukt. Jeg ville kanskje ikke kjøpt brukte smokker og flasker Men alt annet kan egentlig kjøpes brukt, også madrasser og bilstoler, dersom visse krav er oppfylt. Madrass kan kjøpes brukt om den har et trekk som kan tas av og vaskes, bilstol dersom den er ganske ny (mange år gamle bilseter blir "sprø" i plasten og dermed dårligere) og man går grundig over den og sjekker at alt er helt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:09 #13 Del Skrevet søndag kl 15:09 AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 14.27): Hva kan man kjøpe brukt til baby, og hva anbefales ikke? Har også sett på klespakker. Hva er rimelig å betale for en klespakke? Er det mye som selges overpriset? Anonymkode: 7f72b...b29 Alt du vil og alt du får tak i kan du kjøpe brukt. Vi kjøpte alt nytt, av den enkle grunn at barna vi fikk var ønske barn og de skal bare ha det beste av alt. Anonymkode: bc4cb...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 15:29 #14 Del Skrevet søndag kl 15:29 Vi kjøpte alt nytt med unntak av litt klær. Dette var fordi vi visste vi skulle ha flere barn, og da kunne heller de arve hverandre. Anonymkode: 13370...12f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:04 #15 Del Skrevet søndag kl 16:04 Uanonym bruker skrev (1 time siden): Man kan kjøpe så å si alt brukt. Jeg ville kanskje ikke kjøpt brukte smokker og flasker Men alt annet kan egentlig kjøpes brukt, også madrasser og bilstoler, dersom visse krav er oppfylt. Madrass kan kjøpes brukt om den har et trekk som kan tas av og vaskes, bilstol dersom den er ganske ny (mange år gamle bilseter blir "sprø" i plasten og dermed dårligere) og man går grundig over den og sjekker at alt er helt. Du har misforstått hvo for madrass og bilstol ikke bør kjøpes brukt. Hvis det er tisset i madrassen vil den over tid avgi stoffer som ikke er bra, det hjelpe rikke å vaske overtrekket om tisset er inni madrassen. En bilstol kan være mistet i gulvet etc uten synlige skader, skader og svakheter kan oppstå inne i fra. Du kan ikke se på en bilstol og konkludere med at den ikke er skadet. Anonymkode: f638b...011 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:24 #16 Del Skrevet søndag kl 16:24 Har fire barn med godt aldersspenn, og prøver å tenke mest mulig gjenbruk. Omtrent alt kan skaffes brukt om man vil det, men noen ting bør man etterspørre f.eks. kjøpsdato på. Veldig lett å kjøpe brukt: - Store klespakker med lav stykkpris per plagg, når barna blir store nok til å leke ute: se gjerne etter pakker som også inneholder yttertøy - Badebalje til baby - Bæresele, bæremeis og slike ting (lurt å gjøre research på modell som passer deg og er nogenlunde ergonomisk) - Babynest, bedsidecrib og annet utstyr som baby typisk vokser ut av i løpet av første 6-8 mnd. - Møbler som seng, stellebord, tripp trapp osv. - Babyleker som kan kokes/steriliseres (men vær obs på type: kjøp kjente merkevarer fremfor ting som muligens kommer fra Temu ol) - Babycall - Stellematte, særlig av typen i silikon som ikke har skum-madrass inni Bør undersøkes nøye før man kjøper brukt (eller gjerne kjøpe nytt hvis man skal ha flere barn): - Bilstol (pga. alder og tilstand) - Madrasser - Vogn og vognpose (pga. fare for mugg) - Kosedyr og andre typer leker som er vanskelig å rengjøre Og for all del ikke gå inn i landsomfattende grupper på Facebook. Lokale grupper eller finn.no har som regel lavere priser. Unntaket er de gruppene der ting gis bort eller at det står i gruppereglene at det SKAL selges billig, men der må du igjen være nøye på tilstand. Vær også litt obs på at det er mye videresalg av billige kinavarer som ikke er godkjent for salg i Norge. Lurt å finne konkrete merkevarer som du setter opp Finn-søk på. Anonymkode: 242d3...156 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:34 #17 Del Skrevet søndag kl 16:34 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alt du vil og alt du får tak i kan du kjøpe brukt. Vi kjøpte alt nytt, av den enkle grunn at barna vi fikk var ønske barn og de skal bare ha det beste av alt. Anonymkode: bc4cb...980 Ønske barn? Mener du ønskede barn? Hvorfor tror du at alle som kjøper miljøvennlig/secondhand til barna sine har uønskede barn? Er du klar over hvor miljøskadelig det er å kjøpe alt nytt til babyer som knapt nok rekker å bruke f eks tøy før de har vokst ut av det? Eller driter du i verdenen du overlater til dine "ønske barn"? Anonymkode: 44e38...cef 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:37 #18 Del Skrevet søndag kl 16:37 Sier meg enig i at alt annet enn bilstoler og madrass kan kjøpes brukt. Venter nr 2 til sommeren og har kjøpt så si alle klær brukt. Skal også kjøpe vognposer til både vår/sommer og høst/vinter. De vi alt har fra før brukes enda av nr1☺️ Grunnen til at bilstol ikke skal kjøpes brukt er fordi de går ut på dato og at isoporen inni ikke tåler krasj, smell mot gulvet ect. Folk er ikke til å stole på og gjør det meste for å tjene penger, inkludert å lyge om knall og fall bilstoler er utsatt for. Vi bruker heller ikke madrassen fra nr1 født i 2022 fordi den er gulpet på, tisset igjennom ect så da kan det ha dukket opp muggsporer. Anonymkode: e3f93...406 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:39 #19 Del Skrevet søndag kl 16:39 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi kjøpte alt nytt med unntak av litt klær. Dette var fordi vi visste vi skulle ha flere barn, og da kunne heller de arve hverandre. Anonymkode: 13370...12f Vi har 3 barn og det var null poeng i å kjøpe nytt babytøy. Alle tre vokste en klesstørrelse i måneden det første halvåret. De brukte stort sett kun bodyer og strømpebukser frem til de begynte å krabbe, da de uansett kun var innendørs eller dypt nedi vognpose eller bilstolpose. Null ull før barnehagestart når de var 18 mnd gamle og faktisk trengte det. Arvet masse klær og utstyr fra venner og familie og sparte veldig mye penger på det, penger som nå kommer veldig godt med til månedskort, regulering, sportsutstyr, konfirmasjon, merkeklær osv 🤣 Anonymkode: 44e38...cef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet søndag kl 16:46 #20 Del Skrevet søndag kl 16:46 AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 15.01): Alt kan kjøpes brukt utenom bilstol og madrass. vi betalte 400kr for en stor klespakke i fjor, rundt 50 plagg (body, bukser, strømpebukser, sokker og pysjer) i god stand. Det er mange som overpriser, men om man leter litt så kan man finne gode deals. Anonymkode: 501b4...b10 Både bilstol og madrass kan du med hell kjøpe brukt, gitt at du har en selger du kan stole på har behandlet de to greit. AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du har misforstått hvo for madrass og bilstol ikke bør kjøpes brukt. Hvis det er tisset i madrassen vil den over tid avgi stoffer som ikke er bra, det hjelpe rikke å vaske overtrekket om tisset er inni madrassen. En bilstol kan være mistet i gulvet etc uten synlige skader, skader og svakheter kan oppstå inne i fra. Du kan ikke se på en bilstol og konkludere med at den ikke er skadet. Anonymkode: f638b...011 Joda. Og en helt ny madrass inneholder giftstoffer fra produksjonen i målbare mengder. Faktisk står det som oftest på alle nye møbler at de bør luftes i flere uker før bruk. Eksperter på forurensing kjøper ting brukt. Og det holder for meg. Igjen: en madrass (eller bilstol) brukt av noen ts vet er normalt oppegående duger fint. For slike voksne ville aldri valgt å la en madrass deres eget barn skal sove på bli gjennom-tisset eller en bilstol utsatt for støt. Det er jo begge latterlig uansvarlige valg. Poenget er: folk tenderer til å tro «nytt» betyr «rent» eller «trygt». Men nytt betyr bare inneholdende flere giftstoffer enn brukt. Den første eier har luftet ut for deg, og det bør settes pris på. Anonymkode: e7f8e...009 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå