Gå til innhold

Datter 3.5 år vansker med bleieslutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hun har vært uten bleie mtp urin men har bedt om bleie når avføring. Er en litt ond sirkel da hun nok ikke alltid tør å spørre om bleie i bhg og da holder avføring igjen og blir forstoppet. Må ofte gi olje i det siste..

i tillegg har det også kommet uhell ved at hun tisser på seg. Jeg tror det også handler om at hun ved foretoppelse ber om bleie ofte og da blir det til at hun venner seg til bleie igjen. 

Hun er også i en fase der hun er utrolig trassig.. og selv om vi prøver å få henne på do til gitte tidspunkter og «passer på» (litt sånn som man gjør med barn som venner seg av bleie) nekter hun ofte å gå på do. Med resultat at hun da tisser på seg. Veldig slitsomt dette.. veldig frustrerende å måtte gå tilbake til scratch. Noen som vet hvordan man skal gripe dette an?

har et eldre barn men dette gikk veldig fint da

Anonymkode: a343d...8e9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi kjøpte en stor leke barnet ønsket seg og satte den på do. Sa han hxn får den når hxn har vært på do. Samme dagen var det gjort. Gikk aldri tilbake til bleie. 

Anonymkode: 4b07f...784

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lekepc for barn og potte, er tips fra meg. Do blir helt feil vinkel for barn for å bæsje, og bare sitte på potte over lengre tid er kjedelig. Så kombinasjonen av spennende leke + potte er det som kan funke. 

Anonymkode: 2312c...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lekepc for barn og potte, er tips fra meg. Do blir helt feil vinkel for barn for å bæsje, og bare sitte på potte over lengre tid er kjedelig. Så kombinasjonen av spennende leke + potte er det som kan funke. 

Anonymkode: 2312c...3a2

Til en 3,5 åring hadde jeg droppet potte altså. De kan fint sitte på do med eventuelt dosete krakk under bena. 

Anonymkode: 0b12e...341

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår datter var mye forstoppet, å da hun var det så tisset hun på seg. Da leste jeg det at det var rett og slett fordi nerver kom i klem på grunn av avføring sånn at hun ikke fikk stoppet det.

Vi satt på do hver dag klokka 16, alle dager. Da satt vi til det kom noe. Vi sang, så på nettbrett, snakket osv. 

Tilslutt var det en vane at hun gikk på do på den tiden så da gikk det av seg selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kansje hard, men jeg hadde bare gitt ungen beskjed om at nå er det slutt på bleia (skulle dere gjort for en god stund siden) 🤷

Nå skaper dere bare problemer for henne, for eksempel forstoppelse pga at hun holder seg i barnehagen, fordi dere ikke klarer å ta voksne beslutninger. 

Det blir kanskje noen dager med litt krangling, men når hun må så kommer nok den bæsje i do før eller siden. 

Anonymkode: 8b413...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er kansje hard, men jeg hadde bare gitt ungen beskjed om at nå er det slutt på bleia (skulle dere gjort for en god stund siden) 🤷

Nå skaper dere bare problemer for henne, for eksempel forstoppelse pga at hun holder seg i barnehagen, fordi dere ikke klarer å ta voksne beslutninger. 

Det blir kanskje noen dager med litt krangling, men når hun må så kommer nok den bæsje i do før eller siden. 

Anonymkode: 8b413...d42

Følger tankegangen din. 
Løsningen er at hun slutter med bleien.. 

har bare vært redd for å nekte henne bleie når hun skal bæsje for da kan hun bli forstoppet osv, men ser jo nå at det er det som skjer uansett . 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelper ikke helt med det med å komme ut av den onde sirkelen som fører til at hun tisser på seg, men måten vi fikk vår eldste til å bæsje på do var å si at han måtte sitte på do i tilfelle det kom noe og prøve mens vi fant fram bleia, og det kunne jo ta litt tid. Da fikk han prøve på do og hvis det ikke gikk fikk han bleie(og unngikk forstoppelse), og hvis det gikk fikk han en positiv opplevelse av at det var mulig. Det ble færre og færre bæsjebleier av seg selv fram til han slutta å spørre. 

Anonymkode: 5c8b2...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 14.24):

Hun har vært uten bleie mtp urin men har bedt om bleie når avføring. Er en litt ond sirkel da hun nok ikke alltid tør å spørre om bleie i bhg og da holder avføring igjen og blir forstoppet. Må ofte gi olje i det siste..

i tillegg har det også kommet uhell ved at hun tisser på seg. Jeg tror det også handler om at hun ved foretoppelse ber om bleie ofte og da blir det til at hun venner seg til bleie igjen. 

Hun er også i en fase der hun er utrolig trassig.. og selv om vi prøver å få henne på do til gitte tidspunkter og «passer på» (litt sånn som man gjør med barn som venner seg av bleie) nekter hun ofte å gå på do. Med resultat at hun da tisser på seg. Veldig slitsomt dette.. veldig frustrerende å måtte gå tilbake til scratch. Noen som vet hvordan man skal gripe dette an?

har et eldre barn men dette gikk veldig fint da

komer når hun er klar slv

Anonymkode: f353f...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...