AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Totalkolesterol 6,77 mmol/L LDL-kolesterol 4,73 mmol/L HDL-kolesterol 1,55 mmol/L Triglyserider 1,08 mmol/L Jeg verken røyker eller drikker, og er normalvektig. Jeg kan bli flinkere til å kutte sukker.😇 Virker ikke som legen min tar det så ille. Jeg har testet uten medisiner i 3 måneder: Totalkolesterol 7,09 til 6,77 Litt bedre LDL-kolesterol 4,68 til 4,73 Stabilt (nesten likt) HDL-kolesterol 1,66 til 1,55 Litt lavere, men fortsatt flott Triglyserider 1,66 til 1,08 Mye bedre! Er det greit å teste noen måneder til uten å starte på medisiner? Anonymkode: 2f708...942
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Først og fremst: Hør på legen din fremfor meg eller andre på KG. Hvis vi sier ulike ting, lytt til legen. Uansett. Sånn helt generelt er det ikke så farlig å gå med litt høyt kolesterol i noen måneder ekstra. Problemet med kolesterol er gjerne effekten det har å gå rundt med for høye avleiringer av fettstoffer i år etter år etter år. Til slutt innhenter det deg, og da blir livet jævlig mye mindre morsomt. Verdiene dine er ikke ekstremt dramatiske, men samtidig kjipe nok til at jeg mye heller ville tatt en lav dose kolesterolsenkende enn å gå rundt og la dette vokse i flere tiår fremover. Det er likevel ikke så dramatisk at det haster, sånn om du vil prøve andre metoder for å få ned kolesterolet før du eventuelt begynner på lipider. Anonymkode: f7bda...18b 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Dersom du vil slippe medisiner bør du begynne å trene evt gå ned i vekt. Mitt totalkolesterol er ca samme som ditt men HDL er høyere enn skalaen og da oppveier det det dårligere kolesterolet. HDL kan man øke med trening. LDL kan man reduserer med kosthold. Anonymkode: be4a3...351 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Jeg hadde tilsvarende verdier, men normaliserte seg med kostholdsendringer. Ultraprosessert mat og dårlig mettet fett fra pølser, og annet prosessert kjøtt mye mettet fett er jo et sted å starte. Ikke spis dårlig fett fra transfett (palmeolje), ikke bruk soyaolje eller solsikkeolje. Spis sunne kilder fra avokado og ubehandlede nøtter, bruk kaldpresset olivenolje i salat. Anonymkode: 99e26...705 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Totalkolesterol 6,77 mmol/L LDL-kolesterol 4,73 mmol/L HDL-kolesterol 1,55 mmol/L Triglyserider 1,08 mmol/L Jeg verken røyker eller drikker, og er normalvektig. Jeg kan bli flinkere til å kutte sukker.😇 Virker ikke som legen min tar det så ille. Jeg har testet uten medisiner i 3 måneder: Totalkolesterol 7,09 til 6,77 Litt bedre LDL-kolesterol 4,68 til 4,73 Stabilt (nesten likt) HDL-kolesterol 1,66 til 1,55 Litt lavere, men fortsatt flott Triglyserider 1,66 til 1,08 Mye bedre! Er det greit å teste noen måneder til uten å starte på medisiner? Anonymkode: 2f708...942 Tror du legen din hadde latt deg gå i ukesvis, ubehandlet, hvis det hadde vært farlig? Alderen din og familiehistorikken er av betydning her. Anonymkode: a7a2b...0ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå