Gå til innhold

Bortehelg fra katter med overvåking og nødløsning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer rasekatt(er) i fremtiden som holdes inne med luftegård.

Hva er deres tanker om å reise fra voksne katter MED kameraovervåking en helg? Og gitt nøkler til en nabo som kan se til dersom video skulle vise at noe ikke virket som det skulle?

Liker ikke å ha folk hjemme når jeg ikke er tilstede, så heller det bare om nødvendig, så for helger innimellom tenker jeg på dette som en løsning.

Leste at det er krav om tilsyn daglig, men lurer på om det kan sees på som greit når man faktisk følger med på dyrene flere ganger daglig med overvåking.

Anonymkode: 6b893...b73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ha folk innom daglig for å tømme kattedoene og gi dem nytt vann og fersk mat. Katter begynner raskt å gjøre fra seg f eks i sofaen om kattedoene blir ekle. 

Anonymkode: 72c93...b6d

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør ha folk innom daglig for å tømme kattedoene og gi dem nytt vann og fersk mat. Katter begynner raskt å gjøre fra seg f eks i sofaen om kattedoene blir ekle. 

Er selvrensende doer et alternativ eller sette ut et par ekstra doer disse helgene?

AnonymBruker
Skrevet

Katter skal ha tilsyn minst en gang i døgnet.

Anonymkode: 4ac56...890

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Blir sikkert slaktet her, men hos oss har det gått helt fint. 
vi har to stk, og opplever at de stort sett sover om vi er borte en helg. Det er bedre for de å være alene hjemme enn å f.eks bli med på hytten en helg, for de blir så stresset i bil. 

Har også venner som kan komme innom om vi oppdager noe spesielt, men ikke skjedd enda. 

Da har de god tilgang på mat, og har vannfontene ( men setter alltid en stor skål med vann i vasken, sånn i tilfelle. 

Anonymkode: 8321b...d8e

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er selvrensende doer et alternativ eller sette ut et par ekstra doer disse helgene?

Vi har selvrensende kattetoalett. Helt genialt.

Anonymkode: 8321b...d8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter skal ha tilsyn minst en gang i døgnet.

Anonymkode: 4ac56...890

Forstått det som sagt, men regner jo med det er tatt forebehold om de som ikke overvåker kattene flere-mange ganger daglig med bilde og lyd for å sjekke ståa.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ha dyr dersom du ikke gidder å ivareta de?

Anonymkode: f819e...a1f

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan gjøre det helt unntaksvis, som oftest hvis ingen av passerne de kjenner er tilgjengelige. Men da maks 48 timer. 

De har normalt tilsyn 1 time hver dag. Med bytte av vann, våtfôr og rens av do. 

Ingen luftegård åpen når vi ikke er hjemme. 

Anonymkode: 88d30...051

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ivaretar man ikke kattene ved å reise vekk fra de med overvåking og å gi nøkler til nabo som er hjemme fordi man reiser vekk noen få helger i året? Og med stor, trygg luftegård? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forstått det som sagt, men regner jo med det er tatt forebehold om de som ikke overvåker kattene flere-mange ganger daglig med bilde og lyd for å sjekke ståa.

Jeg har forresten kameraer. Men det er ikke alt man ser. Man får heller ikke byttet vann, gitt mat eller fikset do. Du hadde heller ikke likt å drikke vann som hadde stått i romtemperatur i to døgn, og blitt drukket av flere ganger. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten kameraer. Men det er ikke alt man ser. Man får heller ikke byttet vann, gitt mat eller fikset do. Du hadde heller ikke likt å drikke vann som hadde stått i romtemperatur i to døgn, og blitt drukket av flere ganger. 

Vannfontene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gjort dette selv. De burde få tilsyn og kos minst to ganger i døgnet.

Ville alliert meg med venner, familie eller naboer. Kanskje du kjenner en ungdom som ønsker å tjene noen kroner?

https://www.pawshake.no/dyrepass

Anonymkode: 98db5...b36

• Liker 2
Skrevet

Med riktig utstyr (vannfontener, robot-do og foringsautomat), samt følge med på kamera og nabo som backup vil jeg si det kan gå fint en skjelden gang. Det fordrer at du har minst to, er katten alene syns jeg det blir for lite sosial kontakt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vannfontene. 

Vann i vannfontener blir like lunkent som vann i skåler. Og hår/smuss havner oppi uansett. 

Hadde definitivt satt ut flere kattedoer enn 2 stk dersom kattene skal være alene i 2 døgn. Har ingen erfaring med selvrensende toalett. 

Men syns det må være helt unntaksvis at du lar kattene være alene i flere døgn. Innekatter er jo allerede grovt understimulert. Og hva gjør du om du har tenkt å være borte i en uke av og til, om du ikke vil ha folk inn i leiligheten? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det må være noen innom daglig. 

Anonymkode: 6efaa...0dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig så har det hendt at vi har reist fra kattene våre når vi har reist på hytta. Har da selvsagt sørget for masse mat og masse vann. Ny kattesand. Da er vi borte i cirka to døgn, og har ikke spurt om noen kan komme og se til de. De liker seg veldig godt inne, og kan gjerne være inne mange døgn i strekk, bare fordi de ikke gidder å gå ut. Og de virker å ha det bra, selv om de alltid møter oss i døra når vi kommer hjem. 

Anonymkode: 90084...016

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kutt ut 🙄

ts skal ha kattegård, videoovervåkning hvis h*n må bort en helg, naboen har nøkkel og h*n vurderer selvrensende kattedo virker det som. Det er mange ganger mer ivaretakelse enn hva mange andre driver med. Men når man er så sneversynt at man henger seg opp i en helg borte så…. 

Anonymkode: 957ac...bd1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint

Anonymkode: 3eeb0...c5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ville ikke gjort dette selv. De burde få tilsyn og kos minst to ganger i døgnet.

Ville alliert meg med venner, familie eller naboer. Kanskje du kjenner en ungdom som ønsker å tjene noen kroner?

https://www.pawshake.no/dyrepass

Anonymkode: 98db5...b36

Poenget er at jeg ikke ønsker folk hjemme når jeg ikke er tilstede, men med overvåking får det gå, så gir jeg isåfall beskjed om at det er kameraer satt opp (som vel forhindrer snoking der det ikke er naturlig).

Ts 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...