AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Har jobbet i omsorgssektor i 25 år og er møkk lei. Nedbemanning, nye regler i ett, misfornøyde pårørende, missfornøyde beboere og lite bemanning så man ikke klarer å følge opp beboere. Men det som er værst er at jeg blir satt på farlig og uttagerende beboer. De fleste slipper men jeg har får beskjed at jeg må, fordi noen må. Har sagt i fra ar jeg ikke har nerver til det der lengre. Så jeg vil jobbe med noe helt annet, eneste som har holdt meg her er at det er en sikker jobb. Men har bare sosionom utdanning og ingen annen erfaring. Er 44 år og grei fysisk helse. Bor ikke i by så jobbene står ikke lainet opp. Er det noen odds for å bli ansatt i industrien uten utdanning i min alder? Anonymkode: 5ee11...505 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Det er dette som er blitt påpekt i en rekke tråder angående "sosionom" og det er nemlig det at man ikke greier å stå i denne type jobb som ei kvinne. Problemet med denne jobben er at de ansatte er i ca 85% tilfeller kvinner, mens brukere er i mange tilfeller menn - også voldelige menn. Det blir fullt krasj og man kan trygt si at det knapt nok finnes en kvinnelig sosionom som nærmer seg 70 år. De har sluttet for LENGE siden. Dessverre er det slik i dag, de eneste sikre jobbene er i to kategorier: 1) Der det er stor fare for å bli angrepet av klienter eller 2) At du er sånn helt insane på tall og matematikk og kan programmere ditten og datten. Alt annet imellom disse to er det brutal Gladiator kamp rundt, med nettverk, bekjentskaper og mye annet piss. Hvis det er ansatt i industrien du ønsker å bli, så kommer du dessverre ikke utenom det å ta helt ny utdanning. Du må sjekke først hva denne "industrien" du er interessert i, ønsker. Det er mer enn nok tilgjengelig arbeidskraft hvis du tenker på arbeidskraft som har fysikken med seg og samtidig lav utdanning, så jeg tviler på at du i 2025 vil bare kunne få jobb i industrien uten utdanning. Teoretisk sett er mye mulig og det kan være at jeg vinner Lotto snart, men vanligvis kan man ikke regne med det. Det ser også ut til at bostedet ditt begrenser deg ytterliggere, så du har noen valg å ta. Om du kanskje bør flytte eller hva du gjør. Anonymkode: f2e93...90f 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Sosionom? Nav, sykehus, statsforvalter, fylkeskommune , boligkontor? Anonymkode: 70ef9...b97
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Du er da ikke godt voksen. Der er jeg, på 56 og leter. Anonymkode: 25ee8...076 4
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis det er ansatt i industrien du ønsker å bli, så kommer du dessverre ikke utenom det å ta helt ny utdanning. Du må sjekke først hva denne "industrien" du er interessert i, ønsker. Det er mer enn nok tilgjengelig arbeidskraft hvis du tenker på arbeidskraft som har fysikken med seg og samtidig lav utdanning, så jeg tviler på at du i 2025 vil bare kunne få jobb i industrien uten utdanning. Teoretisk sett er mye mulig og det kan være at jeg vinner Lotto snart, men vanligvis kan man ikke regne med det. Det ser også ut til at bostedet ditt begrenser deg ytterliggere, så du har noen valg å ta. Om du kanskje bør flytte eller hva du gjør. Anonymkode: f2e93...90f Det var jo så mye skrik en stund at det manglet arbeidskraft. Gjelder det bare innen spesifikke felt nå? Jeg liker å jobbe fysisk og vil ha en sånn jobb som dem hevder vi nordmenn ikke vil ha, men som heller ikke ser ut til å eksistere. Dog kanskje ikke sessongarbeid med å plukke jordbær Anonymkode: 5ee11...505
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april Jeg ansetter mange med bakgrunner som din.Jobber som leder i en industribedrift. Vi har mange som for eksempel har jobbet i barnehager eller i eldreomsorgen tidligere. Det viktigste for meg er at du er pålitelig, har gode finmotorikk og følger instruks. Vi tror på at de aller fleste ferdigheter kan læres, men at det er verre å endre personlighet. Anonymkode: 2efdb...414 4
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det var jo så mye skrik en stund at det manglet arbeidskraft. Gjelder det bare innen spesifikke felt nå? Jeg liker å jobbe fysisk og vil ha en sånn jobb som dem hevder vi nordmenn ikke vil ha, men som heller ikke ser ut til å eksistere. Dog kanskje ikke sessongarbeid med å plukke jordbær Anonymkode: 5ee11...505 Det har alltid kun gjaldt spesifikke felt. At dem "skriker" etter arbeidskraft er ikke annet enn dårlig skjult markedsføring for de som "skriker" etter dette. Plutselig får de flere hundre søknader etter at de skrek i mediene, og så viser det seg at de har maks 3 eller 4 stillinger ledig som de ikke kunne fylle før de begynte å "skrike". 😂 Som sagt, felt som alltid mangler folk er nettopp den type jobb som jeg forstår veldig godt at du er drittlei av, og på den andre siden, helt insane folk som omtrent har mental sex med matte- og fysikkboka mens de sover. Sånne som er langt over gjennomsnittet som ikke forstår at svært mange sliter med fagene matematikk og fysikk blant annet. Kjemi også. Det finnes etniske nordmenn i de jobbene du henviser til, blant annet restaurant, salg og servering, men dette er ikke spesifikt en "industri"? Men heller servicebransjen. Så jeg vet ikke hvilken "industri" er det du henviser til? I tillegg har du sikkert fått med deg at det i hovedsaken er yngre damer og menn i disse stillingene innenfor servicebransjen. De er i hovedsak studenter. Dette er også en bransje som lett diskriminerer på bakgrunn av alder og utseende, selv om jeg har lurt selv på ved en rekke anledninger hvordan de fikk jobb i denne servicebransjen ettersom den yngre garden ikke ser ut til å kjenne igjen ordet "service" eller det å si "god dag", og "hva kan jeg hjelpe deg med", og ikke minst smile normalt og ikke sånn fake - om de gidder å smile i det hele tatt. Anonymkode: f2e93...90f 2
Knirke Skrevet 19. april #8 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (16 timer siden):Så jeg vil jobbe med noe helt annet, eneste som har holdt meg her er at det er en sikker jobb. Men har bare sosionom utdanning og ingen annen erfaring. Er 44 år og grei fysisk helse. Bor ikke i by så jobbene står ikke lainet opp. Er det noen odds for å bli ansatt i industrien uten utdanning i min alder? Anonymkode: 5ee11...505 Hvilken industri har de der du bor da? Hotell og serveringsbransjen trenger stort sett alltid folk ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 19. april #9 Skrevet 19. april Knirke skrev (5 timer siden): Hvilken industri har de der du bor da? Hotell og serveringsbransjen trenger stort sett alltid folk ihvertfall. Dårlig med hotell i området. Vet det er støperi, produksjon av maskineri, plastdeler, prod av landbruksmaskiner. Er flere, men vet ikke uva d er. En av fabrikkene hyrer uten kompetanse men har hørt at de behandler folk dårlig også Anonymkode: 5ee11...505
AnonymBruker Skrevet 19. april #10 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (22 timer siden): Har jobbet i omsorgssektor i 25 år og er møkk lei. Nedbemanning, nye regler i ett, misfornøyde pårørende, missfornøyde beboere og lite bemanning så man ikke klarer å følge opp beboere. Men det som er værst er at jeg blir satt på farlig og uttagerende beboer. De fleste slipper men jeg har får beskjed at jeg må, fordi noen må. Har sagt i fra ar jeg ikke har nerver til det der lengre. Så jeg vil jobbe med noe helt annet, eneste som har holdt meg her er at det er en sikker jobb. Men har bare sosionom utdanning og ingen annen erfaring. Er 44 år og grei fysisk helse. Bor ikke i by så jobbene står ikke lainet opp. Er det noen odds for å bli ansatt i industrien uten utdanning i min alder? Anonymkode: 5ee11...505 Søk da vel, men ikke si opp jobben før du har fått ny, er mitt råd. Anonymkode: b794a...907
AnonymBruker Skrevet 20. april #11 Skrevet 20. april 44 er jo ikke godt voksen 😅 Du har jo tid til å ta noen kurs og lignende? Anonymkode: 1e96b...794
AnonymBruker Skrevet 20. april #12 Skrevet 20. april Jobber i næringsmiddelindustri. Vi ansetter helst folk med fagbrev, men vi er på ingen måte negativ til noen som er ufaglært heller. Det viktigste er at de er vant til fysisk jobb, kan følge strenge hygieneregler, og jobbe turnus med ugunstige arbeidstider. Vi vil heller ha noen på 40+ som er vant til fyisk jobb, med mye ståing og gåing, enn en 20åring som ikke skjønner hva det vil si å være en del av ett team. Anonymkode: 59dbe...ba7
AnonymBruker Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jobber i næringsmiddelindustri. Vi ansetter helst folk med fagbrev, men vi er på ingen måte negativ til noen som er ufaglært heller. Det viktigste er at de er vant til fysisk jobb, kan følge strenge hygieneregler, og jobbe turnus med ugunstige arbeidstider. Vi vil heller ha noen på 40+ som er vant til fyisk jobb, med mye ståing og gåing, enn en 20åring som ikke skjønner hva det vil si å være en del av ett team. Anonymkode: 59dbe...ba7 Hva er en turnus med ugunstige arbeidstimer? Kan vel neppe være mer ugunstig en i omsorgsyrke, hvis det er dag og kveld. Værre hvis det er snakk om mange 4-5 timersskift Anonymkode: 5ee11...505
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå