AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Kunne syns det var artig å prøve å skrive bøker selv. Om ikke seriøst, så kunne det vært gøy å bare øve seg. Se om det blir noen tekster. Tenker skjønnlitteratur. Var glad i å lese som barn og husker jeg var god på stil på skolen. Men i voksen alder har jeg omtrent ikke lest. Vil gjerne få lesegleden tilbake. Har dere noen forslag til bøker? Og som gjerne er lett å hente litt skrive inspirasjon fra (måten det skrives på, oppbygging osv)? Jeg liker helst det som er litt realistisk (ikke fantasy osv), og interessant å leve seg inn i andres liv. Kan være alt fra glade, triste, humoristiske bøker osv. Og gjerne ikke så tunglest! Syns også det er lettest å lese hvis det ikke er for mange "roller" i boken, og mye hopping frem og tilbake (i tid, mange ulike personer, hopper frem og tilbake i historien). Anonymkode: 1c2bb...e36
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Hvis du vil skrive bøker selv, så bare les alt mulig. Så mye som overhodet mulig. Så mange ulike bøker som mulig. Du kan begynne med en bok av Charles Bukowski for eksempel, da forholder du deg til én hovedperson og i fortellerstemme som kan mimre tilbake, men det er ikke hopp i historien i den grad du sikter til. Anonymkode: b8eeb...4d0
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Les og lær. Skriv ned hva du liker med de bøkene du leser. Les f.eks. Vilma-bøkene av Gudrun Skretting. De er veldig lettleste, og har et begrenset persongalleri; noe som det er veldig greit å forholde seg til. Liker også bøkene til Nina Lykke. Hun skriver ofte i førsteperson; noe som gjør det enkelt å følge med. Anonymkode: b83a4...bc4
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Les noveller. Prøv forfattere som: Ingvild Rishøi, Gunnhild Øyehaug, Jonas Eika, George Saunders, Lydia Davis, William Trevor, Etgar Keret, Yiyun Li. Jeg kan skrive en lenger liste etter påskeferien. Anonymkode: 3efcc...6bc 1
lavendel0 Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 13.04): Kunne syns det var artig å prøve å skrive bøker selv. Om ikke seriøst, så kunne det vært gøy å bare øve seg. Se om det blir noen tekster. Tenker skjønnlitteratur. Var glad i å lese som barn og husker jeg var god på stil på skolen. Men i voksen alder har jeg omtrent ikke lest. Vil gjerne få lesegleden tilbake. Har dere noen forslag til bøker? Og som gjerne er lett å hente litt skrive inspirasjon fra (måten det skrives på, oppbygging osv)? Jeg liker helst det som er litt realistisk (ikke fantasy osv), og interessant å leve seg inn i andres liv. Kan være alt fra glade, triste, humoristiske bøker osv. Og gjerne ikke så tunglest! Syns også det er lettest å lese hvis det ikke er for mange "roller" i boken, og mye hopping frem og tilbake (i tid, mange ulike personer, hopper frem og tilbake i historien). Anonymkode: 1c2bb...e36 Dersom engelske bøker er greie, så hadde jeg anbefalt "Alone with you in the ether", eller "Døgnåpent" av Sayaka Murata. Kort, få karakterer og ikke mye som skjer, men fortsatt interressant. Ellers kan du jo bare søke opp hvilken som helst bok som har gått viralt på tiktok, de pleier å være veldig lettleste, men mye omhandler romanse. Hvis ikke det, så anbefaler jeg å sjekke leselistene til det lokale biblioteket ditt, de pleier å ha gode anbefalinger basert på sjangre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå