Gå til innhold

Svigerinne som kommenterer grått hår, vekt og alderstegn hos andre i sosiale settinger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigerinne som ofte kan buse ut med kommentarer som går på utseendet til sine gjester.

I fjor sommer satt vi ute på verandaen i sollys sammen med andre i familien, og så legger jeg merke til at hun ser på meg og sier; "har du ikke fått noen grå hår enda du?", og så ble det en diskusjon om hvorfor jeg ikke har mer grå hår enn hva jeg har, og hvorfor jeg ikke har det.

I går var hun på besøk hos oss og jeg hadde to venninner på besøk, og da plumpet hun ut med;" Jeg ser du har farget hårene ved ørene og i tinningen, er det hjemmefarge eller gjort hos frisør?"

Hun kommenterte også at håret mitt har blitt tynnere siden sist hun så meg, og kommenterte at det helt sikkert hadde med overgangsalderen å gjøre!

Julaften sa jeg ved bordet at jeg hadde forspist meg, og da sa hun at jeg hadde jo bare litt synlige "lovehandles", så det var jo ikke krise å spise for mye, men at jeg måtte ta det litt rolig med godteri og kaker slik at jeg ikke este ut i midjen siden jeg er i overgangsalderen.

Alle disse kommentarene i sosiale settinger gjør meg flau, og jeg føler da at alle snur seg og ser på meg.

Det er ikke bare utseendet mitt hun kommenterer, men også andre sitt og det medfører at ett av barna i familien har begynt å ta etter henne nå med upassende spørsmål som kan være sårende.

Damen har adhd, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Anonymkode: e15be...88b

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er frekk uavhengig av diagnose.

Jeg hadde bedt henne passe sine egne saker. 

• Liker 20
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at jeg fint kunne ha sagt noe av det selv som en dame i 40 årene med venner i samme alder. Men selvfølgelig ikke på en slem måte, men sagt at jeg irriterer meg over grått hår og spurt om hva andre bruker for å dekke det osv. 

Om jeg skal måtte gå på tærne for at slike småting ikke kan snakkes om høyt, ville jeg byttet venner. Så noe av dette ville jeg sagt at du er for nærtagen på. Men si gjerne ifra at du ikke liker at hun sier slikt. Det kan jo hjelpe?

Anonymkode: 43cbd...97f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at jeg fint kunne ha sagt noe av det selv som en dame i 40 årene med venner i samme alder. Men selvfølgelig ikke på en slem måte, men sagt at jeg irriterer meg over grått hår og spurt om hva andre bruker for å dekke det osv. 

Om jeg skal måtte gå på tærne for at slike småting ikke kan snakkes om høyt, ville jeg byttet venner. Så noe av dette ville jeg sagt at du er for nærtagen på. Men si gjerne ifra at du ikke liker at hun sier slikt. Det kan jo hjelpe?

Jeg ville også byttet deg ut som venn. 

Anonymkode: bc654...5b8

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Diagnosen er ingen unnskyldning. Dama er rett og slett frekk. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Når hun kommer med sånne kommentarer, lat som du ikke hørte hva hun sa. Be henne gjenta kommentaren, ta så en liten pause før du spør hvorfor hun synes det er ok å kommentere på andres uteseende. Be om en forklaring, ikke la deg avspise med tullesvar og hold deg helt rolig og nøytral. Uavhengig av hva hun forsvarer seg med sier du at du synes det er upassende med sånne kommentarer. Og så bytter du tema.

Anonymkode: 2b69a...ff4

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du synes det er greit å kommentere kroppen til folk, både venner og fremmede, som ikke har bedt om det?

Snakk om manglende sosiale antenner. Før i tiden hadde jeg blitt veldig såret og ikke turt og si i fra, nå hadde jeg antagelig klart å ta igjen.

Jeg bare håper du tåler å få tilbake med samme mynt.

"Selvsagt ikke på en slem måte". På hvilken måte vet du at det ikke blir tatt dårlig i mot? Ikke alle klarer eller vil si i fra. Du høres ut som en person som bruker unnskyldningen "jeg er bare ærlig" for å nettopp være slem mot andre. 

Det ville uansett ikke vært et tap å miste deg som venn, hvis dette er måten du behandler venner på. Tenk litt på det.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville også byttet deg ut som venn. 

Anonymkode: bc654...5b8

Samme her.

Endret av SPOCA
  • Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en i familien som kommenterer mye utseende, spesielt på barn. Mye er komplimenter, men skaper allikevel et unødvendig fokus på utseende:  "Så flott du ser ut, har du gått ned i vekt? Har du farga håret? Så fine hvite tenner, så nydelig og søt liten nese, så nett og fin, "gutta kommer til å stå i kø" osv osv. Jeg finner det utidig. 

Anonymkode: fbba7...9bd

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at du blir flau, men det er ikke konstruktivt å bli flau på andres vegne.

Jeg foreslår at du neste gang lar det bli en liten, uttalt pause etter ordene hennes. Når hun sier noe om noens utseende så svarer du ikke. Du lar ordene hennes henge i luften noen sekunder. Og så enten fortsetter du snakke om temaet dere snakket om før hun sa noe, eller så endrer du tema og snakker om noe annet. Gjenta så ofte det er behov. Ikke svar om hun stiller direkte spørsmål heller. Bare la det være en liten pause, og så nytt tema. Kommer hun med enda en replikk eller blir insisterende? Si «nå er du utenfor normal folkeskikk.» lavt til henne så hun får justert seg. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men man snakker ikke om slikt i dannet selskap. Ikke fordi man er «på tærne». Fordi man er normalt oppegående, høflige mennesker. Om du liker snakke om slikt? Ok. Men gjør det i udannet selskap. 

Å klage over at folk er høflige mot hverandre er en odde ting å gjøre. Ønsker du venner som er stygge med deg?

Anonymkode: 50cfc...dba

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det å være ufin og frekk har fint lite med adhd å gjøre. Syns det er ufint av deg å insinuere det. Si til henne på tomannshånd at slike kommentarer sårer deg ("jeg blir faktisk veldig lei meg når du sier slikt"), og at du har lagt merke til at nå har ett av barna begynt ta etter.

Anonymkode: 4d88e...674

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det å være ufin og frekk har fint lite med adhd å gjøre. Syns det er ufint av deg å insinuere det. Si til henne på tomannshånd at slike kommentarer sårer deg ("jeg blir faktisk veldig lei meg når du sier slikt"), og at du har lagt merke til at nå har ett av barna begynt ta etter.

Anonymkode: 4d88e...674

Grunnen til at jeg nevnte at hun har adhd, er at flere jeg kjenner som har denne diagnosen plumper ut med ting og gjør ting uten å tenke over det eller planlegge.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tenker at jeg fint kunne ha sagt noe av det selv som en dame i 40 årene med venner i samme alder. Men selvfølgelig ikke på en slem måte, men sagt at jeg irriterer meg over grått hår og spurt om hva andre bruker for å dekke det osv

Du innser selv at dette ikke er i nærheten av det samme som ts beskriver. Å kommentere lovehandles å at håret til folk er blit tynnere er bare frekt, det har ikke noe med å være hårsår å gjøre. 

Anonymkode: 8e4e5...103

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Grunnen til at jeg nevnte at hun har adhd, er at flere jeg kjenner som har denne diagnosen plumper ut med ting og gjør ting uten å tenke over det eller planlegge.

Ts

Men da må man også ha evnen til å beklage seg og reflektere over det, man skal vite forskjell på rett og galt selv om man har adhd. Hadde begynt å si i fra at slikt ikke var greit.

Anonymkode: 153ab...a2b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde sett damen rett inn i øynene og brukt et par korrigerende setninger om hva jeg syns om hennes trang til å kommentere alt hun ikke har noe med og bedt henne om å slutte med det. Fremdeles med sterk øyekontakt så hun forsto alvoret.

Om hun ble sur, så hadde jeg ikke brydd meg. :jolie: 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Da er du sosialt tilbakestående. Man kommenterer ikke på andres utseende med mindre det er for å gi komplimenter. 

Anonymkode: 266a8...dad

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Småting ikke kan snakkes om?? Har du virkelig ikke andre småting det går an å ha som tema å snakke om? Wow. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har en svigerinne som ofte kan buse ut med kommentarer som går på utseendet til sine gjester....

Damen har adhd, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre.

Det har nok litt med saka å gjøre, men hun virker også veldig opphengt i andres mulige feil og mangler. Med mindre hun er dement, hadde jeg sagt at de tingene sine kan hun holde for seg selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg tenker at jeg fint kunne ha sagt noe av det selv som en dame i 40 årene med venner i samme alder.

Jeg kunne også gjort det, men bare i den rette settingen, og med de rette folkene. 

Sånn som ts beskriver er det bare frekt, og mangel på sosiale antenner.  Men buser bare ikke ut med slikt helt ut av det blå. 

Anonymkode: 0358f...b7a

• Liker 4
Skrevet

Ja en eldre kollega kommenterte håret mitt for 5-6 år tilbake, da jeg gjennomgikk en blekingprossess av håret som innebar mue sølvshampo i det hvite håret. Hun lo seg fordervet og sa jeg så jo ut som jeg var begynt å bli grå i håret. Jeg sa ja, vi var jo faktisk ganske like nå! Da ble det slutt på den spøken.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hva er det som eventuelt er helt greit med å påpeke at noen er blitt tynnere i håret eller har lovehandles? Hvorfor må man snakke om dette hvis «innehaveren» av det tynnende håret eller lovehandles ikke ber og tips eller råd om det?

Anonymkode: 94dc8...6d4

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...