AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #41 Skrevet 23. april 2025 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 16.49): Var i Australia for to sommere siden, fem uker, brukte 300 000 😬. To voksne og en tenåring Anonymkode: 8b97c...94b Ikke det jeg ville høre. 🤣 Gjorde dere noe spesielt (utflukter, dykking etc) siden det ble såpass dyrt? Vi tenkte å kjøre AirBnb, billeie, ikke spise mye ute. Ikke mange organiserte turer pga blir ekstremt dyrt med fem stk. Men noe blir det jo… Anonymkode: 9c0b8...9c2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #42 Skrevet 23. april 2025 Ville budsjettert med 200 000 kr (inkl flybilletter og overnatting) dersom dere vil kose dere. Kanskje 150 000 kr hvis dere lever på budsjett. Det er dyrt der borte nå. Anonymkode: c530a...142
AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #43 Skrevet 23. april 2025 AnonymBruker skrev (På 19.4.2025 den 14.05): Smør matpakker om morgenen og ta med på utflukter i en liten kjølebag. Mye spart på å ikke spise lunsj på restaurant. Og middagsporsjonene i USA er gjerne kjempestore så dere trenger sannsynligvis ikke kvelds, eventuelt kan dere ta med uspist middag fra restaurant med hjem og ha til kvelds. Helt vanlig i USA å gjøre det. Anonymkode: 85553...65d Om man skal smøre matpakker, så kan man like gjerne drite å dra til USA... Anonymkode: 79e05...ad8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #44 Skrevet 23. april 2025 mariie skrev (På 19.4.2025 den 7.13): Greit med mulighet til å spise hjemme men mat på matbutikk er også dyrt. Var over i fjor og brød lå på 7-8$, skinkepakke eller ostapakle 6-7$ for det enkleste. Colaflaske 3-4$ for en 0.5flaske Dette stemmer rett og slett ikke. Ja, mye er dyrt, men en flaske Cola er fortsatt billigere enn her hjemme. Kjøttdeig koster også ca. en femtilapp på Walmart. Uansett, vi er fem stk. og hadde en uke i Orlando i slutten av februar. Vi hadde en dag i Magic Kingdom, dette kom på ca. 15K norske, inkl. parkering og Lightning lane. Dette var en en av de billigste dagene i året. Lightning Lane er selvfølgelig valgfritt, samt at kursen er en smule bedre nå, men noe særlig mindre enn 12-13K er nok umulig. Vi hadde også en dag i Volcano Bay (Universal badeland), her gikk det 5-6000,- kun i billetter og parkering Å spise ute koster fort 1500-2000,- for en familie på fem inkl. tips og fjas på en "vanlig" restaurant. Vi spiste mest mulig i huset vi leide, noe som gikk helt fint. Hadde også med oss hjemmelagde wraps i til Magic Kingdom til lunch, så slapp vi unna med å bare kjøpe et måltid (som var både dyrt og lite imponerende) her. Videre har man jo utgifter som man gjerne ikke tenker så mye over som mobildata (anbefaler e-sim, f.eks. Holafly), bompenger (vi kjøpte egen amerikansk bompengebrikke, men kan nok fort regne $10 hos leiebilselskapene) og annet fjas. Vi er nok litt mer på den "kjipe" siden, men utenom parker, leiebil, fly og bolig regner jeg med det gikk et sted mellom 20-25K for denne uken. Ikke så mye shopping, da ting rett og slett ikke er så billig, men Levis-klær er fortsatt en del billigere enn hjemme, samt det er litt å hente på Apple-produkter. Handlet også litt Milwaukee elverktøy til meg selv. Anonymkode: 0aeb7...7f0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #45 Skrevet 23. april 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke det jeg ville høre. 🤣 Gjorde dere noe spesielt (utflukter, dykking etc) siden det ble såpass dyrt? Vi tenkte å kjøre AirBnb, billeie, ikke spise mye ute. Ikke mange organiserte turer pga blir ekstremt dyrt med fem stk. Men noe blir det jo… Anonymkode: 9c0b8...9c2 Masse, Uluru, snorkling på The Great Barrier Reef, osv og en del innenriksfly. Men vi bodde på AirBnb og spiste ikke på eksklusive restauranter 😊 Anonymkode: 8b97c...94b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #46 Skrevet 23. april 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Masse, Uluru, snorkling på The Great Barrier Reef, osv og en del innenriksfly. Men vi bodde på AirBnb og spiste ikke på eksklusive restauranter 😊 Anonymkode: 8b97c...94b Skjønner. Høres ut som en fantastisk tur! Jeg tror vi vil unngå mest mulig organiserte turer fordi vi har med et barn som ikke tåler det særlig godt (diagnose), men Great Barrier Reef frister veldig. Hadde håpet å bare ta ett innenlandsfly. Men vi får se! Fantastisk land. ❤️ Anonymkode: 9c0b8...9c2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2025 #47 Skrevet 23. april 2025 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skjønner. Høres ut som en fantastisk tur! Jeg tror vi vil unngå mest mulig organiserte turer fordi vi har med et barn som ikke tåler det særlig godt (diagnose), men Great Barrier Reef frister veldig. Hadde håpet å bare ta ett innenlandsfly. Men vi får se! Fantastisk land. ❤️ Anonymkode: 9c0b8...9c2 Opprett gjerne en egen tråd, så deler jeg gledelig våre Australia-opplevelser. Jeg er ikke den som har kommentert lenger oppe, men skriver under på at det gikk en god del penger. Men det er et helt fantastisk land!! Anonymkode: 1025b...2f1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #48 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Opprett gjerne en egen tråd, så deler jeg gledelig våre Australia-opplevelser. Jeg er ikke den som har kommentert lenger oppe, men skriver under på at det gikk en god del penger. Men det er et helt fantastisk land!! Anonymkode: 1025b...2f1 Jeg har laget det tidligere, men skal lage en ny år det nærmer seg. Når det er sagt, jeg synes det er fantastisk å feriere i USA også, og håper at årene med gulrotmannen vil gå fort. 😵💫 Jeg leser at mange amerikanere som er naturalized (er amerikanske statsborgere, men hadde annet statsborgerskap opprinnelig) ikke lenger tør reise ut av landet fordi de er redde for å ikke komme inn igjen. Det er jo ganske sprøtt… Anonymkode: 9c0b8...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #49 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 13.05): 3000 per pers. er fint. Om det er per dag. Ikke totalt for 14 dager, om dere ikke vil leve som uteliggere. Det er kjempedyrt der borte. Men 300 dollar per person per dag er ok. Anonymkode: 59241...19d Er du helt fjern eller? 😂😂 9000kr pr dag?? Vi brukte ca 2500kr pr dag totalt for 2 voksne og 1 barn. Da spiste vi frokost på rommet (frokostblanding, frukt mm), lunsj ute på fast food restaurant og middag på en typisk Egon restaurant. Anonymkode: 9f170...acf
AnonymBruker Skrevet 24. april 2025 #50 Skrevet 24. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 12.38): Ville budsjettert med 200 000 kr (inkl flybilletter og overnatting) dersom dere vil kose dere. Kanskje 150 000 kr hvis dere lever på budsjett. Det er dyrt der borte nå. Anonymkode: c530a...142 Fatter ikke hvordan folk får til disse summene. Vi var 10 netter i Florida i februar. 2 voksne og en på 15 år. Turen m fly og 3-stjerners hotell kostet 36k. 1000kr ca til ESTA. Leiebil 10k. Mat og drikke ca 25k. Shopping rett under 3k. Totalt ca 70 000. Droppet parker da ingen ikke var intr. Var mer enn nok opplevelse å kjøre rundt, bade, dra på outlet, se på folk osv Anonymkode: 9f170...acf
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #51 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fatter ikke hvordan folk får til disse summene. Vi var 10 netter i Florida i februar. 2 voksne og en på 15 år. Turen m fly og 3-stjerners hotell kostet 36k. 1000kr ca til ESTA. Leiebil 10k. Mat og drikke ca 25k. Shopping rett under 3k. Totalt ca 70 000. Droppet parker da ingen ikke var intr. Var mer enn nok opplevelse å kjøre rundt, bade, dra på outlet, se på folk osv Anonymkode: 9f170...acf Vel, deler vi opp deres tur i kostnad pr. person pr. dag, vil dette tilsvare 163000 for trådstarter totalt (fem stk. i 14 dager). Flybillettene blir riktignok ikke dyrere av å være lengre, men alt annet vil. I tillegg nevner trådstarter parkbesøk. Jeg tror også 150-200 er veldig realistisk. Anonymkode: 0aeb7...7f0
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #52 Skrevet 25. april 2025 Disney World: jeg anbefaler deg å sette deg godt inn i hvordan ting fungerer, og bruke litt penger på å booke tider på de attraksjonene dere absolutt vil ta. Ellers blir én dag i Disney 12 timer med kø. Disney har blitt en pengefelle, og til slutt blir man så blind på prisnivået at man bare drar kortet. Forresten, har dere regnet med leiebil? For hvis dere ikke bor tilknyttet en Disney-resort eller i umiddelbar nærhet, så er det koko bananas å komme seg helt til Disney med kollektiv. Og det å skulle ta taxi Florida rundt er bare tullete. Vi har alltid bil når vi er der, overlever ikke uten. Anonymkode: 3c651...64b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #53 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 11.08): Dere med erfaring, hvor mye penger burde man beregne i USA, for to voksne og tre tenåringer i 2 uker? Tenker da på mat, fornøyelsesparker og litt shopping? Vi bor i hus, så vi kan lage minst to av måltidene hjemme (frokost og kvelds) de resterende tenker vi at vi spiser ute. Det blir litt shopping, men ikke fri flyt. Kanskje ca 3000 pr barn og voksen. Vi skal til Florida. Hus og fly er betalt, men synes det er vanskelig å beregne resten. Holder det med 50 000 på to uker, dersom 15 000 av de er til klær/shopping? Vi tenker å ha en dag i Disneyworld og i universals. Fly og hus var allerede dyrt, så her ser jeg bare pengene fly… Anonymkode: 438eb...ae3 35.000 / 5 = 7.000 kr per person for 2 uker dvs 500 kr / 50 usd per person per dag til middag, inngangsbilletter, transport Anonymkode: 48f20...40a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #54 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 11.08): Dere med erfaring, hvor mye penger burde man beregne i USA, for to voksne og tre tenåringer i 2 uker? Tenker da på mat, fornøyelsesparker og litt shopping? Vi bor i hus, så vi kan lage minst to av måltidene hjemme (frokost og kvelds) de resterende tenker vi at vi spiser ute. Det blir litt shopping, men ikke fri flyt. Kanskje ca 3000 pr barn og voksen. Vi skal til Florida. Hus og fly er betalt, men synes det er vanskelig å beregne resten. Holder det med 50 000 på to uker, dersom 15 000 av de er til klær/shopping? Vi tenker å ha en dag i Disneyworld og i universals. Fly og hus var allerede dyrt, så her ser jeg bare pengene fly… Anonymkode: 438eb...ae3 Er 50000 inkl flyreise for alle? Jeg ville lett regner 100000,- Husk og den svake kronekursen. Anonymkode: 4f959...1f8
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #55 Skrevet 25. april 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Fatter ikke hvordan folk får til disse summene. Vi var 10 netter i Florida i februar. 2 voksne og en på 15 år. Turen m fly og 3-stjerners hotell kostet 36k. 1000kr ca til ESTA. Leiebil 10k. Mat og drikke ca 25k. Shopping rett under 3k. Totalt ca 70 000. Droppet parker da ingen ikke var intr. Var mer enn nok opplevelse å kjøre rundt, bade, dra på outlet, se på folk osv Anonymkode: 9f170...acf Mulig dette er mye billigere i lavsesong, men da vi var der i August 24 var flybilletter for 2 voksne og 1 barn 50 000 kr (fløy til et avsidesliggende sted i USA). Var en uke i en større by i nærheten. Rimelig Airbnb var 14 000 kr for en uke og leiebil var 9 000 kr for en uke. Altså var kun flybilletter, bosted og bil 73 000 kr for en uke. Mat og drikke har norske priser, både i butikkene og ute. Prisnivå velger man så klart selv, men det er ganske dyrt uansett. Anonymkode: c530a...142
missLynch Skrevet 25. april 2025 #56 Skrevet 25. april 2025 Jeg skjønner ikke hvorfor man ønsker å reise til et land som knebler stadig mer av innbyggernes rettigheter, det ligner mer og på et diktatur for hver dag som går. USA er et uhyggelig sted akkurat nå, og det at besøkende må «passe seg» for å skrive nedsettende om Trump på SoMe gir meg helt frysninger. 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2025 #57 Skrevet 25. april 2025 missLynch skrev (5 timer siden): USA er et uhyggelig sted akkurat nå, . Jøss. Merket ikke noe til det de 2 gangene jeg har vært der siden valget i November. Skal tilbake nå i mai og skal se om det plutselig har blitt «uhyggelig». Får se i Oktober når jeg også skal dit. Jeg har besøkt de kontinent vi har og mangler ikke mange land «på listen». USA er i en egen divisjon når det kommer til mangfold og opplevelser. Rett og slett et fantastisk spennende land å utforske. Kjipeste opplevelsene jeg har hatt med myndigheter og trøbbel ved innreise, har vært i Norge og Frankrike. Anonymkode: 745dd...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #58 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 6.51): Om man skal smøre matpakker, så kan man like gjerne drite å dra til USA... Anonymkode: 79e05...ad8 Hver til sitt! Selv vil jeg mye heller spise en matpakke enn den middelmådige, usunne, overprisede maten i diverse fornøyelsesparker. Syns det holder masse med en god middag hver dag, selv på ferie. Anonymkode: 85553...65d 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2025 #59 Skrevet 26. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hver til sitt! Selv vil jeg mye heller spise en matpakke enn den middelmådige, usunne, overprisede maten i diverse fornøyelsesparker. Syns det holder masse med en god middag hver dag, selv på ferie. Anonymkode: 85553...65d Enig. Det er null problem å lage matpakker til en billig penge, som overgår maten man kjøper i parkene en høy grad. Anonymkode: 745dd...6fa
Noodlepoodle81 Skrevet 2. september 2025 #60 Skrevet 2. september 2025 Dro dere på denne turen? Hvordan gikk det?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå