mariie Skrevet 19. april 2025 #21 Skrevet 19. april 2025 Greit med mulighet til å spise hjemme men mat på matbutikk er også dyrt. Var over i fjor og brød lå på 7-8$, skinkepakke eller ostapakle 6-7$ for det enkleste. Colaflaske 3-4$ for en 0.5flaske
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #22 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Huff, ja. Jeg skjønner vi må øke budsjettet drastisk. Ikke vært helt klar over prisnivået bare på inngang i parkene. Vil jo gjerne oppleve litt når vi først drar dit. Burde vel heller tatt en uke et sted i Europa, når kursen er som den er nå. Ts Anonymkode: 438eb...ae3 Asia, Thailand eller Vietnam. Der kan du være i tre uker, med luksushotell og alle måltider ute, til mindre enn en uke på budsjett i Europa koster. Anonymkode: 18e6c...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #23 Skrevet 19. april 2025 Mtp at de kan sjekke telefonen din og se om dine evt ytringer mot USA ol, ville jeg anbefalt at du tar med en gamle enkelt mobil. Anonymkode: a165e...e52 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #24 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mtp at de kan sjekke telefonen din og se om dine evt ytringer mot USA ol, ville jeg anbefalt at du tar med en gamle enkelt mobil. Anonymkode: a165e...e52 Støtter definitivt dette. Både engelske og franske hvite mennesker har blitt oppholdt (og satt i detensjonssentre i dagesvis). Den franske pga innhold på mobilen. (Og om dere ikke er hvite og heterofile, så ville jeg helt ærlig ikke dratt!) Anonymkode: e3a6f...fbe 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #25 Skrevet 19. april 2025 Ville vurdert fastpass i parkene. Vi hadde ikke det i fjor og det ble totalt 4 rides i løpet av dagen. Anonymkode: b411f...35c
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #26 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Kom akkurat hjem fra New York, fire dager, brukte 30 000,- shoppet nesten ikke noe. Anonymkode: 8b97c...94b Det er inkludert flybilletter ja? Anonymkode: bb35f...30d
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #27 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er inkludert flybilletter ja? Anonymkode: bb35f...30d Nei, bare i forbruk. Hotell og fly kom utenom Anonymkode: 8b97c...94b
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #28 Skrevet 19. april 2025 Smør matpakker om morgenen og ta med på utflukter i en liten kjølebag. Mye spart på å ikke spise lunsj på restaurant. Og middagsporsjonene i USA er gjerne kjempestore så dere trenger sannsynligvis ikke kvelds, eventuelt kan dere ta med uspist middag fra restaurant med hjem og ha til kvelds. Helt vanlig i USA å gjøre det. Anonymkode: 85553...65d 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #29 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ville vurdert fastpass i parkene. Vi hadde ikke det i fjor og det ble totalt 4 rides i løpet av dagen. Anonymkode: b411f...35c Jeg var der for to år siden. Jeg vet de har endret systemet siden da, men jeg kjøpte den billigste varianten som ga en fordel i køsystemet (ikke egentlig fast pass = du kommer inn først overalt, det vet jeg ikke om de har?), jeg tror det kostet 35 dollar per pers for én dag. Ellers brukte jeg tid på å sette meg inn i systemet, booke de mest populære (først for dagen) lyyyynraskt så fort bookingen åpnet klokka 07:00, det var fullt på sekunder. Deretter brukte vi appen for å sjekke ventetider, og brukte den bookingen gjennom fastpass når vi kunne. Vi bodde også på Disney-hotell, så vi fikk komme inn en halvtime før = da løp vi rett til en populær ride. Detaljene er ikke så viktige siden jeg tror de har endret systemet, men det finnes masse sider som forklarer dette nøye. Les dem!! Og bruk tipsene. Vi sto nesten ikke i kø. Var 100% verdt 35 dollar ekstra, men les deg opp på hvordan du best kan utnytte alle systemene de har, hva du bør gjøre først og sist etc. Anonymkode: 9c0b8...9c2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #30 Skrevet 19. april 2025 Dere må også booke bord! De morsomme spisestedene er fullbooket med en gang bestilling åpner, tror det er rundt to måneder før. Venter dere til rett før, er nesten ingen ting ledig. Det er gull å spise lunsj inne i aircon midt på dagen. Anonymkode: 9c0b8...9c2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #31 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må også booke bord! De morsomme spisestedene er fullbooket med en gang bestilling åpner, tror det er rundt to måneder før. Venter dere til rett før, er nesten ingen ting ledig. Det er gull å spise lunsj inne i aircon midt på dagen. Anonymkode: 9c0b8...9c2 Takk for tips! Jeg merker det er mye å sette seg inn i, hadde aldri falt meg inn at det må bookes så lang tid i forveien! Anonymkode: 438eb...ae3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #32 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må også booke bord! De morsomme spisestedene er fullbooket med en gang bestilling åpner, tror det er rundt to måneder før. Venter dere til rett før, er nesten ingen ting ledig. Det er gull å spise lunsj inne i aircon midt på dagen. Anonymkode: 9c0b8...9c2 Takk for tips! Jeg merker det er mye å sette seg inn i, hadde aldri falt meg inn at det må bookes så lang tid i forveien! Anonymkode: 438eb...ae3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #33 Skrevet 19. april 2025 Takk for alle tips og råd. Ser at vi kanskje må beregne nærmere 100k i lommepenger disse ukene, siden vi også skal i parker og litt shopping kommer vi ikke utenom. Så med flybilletter, hus og lommepenger ender vi kanskje på rundt 200k. Helt vilt mye penger, men det blir ikke en slik ferie på åresvis igjen… Håper på mange gode minner, og en ikke altfor intens hete. Ts Anonymkode: 438eb...ae3
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #34 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips! Jeg merker det er mye å sette seg inn i, hadde aldri falt meg inn at det må bookes så lang tid i forveien! Anonymkode: 438eb...ae3 Det kom overraskende på meg også, dvs jeg fant ut det da jeg dro til Disneyland Paris første gang. Da jeg skulle til Florida trodde jeg at jeg var ute i god tid da jeg bestilte 1,5 måned før. Men alle de spisestedene jeg helst ville ha bord på var fullbooket for lenge siden, så det var bare å glemmes . De forsvinner på få sekunder/minutter når de slippes. Det er absolutt verdt det å bruke noen timer på research før du drar til Disney. Det finnes masse sider med god informasjon. Da minimerer du tiden du bruker i kø, og du får opplevd (og spist) det du vil. Jeg tror ikke jeg sto mer enn maks 20 minutter i kø i Disney og Epcot (altså det var den lengste tiden jeg brukte i én kø), og vi tok alle de største og mest populære ridsene. Noen av dem tok jeg to ganger. Dette var i en helg, mot slutten av juni, så i høysesong. Anonymkode: 9c0b8...9c2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #35 Skrevet 19. april 2025 Vi brukte ca 200 000 i fjor på USA ferie med 2 voksne og 3 barn. Inkludert fly, hotel og leiebil, inngang til attraksjoner ++. Da hadde vi veldig bra hoteller jeg fikk rabatt på pga jobben min. Anonymkode: 33019...276
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #36 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk for alle tips og råd. Ser at vi kanskje må beregne nærmere 100k i lommepenger disse ukene, siden vi også skal i parker og litt shopping kommer vi ikke utenom. Så med flybilletter, hus og lommepenger ender vi kanskje på rundt 200k. Helt vilt mye penger, men det blir ikke en slik ferie på åresvis igjen… Håper på mange gode minner, og en ikke altfor intens hete. Ts Anonymkode: 438eb...ae3 Ja, det er vilt mye penger, men det koster utrolig mye når man reiser fem stk til et dyyrt land… Vi har planer om å reise til Australia, fem stk. Regner med å bruke godt over 200k. 🙈 Forsøker å ikke tenke så mye på summen, men at det blir en opplevelse for livet. Vi har tre barn, inkludert en attpåklatt. De to eldste har vært i Disneyland Paris, så de har liksom fått sin Disneytur. Jeg har helt ærlig tenkt å vente til de flytter ut før jeg tar med yngste til Florida, rett og slett fordi det blir så sinnssykt dyrt. 🙈 Dvs da hadde det blitt Florida i stedet for Australia, og jeg får ikke med meg mannen min til Florida. 🤣 God tur!! Det blir sikkert fantastisk, kjenner jeg er litt misunnelig 🤣 Én ting til - jeg vil anbefale dere å ta noen hviledager ved bassenget og i Disney springs mellom parkdagene. Dagene i parkene er lange, varme og intense, og det er godt med noen hviledager. Anonymkode: 9c0b8...9c2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2025 #37 Skrevet 19. april 2025 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ja, det er vilt mye penger, men det koster utrolig mye når man reiser fem stk til et dyyrt land… Vi har planer om å reise til Australia, fem stk. Regner med å bruke godt over 200k. 🙈 Forsøker å ikke tenke så mye på summen, men at det blir en opplevelse for livet. Vi har tre barn, inkludert en attpåklatt. De to eldste har vært i Disneyland Paris, så de har liksom fått sin Disneytur. Jeg har helt ærlig tenkt å vente til de flytter ut før jeg tar med yngste til Florida, rett og slett fordi det blir så sinnssykt dyrt. 🙈 Dvs da hadde det blitt Florida i stedet for Australia, og jeg får ikke med meg mannen min til Florida. 🤣 God tur!! Det blir sikkert fantastisk, kjenner jeg er litt misunnelig 🤣 Én ting til - jeg vil anbefale dere å ta noen hviledager ved bassenget og i Disney springs mellom parkdagene. Dagene i parkene er lange, varme og intense, og det er godt med noen hviledager. Anonymkode: 9c0b8...9c2 Var i Australia for to sommere siden, fem uker, brukte 300 000 😬. To voksne og en tenåring Anonymkode: 8b97c...94b
Gubben666 Skrevet 21. april 2025 #38 Skrevet 21. april 2025 Hei. Florida er fantastisk. Jeg (voksen mann) og min datter (20) var der 14 dager i februar. Vi kjørte rundt hele og var i både Universal og Magic Kingdom. Det er mye synsing i tråden her. Matbudsjett. Du skriver at du skal lage to måltider i hjemme i huset. Det var vår plan også, men vi endte opp med å spise mye mer ute. Frokost, Lønsj og Middag hadde et budsjett på 45 dollar per pers per dag. Og DET holdt. Vi spiste middag på restaurant nesten hver dag og ofte frokost på forkostkafeer. Noen ganger var måltidene sandwicher fra en bensinstasjon eller matbutikk. Publix er din venn, men mat på matbutikken er også dyrt. Det er alt det utenom som drar opp budsjettet og som gjorde at vi brukte mer enn vi hadde behøvd: Is, kjeks, brus... Hvis dere klarer å spise frokost hjemme, smøre med dere sandwicher på tur og kanskje til og med spise midag hjemme så kan dere leve helt fint på 50 dollar dagen for hele familien (unntatt i Universal studios og i Miami). Det er jeg sikker på. Spørsmålet er om dere vil det? Når jeg er på tur så ønsker jeg å spise ute. i hvertfall ett måltid om dagen. Mye god biff, fisk osv. Miami er kjempedyrt og ofte ganske "dårlig" mat. Parkene: Skal dere bare gå rundt og kikke og gå inn på en og annen forestilling eller skal dere kjøre berg og dalbaner osv? Det har STOR betydning. Disney: Smør med nistepakke og kjøp evt popcorn bøtte som kan fylles opp gratis når du først har kjøpt bøtta. Universal: Her kan du ikke ta med mat inn, men du kjøper store kopper til 12 dollar som du fyller opp gratis drikke (iste, brus osv. ). Vann er uansett gratis så du kan ta med vannflaske inn. Mat var ikke spesielt dyrt der. For de mest populære aktivitetene er det timesvis med kø. Det betyr at uten fastpass kommer dere til å bruke mesteparten av dagen i kø. Shopping: Aner ikke. Men det er store outlets i Tampa og i Orlando. Det er lite som er mye billigere enn her, så det er kun utvalget som evt gjør shopping "nødvendig." Victoria Secret f.eks har store otulets til ofte svært lave priser. Bil: Dere må selvsagt ha leiebil. Lei en stor og høy bil med god plass til bagasje. Hva er reiseplanen? Hva skal dere se? 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2025 #39 Skrevet 22. april 2025 Før dere reiser må dere være forberedt på å bli strippet nakne og kikket inn i rumpehullene deres. https://www.nettavisen.no/nyheter/globetrottere-ble-nektet-innreise-til-usa-tvunget-til-a-sta-nakne/s/5-95-2394869 Anonymkode: 2dbd0...1a3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2025 #40 Skrevet 22. april 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Før dere reiser må dere være forberedt på å bli strippet nakne og kikket inn i rumpehullene deres. https://www.nettavisen.no/nyheter/globetrottere-ble-nektet-innreise-til-usa-tvunget-til-a-sta-nakne/s/5-95-2394869 Anonymkode: 2dbd0...1a3 Jeg ble strippet naken og måtte vise rumpehullet ved innreise. Jeg måtte også drite under påsyn. Det var i Oslo. Samtidig har jeg nå vært 13 ganger i USA. 2 av de etter presidentvalget i November. Jeg har aldri opplevd det minste trøbbel ved innreise til USA. Værste jeg har opplevd er ca 20 minutter venting i kø. Anonymkode: 745dd...6fa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå