Gå til innhold

Hunden oppfører seg ikke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hunden min oppfører seg ikke, gjør hva han vil på tur… Bjeffer på alt mulig og hører ikke etter.. Noen som har noen tips så han slutter med dette?🥰

Anonymkode: c6fb1...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trener hunden. Drar på lurs.

Anonymkode: 7a1ad...303

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes masse lure tips og triks, men det viktigste er å gå på kurs

Anonymkode: 57ab1...532

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok fysisk og psykisk stimuli hver dag er førsteprioritet. Minimum en time tur og 10 min mental aktivisering per dag, og rundt det dobbelte for arbeidende hunder.

Når dette er innarbeidet så er hunden også mer mottakelig for trening og da må du lære hva du ønsker av hunden istedet for dette og belønne det, og legge treningene opp til suksess.

Anonymkode: e169e...ddc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, kurs er alltid en god løsning. Da kan du spørre en hundetrener om de utfordringene dere har, og så får de også sett deg, og hunden din, og de vil garantert se ting som du aldri har tenkt over engang.

Men det du bør fokusere på, er å bygge et bedre forhold med din hund. Kontakttrening. Belønne når han ser på deg. Belønne når han gjør det du ønsker han faktisk skal gjøre. Denne treningen starter hjemme i stuen. Etterhvert ute på gårdsplassen. Og så etterhvert når dere går tur. Har dere ikke gode grunnegenskaper innabords, vil hunden aldri forstå at den oppførselen den gjør ute på tur er uakseptabel. Og det nytter ikke å kjefte. For da står dere jo der begge to og gauler og roper på det som trigget hunden din. Dra hunden din med deg, skap distanse til hva enn som trigget hunden. Gå av stien. Gå motsatt retning. Whatever. Frem til dere har fått inn god kontakttrening. Belønn STRAKS hunden ser på deg. SKRYT, GODBIT, det beste du har å tilby. Men KUN når hunden gjør det du ønsker. Her må du tenke baby-steps. Alle steg i riktig retning skal roses og belønnes.

Når det gjelder alt av problematferd hos hund, så er det innsatsen til eier som avgjør hvor godt man blir kvitt problemet i fremtiden. Noen problemer må man jobbe med hver eneste dag, i månedsvis, før man begynner å merke resultater. Kommer helt an på hunden, på deg som trener, og forholdet dere to har sammen.

Men, 

Anonymkode: 016e5...928

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må skaffe deg mer kunnskap om hund, dens atferd, språk og hvordan de lærer.

Finnes masse gode bøker og din lokale hundeklubb har kanskje kurs eller treninger for hverdagslydighet. 

Før du begynner å trene bort atferdsproblemer, må du finne ut av årsaken til bjeffing på tur, hvorfor hen ikke hører etter osv. Bjeffing er bare et symptom. Først når du vet årsak kan du trene det bort med riktige metoder. 

Kan anbefale bøkene til Hun om Hund/Emma Garlant. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør gå på kurs og lese deg opp om hundehold generelt. Det virker som om du kanskje har hoppet i dette litt kjapt uten å sette deg inn i hva hund og hundetrening er først. :) 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hunden oppfører seg som en hund. 

Du må lære deg mer om hund, hvordan du kan trene frem ønsket adferd, og hvordan du kan få en bedre relasjon med hunden din. 

Anonymkode: bd1be...cdf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Korrigering og belønning. Bruk halsbånd og korriger når den drar i båndet eller bjeffer. Lær den å gå inntil deg, ikke la den svanse hit og dit. Du bestemmer når den kan få lukte i grøfter. Bruk det som en belønning. Tren på å gå 10-20 meter pent, så ber du hunden vente, og et valgfritt kommandoord for å la den «slippe» til å kunne lukte rundt og være hund. Deretter har du et kommandoord på å få den pent på plass og gå pent. Når dette går sånn høvelig greit øker du til 50-100 meter gradvis. Etterhvert kan du gå lengre distanser før du belønner med «fritid». 

Gå bestemt, ikke la hunden gå foran deg eller ned i grøfter. Den går der du går. Ikke gå med stramt bånd men heller napp lett men konsekvent i båndet når den prøver å gå i grøfter eller foran deg. Du kan også be den stå eller sitte rolig ved deg, etter den han prøvd å gå i veien, for å forsterke signalet før du går videre. Dette er tålmodighetsprøve, så beregn korte turer med terping på dette i starten. De lærer fort, så erfaringsmessig trenger man ikke lange tiden før de forstår oppgaven. Ros den når den gjør rett. Du kan også bruke godbiter, jeg liker ikke å bruke det på tur da hunden kan bli masete. Liker heller å bruke «fritid» og kos som belønning. 

Mange maser om kurs, du kan gjerne prøve deg frem alene. Evt får hjelp av noen som er flink med hund som kan lære deg noen knep. 

Anonymkode: 4d180...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (21 timer siden):

Du bør gå på kurs og lese deg opp om hundehold generelt. Det virker som om du kanskje har hoppet i dette litt kjapt uten å sette deg inn i hva hund og hundetrening er først. :) 

Tull. Jeg hadde aldri hatt hund før jeg kjøpte min første. Det gikk bare fint, man lærer mens man har hund. Eier her har problem med en hund som er litt ustyrlig på tur og trenger litt oppdragelse. Syns det er ganske frekt å svare med at personen må lese seg opp på hundehold generelt osv. skjønner ikke poenget med å rakke ned på noen som spør om hjelp. Å eie hund er noe alle kan gjøre om de vil og har lyst. Hun har jo tydeligvis lyst å få det bedre med hunden, og derfor spør her. Da kan man spare seg spydige kommentarer i NKK stil. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tull. Jeg hadde aldri hatt hund før jeg kjøpte min første. Det gikk bare fint, man lærer mens man har hund. Eier her har problem med en hund som er litt ustyrlig på tur og trenger litt oppdragelse. Syns det er ganske frekt å svare med at personen må lese seg opp på hundehold generelt osv. skjønner ikke poenget med å rakke ned på noen som spør om hjelp. Å eie hund er noe alle kan gjøre om de vil og har lyst. Hun har jo tydeligvis lyst å få det bedre med hunden, og derfor spør her. Da kan man spare seg spydige kommentarer i NKK stil. 

Det er ikke å rakke ned på noen å si at man bør lese seg opp på hundehold. Tvert om, så er det et fornuftig råd. 

Ja, det kan gå bra, men det lureste er selvsagt å sette seg inn i ting før man skaffer seg et dyr. 

Rådene du gir er også foreldet, så det forsterker bare argumentet om at man bør lese seg opp/ta kurs.

Endret av Tabris
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte YouTube og bøker, og fant mine favoritter som hadde treningsmetoder av den lystbetonte sorten, uten straff. Det finnes mange hundetrenere som legger ut masse videoer på YouTube, uendelig med informasjon der.

Dessverre husker jeg ikke hva hun het, hun som var min storfavoritt. Hun kunne lære hundeflokken sin hva som helst omtrent, bare med positiv forsterking. Du kunne se på hundene at de elsket det, "nå kommer et nytt triks jeg skal lære, jeg er sååå ivrig på å finne ut hva det skal være så jeg tester ut alt!"

Jeg lærte hunden min alt den trengte å vite med belønningsmetode, og en bit fôrkule var som regel nok for den matgærne hunden jeg hadde. I starten var belønningene litt mer "high grade" (småbiter av stekt kyllingkjøtt i en pose i lommen) så da var hun supervillig til alt. Hvis hun gjorde noe galt eller feil, holdt det som regel med et litt morsk "neeei", så sluttet hun med det fordi hun skjønte at det ikke var ønsket oppførsel (som hvis hun fant noe søppel på bakken ute og var i ferd med å skulle glefse det i seg...)

Den gikk pent i bånd, kom ALLTID på innkalling, lystret når den ble snakket til, lot meg klippe klørne hennes uten å kny selv om hun ikke likte det fordi det var det JEG ville og hun ville være meg til lags, hun kunne en rekke triks, og i løpet av sitt 12,5 år lange liv stakk hun aldri noensinne av. Holdt meg alltid innen synsvidde på turer. Det er derfor min erfaring at lystbetont, positiv læringsmetode er best 🙂 

Det eneste jeg ikke greide å lære den hunden, var å slutte med den evinnelige bjeffingen på kommando. Hun bjeffet i vei uansett. Det var nok fordi bjeffingen i seg selv var en sterkere "belønning" for henne enn noen godbit var. Hun fikk utløp for følelsene sine. Det er jo viktig :) 

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Korrigering og belønning. Bruk halsbånd og korriger når den drar i båndet eller bjeffer. Lær den å gå inntil deg, ikke la den svanse hit og dit. Du bestemmer når den kan få lukte i grøfter. Bruk det som en belønning. Tren på å gå 10-20 meter pent, så ber du hunden vente, og et valgfritt kommandoord for å la den «slippe» til å kunne lukte rundt og være hund. Deretter har du et kommandoord på å få den pent på plass og gå pent. Når dette går sånn høvelig greit øker du til 50-100 meter gradvis. Etterhvert kan du gå lengre distanser før du belønner med «fritid». 

Gå bestemt, ikke la hunden gå foran deg eller ned i grøfter. Den går der du går. Ikke gå med stramt bånd men heller napp lett men konsekvent i båndet når den prøver å gå i grøfter eller foran deg. Du kan også be den stå eller sitte rolig ved deg, etter den han prøvd å gå i veien, for å forsterke signalet før du går videre. Dette er tålmodighetsprøve, så beregn korte turer med terping på dette i starten. De lærer fort, så erfaringsmessig trenger man ikke lange tiden før de forstår oppgaven. Ros den når den gjør rett. Du kan også bruke godbiter, jeg liker ikke å bruke det på tur da hunden kan bli masete. Liker heller å bruke «fritid» og kos som belønning. 

Mange maser om kurs, du kan gjerne prøve deg frem alene. Evt får hjelp av noen som er flink med hund som kan lære deg noen knep. 

Uff.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (5 timer siden):

Det er ikke å rakke ned på noen å si at man bør lese seg opp på hundehold. Tvert om, så er det et fornuftig råd. 

Ja, det kan gå bra, men det lureste er selvsagt å sette seg inn i ting før man skaffer seg et dyr. 

Rådene du gir er også foreldet, så det forsterker bare argumentet om at man bør lese seg opp/ta kurs.

Foreldet? Hvem bestemmer at det er foreldet? Alle jeg kjenner som driver med hund bruker denne metoden, og den funker. Den er også human. Så hvem bestemmer så at det er foreldet, folk kan bruke den metoden som fungerer for dem, så fremst hunden ikke blir påført smerte, redsel eller skader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (5 timer siden):

Jeg har også hatt nok av hunder til at en bruker på et forum skal fortelle meg at jeg må lese meg opp og ta kurs. Jeg har friske, veloppdragne og kjærlige hunder. Beviset ligger i hundens oppførsel og trivsel. Ikke på «råd» fra kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

synes alle bør lese seg opp jeg:) og ikke tro at de ikke har noe å lære. Ha et åpent sinn!. Kurs er aldri feil! Min erfaring er at selv om jeg har hatt flere hunder så lærer jeg stadig noe nytt, ikke minst fordi man får nye utfordringer da ingen hunder er like. 

Anonymkode: b56d8...a1d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er utdannet hundetrener og jobber frivillig med omplassering og som fosterhjem for hunder som trenger det akutt. Tar likevel kurs stadig vekk og lærer hele tiden noe nytt. 

Å tro at ingen andre har noe som lære en er rimelig arrogant, og dessuten feil. Det er alltid noe å lære.

Anonymkode: 7792f...70d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har også hatt nok av hunder til at en bruker på et forum skal fortelle meg at jeg må lese meg opp og ta kurs. Jeg har friske, veloppdragne og kjærlige hunder. Beviset ligger i hundens oppførsel og trivsel. Ikke på «råd» fra kvinneguiden. 

Høres ut for meg som du tar like lett på dette, og informerer andre, at dette ikke nødvendigvis er noe mer alvorlig enn å kjøpe en hund i leketøysbutikken på shoppingsenteret.

Anonymkode: 6df21...61c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Veldig dumt å gi tips og råd som for det første ikke er ihht dyrevelferdsloven, er ikke greit å påføre ubehag. Og for det andre kan gi en dårligere relasjon til hunden.

Treningsmetodene fra 1900 og brødmangel er avleggs

Selfølgelig må hunden få snuse, aner du hvor god luktesans hunder har? De opplever jo verden igjennom nesa. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...