AnonymBruker Skrevet 18. april #1 Skrevet 18. april Vi har nettopp akseptert bud på vår eiendom i Oslo etter såkalt kupping. Alt var klargjort via et renommert meglerselskap. Megler hadde meddelt at en person hadde vært på privatvisning, men neste steg i prosessen føltes veldig merkelig da vi plutselig fikk direkte meldinger på sosiale media om at denne var interessert i boligen. Megler bekrefter via melding samme kveld om at det var "slik det skulle gjøres". Dette bekreftes av et søk på google at megler har ikke lov til å formidle bud med kort tidsfrist før visning. Vi var derfor alene om å forhandle med budgiver, og endte med å akseptere bud fra interessent. Alt dette skjedde via tekstmeldinger på sosiale medier. Ingen bankID ble signert eller lignene, men megler spurte om å få skjermdump av diskusjon. Vi var ikke forberedt på å måtte diskutere direkte med interessenter sent på kvelden, og ønsker nå å komme ut av avtalen. Det er uklart hvorfor ikke megler sa ifra på at vi måtte forhandle direkte på forhånd, slik at vi kunne forberede oss bedre. Det vi lurer på er om en slik dialog på sosiale medier virkelig kan være juridisk bindene, enn så lenge vi ikke har signert noe via bankID eller papir? Eller om det på dette stadiet er mulig å komme seg ut av den avtalen som ble inngått etter diskusjon på sosiale medier. Noen som har erfaring med dette, eventuelt andre måter å annulere salg av eiendom på? Anonymkode: 0897d...16e
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Skrevet 18. april Det er like bindende som alle andre avtaler. I en rettsprosess kan man selvsagt prøve seg med at SoMe-konto var hacket, "det var bikkja som skrev" etc, men det er ikke sånn supersannsynlig å komme unna med det. Det er selvsagt ikke meglers ansvar å forberede dere på å selge utenom megler. Anonymkode: 2dbb7...1c2 16 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april Det er ikke uvanlig at det skjer sånn og avtalen er like bindende som alle andre. Litt sent å være etterpåklok. Du kan alltids prøve å si til kjøper at dere ikke føler dere komfortable med situasjonen og ønsker å trekke salget og ha det gjennom megler heller. Dere kommer ingen vei med det om det går til retten, men kan hende kjøper ikke er klar over det og gir opp om dere gir de tilstrekkelig dårlig samvittighet. Anonymkode: 826fd...041 5
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april Det er bindende ja. Et muntlig ja hadde også vært bindende, men vanskeligere for kjøper å dokumentere, selvsagt. Anonymkode: 982d1...20e 10
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Hvorfor aksepterte dere budet når dere er usikre på å få bud på sosiale medier? Hvorfor ikke la budrunden gå sin gang med megler? Anonymkode: bacfb...1f3 17
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som har erfaring med dette, eventuelt andre måter å annulere salg av eiendom på? Anonymkode: 0897d...16e Kan dere på noen måte bevise at dere "ikke var ved deres fulle 5" ved avtaleinngåelse? (for eksempel sterkt beruset) Det er vel den eneste måten dere kan komme ut av det på, at dere ikke var samtykkekompetente i det øyeblikket avtalen ble inngått. Anonymkode: 58f2d...e80
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april (innleggsstiller her) Takk for klare svar, veldig nyttig. Ja, det høres ganske klart ut for vårt vedkommene. La meg likevel utfordre logikken med at avtaler via SoMe er juridisk bindene: jeg vil tro at det bare kan være juridisk bindende fordi huset er offisielt på markedet og/eller fordi en offisiell megler ble tilsendt samtale som bevis. Enig? For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Synspunkter? Anonymkode: 0897d...16e
Snublefot62 Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): (innleggsstiller her) Takk for klare svar, veldig nyttig. Ja, det høres ganske klart ut for vårt vedkommene. La meg likevel utfordre logikken med at avtaler via SoMe er juridisk bindene: jeg vil tro at det bare kan være juridisk bindende fordi huset er offisielt på markedet og/eller fordi en offisiell megler ble tilsendt samtale som bevis. Enig? For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Synspunkter? Anonymkode: 0897d...16e Nei. Alle avtaler er som hovedregel bindende så snart avtalen er inngått (muntlig eller skriftlig). Signatur på en kontrakt er bare en ryddig måte å gjøre avtalen skriftlig på - som regel ikke avgjørende for at den er bindende. Hvor har du det i fra? 18 3
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): (innleggsstiller her) Takk for klare svar, veldig nyttig. Ja, det høres ganske klart ut for vårt vedkommene. La meg likevel utfordre logikken med at avtaler via SoMe er juridisk bindene: jeg vil tro at det bare kan være juridisk bindende fordi huset er offisielt på markedet og/eller fordi en offisiell megler ble tilsendt samtale som bevis. Enig? For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Synspunkter? Anonymkode: 0897d...16e Det hjelper ikke å sammenlikne, drøfte eller be om synspunkter. Et bud på en bolig er bindende. Det samme er aksepten av budet. Anonymkode: c39b5...239 7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): (innleggsstiller her) Takk for klare svar, veldig nyttig. Ja, det høres ganske klart ut for vårt vedkommene. La meg likevel utfordre logikken med at avtaler via SoMe er juridisk bindene: jeg vil tro at det bare kan være juridisk bindende fordi huset er offisielt på markedet og/eller fordi en offisiell megler ble tilsendt samtale som bevis. Enig? For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Synspunkter? Anonymkode: 0897d...16e Eksempler du nevner, om det ble dratt til retten, hadde neppe gått gjennom. Det hadde med rette kunne blitt tolket som en spøk. det kan ikke sammenlignes med at du legger huset ditt ut for salg, offentlig, og tar i mot et bud fra noen, enten det er via sosiale medier eller gjennom megler. Anonymkode: 038c1...708 8
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Skrevet 18. april Her må dere ringe megleren. Og om det er bindende så gratulerer med salg. Vi har prøvd å selge huset vårt i nesten et år uten å få napp. Anonymkode: 5409d...711 1
Romkom Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (22 minutter siden): (innleggsstiller her) Takk for klare svar, veldig nyttig. Ja, det høres ganske klart ut for vårt vedkommene. La meg likevel utfordre logikken med at avtaler via SoMe er juridisk bindene: jeg vil tro at det bare kan være juridisk bindende fordi huset er offisielt på markedet og/eller fordi en offisiell megler ble tilsendt samtale som bevis. Enig? For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Synspunkter? Anonymkode: 0897d...16e Alle avtaler er juridisk bindende enten de er muntlige eller skriftlige gitt at de ikke ble inngått under trussel etc. Hvor avtalen er inngått er fullstendig irrelevant, at man kan skrive noe som åpenbart ikke er ment seriøst, som at man gir bort huset gjør det ikke mindre bindende i din situasjon. 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april Megler har ikke lov å være delaktig i et salg som foregår før visning:/ kupping. Er dere usikre pga finansieringen til vedkommende, eller fordi dere godtok et bud som dere tror er lavere enn det markedet er villig til å gi? jeg har både kjøpt og solgt før visning selv, og foretrekker å by mot selgers forventning fremfor hele markedet. Alt har foregått via sms eller messenger, for å ha alt skriftlig. Skjønner at det kan føles rart dersom dere var så uforberedt. Rart at megler ikke guidet dere gjennom dette iom dere ble enige om å tillate privatvisninger Anonymkode: 01d4a...ec8 5
Stjertmeis Skrevet 19. april #14 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Dette er 100 prosent feil etter norsk rett. Avtaler er bindende når de er inngått. Spørsmålet kan i noen tilfeller heller være om det er inngått bindende avtale. Det har ingenting med om den er nedfelt i en skriftlig kontrakt å gjøre, men med innholdet og omstendighetene rundt avtaleinngåelsen. Det skal svært mye til for å kjenne en inngått avtale ugyldig. 7
AnonymBruker Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april Jeg skjønner at det er irriterende å ikke vite om man får bedre pris gjennom budrunde, men det er jo sjansen man tar ved å godta kupp-bud. I og med at dere aksepterte, så regner jeg med at det er over prisantydning. Men hvordan sjekker man finansieringen til de som kommer med slike bud? Ved budrunde så må man jo fremlegge dette, evt informere om forbehold om at man får det. Anonymkode: 50021...1a0 4 1
Stjertmeis Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner at det er irriterende å ikke vite om man får bedre pris gjennom budrunde, men det er jo sjansen man tar ved å godta kupp-bud. I og med at dere aksepterte, så regner jeg med at det er over prisantydning. Men hvordan sjekker man finansieringen til de som kommer med slike bud? Ved budrunde så må man jo fremlegge dette, evt informere om forbehold om at man får det. Anonymkode: 50021...1a0 I utgangspunktet må man ikke ha finansieringen i orden. Et bud er bindende likevel (med mindre budgiver tar forbehold om finansiering). Men det er jo såklart ikke så lurt å gi bud uten å vite sikkert at man har finansieringen om man skulle få tilslag på budet. Om selger må selge til noen andre til lavere pris fordi opprinnelig kjøper ikke kan eller vil oppfylle, risikerer kjøper å måtte betale differansen. Dvs. betale for noe man ikke får. 5 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Ja, akkurat som du på gata kan gi bort huset ditt kan du det via SoMe.. Dere skulle henvist til megler eller ikke ansatt en i det hele tatt... Anonymkode: d6469...1e6 3
AnonymBruker Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april Hvor mye over prisantydning fikk dere? I prosent? Anonymkode: b1937...c28 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #19 Skrevet 19. april Tipper TS egentlig ikke fikk så god pris, og etterpå har fått kalde føtter fordi de heller vil prøve å få høyere bud i en ordinær budrunde, og derfor prøver å påberope seg at avtalen inngått privat er "ugyldig". Og samtidig forsøke å kaste megler under bussen for ikke å ha bistått i disse private forhandlingene, som alle (andre?) vet at eiendomsmeglere ikke har lov til; de kan ikke formidle bud til selger med kortere tidsfrist enn kl. 12:00 dagen etter siste annonserte visning. TS: "Vi var ikke forberedt på å måtte diskutere direkte med interessenter sent på kvelden" - det måtte dere heller ikke, dere kunne meget vel ha henvist til eiendomsmegleren/sagt at dere ønsket ordinær budrunde, eller om ikke annet sagt at "dette tar vi i morgen". Skulle tro folk satte seg bedre inn i lover, regler og realiteter når man velger å gå utenom det normale ved salg av eiendom på en verdi av potensielt tosifret antall millioner, men, nei, tydeligvis ikke... Anonymkode: 51e0c...3f4 14 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): (innleggsstiller her) Takk for klare svar, veldig nyttig. Ja, det høres ganske klart ut for vårt vedkommene. La meg likevel utfordre logikken med at avtaler via SoMe er juridisk bindene: jeg vil tro at det bare kan være juridisk bindende fordi huset er offisielt på markedet og/eller fordi en offisiell megler ble tilsendt samtale som bevis. Enig? For andre de fleste produkter er ikke avtaler bindene før begge parter har skrevet under på en kontrakt. Hvis ikke ville det vært slik at hvem som helst når som helst kunne chatte på SoMe, og så være husløs. "Jeg gir deg gjerne huset mitt gratis, haha, avtale?" "Ok." Synspunkter? Anonymkode: 0897d...16e Her prøver du å gripe et halmstrå, det er bindende uansett hvordan du prøver å vri og vende på det. Anonymkode: 0fb07...e6b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå