Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble det igangsettelse med nestemann? Her var andremann nesten 4,5 kg allerede to uker før termindato. Ingen svangerskapsdiabetes, verken da eller nå. Skal på vekstestimering om noen uker, men vet at det er utfordrende å estimere helt riktig. Sist var babyen estimert ett kilo lettere på igangsettelsesdato enn han var, og akkurat det stresser meg veldig. Vet det ikke er noen regel som sier at de blir større og større for hvert barn, men det er ganske vanlig at de blir det også.

Anonymkode: 5d5de...66c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

To barn. Begge igangsatte. Første 4,5 kg. Neste 4 kg. Begge pga overtid. 

Anonymkode: 3b5fb...d61

AnonymBruker
Skrevet

Jge ble igangsatt mes nr 1 ikke 2 som var større enn nr 1 ved fødsel. Nr 2 kom 10 dager etter termin

Anonymkode: c95d7...9d3

AnonymBruker
Skrevet

Nr 2 var 4,4 kilo og ble født 2 uker før termin. Fikk et voldsomt hopp i symfysemål i ukene før og var på en del oppfølging uten at det ble vurdert igangsettelse. Hun kom av seg selv, men glad jeg slapp å gå til termin.

Nr 3 ble fulgt opp pga dette, men det ble ikke planlagt igangsettelse. Jeg tok keisersnitt av andre grunner, 3 uker før termin kom hun ut på 3,5 kg.

Anonymkode: c7164...44a

AnonymBruker
Skrevet

Min første var født 9 dager på overtid og min tredje 11 dager på overtid, de var omtrent like tunge. Nr 2 var født tre uker før termin og var et halvt kg lettere enn de. 

Anonymkode: ef5e6...f4b

AnonymBruker
Skrevet

Første var 4,6kg, endte i hastekeisersnitt på grunn av dårlig fremgang i fødsel og stresset baby. Vekstkontroller med nr 2 på grunn av dette. Estimert til samme størrelse. Ble forsøkt igangsettelse i uke 38, for å unngå altfor stor baby og dermed økt risiko for komplikasjoner (snitt-arr osv), men fødsel kom ikke i gang. Ble derfor bestemt at en bare skulle vente å se om fødsel kom i gang av seg selv. Det gjorde den ikke, så en uke på overtid ble det planlagt keisersnitt. Nr 2 var også 4,6kg. Ingen diabetes noen av gangene :) 

Anonymkode: f6ece...ff9

AnonymBruker
Skrevet

Her var nr to 4.5 kg., tre dager over termin. Neste barnet var 4,1 kg. Begge fødslene startet spontant og hadde god framgang. Fødte uten smertelindring og ingen rifter. 

Noen får bare store barn, det trenger ikke bety vanskelig fødsel eller komplikasjoner.  

Anonymkode: 20d60...66a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke født flere enn en, men fikk beskjed om at jeg kom til å bli igangsatt før termin neste gang. Neste 5kg og hodeomkrets på 40cm. Ble igangsatt få dager etter termin, født vaginalt.

Anonymkode: fc66f...c88

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her var nr to 4.5 kg., tre dager over termin. Neste barnet var 4,1 kg. Begge fødslene startet spontant og hadde god framgang. Fødte uten smertelindring og ingen rifter. 

Noen får bare store barn, det trenger ikke bety vanskelig fødsel eller komplikasjoner.  

Nei, men mener jeg har lest at over 4,5 kg øker riskoen for at skulder sitter fast, blant annet? Er så redd for at han skal bli større enn det. Revnet ikke i det hele tatt forrige gang, så jeg er mer redd for mer alvorlige greier når jeg bekymrer meg for størrelsen. Hva om de estimerer feil på ultralyd (som de gjorde sist) og lar meg gå en uke over termindato, så kommer baby ut og er 5 kg? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, men mener jeg har lest at over 4,5 kg øker riskoen for at skulder sitter fast, blant annet? Er så redd for at han skal bli større enn det. Revnet ikke i det hele tatt forrige gang, så jeg er mer redd for mer alvorlige greier når jeg bekymrer meg for størrelsen. Hva om de estimerer feil på ultralyd (som de gjorde sist) og lar meg gå en uke over termindato, så kommer baby ut og er 5 kg? 

Min første var over 4 kilo, min tredje var 3,8 og satt fast med skulderen. Det var veldig dramatisk - men det skjer heldigvis ikke så ofte. 

Med det sagt, så er han en frisk og rask 4åring i dag ❤️

Anonymkode: a7f87...5eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født to barn som begge var et sted mellom 4,3 og 4,4 kg (begge var også 54 cm lange og 37 cm rundt hodet). Det var aldri snakk om noe igangsetting med andremann. Gikk flere dager over termin med begge - 7 og 6 dager så vidt jeg husker.

Nå er jeg gravid med nummer 3, og det er ikke snakk om noe igangsetting eller noe annet hensyn mtp. stort barn denne gangen heller. Er bare i uke 29 ennå, men får litt flere ultralyder fordi jeg har en kronisk sykdom (ikke noe som kan påvirke babyens størrelse), og ved siste ultralyd for noen dager siden ble babyen målt til å ligge helt på gjennomsnittet, så håper den holder seg omtrent der... Det er jo mange fordeler med (litt) stort barn, men jeg syntes det var helt forferdelig å føde... Utpressingsfasen var j**lig begge gangene, med førstemann måtte jeg få hjelp av vakuum.

Anonymkode: e54d4...d9b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er individuelt. Jeg har snakket med både jordmødre og leger i dette svangerskapet om tidligere fødsler og store barn. Basert på min historikk har de konkludert med at jeg "klarer å føde store barn". Mindre barn kan også sette seg fast, så mors bekkenstørrelse har mest å si.

Såklart, jeg skjønner bekymringen din. Det er tyngre å føde større barn. Men så lenge selve pressfasen går fint og rolig for seg og du får god støtte av jordmødrene så skal det nok gå bra. Og det er også større sjanse for å føde tidligere siden du har født før. 

AnonymBruker
Skrevet

Første veide 4,5 kg og var 56 cm lang (!!!) født en uke før termin. I utgangspunktet skal det vel ikke være problematisk å føde så «store» barn, men jeg mistet en god del blod under fødsel, så ble sendt på vekstkontroll med nr. 2.

Nr. 2 ble født 1,5 uker før termin, 3,8 kilo og veldig fin fødsel uten blodtap. Stemte godt med estimatet som fire dager tidligere antok at baby var mellom 3,6 og 3,8 kilo. 

Anonymkode: faa87...e31

Skrevet

Jeg ble igangsatt med begge to, pga jeg har diabetes. Diabetes gir en  ganske stor risiko for store babyer, så derfor får man som regel maks gå til rundt uke 38. 

Jeg Ble satt i gang i uke 38 med barn nr 1. Han kom ut vaginalt. Var 49 cm og 4,1 kg. Fødte i uke 38+ 4.

Barn nr 2  var større. Ble satt i gang i uke 36 + 3 da barnet hadde en estimert vekt på 4,4 kg i uke 36 på vektkontroll. Han ble født i uke 37 +0, og det endte opp i keisersnitt til slutt fordi fødselen stoppet opp. HAN var også en stjernekikker og ble sittende fast da han var stor. Han var 53 cm, og 5 kg.

Det er ingen jeg har hørt om som har fått et så stort barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Ultralyd i uke 32 viser 21% avvik fra snittvekt. Dvs de forventer en stor baby.

Skal på ny vekstkontroll i uke 34.

Det var snakkom å sette igang før termin hvir vekstutviklingen fortsetter.

De eldste barna var kun 3100  og 3800. Begge 4 dager etter termin.

Anonymkode: 09bad...df3

AnonymBruker
Skrevet

Veldig interessant å lese andres erfaringer her. Jeg var på vekstkontroll for jeg var så redd for å få stort barn da jeg selv var 4,5 kg ved fødsel og mannen var 5 kg. Særlig siden jeg egentlig skulle føde på fødestue. Dette ble avfeid av lege på sykehuset da hun mente at det ikke skulle være noe problem (for meg antar jeg?) å føde en unge på 5 kg. Barnet var «bare» 4,2, men det var stort nok!

Anonymkode: a2d5a...483

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...