Gå til innhold

Langvarig forstoppelse etter operasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg (kvinne) har nylig sterilisert meg. Etter operasjonen brukte tarmen lang tid på å komme igang igjen. To dager etter operasjon måtte jeg legges inn på sykehus for å tømmes, fordi endetarmen fortsatt var helt lammet etter operasjon/narkose. Den er ikke lammet lengre, men jeg sliter med enorm forstoppelse. Bruker 3x dagsdosen av lactulose hver dag, og i tillegg bruker jeg microlax hver andre dag. Likevel er jeg superforstoppet. Det er over 2 uker siden operasjon. Sliter ikke med forstoppelse til vanlig.

Noen som har erfart lignende? Sykepleier på dagkirurgisk mener det kommer av at tarmen var lammet under operasjonen, men at funksjonen burde vært normal igjen til nå.

Anonymkode: d8167...4ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Movicol og masse vann. 

Anonymkode: b1caf...ac8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler å prøve oljeklyster med kateter i 3 - 4 dager, det hjalp meg etter min tarm klikket etter en opperasjon på livmor. 

Anonymkode: 858b7...739

AnonymBruker
Skrevet

Duphalac! 

Anonymkode: db60b...b12

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Movicol og masse vann. 

Anonymkode: b1caf...ac8

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg anbefaler å prøve oljeklyster med kateter i 3 - 4 dager, det hjalp meg etter min tarm klikket etter en opperasjon på livmor. 

Anonymkode: 858b7...739

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Duphalac! 

Anonymkode: db60b...b12

Jeg har visst formulert meg alt for dårlig. Jeg bruker avføringsmidler i samråd med sykehuset, det er ikke tips til symptomlindring jeg er ute etter.

Jeg lurer på om andre har opplevd en såpass merkant problematikk etter narkose/operasjon, og hvor lenge det evt varte før det ble som normalt igjen.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har visst formulert meg alt for dårlig. Jeg bruker avføringsmidler i samråd med sykehuset, det er ikke tips til symptomlindring jeg er ute etter.

Jeg lurer på om andre har opplevd en såpass merkant problematikk etter narkose/operasjon, og hvor lenge det evt varte før det ble som normalt igjen.

TS

Ja har opplevd det.  Løste seg med mange laxobersldråper. 

Anonymkode: 254bd...8b0

AnonymBruker
Skrevet

TS med oppdatering her:

Jeg hadde tarmslyng og påsken ble tilbragt på sykehus…

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 6.07):

Jeg (kvinne) har nylig sterilisert meg. Etter operasjonen brukte tarmen lang tid på å komme igang igjen. To dager etter operasjon måtte jeg legges inn på sykehus for å tømmes, fordi endetarmen fortsatt var helt lammet etter operasjon/narkose. Den er ikke lammet lengre, men jeg sliter med enorm forstoppelse. Bruker 3x dagsdosen av lactulose hver dag, og i tillegg bruker jeg microlax hver andre dag. Likevel er jeg superforstoppet. Det er over 2 uker siden operasjon. Sliter ikke med forstoppelse til vanlig.

Noen som har erfart lignende? Sykepleier på dagkirurgisk mener det kommer av at tarmen var lammet under operasjonen, men at funksjonen burde vært normal igjen til nå.

Om du går litt sterke smertestillende etter operasjonen så kan det lamme tarmen. Er en bivirkning -sånn i tilfelle du går på det og ikke er klar over det. 

Anonymkode: ff542...bd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...