AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Del Skrevet 17. april Mamma og søsknene hennes (2stk) arvet en hytte når mine besteforeldre døde. Vil tro det er en relativt attraktiv hytte i nærheten av sjøen, et stykke unna men med sjøutsikt. Gjetter den er verdt mellom 3 og 4 mill kanskje. I årene etter at besteforeldrene mine døde er hytta blitt delt på med fordeling av uker, faste kostnader og vedlikehold. Dette har gått relativt greit. I fjor døde mamma, og pappa arvet derfor hytta. Forholdet til tantene mine er ok, men merker at de også begynner å bli gamle og litt sære og det har derfor det siste året vært noen små diskusjoner rundt hytta (mest knyttet til rettferdig fordeling av ferie uker og hva som er nødvendig vedlikehold ol). Pappa ( naturlig nok kanskje) er ikke så knyttet til hytta og har sagt at han vurderer å selge seg ut. Han syns summen det koster å betale for hytta er mer enn det smaker samt at han nok er litt lei av diskusjoner med mammas søstre. Han har spurt hva jeg og mine brødre tenker. Begge brødrene mine er ikke så interessert og syns det er ok at pappa snakker med tantene mine om å kjøpe han ut. Jeg er nok mer knyttet til hytta og både jeg, mannen og barna liker å være der. Men ser at det er utfordringer med å dele en hytte med flere, vi kan ikke reise akuratt når vi vil, det blir sikkert ikke færre diskusjoner rundt vedlikehold osv og etterhvert når også tantene mine faller fra vil det sannsynligvis bli enda flere å forholde seg til. Jeg er så usikker på om jeg skal si at vi ønsker å ta over/kjøpe ut pappa og brødrene mine eller om det blir mer slit enn kos, men samtidig har vi ikke vi råd til å kjøpe en tilsvarende egen hytte og med tanke på tid så vil den "tilmålte" tiden egentlig være nok til hva vi har mulighet til å være der. Og om ikke annet er det forhåpentligvis en grei investering. Men noen med erfaring? Hva ville dere gjort? Blir det mest slit og dårlig stemning? Anonymkode: da148...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #2 Del Skrevet 18. april Hvordan er forholdet deres til de som vil arve hytta fra tantene dine? Ser de for seg å videreføre ordningen eller vil de være interessert i å selge hele hytta? Jeg ville funnet ut av det før jeg vurderte å kjøpe meg inn. Anonymkode: 9ec9f...d45 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seff Skrevet 18. april #3 Del Skrevet 18. april Jeg hadde ikke gått inn i det der. Det kan selvfølgelig gå bra, men jo flere kokker (hytteeiere), jo mere søl. Alle skal ha en mening, alle har ulike prioriteringer, noen har råd til vedlikehold, andre ikke osv. 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Del Skrevet 18. april Når tantene dine igså faller fra, er det naturlig å tenke seg at noen av dere barna kjøper hverandre ut uansett. Men for all del, det kan jo ha blitt en verdiøkning innen den tid og dermed kan du muligens tjene litt. Det blir jo umulig å spekulere i. Hva tenker du dette vil koste deg i året kontra det å leie en hytte de ukene det gjelder? Anonymkode: cb0e4...106 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Del Skrevet 18. april Hadde nok holdt meg unna det der. Om tantene dine er gamle, så må du forholde deg til deres arvinger snart. Kanskje dine søskenbarn vil selge, så da får du kortvarig glede av å kjøpe ut din far/dine søsken Anonymkode: 93114...c4d 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 18. april #6 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er så usikker på om jeg skal si at vi ønsker å ta over/kjøpe ut pappa og brødrene mine eller om det blir mer slit enn kos, men samtidig har vi ikke vi råd til å kjøpe en tilsvarende egen hytte og med tanke på tid så vil den "tilmålte" tiden egentlig være nok til hva vi har mulighet til å være der. Og om ikke annet er det forhåpentligvis en grei investering. Men noen med erfaring? Hva ville dere gjort? Blir det mest slit og dårlig stemning? Anonymkode: da148...b15 Hvis dere trives med hytta ville jeg nok kjøpt meg inn. Tiden dere får tildelt dekker deres behov. Alternativet deres er jo at dere ikke har tilgang på hytte i det hele tatt. Organisering av felleshytter er mulig å få til hvis man er innstilt på det, og som du sier så kan det være en grei investering. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Del Skrevet 18. april Dere bør opprette et sameie med tre sameiere, og klare statutter ang kostnader, bruk og vedlikehold. Så overtar du evt din fars del, og tantene dine har hver sin del, som én av deres arvinger må ta over (eller selge til de andre sameierne). Anonymkode: ea03e...543 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Del Skrevet 18. april Jeg vet at arveloven er som den er, men synes faktisk det er litt sært at du ev. skal måtte kjøpe ut far fra noe som er arvet fra mors side, er ikke i hvert fall noe av hytta morsarv der far sitter i uskifte? Uansett spesielt at han vurderer å selge morsarven når et av barna er interessert i å overta, men han har kanskje brukt mye av egne penger på vedlikehold. Tantene blir selvfølgelig noe annet, deres arv. Hvor mange barn har tantene, og hvor mange av disse er ev. interessert i å dele på hytta? Jeg tenker som regel at slike delte hytter kan bli problematiske når man er på søskenbarnnivå om man ikke bare er 3-4 stykker med nære forhold. Anonymkode: db1be...a86 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Del Skrevet 18. april Kjøp noe eget. Blir bare tull med forskjellig syn på bruk, oppgraderinger, økonomi og hvem som skal ha hvilke uker. Anonymkode: 8789f...326 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 18. april #10 Del Skrevet 18. april Stay away! Søsken som eier sammen går aldri bra i lengden. Søskenbarn tør jeg ikke tenke på engang. Gjør dette ryddig og profesjonelt. Krev sameiet oppløst og hytta solgt. Det har dere rett til etter sameieloven §10. Hvis svigerinnene vil fortsette å eie har de forkjøpsrett, men de har ikke rett på prisavslag. De skal betale markedspris for eierandelen. La en advokat ordne alle formaliteter og alt papirarbeid. Da blir det minst risiko for sure miner etterpå. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bare innom en tur Skrevet 18. april #11 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Dere bør opprette et sameie med tre sameiere, og klare statutter ang kostnader, bruk og vedlikehold. Så overtar du evt din fars del, og tantene dine har hver sin del, som én av deres arvinger må ta over (eller selge til de andre sameierne). Anonymkode: ea03e...543 Huttetu! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Del Skrevet 18. april Dette er den ultimate oppskriften til å bygge et vepsebol. Hytter bør eies av en familie eller selges. Spesielt om de går i arv og oppgradering er nødvendig. Anonymkode: b4cba...499 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 18. april #13 Del Skrevet 18. april Jeg har lest om en storfamilie som klarte det der, men ellers tror jeg det er en oppskrift til mange uenigheter og de går ikke over. Å ha noe slikt med "hyggelig familie" kommer jeg aldri til å si ja til for min del. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Del Skrevet 18. april Hvordan tenker du dere skal fordele snømåking, vedlikehold i arbeidstimer? Det blir aldri rettferdig. Anonymkode: 5164e...c9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Del Skrevet 18. april Det fungerer sikkert så lenge du eier med dine tanter, men hva når du skal eie med dine søskenbarn? Er det aktuelt for deg å forsøke å kjøpe ut dine tanter/søskenbarn også? en annen ting. Om du overtar din mors andel av hytten, så skal du vel ikke kjøpe ut din far, men kun dine brødre? Anonymkode: b19d4...6ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 18. april #16 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Om du overtar din mors andel av hytten, så skal du vel ikke kjøpe ut din far, men kun dine brødre? Anonymkode: b19d4...6ef Det er faren som eier den ideelle tredjedelen av den faste eiendommen, ikke brødrene hennes. Derfor er det ham hun kjøper ut, ikke brødrene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Del Skrevet 18. april CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Det er faren som eier den ideelle tredjedelen av den faste eiendommen, ikke brødrene hennes. Derfor er det ham hun kjøper ut, ikke brødrene Jo da, men for meg føles det veldig rart at en far som har arvet noe som barna i fremtiden uansett skal arve vil la seg kjøpe ut mot betaling. Andelen burde føres over til de tre barna, så burde søster kjøpe ut brødre. en far som gjør noe annet ville jeg sett på som grisk og hensynsløs. jeg har stått ovenfor eksakt samme problemstilling, der eiendommen ble overført, ikke solgt nettopp fordi det er fremtidig arv (og ja, eiendelen ble delt med flere og var nedarvet til daværende eier av ektefelle) Anonymkode: b19d4...6ef 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Del Skrevet 18. april Bare det at du stiller disse spørsmålene forteller jo at du egentlig vil ha hytta. Så kjør på, tenker jeg. Også kan dere heller selge igjen, hvis det viser seg at det koster mer enn det smaker. Da vil du hvertfall ikke angre på at dere ikke prøvde ✨ Anonymkode: 3033a...81f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 18. april #19 Del Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bare det at du stiller disse spørsmålene forteller jo at du egentlig vil ha hytta. Så kjør på, tenker jeg. Også kan dere heller selge igjen, hvis det viser seg at det koster mer enn det smaker. Anonymkode: 3033a...81f Men det er ikke så enkelt å selge en ideell andel. I praksis er det bare de andre sameierne som kan være interessert i å kjøpe, men det er ikke sikkert at de har råd, og de kan være fornøyde med status quo. Tvangsoppløsning er et alternativ, men det er en omstendelig og kostbar prosess 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april #20 Del Skrevet 18. april bare innom en tur skrev (1 time siden): Stay away! Søsken som eier sammen går aldri bra i lengden. Søskenbarn tør jeg ikke tenke på engang. Gjør dette ryddig og profesjonelt. Krev sameiet oppløst og hytta solgt. Det har dere rett til etter sameieloven §10. Hvis svigerinnene vil fortsette å eie har de forkjøpsrett, men de har ikke rett på prisavslag. De skal betale markedspris for eierandelen. La en advokat ordne alle formaliteter og alt papirarbeid. Da blir det minst risiko for sure miner etterpå. Går helt fint det altså , for noen av oss Anonymkode: a7a65...ea2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå