Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte ha medlåntaker for å beholde huset da jeg ble skilt, vil jo tro inntekten din stopper planen uansett? 

Anonymkode: 0fbc7...958

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 0.57):

Hei. Vi har boliglån på 2millioner. Skal skilles. Vi har ikke søkt om separasjon enda, men burde vi «lurt» systemet og kjøpt et hus til for å si at det skal leies ut så søke seperasjon etter det? For da går dem ut i fra begges inntekt. Kommer ikke til å ha råd til å kjøpe et alene regner jeg med ifølge banken, men det som skal betales i mnd vil omtrent være samme som om jeg hadde leid og det er bedre å eie. Eller er det ulovlig? Kan man bli nektet å beholde huset når man gjennomgår skilsmisse? 

Anonymkode: ae99f...ad2

Ja, banken tar en ny vurdering av situasjonen når dere skal gjøre opp. Hvis dere ikke bare har tenkt å eie som før da, at begge to eier boligene og står på lånene sammen. Da gjør vi ingenting. 

Å avslå lånesøknader etter skilsmisser gjør vi hver eneste dag pga manglende betjeningsevne. Svaret man får er at man ikke har råd til å sitte på boligen alene og må selge.

Mvh finansrådgiver 

Anonymkode: 5663c...731

AnonymBruker
Skrevet

Dette ligner løsningen vi fikk fra banken, men vi spilte med åpne kort med banken og sa ifra at vi skulle skilles/separeres, og kom til time hos to forskjellige rådgivere.

Forklarte at det var viktig for oss at barna skulle få slippe å ha flere midlertidige hjem med leiebolig. Vi var enige i at en av oss skulle bo i felles hjem i et halvt års tid for å lette overgangen. Vi fikk en takst på bolig før vi kom dit, og hadde avtalt bidrag slik at de kunne se på begges reelle økonomi etter separasjon. Det var våre som rådgivere anbefalte oss å kjøpe min nye bolig i fellesskap, siden vi ikke hadde solgt felles hus ennå. Etter at vi hadde solgt felles hus overtok jeg lånet 100%, og jeg betjente det også 100% fra jeg overtok. 
Lånet på felles bolig fikk vi avdragsfrihet på, og han betjente dette + utgiftene der.

Ikke prøv å lure banken. Dere kan fort bli sittende igjen med å måtte selge den nye boligen med tap, og komme enda verre ut av det.

Anonymkode: cb514...d28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2025 den 0.57):

Hei. Vi har boliglån på 2millioner. Skal skilles. Vi har ikke søkt om separasjon enda, men burde vi «lurt» systemet og kjøpt et hus til for å si at det skal leies ut så søke seperasjon etter det? For da går dem ut i fra begges inntekt. Kommer ikke til å ha råd til å kjøpe et alene regner jeg med ifølge banken, men det som skal betales i mnd vil omtrent være samme som om jeg hadde leid og det er bedre å eie. Eller er det ulovlig? Kan man bli nektet å beholde huset når man gjennomgår skilsmisse? 

Anonymkode: ae99f...ad2

Vi gjorde akkurat dette, slik at vi begge gikk til banken etterpå og fikk delt boliglånet . Banken strakk seg langt , og vi fikk begge beholde en enebolig nært skolen . Dette viste seg å være veldig lurt. 

Anonymkode: e940d...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...