AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Skrevet 17. april Hei. Vi har boliglån på 2millioner. Skal skilles. Vi har ikke søkt om separasjon enda, men burde vi «lurt» systemet og kjøpt et hus til for å si at det skal leies ut så søke seperasjon etter det? For da går dem ut i fra begges inntekt. Kommer ikke til å ha råd til å kjøpe et alene regner jeg med ifølge banken, men det som skal betales i mnd vil omtrent være samme som om jeg hadde leid og det er bedre å eie. Eller er det ulovlig? Kan man bli nektet å beholde huset når man gjennomgår skilsmisse? Anonymkode: ae99f...ad2
AnonymBruker Skrevet 17. april #2 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ...Kan man bli nektet å beholde huset når man gjennomgår skilsmisse? Anonymkode: ae99f...ad2 Ja, selvfølgelig. Banken vurderer da din økonomi og betalingsevne som enslig. Anonymkode: 60841...9ef 4
AnonymBruker Skrevet 17. april #3 Skrevet 17. april Kjør på - smarteste ideen jeg har hørt om ifht dette. Anonymkode: bf3db...681 5 3
AnonymBruker Skrevet 17. april #4 Skrevet 17. april Dere skal jo splitte økonomi og dermed gjøre opp lån. Hvis du ikke kvalifiserer til lån må du selge huset. Eksisterende lån må fornyes ganske raskt etter oppgjøret deres, dete får ikke beholde uten å stå felles ansvarlig. I hvert fall er det slik jeg tenker. Anonymkode: d65d6...a02 4
Cerx Skrevet 17. april #5 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hei. Vi har boliglån på 2millioner. Skal skilles. Vi har ikke søkt om separasjon enda, men burde vi «lurt» systemet og kjøpt et hus til for å si at det skal leies ut så søke seperasjon etter det? For da går dem ut i fra begges inntekt. Kommer ikke til å ha råd til å kjøpe et alene regner jeg med ifølge banken, men det som skal betales i mnd vil omtrent være samme som om jeg hadde leid og det er bedre å eie. Eller er det ulovlig? Kan man bli nektet å beholde huset når man gjennomgår skilsmisse? Anonymkode: ae99f...ad2 Skal ikke huset og lånet overføres til deg etter skilsmissen? Hvis det skal det, må banken ta vurdering av din økonomi alene og det er stor sannsynlighet for at du må selge hvis du ikke har økonomi til å stå på alt av lån alene. Å eie og å leie kan ikke sammenlignes, på et hus må du jo betale vedlikehold, kommunale avgifter, osv., osv. 5
Cerx Skrevet 17. april #6 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjør på - smarteste ideen jeg har hørt om ifht dette. Anonymkode: bf3db...681 Ekstremt dårlig råd. 4
AnonymBruker Skrevet 17. april #7 Skrevet 17. april Ulovlig er det ikke, men dersom de ikke godkjenner lånet på deg alene, kommer de nok ikke til å gjøre det når lånet skal overføres til deg, heller. Anonymkode: 80a90...e2f 2
Cerx Skrevet 17. april #8 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ulovlig er det ikke, men dersom de ikke godkjenner lånet på deg alene, kommer de nok ikke til å gjøre det når lånet skal overføres til deg, heller. Anonymkode: 80a90...e2f Det er også stor sannsynlighet for at det i dette tilfellet går bort flere hundre tusen i dokumentavgift for å kjøpe bolig og i meglerkostnad for å selge boligen igjen. 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april #9 Skrevet 17. april Dette var en kreativ løsning. Men som flere har skrevet så vil dere begge godkjennes for lånet for den boligen dere tenker hver av dere skal ha, og kan du ikke kjøpe den etter skilsmissen kan du ikke beholde den ved å ha kjøpt den før. Det kan bli ekstremt dyrt for dere begge, og det er bedre å planlegge å selge bolig, eller å måtte selge bolig. Dere vil nok også måtte ha mellomfinansiering som er dyrere og mindre fleksibelt enn vanlig boliglån. Det er nok en grunn til at dette ikke er vanlig Anonymkode: eff64...e22 4
AnonymBruker Skrevet 17. april #10 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette var en kreativ løsning. Men som flere har skrevet så vil dere begge godkjennes for lånet for den boligen dere tenker hver av dere skal ha, og kan du ikke kjøpe den etter skilsmissen kan du ikke beholde den ved å ha kjøpt den før. Det kan bli ekstremt dyrt for dere begge, og det er bedre å planlegge å selge bolig, eller å måtte selge bolig. Dere vil nok også måtte ha mellomfinansiering som er dyrere og mindre fleksibelt enn vanlig boliglån. Det er nok en grunn til at dette ikke er vanlig Anonymkode: eff64...e22 bedre å planlegge å selge bolig, enn* å måtte selge bolig. skrivefeil Anonymkode: eff64...e22
avent Skrevet 17. april #11 Skrevet 17. april Da må du og din kommende eks mann stå sammen på lånet selv om det er du som i realiteten betaler lånet. Om han får med på dette er en annen ting.. men om han beholder det huset deres allerede har så slipper han å betale deg ut så sånn sett er det vel en vinn vinn situasjon for begge parter. Så lenge dere er gode venner og kan stole på at den andre opprettholder sine økonomiske forpliktelser. Problemet oppstår vel den dagen en av dere finner en ny.. hva om den andre da plutselig vil flytte ol. Det er jo fult lovlig så lenge begge står på lånet. Venner kan jo også kjøpe hus sammen, det samme kan søsken ol. Det er bare det at dere fremstår sammen om de økonomiske forpliktelsene. 4 4
Sydvesta Orkana Skrevet 17. april #12 Skrevet 17. april Har en bekjent som fikk beholde huset etter skilsmisse til tross for at hannes inntekt alene egentlig ikke var høy nok. Det skal sies at de hadde eid huset sammen i en del år, og at det var akutte helseproblemer som gjorde at hans inntekt blei varig redusert. Han fikk vite hos banken at det at de hadde eid/ betalt på lånet i flere år var utslagsgivende for at han kunne få ei finansieringsordning alene.
AnonymBruker Skrevet 17. april #13 Skrevet 17. april Sydvesta Orkana skrev (12 minutter siden): .....Han fikk vite hos banken at det at de hadde eid/ betalt på lånet i flere år var utslagsgivende for at han kunne få ei finansieringsordning alene. Ja, men det gjelder jo ikke hvis ts og eksen skal kjøpe 3 mnd før de tar ut separasjon. Anonymkode: 60841...9ef 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april Enda en som sammenligner kostnad ved å eie, med å leie, ved å kun se på boliglånet.. Å eie er dyrt. Forsikringer, kommunale avgifter, eiendomsskatt, vedlikehold, uforutsette ting.. Har mannen tatt seg av alt dette? Dessuten er det noe helt annet å være en, enn å være to, når uforutsette ting rammer. Det er en grunn til at du ikke ville fått dette lånet alene. Anonymkode: d3d46...27c 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #15 Skrevet 18. april En bekjent av meg fikk beholde huset selv om inntekten egentlig sa det ikke var nok. Men banken så at for å leie ville tilsvare like mye i mnd som å kunne beholde huset, En kan og i enkelte tilfeller å få ført lånet over i husbanken for å slippe å selge. Men mye har jo å si om hvor mye det er i lån. Er det snakk om 2 mill eller 6 mill Anonymkode: fb438...ed1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #16 Skrevet 18. april Jeg fikk beholde huset selv om jeg egentlig ikke hadde inntekt nok. Men dette var et hus vi hadde betalt ned på I ti år. (Og jeg kommer mye billigere ut av å eie enn jeg måtte av å leie) Men når det blir skilsmisse, vil banken sjekke hver enkelt av dere for å sjekke betjeningsevne alene. De prøver nok å strekke seg langt, men dersom dere nettopp har kjøpt ekstra bopel, vil nok ikke godviljen sitte like løst regner jeg med. Jeg hadde nok ikke turt denne løsningen i frykt for å bli tvunget til å selge igjen, da taper dere plutselig masse i stedet Anonymkode: 6132a...5d4 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #17 Skrevet 18. april Dere har i sag et boliglån på 2 mill, dette burde dere begge evne å sitte med. Oppgjøret mellom dere burde derimot tas av advokat og det er verdien av huset, ikke av lånet som fordeles. La oss si at boligen deres har en verdi på 4 millioner, altså har dere 2 millioner i restverdi som skal fordeles mellom dere. Den som sitter igjen med huset, må kjøpe ut den andre for halvparten, altså 1 million (+eventuelt det den andre gikk inn med i egenkapital). Da har den parten som ikke sitter med eiendommen 1 mill + egenkapital og kan kjøpe seg inn i boligmarkedet igjen. Om banken vil la dere beholde en bolig dere nylig har kjøpt rett før skilsmissen ser jeg på som svært tvilsomt, dette vil de nok skjønne. Anonymkode: ea3fa...ab6
AnonymBruker Skrevet 18. april #18 Skrevet 18. april Veldig fornuftig løsning spør du meg. Bankene omgår reglene 24/7 mot sine kunder så at kundene gjør det samme mot de er helt fair. Anonymkode: 86817...227 1 1
Snok1 Skrevet 18. april #19 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kommer ikke til å ha råd til å kjøpe et alene regner jeg med ifølge banken, men det som skal betales i mnd vil omtrent være samme som om jeg hadde leid og det er bedre å eie. Eller er det ulovlig? Kan man bli nektet å beholde huset når man gjennomgår skilsmisse? Jeg kan ikke se at det er ulovlig, men når dere separeres og fordeler eiendommer, kan banken fremdeles nekte deg finansiering. Det vil være de samme regler som gjelder. Hvorfor trenger du et helt hus? Vurder om du klarer deg med rekkehus eller leilighet, som i mange tilfeller koster mindre og i tillegg gir mindre vedlikehold og arbeid og kostnader knyttet til det. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #20 Skrevet 18. april Dette er gambling som potensielt kan ruinere deg, TS. Kjøpet koster flere hundretusen i dokumentavgift, men så ha du risikoen for å måtte selge. Eiendomsmegler koster for masse penger, og hva hvis du ikke får solgt? Anonymkode: 36a1c...331 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå