Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen dro på besøk hos svigermor forrige helg og fortalte henne at jeg er gravid. Han insisterte på at han måtte fortelle moren sin fordi jeg hadde fortalt moren min. Jeg tenkte ikke noe over det, men det jeg reager på er at svigermor ikke ringer og sier gratulerer. Hun har gjort og sagt masse små stikk men trodde det var jeg som var paranoid og prøvde hele tiden å skape et forhold med henne. Dette gjør at jeg ser henne i ny lys, og føler på en stor skuffelse. Vet ikke hva jeg har gjort mot henne, men fra start har hun alltid holdt meg på arm lengde og vært frekk. Noen her som har opplevd det samme, hva gjorde dere evt?

Anonymkode: 458b1...27f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker sånn helt i utgangspunktet at det kan hende hun tenker at gratulasjonene hun helt sikkert ga til mannen din forsåvidt gjelder dere begge og sikkert viderebringes av ham. At hun ikke selv tenker det er noen grunn til å ringe deg i tillegg, dere er en enhet og hun har gratulert han som kom med nyheten, og at hun heller vil snakke med deg om dette neste gang dere møtes.

Så skjønner jeg at du ser dette i lys av hun kommer med små stikk hele tiden, alltid har holdt deg på armlengdes avstand og har vært frekk med deg. Det kan godt være vondt ment. Jeg bare tenker sånn helt i utgangspunktet at dette ikke er så rart. Ikke at det hadde vært unaturlig å ringe og gratulere, for all del, men at det motsatte ikke trenger å bety noe det heller.

Anonymkode: 9bd6f...884

• Liker 27
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mannen dro på besøk hos svigermor forrige helg og fortalte henne at jeg er gravid. Han insisterte på at han måtte fortelle moren sin fordi jeg hadde fortalt moren min. Jeg tenkte ikke noe over det, men det jeg reager på er at svigermor ikke ringer og sier gratulerer. Hun har gjort og sagt masse små stikk men trodde det var jeg som var paranoid og prøvde hele tiden å skape et forhold med henne. Dette gjør at jeg ser henne i ny lys, og føler på en stor skuffelse. Vet ikke hva jeg har gjort mot henne, men fra start har hun alltid holdt meg på arm lengde og vært frekk. Noen her som har opplevd det samme, hva gjorde dere evt?

Må du slutte å sutre, dette kommer når det kommer. Skal du ødelegge forholdet ditt til din manns mamma på grunn av noe slikt tull? 

Anonymkode: a8664...ab0

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Ringte moren din mannen og gratulerte han etter at du hadde fortalt henne om graviditeten? Når en part i et par forteller meg at de venter barn, gratulerer jeg vedkommende og tar for gitt at gratulasjonen omfatter begge, jeg kontakter ikke den andre for å gratulere igjen. 

Ja det gjorde hun. Vi bor ikke i samme by som min mor eller min svigermor, så vi ser dem ikke så ofte og jeg har ikke hatt energi til å kjøre langt fordi jeg blir så kvalm. Det er veldig normalt i vår familie å gratulerer begge når det skjer noe stort i livene deres, så det er vel derfor jeg reagerer 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Levde i 15 år med stikk og spydigheter fra svigermor. Tenkte hele tiden det var jeg som var problemet og at jeg var for nærtagende. Ble gravid og gravidhormoner gjorde nok sitt til at ting gikk totalt til helvette med forholdet jeg forsøkte å ivareta med svigermor. Full skjæring. 5 år siden nå og lever godt uten svigermor i livet mitt. Fatter ikke at jeg godtok all dritten fra svigermor så lenge som jeg gjorde. 

Anonymkode: 5d6c8...e97

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte ikke til svigersønnen min da datteren vår fortalte at hun var gravid. Mine foreldre ringte heller ikke min mann da jeg fortalte dem at jeg var gravid…

Hvis du er så overfølsom kun for dette, kan dette bli en spennende fortsettelse…. Slutt å overtenk! 

Anonymkode: 5c9e7...e2f

• Liker 12
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Ingen ringte noen her, det ble gratulert til den som fortalte det og et "hils Navn". Ser ikke problemet. 

Anonymkode: 34c30...4ba

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg hadde forventet at svigermor skulle ringe og gratulere, altså… 

Anonymkode: c1885...5bc

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min sendte et bilde av positiv test, og jeg svarte med gratulasjon. Vi gratulerte ikke mer enn det… når de delte det på face, hadde vi kjent til det i ukevis, og da ville en gratulasjon bare blitt teit. 

Ikke overtenk dette! Andres liv fortsetter som normalt, selv om du skal ha barn

Anonymkode: 1bcb7...a63

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har nok fått gratulasjoner igjennom din mann. Slutt å overtenke.

Å alle de stikkene du sier svigermor gir, som er godt mulig hun gjør. Men sikkert på at ikke du må gå litt i deg selv? Eller mener du at det er bare hun som er problemet?

Anonymkode: 7ceb7...adf

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Du har nok fått gratulasjoner igjennom din mann. Slutt å overtenke.

Å alle de stikkene du sier svigermor gir, som er godt mulig hun gjør. Men sikkert på at ikke du må gå litt i deg selv? Eller mener du at det er bare hun som er problemet?

Hvorfor er det så utenkelig for folk at det faktisk finnes svigermødre (eller svigerfar for den saks skyld)som bare ER dårlige mennesker? Ts trenger ikke ha gjort noe galt i det hele tatt. 

Anonymkode: 30efb...7f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det å gratulere? 

Anonymkode: c04e7...126

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sto ansikt til ansikt med svigermor da jeg fortalte om graviditet. Hun gratulerte ikke, ikke mannen hennes heller. Hørte ved en tilfeldighet etterpå at hun blir nok glad i barnet til sønnen sin, men at det er helt feil mamma til barnet. Så alle kan ikke like alle, men syns det var så drøyt.

Etter babyen kom til verden la de mer press på at jeg skulle gå vekk hver gang de var på besøk. 

På en felles hyttetur med de ble jeg ekskludert fra gåturer og båtturer. Tilslutt ble det brudd og det rare er at da var hun så sjeldent på besøk. Før hadde hun en fast dag i uken, men etter jeg reiste var det ingenting.

Enkelte folk kommer jeg aldri til å forstå.

Anonymkode: ac3f1...370

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er det så utenkelig for folk at det faktisk finnes svigermødre (eller svigerfar for den saks skyld)som bare ER dårlige mennesker? Ts trenger ikke ha gjort noe galt i det hele tatt. 

Anonymkode: 30efb...7f5

Det er ikke utenkelig for meg at det finnes dårlige svigermødre. Men det er heller ikke utenkelig for meg at det finnes dårlige svigerdøtre..

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vi her helt kan sette oss inn i situasjonen, og relasjonen mellom deg og svigermor.

Men sånn helt isolert sett ser ikke jeg det som rart å ikke ringe å gratulere den andre kommende forelderen når man har sagt gratulerer til den ene, med mindre man står nærmere den man ikke har snakket med. Hos oss så har det også vært mannen som har fortalt svigermor, og jeg som har fortalt min mor om at vi ventet barn. Begge de kommende bestemødrene ble veldig glade for det, og ingen av dem ringte til svigersønn/datter. Som andre sier, så tenkte jeg også på det som at mannen og jeg som kommende foreldre var en enhet, og når mamma sa gratulerer til meg, så gjaldt det mannen også. Jeg regner med at jeg sa noe sånt som at "mamma gratulerer!" til mannen etterpå. Jeg har fortalt det via telefon, mannen kjørte innom sin mor ifbm. en jobbreise da vi ventet første. For meg er det vanlig. Svigermor ringer generelt veldig sjelden til meg, hun ringer mannen, men vi har en god relasjon. Jeg er til og med litt glad for det på en måte, fordi hun ikke forventer at det er jeg som har kontroll på alt som handler om barna. Hun ringer f.eks. mannen min for å spørre hvilken størrelse barna trenger nå når hun skal strikke genser til dem, noe han gjerne ikke har kontroll på, men da blir han nødt til å sette seg inn i det. 

Men som en annen også sier, så høres det jo ut som det er andre ting som gjør at du reagerer, TS. Det er bare vanskelig å sette seg helt inn i for meg ut i fra akkurat det at hun ikke ringte deg, fordi den biten av det for meg er naturlig. Jeg leser mellom linjene at det nok handler om noe mer. 

Anonymkode: c98b7...1b1

• Liker 4
Skrevet

Jeg syns du overtenker, men syns jo også det er rart at dere ikke fortalte det sammen. Da er dere Kanskje ikke så close?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så leit at du opplever dette. Det er lett å bekymre seg og stesse når man er gravid. Tror kroppen er veldig opptatt av å ha det trygt, så vi tolker og tolker atferd rundt oss. Det er dessverre vanskelig for oss å si om din svigermor er frekk eller ei, men det er ikke uvanlig å sende en ekstra fin hilsen til den vordende mor. Som du ser i tråden din finnes det flere oppfatninger av hva som er normalt  da. 

Syns ellers man kan tenke  litt på hvordan man ordlegger seg før man svarer gravide på et gravidunderforum. Det er ikke svigermors ære som er hovedfokuset her...

Anonymkode: f4e36...559

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I seg selv synes jeg ikke det er noe galt i ikke å gratulere en av partene med graviditet når man har gratulert den andre. Som flere skriver, så er det vanlig at man gratulerer den som forteller det, og man regner med at gratulasjonen gjelder begge. Jeg har ikke fått noen personlig gratulasjon av min svigermor de gangene jeg har vært gravid, og har aldri tenkt noe over det. 

Her leser du nok den manglende gratulasjonen fra svigermor inn i det litt anspente forholdet dere har fra før. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det med dere folk? Hadde min datter kommet alene og fortalt meg en slik nyhet så hadde jeg da for pokker ringt eller sendt en melding til min svigersønn og gratulert han også.

Normal folkeskikk dør ut det eller?

Anonymkode: f413f...ad5

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...