Gå til innhold

Innekatt til utekatt..

Anbefalte innlegg

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Har tatt over to katter som er 4 år gamle, de har vært innekatter hele sitt liv og er det også her jeg bor nå.. Men nå skal vi kanskje flytte til et sted der de kan få være ute også :)

Er det noen som har erfaring med at katter som har vært innekatter hele sitt liv plutselig skal begynne å være ute? Hvordan skal jeg evt venne dem til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et vennepar av meg hadde en innekatt som de vennet til å bli utekatt. Hun var ca 4 år da tror jeg.

De begynte når det var såpass varmt at døra bare kunne stå oppe. Hun gikk inn og ut som hun ville, men våget seg ikke mer enn noen meter unna døra i begynnelsen. Katter blir veldig stedbundne, så de er som regel veldig forsiktige når de kommer til et nytt sted. Bare pass på at de er vant med stedet dere flytter til før du begynner. Jeg fikk min katt da hun var nesten året, men lot henne være ute etter to uker. Men har hørt man egentlig skal vente 1 måned før katten er vant med det nye stedet...

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Et vennepar av meg hadde en innekatt som de vennet til å bli utekatt. Hun var ca 4 år da tror jeg.

De begynte når det var såpass varmt at døra bare kunne stå oppe. Hun gikk inn og ut som hun ville, men våget seg ikke mer enn noen meter unna døra i begynnelsen. Katter blir veldig stedbundne, så de er som regel veldig forsiktige når de kommer til et nytt sted. Bare pass på at de er vant med stedet dere flytter til før du begynner. Jeg fikk min katt da hun var nesten året, men lot henne være ute etter to uker. Men har hørt man egentlig skal vente 1 måned før katten er vant med det nye stedet...

Takk for svar :)

Jeg hadde faktisk tenkt til å vente til sommeren eller noe sånn at de er ordentlig vant med stedet og kan gå inn og ut som de vil :)

Gjest Gjest
Skrevet

Min katt har aldri vært gladere enn den dagen han ble utekatt. Han vente seg til det med en gang. Fikk litt dårlig samvittighet for å ha holdt han inne så lenge :tristbla:

Vær ute med kattene de første gangene. Siden de er to stykker, så vil de sikkert bli vant til det veldig kjapt.

Skrevet
Min katt har aldri vært gladere enn den dagen han ble utekatt. Han vente seg til det med en gang. Fikk litt dårlig samvittighet for å ha holdt han inne så lenge  :tristbla:

Samme her! Og min katt elsker "utelivet"!
Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Samme her! Og min katt elsker "utelivet"!

Nå har dere overbevist meg om at vi hvertfall må finne en leilighet med utemuligheter for kattene :)

• 5 måneder senere...
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Drar opp denne tråden her nå jeg, fordi det er nå det er aktuelt. Har flyttet nå og kattene har vært inne i litt over tre uker. Tror dere at det er nok til at jeg kan slippe dem ut? Har vært ute med dem noen ganger i bånd, og hun ene syns det er veldig moro, mens hun andre er litt mer skeptisk, men virker som hun liker det hun også.. Hun første står hele tiden foran døra og mjauer nå og vil ut, og jeg syns litt synd på henne.. Er litt redd for at de skal stikke av fra meg da, siden de ikke er vant til å være ute (men har satt på dem bånd med navn og nummer på) og gå seg bort eller noe sånt..

Skrevet
Er litt redd for at de skal stikke av fra meg da, siden de ikke er vant til å være ute (men har satt på dem bånd med navn og nummer på) og gå seg bort eller noe sånt..

Hvorfor har du ikke øretatovert kattene dine da, er de ikke kastrert? (man pleier å tatovere samtidig som kastrering pga de ligger da i narkose)

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
Hvorfor har du ikke øretatovert kattene dine da, er de ikke kastrert? (man pleier å tatovere samtidig som kastrering pga de ligger da i narkose)

De er sterilisert, jo..

Jeg har ikke fått øretatovert dem, nei, men har tenkt til å gjøre det, men det har ikke vært aktuelt før nå siden de har vært innekatter både mens jeg har hatt dem og hos de som hadde dem før.

Skrevet

Min lille prins har vært inne katt i nesten 1 år før han begynnte å være ute. Har vært ute katt i ca 1 mnd, men det er ikke hver dag han vil ut, og han kommer inn for å gå på do.. *hehe* også må jeg jo bare fortelle at han har fanget 2 mus :)

Skrevet

Jeg tror det holder med 3 uker. Vi har flyttet med katter før, og har holdt dem inne minst 2 uker før vi slapp dem ut. Og det gikk så fint så, de holdt seg i nærheten og utforsket terrenget før de tok litt lengre turer. Ihvertfall kjempefint at de har utemuligheter, kommer nok til å storkose seg! :)

Skrevet

Å venne innekatter til å være ute er ikke noe problem, selv om det kan være skummelt for dem i starten. Motsatt derimot; tror jeg nesten ikke lar seg gjøres, og er hvertfall ikke å anbefale.

Lykke til med pusene, de kommer til å storkose seg ute!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...