Gå til innhold

Hjemløs pga skader i bolig

Andrine&

Anbefalte innlegg

Jeg vil  faktisk anbefale at du flytter hjem. Kjøp en luftrenser med HEPA-filter og en avfukter for å holde luftfuktighet under 60% sånn at det blir vanskeligere for muggen å spre seg. Det er også viktig å lufte ofte og isolere leiligheten din fra naboleiligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror du det vil være umulig å leie den ut for noen tusenlapper per måned  mens du leier et annet sted? 

Anonymkode: bc63e...d2d

Du mener helt oppriktig at man bør leie ut en leilighet som er ubeboelig og helseskadelig? 

Når forsikringen ikke dekker midlertidig bolig for TS engang, så bør hun ta riskoen ved å leie ut, og bli erstatningsansvarlig ovenfor en leietaker? Det vil kunne bli langt dyrere enn å fikse leiligheten og skadene selv....

Anonymkode: 1a762...b91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du mener helt oppriktig at man bør leie ut en leilighet som er ubeboelig og helseskadelig? 

Når forsikringen ikke dekker midlertidig bolig for TS engang, så bør hun ta riskoen ved å leie ut, og bli erstatningsansvarlig ovenfor en leietaker? Det vil kunne bli langt dyrere enn å fikse leiligheten og skadene selv....

Jeg har forstått det slik av hovedinnlegget at undersøkelser viser at hennes sykdom ikke kommer av byggets tilstand, og at det er derfor forsikringen ikke trer inn mtp midlertidig bolig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (5 timer siden):

Jeg har beskrevet dette. Pga skade er veggen på badet mitt åpnet av firma fra forsikringen, det er et stort hull, vegger og tak i rom under der muggen er er også fjernet, firma fra forsikringen har reist å det er gitt kontantoppgjør. 

Tenker du det er tvil når det kjennes ut som å lukte på en salmiakkflaske? Legen sier muggsopp er veldig sterkt.

Jeg har tettet hull i vegg med plast, satt opp avfukter med ionisering og en luftrenser med ionisering. Jeg har bestilt speisalfilter til støvsugeren.

Nå må boligen vaskes ned med sterk klorin har jeg fått bekjed om. 
Tiltakene er i gang fra min side, men slik jeg forstår det kan jeg risikere konsekvenser med helsen ved å bo der før skadede bygningsdeler som er fulle av mugg blir revet.  Jeg må etterhvert kjøpe nye prøver av støvet i leiligheten. 

Dette er ikke vanskelig å forstå. Jeg leter etter en hytte nå, det kan fungere men jeg har ikke bil. 
Styret har tatt første nødvendige steg med å fremsette krav, det er ikke så enkelt når folk ikke reagerer. 

Har hullet i badet ditt noe med problemene hos naboen? Og hvis du da med det hullet har åpning rett inn til naboen så deler dere vel bjelkelag og muggproblemet er like mye ditt som naboens? 

Og slik jeg skjønner bor naboen under deg. Hvor har fukten kommet fra som har gitt naboen muggproblemer? Vet du at du ikke har noen lekkasjer på ditt bad?

Beklager men jeg syns noe skurrer her. 

Anonymkode: 6dd91...e46

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har forstått det slik av hovedinnlegget at undersøkelser viser at hennes sykdom ikke kommer av byggets tilstand, og at det er derfor forsikringen ikke trer inn mtp midlertidig bolig.

Neida. Det var ikke tegnet sopp og råteforsikring, det var kun topp byggforsikring. Derfor har forsikringen gitt avslag å stoppet alt arbeid.

Jeg ante ikke at en topp bygforsikring fugerte slik at man måtte ha ekstra forsikringer ved siden av.. Sopp og råte kommer av gammel vannskade, noe som lett kan oppstå i fleremannsboliger her jeg skjønt. 
Så det at jeg har blitt syk er ikke interresant for forsikringen. Jeg har klaget på at de ikke gjorde tiltak ved riving for å stoppe skadelige stoffer å spre seg i bygget, dette er også avvist. Jeg forstår ikke hvorfor jeg har betalt for den beste forsikringen som de mente var så bra når vi kjøpte den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg og kjøp nytt? Vis forsikringen ikke mener det er mugg så er det vel bare å kvitte seg med skiten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har hullet i badet ditt noe med problemene hos naboen? Og hvis du da med det hullet har åpning rett inn til naboen så deler dere vel bjelkelag og muggproblemet er like mye ditt som naboens? 

Og slik jeg skjønner bor naboen under deg. Hvor har fukten kommet fra som har gitt naboen muggproblemer? Vet du at du ikke har noen lekkasjer på ditt bad?

Beklager men jeg syns noe skurrer her. 

I utgangspunktet spurte jeg om råd for å få et sted å bo. Det er ikke behov for at du skal finne dette troverdig. 
Det hele startet med en lekkajse i min bodel, rør i vegg, vegg ble åpnet og rør loddet, veggen står nå åpent i påvente av at hele badet skal renoveres, badet kan pr nå ikke renoveres pga råte i bygningsdeler i bodel under. 
Min vannskade førte til at  gammel vannskade hos nabo ble avdekket under riving. Denne skaden dekkes ikke, nabo gjør ikke noe med det… 
Fornøyd nå?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (5 minutter siden):

I utgangspunktet spurte jeg om råd for å få et sted å bo. Det er ikke behov for at du skal finne dette troverdig. 
Det hele startet med en lekkajse i min bodel, rør i vegg, vegg ble åpnet og rør loddet, veggen står nå åpent i påvente av at hele badet skal renoveres, badet kan pr nå ikke renoveres pga råte i bygningsdeler i bodel under. 
Min vannskade førte til at  gammel vannskade hos nabo ble avdekket under riving. Denne skaden dekkes ikke, nabo gjør ikke noe med det… 
Fornøyd nå?  

Du startet HI med

"Hva gjør man med en bolig som er så skadet at den ikke er beboelig men ikke har penger til annet bosted?"

Det er flere her som har prøvd å svare deg med det som utgangspunkt, men spurt etter litt mer info. Det er ikke uvanlig når første innlegg henger litt i luften og det er mye å forholde seg til.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (På 18.4.2025 den 14.29):

Ja, avdrag på lån er 2500kr pr mnd. Hvilken type bolig kan jeg få for den summen? Det er helt umulig. 
Jeg har ikke familie. Har bodd på et sted nå i flere uker å begynner å bli ubekevm… det koster jo eier å ha andre i hus. 

Alternativet er å bo hjemme å være syke. 
Takk! 
Kan jeg ringe komunen? 

Det er da ingen som har gratis boliger stående til sånne situasjoner. Er det ikke noe din forsikring dekker så må du dekke det selv. Kommunen er ikke ansvarlig i dette filfelle. Da må du enten leie et annet sted, eller bo i leiligheten din. 

Anonymkode: 8628f...bad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er da ingen som har gratis boliger stående til sånne situasjoner. Er det ikke noe din forsikring dekker så må du dekke det selv. Kommunen er ikke ansvarlig i dette filfelle. Da må du enten leie et annet sted, eller bo i leiligheten din. 

Anonymkode: 8628f...bad

Ja det forstår jeg, men det er lov å bli fortvilet. Det finnes jo ulike organisasjoner som hjelper folk når de har det vanskelig, jeg tenkte det var verdt å spørre. Det er tøft å innse at jeg ikke har noe sted å bo, regner med det er forståelig. 
På den måten så er nærmeste løsning å stoppe å betale på lån og andre utgifter for å ha penger til annen bolig, altså å lede det hele inn mot et tvangssalg, da vil jo banken etterhvert ta over problemet. Folk har krav på å leve med en mistesats selvom de har mye gjeld, på den måten kan det ikke bli verre enn det er pr nå.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pluss at det er et hull i veggen på badet… selvsagt kan den ikke leies ut. 

Anonymkode: 7b007...628

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du startet HI med

"Hva gjør man med en bolig som er så skadet at den ikke er beboelig men ikke har penger til annet bosted?"

Det er flere her som har prøvd å svare deg med det som utgangspunkt, men spurt etter litt mer info. Det er ikke uvanlig når første innlegg henger litt i luften og det er mye å forholde seg til.

Det fremtilles som om jeg driver med løyn, hvorfor er det nødvendig? Saken er komplisert ja, holder det ikke med å spørre på en ok måte? 

Jeg har fått noen gode svar å setter pris på det. Pr nå er det vel ikke mer å si annet enn at det jeg lurte på ikke finnes og at jeg må akseptere at jeg ikke har penger til noe sted å bo.

Det er sykt at det kan snu så raskt, fra å bo trygt med en ok ønonomi til å måtte velge mellom å ha en bolig eller å ha penger til mat. 
Det at jeg bruker tid på å spørre om råd ulike steder er vel ikke så vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (6 minutter siden):

Ja det forstår jeg, men det er lov å bli fortvilet. Det finnes jo ulike organisasjoner som hjelper folk når de har det vanskelig, jeg tenkte det var verdt å spørre. Det er tøft å innse at jeg ikke har noe sted å bo, regner med det er forståelig. 
På den måten så er nærmeste løsning å stoppe å betale på lån og andre utgifter for å ha penger til annen bolig, altså å lede det hele inn mot et tvangssalg, da vil jo banken etterhvert ta over problemet. Folk har krav på å leve med en mistesats selvom de har mye gjeld, på den måten kan det ikke bli verre enn det er pr nå.

Ved tvangssalg vil prisen ofte bli veldig lav, og spesielt når det er kjent muggproblematikk og hull i veggen på badet… Du risikerer å miste all egenkapital, og kan også bli sittende med restlån (avhengig av hvor mye som er nedbetalt, selvsagt). Tvangssalg er den desidert verste løsningen for deg. 

Anonymkode: 7b007...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (7 minutter siden):

Jeg har fått noen gode svar å setter pris på det. Pr nå er det vel ikke mer å si annet enn at det jeg lurte på ikke finnes og at jeg må akseptere at jeg ikke har penger til noe sted å bo.

Jeg ville ha tatt minst en telefon til kommunen og en til NAV, sett om det var mulig å få til et møte med noen, kanskje sosionom. Selv om de kanskje ikke har et tiltak du kan benytte direkte i din situasjon, så kan du spørre om de har tips til andre som kanskje vet noe. Hvis disse igjen ikke kan hjelpe, så spør om de vet om andre som kanskje vet om noe, og så videre... Forklar situasjonen og at du er ufør, at du ikke har familie eller nettverk. Det kan hende at det sitter mennesker rundt omkring i ditt lokalområde som kjenner til noe som kan være aktuelt, selv om situasjonen din ikke passer nøyaktig inn i et standard hjelpetiltak. Ikke gi helt opp bare fordi det ikke var svar å få på KG.

Anonymkode: c6cb6...df6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fremleie.

Anonymkode: 090f0...ad8

Det går ikke å fremleie en leilighet med hull i veggen på badet.

Anonymkode: c6cb6...df6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Andrine& skrev (1 time siden):

Fornøyd nå?  

Så det opprinnelige problemet skyldes deg? Eller eier sameiet rørene?

Anonymkode: 91cd6...da6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (8 timer siden):

Jeg har beskrevet dette. Pga skade er veggen på badet mitt åpnet av firma fra forsikringen, det er et stort hull, vegger og tak i rom under der muggen er er også fjernet, firma fra forsikringen har reist å det er gitt kontantoppgjør

Tenker du det er tvil når det kjennes ut som å lukte på en salmiakkflaske? Legen sier muggsopp er veldig sterkt.

Jeg har tettet hull i vegg med plast, satt opp avfukter med ionisering og en luftrenser med ionisering. Jeg har bestilt speisalfilter til støvsugeren.

Nå må boligen vaskes ned med sterk klorin har jeg fått bekjed om. 
Tiltakene er i gang fra min side, men slik jeg forstår det kan jeg risikere konsekvenser med helsen ved å bo der før skadede bygningsdeler som er fulle av mugg blir revet.  Jeg må etterhvert kjøpe nye prøver av støvet i leiligheten. 

Dette er ikke vanskelig å forstå. Jeg leter etter en hytte nå, det kan fungere men jeg har ikke bil. 
Styret har tatt første nødvendige steg med å fremsette krav, det er ikke så enkelt når folk ikke reagerer. 

Jeg sliter med å skjønne denne...

Har dere hver deres bygningsforsikring? Normalt sett er det en felles bygningsforsikring på flermannsboliger, og når sameiet står som ansvarlig for en felles bygningsforsikring, så er det styret som avgjør om det skal være kontantoppgjør eller om skaden skal repareres.

Hvordan kan forsikringen gi kontantoppgjør til en part i en flermannsbolig, når det er skade på bygningsdeler som går ut over flere boenheter? Du har jo tilogmed takst som sier det er så stor svikt i bygningsdelene at det ikke kan utføres rehabilitering hos deg.

Jeg har også store problemer med å skjønne at forsikringen godtar at deler av veggen i våtrom fjernes, uten at disse tettes etterpå. Da ber jo forsikringsselskapet selv om gigantiske vannskader... Jeg har sett en del tilfeller hvor forsikringsselskaper må åpne vegger for å feilsøke, og det blir alltid tettet igjen på våtrom. Selv der det skal bli foretatt rehabilitering så blir det tettet midlertidig i påvente av oppstart, for å forhindre ytterligere skader.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg sliter med å skjønne denne...

Har dere hver deres bygningsforsikring? Normalt sett er det en felles bygningsforsikring på flermannsboliger, og når sameiet står som ansvarlig for en felles bygningsforsikring, så er det styret som avgjør om det skal være kontantoppgjør eller om skaden skal repareres.

Hvordan kan forsikringen gi kontantoppgjør til en part i en flermannsbolig, når det er skade på bygningsdeler som går ut over flere boenheter? Du har jo tilogmed takst som sier det er så stor svikt i bygningsdelene at det ikke kan utføres rehabilitering hos deg.

Jeg har også store problemer med å skjønne at forsikringen godtar at deler av veggen i våtrom fjernes, uten at disse tettes etterpå. Da ber jo forsikringsselskapet selv om gigantiske vannskader... Jeg har sett en del tilfeller hvor forsikringsselskaper må åpne vegger for å feilsøke, og det blir alltid tettet igjen på våtrom. Selv der det skal bli foretatt rehabilitering så blir det tettet midlertidig i påvente av oppstart, for å forhindre ytterligere skader.

Vil jeg få noe sted å bo ved å forklare deg hele saken tenker du? Jeg har forstått at de som leser tråden tenker at jeg et en løyner. 
Situasjonen min endrer seg ikke ved at jeg bruker tid så DU kan forstå samenhengen. Dere må gjerne konkludere med at jeg er en løyner.

Jeg har en privat takst ja, som beskriver skader i min bodel, det er skader som ikke dekkes ifølge vilkårene til forsikringen, så hva skulle det ha med de å gjøre?

Endret av Andrine&
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (7 timer siden):

Vil jeg få noe sted å bo ved å forklare deg hele saken tenker du? Jeg har forstått at de som leser tråden tenker at jeg et en løyner. 
Situasjonen min endrer seg ikke ved at jeg bruker tid så DU kan forstå samenhengen. Dere må gjerne konkludere med at jeg er en løyner.

Jeg har en privat takst ja, som beskriver skader i min bodel, det er skader som ikke dekkes ifølge vilkårene til forsikringen, så hva skulle det ha med de å gjøre?

Det handler ikke om at man tror du lyver, men at det er så mange ting som ikke henger på greip her, at det blir vanskelig gi deg noen råd. For selv om forsikringen ikke dekker skadene ved mugg, så

Men greit, du har takst som viser at du har en bolig som er ubeboelig pga slader, du har ikke forsikring som dekker skadene, og du har ikke penger. Da må du kontakte nav å be om en nødbolig, og søke om å få dette dekket enten via økonomisk støtte eller midlertidig lån. Innboforsikring vil kunne dekke merutgifter som pass av kjæledyr og eventuelt andre merutgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...