Stor pike Skrevet 18. april #21 Skrevet 18. april Andrine& skrev (3 timer siden): Ja, avdrag på lån er 2500kr pr mnd. Hvilken type bolig kan jeg få for den summen? Det er helt umulig. Jeg har ikke familie. Har bodd på et sted nå i flere uker å begynner å bli ubekevm… det koster jo eier å ha andre i hus. Alternativet er å bo hjemme å være syke. Takk! Kan jeg ringe komunen? Så be om 6 mndr. 1
Andrine& Skrevet 18. april Forfatter #22 Skrevet 18. april Stor pike skrev (3 minutter siden): Så be om 6 mndr. Alle andre utgifter i eid leiligheten må betales, så er det leie og minimum strøm i en leilighet til. Hvordan tenker du at det skal gå? Summen pr mnd øker ikke selvom det blir gitt lang avdragsfrihet
AnonymBruker Skrevet 18. april #23 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Her uttaler du deg om flere forhold som du mangler både kunnskap om og erfaring på hvordan fungerer i den virkelige verdenen. Dette har jeg og hørt og erfart at folk tror og mener i den tiden jeg stod i ts sin situasjon. Anonymkode: 75e95...d38 Hva er galt? Jeg syns svaret var veldig opplysende og basert på kunnskap. Anonymkode: 6dd91...e46 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #24 Skrevet 18. april Andrine& skrev (28 minutter siden): Alle andre utgifter i eid leiligheten må betales, så er det leie og minimum strøm i en leilighet til. Hvordan tenker du at det skal gå? Summen pr mnd øker ikke selvom det blir gitt lang avdragsfrihet Tror du det vil være umulig å leie den ut for noen tusenlapper per måned mens du leier et annet sted? Anonymkode: bc63e...d2d 1
Kjetil E Skrevet 18. april #25 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Legeerklæring, og press på forsikringsselskap. De prøver seg ofte, men gir seg når man gjør det litt ubehagelig, da det tross alt ikke er så stor kostnad for dem. Anonymkode: c7181...e88 Og gjerne kontakt media, selskaper liker skjeldent dårlig reklame 2
AnonymBruker Skrevet 18. april #26 Skrevet 18. april Uff. Jeg føler virkelig med deg. Hold deg unna boligen med mugg, selv om det er ugunstig økonomisk. Kjenner folk som har blitt kronisk syke, pga bolig med mugg. Tok tid før de forstod hva som gjorde dem syke. Jeg hadde nok gått for å selge med tap, om du ikke har ressurser til å gjøre noe med boligen. Lykke til! Anonymkode: b77cd...610 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #27 Skrevet 18. april Det høres utrolig kjip ut å være i den situasjonen Går det an på noe måtte å isolere det mugne/skadede området? Sette opp midlertidig vegg som kan beskytte resten av leiligheten din? Ekstra ventilasjon / bruke dehumidifier/luftrenser? Vet noen luftrensere også kan overvåke luftkvalitet, men jeg kan ikke nok om sånt. Anonymkode: 2f23c...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #28 Skrevet 18. april Andrine& skrev (10 timer siden): Jeg har klargjort for en økning av mitt lån, dette finnes det penger til. Etter skade er det laget et stort hull i min vegg på bad, dette står åpent ned til nabos muggskade, altså kommer stoffene rett inn til min boenhet. Forsikringen har startet riving, man avslutett midt i arbeidet å invilget nabo et kontantoppgjør. Problemet er at nabo ikke setter i gang å utbedre på tross av at de har fått penger… Jeg skal utbedre mitt bad, rive å bygge helt nytt med økt lån, men så lenge mugg og råteskade ikke utbedres hos nabo under kan ikke arbeidet starte. Ingen støper nytt gulv når bygningsdeler svikter i etajsen under. Det er ingen spørsmål i saken om hva som er galt, alt er dokumentert i nye takst betalt av meg. Nå trenger jeg et sted å bo. Hvem har 10tusen ekstra i mnd som enslig ufør til annet bosted? Jeg spør ikke om hvordan saken skal løses, dette er nå opp til advokaten, som forøvrig dekkes av innbo, jeg lurer på om det finnes en ordning så jeg har et sted å bo. Jeg er vel ikke den første i landet som opplever dette.. Hadde det fantes løsninger for deg med å finne et sted å bo og å få dette dekket så skulle jeg fortalt deg dette på et tidligere tidspunkt i tråden din. Der er ingen som står klar til å hjelpe i slike situasjoner, fordi du faller mellom alle stoler. Anonymkode: 75e95...d38
AnonymBruker Skrevet 18. april #29 Skrevet 18. april Kjetil E skrev (5 timer siden): Og gjerne kontakt media, selskaper liker skjeldent dårlig reklame Forslagene til ts i denne tråden er helt bak mål. Går ts ut i media og forteller om sin elendighet, så vil det hefte ved leiligheten hennes for all fremtid. Når boligen en dag skal selges, så vil historien hefte ved boligen og salg være vanskelig, samt at hun høyst sannsynlig vil tape i forhold til å holde munn om historien. Anonymkode: 75e95...d38 2 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #30 Skrevet 19. april Andrine& skrev (13 timer siden): Jeg har advokat, men det vil uansett ta tid. Det skal settes frem et krav, men utfallet er uvisst og hvis nabo fortsatt nekter å gjøre noe kan det ta lang tid. Problemet er at skaden ikke er i min bolig, derfor er jeg avhengig av at andre gjør noe. Alternativet er å slutte å betale huslån og andre utgifter så det finnes penger til et annet sted å bo. Jeg er punktlig av meg så akkurat den løsningen stider i mot mine holdninger. Om du slutter å betale på lån, så blir boligen tvangssolgt og prisen kan bli lav. Prøv å unngå det. Anonymkode: 0c157...24b 1
Snok1 Skrevet 19. april #31 Skrevet 19. april Andrine& skrev (På 17.4.2025 den 21.20): Sameiet har fremsatt krav om at nabo river ut muggskader men de gjør alikevel ingenting. Sameiet må iverksette tiltak for nabos regning. 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #32 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det høres utrolig kjip ut å være i den situasjonen Går det an på noe måtte å isolere det mugne/skadede området? Sette opp midlertidig vegg som kan beskytte resten av leiligheten din? Ekstra ventilasjon / bruke dehumidifier/luftrenser? Vet noen luftrensere også kan overvåke luftkvalitet, men jeg kan ikke nok om sånt. Anonymkode: 2f23c...3f7 Det tenkte jeg og, dekk til med plast eller noe midlertidig. Spar på all dokumentasjon, også utgifter du har eks leie av annen bolig Anonymkode: 81545...077 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #33 Skrevet 19. april Hvordan kan du ha mugg i luften hos deg, men muggen ikke sitter i din leilighet? Er det grunnet ventilasjon? Eller tilstøtende vegg? Har du prøver fra leiligheten som bekrefter at det er mugg sporer? Om det er ventilasjonen så må du bare tette igjen ventilasjonen og ha naturlig ventilasjon i leiligheten. Om det er veggen, så må du kanskje utbedre tilstøtende vegg, med diffusjonstett plast mot naboen. Lekte ut vegg og legge ny lufting, plast og veggplater. Kontakt et håndtverkerfirma og forhør deg med dem. Alternativt må du gå via sameiet og sende skriftlig begjæring til nabo om å utbedre feilen, ellers må du gå rettens vei. Jeg skjønner forsikringen godt her, det er naboen som har et mugg problem, ikke du. I utgangspunktet er det naboens forsikring som gjelder her, ikke din. Dette er kun relevant om det faktisk ER påvist muggsporer i leiligheten din, og at muggen sitter hos naboen. Anonymkode: 030c0...e7a 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #34 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan kan du ha mugg i luften hos deg, men muggen ikke sitter i din leilighet? Er det grunnet ventilasjon? Eller tilstøtende vegg? Har du prøver fra leiligheten som bekrefter at det er mugg sporer? Om det er ventilasjonen så må du bare tette igjen ventilasjonen og ha naturlig ventilasjon i leiligheten. Om det er veggen, så må du kanskje utbedre tilstøtende vegg, med diffusjonstett plast mot naboen. Lekte ut vegg og legge ny lufting, plast og veggplater. Kontakt et håndtverkerfirma og forhør deg med dem. Alternativt må du gå via sameiet og sende skriftlig begjæring til nabo om å utbedre feilen, ellers må du gå rettens vei. Jeg skjønner forsikringen godt her, det er naboen som har et mugg problem, ikke du. I utgangspunktet er det naboens forsikring som gjelder her, ikke din. Dette er kun relevant om det faktisk ER påvist muggsporer i leiligheten din, og at muggen sitter hos naboen. Anonymkode: 030c0...e7a Det samme har jeg tenkt mens jeg har lest denne tråden. Hver leilighet har vel sin egen ventilasjon? Og veggene mellom leilighetene er neppe laget av gips, men mer sannsynlig av mur. Jeg og forstår forsikringsselskapet veldig godt. Skal de nå begynne å gi bolig til alle naboene som grenser til denne leiligheten? TS bruker tid feil sted. Det må sendes klager til styret, og styret må kontakte advokat for å få vedkommende kastet ut. Hvis det er slik ts skriver, bryter vedkommende mange paragrafer i sameieloven. Så dette burde la seg løse. Anonymkode: 11b6c...7a3 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #35 Skrevet 19. april Snok1 skrev (5 timer siden): Sameiet må iverksette tiltak for nabos regning. Det er ikke bare å brase inn i en selveid leilighet. Det står riktignok i lovverket at det skal gies adgang, men det er for å utbedre felles installasjoner som går gjennom boligene (f eks lekkasje i vannrør). Sannsynligvis er styret i gang med prosessen mot utkastelse. Det er en prosess som tar tid. Men er det så ille som ts skriver, vil det nok skje. Anonymkode: 11b6c...7a3 1
Andrine& Skrevet 19. april Forfatter #36 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det samme har jeg tenkt mens jeg har lest denne tråden. Hver leilighet har vel sin egen ventilasjon? Og veggene mellom leilighetene er neppe laget av gips, men mer sannsynlig av mur. Jeg og forstår forsikringsselskapet veldig godt. Skal de nå begynne å gi bolig til alle naboene som grenser til denne leiligheten? TS bruker tid feil sted. Det må sendes klager til styret, og styret må kontakte advokat for å få vedkommende kastet ut. Hvis det er slik ts skriver, bryter vedkommende mange paragrafer i sameieloven. Så dette burde la seg løse. Anonymkode: 11b6c...7a3 Jeg har beskrevet dette. Pga skade er veggen på badet mitt åpnet av firma fra forsikringen, det er et stort hull, vegger og tak i rom under der muggen er er også fjernet, firma fra forsikringen har reist å det er gitt kontantoppgjør. Tenker du det er tvil når det kjennes ut som å lukte på en salmiakkflaske? Legen sier muggsopp er veldig sterkt. Jeg har tettet hull i vegg med plast, satt opp avfukter med ionisering og en luftrenser med ionisering. Jeg har bestilt speisalfilter til støvsugeren. Nå må boligen vaskes ned med sterk klorin har jeg fått bekjed om. Tiltakene er i gang fra min side, men slik jeg forstår det kan jeg risikere konsekvenser med helsen ved å bo der før skadede bygningsdeler som er fulle av mugg blir revet. Jeg må etterhvert kjøpe nye prøver av støvet i leiligheten. Dette er ikke vanskelig å forstå. Jeg leter etter en hytte nå, det kan fungere men jeg har ikke bil. Styret har tatt første nødvendige steg med å fremsette krav, det er ikke så enkelt når folk ikke reagerer.
Andrine& Skrevet 19. april Forfatter #37 Skrevet 19. april Snok1 skrev (7 timer siden): Sameiet må iverksette tiltak for nabos regning. Hvordan gjøres det? Det er fremsatt krav om at de setter igang arbeidet med å rive og bygge opp igjen skadene, men det skjer ingenting. Bestilles det et firma inn så må de jo fakturere, det er den som bestiller som er ansvarlig insameiet. Kan styret sette eiers navn på regningen tenker du?
Andrine& Skrevet 19. april Forfatter #38 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hadde det fantes løsninger for deg med å finne et sted å bo og å få dette dekket så skulle jeg fortalt deg dette på et tidligere tidspunkt i tråden din. Der er ingen som står klar til å hjelpe i slike situasjoner, fordi du faller mellom alle stoler. Anonymkode: 75e95...d38 Ingen prins på en hvit hest som kommer å redder meg? Nei… det overasket meg at jeg kunne bli hjemløs, hadde aldri trodd det kunne skje når jeg selv er en ansvarlig person.
AnonymBruker Skrevet 19. april #39 Skrevet 19. april Har dette gått gjennom din forsikring, eller borettslagets? Her mener jeg styret bør sette harde krav til eieren av den mugginfoserte leiligheten. Di bør sette advokat på saken for å dekke kostnadene dine for alternativt hus. Du må snakke mer med styret, for dersom du ikke kan bo der pga ubeboelighet så bør styret mer inn på banen og sette krav. Du betaler fellesutgifter for en andel som per i dag er ubrukelig. Anonymkode: 5d3cc...64b
Snok1 Skrevet 19. april #40 Skrevet 19. april Andrine& skrev (13 minutter siden): Hvordan gjøres det? Det er fremsatt krav om at de setter igang arbeidet med å rive og bygge opp igjen skadene, men det skjer ingenting. Bestilles det et firma inn så må de jo fakturere, det er den som bestiller som er ansvarlig insameiet. Kan styret sette eiers navn på regningen tenker du? Det er litt uklart for meg om du bor i borettslag, andelslag, eller om det er selveide leiligheter med noe felles infrastruktur og regler. Det er nok lettest om du bor i borettslag, og kanskje like lett i et andelslag. Hvis det er tilfellet, eier du jo ikke boligen, men en andel i laget og en borett til boligen. Det gir laget store rettigheter da boligen er felles eiendom. Sjekk med f.els OBOS. Dersom du er selveier ville jeg sjekket med Huseierne. Dersom du er medlem får du også gratis juridisk konsultasjon. De har en veldig god hjemmeside med masse teknisk og juridisk støtte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå