Gå til innhold

Hjemløs pga skader i bolig

Andrine&

Anbefalte innlegg

Hva gjør man med en bolig som er så skadet at den ikke er beboelig men ikke har penger til annet bosted?

Det er en stor skade i bygg med mye mugg, jeg ble syk av dette å har flyttet ut. Skaden er ikke i min bodel så jeg får ikke utbedret skaden, jeg må vente til nabo river nødvendige bygningsdeler. Frem til nå har de ikke gjort noe.

Jeg hadde ikke trodd at jeg som boligeier med den beste forsikringen kunne bli bostedsløs. Nå har jeg noen ting i bagg å flytter rundt til folk jeg kjenner. 
Forsikringen mener leiligheten er beboelig å har avslått å dekke skadene i bygget så der er det ingenting å hente.

Hvordan kan de mene at store mengder mugg i luften ikke er skadelig? Jeg ble veldig syk, konstant rennese nese, bihulebetennelse å kroppen skalv. Alle steder jeg leser sier at man ikke skal bo i bygg der det er mugg.

Som enslig har jeg ikke penger til å kunne leie noe annet sted å bo. Jeg kan heller ikke selge leiligheten min pga muggskadene, de må utbedres av nabo. Sameiet har fremsatt krav om at nabo river ut muggskader men de gjør alikevel ingenting. 
Her må det tas juridiske grep ser det ut til, men det vil ta tid. 
Finnes det noen ordninger for folk som ikke har er sted å bo? De kommunale boligene må man jo betale for, å camping er dyrt. Jeg har allerede mått avlive en av kattene pga hasteflytting å vil nødig avlive den andre da den er veldig ung… Ser for meg at det blir umulig å bo med katt i telt..

• Liker 1
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Andrine& skrev (1 time siden):

Hva gjør man med en bolig som er så skadet at den ikke er beboelig men ikke har penger til annet bosted?

Det er en stor skade i bygg med mye mugg, jeg ble syk av dette å har flyttet ut. Skaden er ikke i min bodel så jeg får ikke utbedret skaden, jeg må vente til nabo river nødvendige bygningsdeler. Frem til nå har de ikke gjort noe.

Jeg hadde ikke trodd at jeg som boligeier med den beste forsikringen kunne bli bostedsløs. Nå har jeg noen ting i bagg å flytter rundt til folk jeg kjenner. 
Forsikringen mener leiligheten er beboelig å har avslått å dekke skadene i bygget så der er det ingenting å hente.

Hvordan kan de mene at store mengder mugg i luften ikke er skadelig? Jeg ble veldig syk, konstant rennese nese, bihulebetennelse å kroppen skalv. Alle steder jeg leser sier at man ikke skal bo i bygg der det er mugg.

Som enslig har jeg ikke penger til å kunne leie noe annet sted å bo. Jeg kan heller ikke selge leiligheten min pga muggskadene, de må utbedres av nabo. Sameiet har fremsatt krav om at nabo river ut muggskader men de gjør alikevel ingenting. 
Her må det tas juridiske grep ser det ut til, men det vil ta tid. 
Finnes det noen ordninger for folk som ikke har er sted å bo? De kommunale boligene må man jo betale for, å camping er dyrt. Jeg har allerede mått avlive en av kattene pga hasteflytting å vil nødig avlive den andre da den er veldig ung… Ser for meg at det blir umulig å bo med katt i telt..

Dette er bare noe dritt, når det står på. Men du kommer sannsynligvis igjennom det, men det er og blir tøft. 
Du må ha advokat. Har du innboforsikring med rettshjelpsdekning? Da hjelper dette litt, fordi du slipper billigere unna advokatregningen. 
Vet ikke hva annet jeg kan skrive her, fordi du er i en forferdelig situasjon. 

Anonymkode: 75e95...d38

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeerklæring, og press på forsikringsselskap. De prøver seg ofte, men gir seg når man gjør det litt ubehagelig, da det tross alt ikke er så stor kostnad for dem. 

Anonymkode: c7181...e88

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Dette er bare noe dritt, når det står på. Men du kommer sannsynligvis igjennom det, men det er og blir tøft. 
Du må ha advokat. Har du innboforsikring med rettshjelpsdekning? Da hjelper dette litt, fordi du slipper billigere unna advokatregningen. 
Vet ikke hva annet jeg kan skrive her, fordi du er i en forferdelig situasjon. 

Jeg har advokat, men det vil uansett ta tid. Det skal settes frem et krav, men utfallet er uvisst og hvis nabo fortsatt nekter å gjøre noe kan det ta lang tid. 
Problemet er at skaden ikke er i min bolig, derfor er jeg avhengig av at andre gjør noe. 
Alternativet er å slutte å betale huslån og andre utgifter så det finnes penger til et annet sted å bo. Jeg er punktlig av meg så akkurat den løsningen stider i mot mine holdninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Legeerklæring, og press på forsikringsselskap. De prøver seg ofte, men gir seg når man gjør det litt ubehagelig, da det tross alt ikke er så stor kostnad for dem. 

Det er sendt inn legeerklæring sammen med formell klage. Jeg fikk svar at jeg ikke er skadelidende, at jeg ikke kan ha blitt syk og at jeg må sende klagen videre hvis det er mer jeg ønsker. 
Det å sende en klagesak videre vil ta lang tid å ikke hjelpe meg med bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (6 minutter siden):

Jeg har advokat, men det vil uansett ta tid. Det skal settes frem et krav, men utfallet er uvisst og hvis nabo fortsatt nekter å gjøre noe kan det ta lang tid. 
Problemet er at skaden ikke er i min bolig, derfor er jeg avhengig av at andre gjør noe. 
Alternativet er å slutte å betale huslån og andre utgifter så det finnes penger til et annet sted å bo. Jeg er punktlig av meg så akkurat den løsningen stider i mot mine holdninger. 

Jeg har vært i denne situasjonen. Jeg vet at det tar tid, nærmere ti år tok dette av mitt liv å bli ferdig med.  
Slutter du å betale blir boligen solgt på tvangssalg, og da taper du stort. Det er heller ikke sikkert at du kan bo i boligen etterpå, uansett hvor godt den blir fikset. Så igjen, dette er bare trist at du må oppleve. 

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Andrine& skrev (5 minutter siden):

Det er sendt inn legeerklæring sammen med formell klage. Jeg fikk svar at jeg ikke er skadelidende, at jeg ikke kan ha blitt syk og at jeg må sende klagen videre hvis det er mer jeg ønsker. 

Du må jo også ha penger til å dekke advokatutgiftene? Som blir formidable antall titalls tusen.

Løsningen blir nok enten å forsøke selge boligen som den er (altså dokumentert muggfri av forsikringsselskapet og med full boligselgerforsikring og full åpenhet om byggets tilstand) eller å forsøke øke boliglånet for å få dekning for boutgifter utenfor boligen. 

Jeg vil anbefale det første.

Men dersom du ikke har noe i buffer - hva tenkte du gjøre om noe gikk galt i egen bolig som ikke dekkes på forsikringen? Det hender jo rutinemessig når man eier bolig? Man sørger derfor enten for å ha rom til å øke lånet eller ha egenkapital i bakhånd. 

Et alternativ er jo også å undersøke hva som er galt i din konstruksjon og utbedre dette «noe». For forsikringen din har helt rett. To boenheter skal ikke ha felles inneklima. Dersom de har det er noe ikke forskriftsmessig bygget. Det kommer inn luft gjennom rørføring etc som ikke skulle kommet inn. Og det må du utbedre for egne penger - det er ikke forsikringen sin sak. Er det mugg i veggen (eller gulvet) mellom boenhetene ville det jo vært «i din enhet».

Anonymkode: 412f0...22b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrine& skrev (14 minutter siden):

Dette er et standardsvar. De kan skylde på en liten misforståelse. 

Så hvor mange ganger har du ringt? Hvor mange ganger har du krevd å snakke med noen andre? Begrunnelse for at du ikke er skadelidende - som må knyttes til erkæringen du har levert?

Det hjelper egentlig ikke at du bruker tid her. Du må gå på forsikringsselskapet. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må jo også ha penger til å dekke advokatutgiftene? Som blir formidable antall titalls tusen.

Løsningen blir nok enten å forsøke selge boligen som den er (altså dokumentert muggfri av forsikringsselskapet og med full boligselgerforsikring og full åpenhet om byggets tilstand) eller å forsøke øke boliglånet for å få dekning for boutgifter utenfor boligen. 

Men dersom du ikke har noe i buffer - hva tenkte du gjøre om noe gikk galt i egen bolig som ikke dekkes på forsikringen? Det hender jo rutinemessig når man eier bolig? Man sørger derfor enten for å ha rom til å øke lånet eller ha egenkapital i bakhånd. 

Et alternativ er jo også å undersøke hva som er galt i din konstruksjon og utbedre dette «noe». For forsikringen din har helt rett. To boenheter skal ikke ha felles inneklima. Dersom de har det er noe ikke forskriftsmessig bygget. Det kommer inn luft gjennom rørføring etc som ikke skulle kommet inn. Og det må du utbedre for egne penger - det er ikke forsikringen sin sak. Er det mugg i veggen (eller gulvet) mellom boenhetene ville det jo vært «i din enhet».

Her uttaler du deg om flere forhold som du mangler både kunnskap om og erfaring på hvordan fungerer i den virkelige verdenen. 
Dette har jeg og hørt og erfart at folk tror og mener i den tiden jeg stod i ts sin situasjon. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har klargjort for en økning av mitt lån, dette finnes det penger til. Etter skade er det laget et stort hull i min vegg på bad, dette står åpent ned til nabos muggskade, altså kommer stoffene rett inn til min boenhet. Forsikringen har startet riving, man avslutett midt i arbeidet å invilget nabo et kontantoppgjør. Problemet er at nabo ikke setter i gang å utbedre på tross av at de har fått penger…

Jeg skal utbedre mitt bad, rive å bygge helt nytt med økt lån, men så lenge mugg og råteskade ikke utbedres hos nabo under kan ikke arbeidet starte. Ingen støper nytt gulv når bygningsdeler svikter i etajsen under. 
Det er ingen spørsmål i saken om hva som er galt, alt er dokumentert i nye takst betalt av meg.

Nå trenger jeg et sted å bo. Hvem har 10tusen ekstra i mnd som enslig ufør til annet bosted? 
Jeg spør ikke om hvordan saken skal løses, dette er nå opp til advokaten, som forøvrig dekkes av innbo, jeg lurer på om det finnes en ordning så jeg har et sted å bo.

Jeg er vel ikke den første i landet som opplever dette.. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dette er et standardsvar. De kan skylde på en liten misforståelse. 

Så hvor mange ganger har du ringt? Hvor mange ganger har du krevd å snakke med noen andre? Begrunnelse for at du ikke er skadelidende - som må knyttes til erkæringen du har levert?

Det hjelper egentlig ikke at du bruker tid her. Du må gå på forsikringsselskapet. 

Nei alt er avvist fra dems side, jeg har bedt de sende meg mail med begrunnelse for avslag så jeg kan videresende det til advokat. Det har de gjort. 
Det er ikke mer å gjøre i forhold til forsikringen, de tar ikke telefon når man ringer så det er bare å glemme. Jeg kan nå velge å sende saken videre til finansklagenemda hvis jeg vil. 
Hvorfor tror du det hjelper å ringe et forsikringsselskap som har avvist en formell klage?

Spørmålet mitt er om det finnes en løsning så jeg kan få et sted å bo. Saksgang og alt det formelle og juridiske mener jeg å ha ganske god kontroll på. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud så grusom, TS. 

Har du mulighet til å bare flytte hjem til foreldre, evt? 

Anonymkode: f6788...300

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg hvor mye avdrag du betaler hver måned. Men jeg ville snakket med banken, forklart situasjonen og bedt om fx tre måneders avdragsfrihet og bruke de pengene på en form for bolig.

Forferdelig situasjon. Lykke til. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Herregud så grusom, TS. 

Har du mulighet til å bare flytte hjem til foreldre, evt? 

Anonymkode: f6788...300

Signerer denne, du er jo ikke i jobb og kan strengt talt bo absolutt hvor som helst nå i ventetiden. Eller har du barn som går på skole?

Anonymkode: bc63e...d2d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (19 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor mye avdrag du betaler hver måned. Men jeg ville snakket med banken, forklart situasjonen og bedt om fx tre måneders avdragsfrihet og bruke de pengene på en form for bolig.

Forferdelig situasjon. Lykke til. 

Ja, avdrag på lån er 2500kr pr mnd. Hvilken type bolig kan jeg få for den summen? Det er helt umulig. 
Jeg har ikke familie. Har bodd på et sted nå i flere uker å begynner å bli ubekevm… det koster jo eier å ha andre i hus. 

Alternativet er å bo hjemme å være syke. 
Takk! 
Kan jeg ringe komunen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Andrine& skrev (1 time siden):

Ja, avdrag på lån er 2500kr pr mnd. Hvilken type bolig kan jeg få for den summen? Det er helt umulig. 
Jeg har ikke familie. Har bodd på et sted nå i flere uker å begynner å bli ubekevm… det koster jo eier å ha andre i hus. 

Alternativet er å bo hjemme å være syke. 
Takk! 
Kan jeg ringe komunen? 

Nå aner jeg ikke hvor i landet du er bosatt. Men f eks hytter kan jo være en mulighet? 

https://www.finn.no/401857066

800 kr mer per mnd enn hva du vil ha til overs ved avdragsfrihet, men den ser jo faktisk sykt koselig ut da 🥰

https://www.finn.no/382641358

Denne koster 3500 kr per måned. 

https://www.finn.no/401032170

Mens denne koster 4000 pr mnd. 

... Også kan jo du kan leie ut din egen leilighet  da vil du nok komme i solid pluss 😉

Anonymkode: bc63e...d2d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da retter du kravet mot naboen og naboen sitt forsikringsselskap.

Det er der skaden er, og de som dermed er erstatningsansvarlig for følgeskader på din bolig. Så legger du ved legeattesten, og måleverdiene som viser at det er helseskadelig menge mugg i din leilighet.

Anonymkode: 1a762...b91

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier styret i sameiet? Det er vel fare for svekking av bygningsmassens verdi ettersom muggen har spredd seg til konstruksjonen?  

Anonymkode: 91cd6...da6

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva sier styret i sameiet? Det er vel fare for svekking av bygningsmassens verdi ettersom muggen har spredd seg til konstruksjonen?  

Anonymkode: 91cd6...da6

Styret har fremsatt krav. Alle vedtektene er vanskelig å tyde uten hjelp så avventer svar fra advokat. 
Jeg tror alle de juridiske grepene er tatt i saken, så blir neste skritt å avvente hva nabo svarer advokaten. 
Mitt problem er tid.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...