AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Skrevet 17. april Trenger noen innspill på veien videre. Er straks ferdig med andreåret på øk adm nå, og snuser litt på master i regnskap og revisjon etterpå. Men her er haken; Jeg er godt voksen og vil være nærmere 50 før jeg er ferdig med masteren. Jeg vet at det taler ganske i mot meg på arbeidsmarkedet. Det som taler for er at jeg digger å studerer. Synes dette fagfeltet er skikkelig gøy og har svært gode karakterer med en B og resten A til nå i studiet. Jeg skjønner at master er vanskeligere, men har god tro på at jeg vil klare veldig gode karakterer der også. Men så lurer jeg på hva som skjer om jeg står der som 49 år gammel og nyutdannet, med A eller B i snitt. Hvordan tror dere jeg vil bli tatt i mot i arbeidslivet? Jeg vet jo at mange går den "klassiske" løypa som nyutdannet hos en av de 4 store som er kjent for å være gode på onboarding og videreutvikling av nyutdannede, men jeg regner med et sånt løp er tilnærmet sjanseløst for noen på min alder. Anonymkode: 75bf5...952
AnonymBruker Skrevet 17. april #2 Skrevet 17. april Min erfaring med godt voksne som begynner å jobbe i revisjon etter å ha jobbet med andre ting tidligere er ganske dårlig. De har ikke den sammen «driven» som de yngre som kommer rett fra skolebenken. Min umiddelbare tanke er at Big4 ikke er for deg, men kanskje et mindre, lokalt revisjonsselskap kunne passet bedre? Jeg har prøvd begge deler, og begge har sine fordeler og ulemper. Jeg har trivdes godt både i stort og lite selskap. Anonymkode: fbb6a...959
AnonymBruker Skrevet 18. april #3 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (10 timer siden): Min erfaring med godt voksne som begynner å jobbe i revisjon etter å ha jobbet med andre ting tidligere er ganske dårlig. De har ikke den sammen «driven» som de yngre som kommer rett fra skolebenken. Min umiddelbare tanke er at Big4 ikke er for deg, men kanskje et mindre, lokalt revisjonsselskap kunne passet bedre? Jeg har prøvd begge deler, og begge har sine fordeler og ulemper. Jeg har trivdes godt både i stort og lite selskap. Anonymkode: fbb6a...959 Takk for svar. Synd å høre at du har dårlige erfaringer. Selv har jeg alltid vært opptatt av å gjøre ting 100% på jobb. Jeg har i alle fall "driven" nå mens jeg studerer, ellers ville jeg ikke klart så gode resultater. Du har sikkert rett ang Big4. Men kan du si litt om hvorfor? Og er det fordi jeg ikke vil trives med det, eller fordi de ikke vil vurdere voksen nyutdannede? Anonymkode: 75bf5...952
AnonymBruker Skrevet 18. april #4 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Synd å høre at du har dårlige erfaringer. Selv har jeg alltid vært opptatt av å gjøre ting 100% på jobb. Jeg har i alle fall "driven" nå mens jeg studerer, ellers ville jeg ikke klart så gode resultater. Du har sikkert rett ang Big4. Men kan du si litt om hvorfor? Og er det fordi jeg ikke vil trives med det, eller fordi de ikke vil vurdere voksen nyutdannede? Anonymkode: 75bf5...952 Ikke meg du spør. Jeg har 20 års erfaring, og er nå blant de eldste i det jeg har bikket 45. Nei, jeg tror ikke du vil trives. Kursopplegg, reise og alt det sosiale - selv kursholderne vil være mye yngre enn deg. Jeg hadde aldri gått inn som nyansatt i dag, selv om jeg liker faget, av veldig mange grunner. Jeg tror faktisk jeg aldri har vært borte i en nyansatt over 30. Anonymkode: 4ff52...4d5
AnonymBruker Skrevet 18. april #5 Skrevet 18. april Jeg jobber i en av Big4 og tror heller ikke at det er veien å gå for deg, ville heller gått for et mindre selskap. Det er mye opplegg for de nye og de er i tillegg veldig ivrige på det sosiale utenfor jobb og det er ikke til å komme unna at du aldri vil være på samme bølgelengde som de som er helt ferske i arbeidslivet. Vi har hatt noen få «eldre» nyansatte, det har aldri fungert. Anonymkode: bd53a...230
AnonymBruker Skrevet 18. april #6 Skrevet 18. april Du kan sikkert være en veldig god ressurs i et annet revisjonsselskap enn de 4 store ts, så ville ikke dvelt så mye ved akkurat det. Er mange unge også som mistrives i de 4 store. De har "sin greie", passer godt for noen, men du kan få en spennende og god jobb andre plasser også. Anonymkode: 18359...0db
AnonymBruker Skrevet 18. april #7 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ikke meg du spør. Jeg har 20 års erfaring, og er nå blant de eldste i det jeg har bikket 45. Nei, jeg tror ikke du vil trives. Kursopplegg, reise og alt det sosiale - selv kursholderne vil være mye yngre enn deg. Jeg hadde aldri gått inn som nyansatt i dag, selv om jeg liker faget, av veldig mange grunner. Jeg tror faktisk jeg aldri har vært borte i en nyansatt over 30. Anonymkode: 4ff52...4d5 Takk for svar. At kursholdere er yngre enn meg takler jeg nok fint. Har flere forelesere som er yngre enn meg. Det sosiale er vel kanskje mer vesentlig. Selv om jeg ikke er avhengig av jobben for å være sosial. Og egentlig heller ikke ønsker å være så sosial med kollegaer utenfor jobb. Jeg er jo godt etablert på mange måter og har mine greier og sosiale nettverk. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg jobber i en av Big4 og tror heller ikke at det er veien å gå for deg, ville heller gått for et mindre selskap. Det er mye opplegg for de nye og de er i tillegg veldig ivrige på det sosiale utenfor jobb og det er ikke til å komme unna at du aldri vil være på samme bølgelengde som de som er helt ferske i arbeidslivet. Vi har hatt noen få «eldre» nyansatte, det har aldri fungert. Anonymkode: bd53a...230 Det stemmer nok mye av det du sier. Jeg var bare nysgjerrig på om det i det hele tatt var en aktuell vei å gå. Jeg er nysgjerrig på yrket, er glad i å lære, og har hørt mye bra om opplæringen der. Hvordan har det ikke fungert. Og er det for firmaet, kollegaen, eller den "eldre" det ikke har fungert tenker du? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du kan sikkert være en veldig god ressurs i et annet revisjonsselskap enn de 4 store ts, så ville ikke dvelt så mye ved akkurat det. Er mange unge også som mistrives i de 4 store. De har "sin greie", passer godt for noen, men du kan få en spennende og god jobb andre plasser også. Anonymkode: 18359...0db Takk for svar. Som nevnt i HI tvilte jeg vel også litt på at Big4 var en fornuftig vei å gå. Men ville nå luftet det i alle fall. Til alle dere som har svart: Hvordan vil sjansen være for å gå en god jobb utenom en av de 4 store, gitt av jeg har gode karakterer.?Med det mener jeg A snitt. Jeg vil fremdeles altså være nærmere 50 og nyutdannet, og regner med jeg ikke står fremst i køen akkurat. Anonymkode: 75bf5...952
AnonymBruker Skrevet 18. april #8 Skrevet 18. april Synes det er imponerende i langt større grad at du "banging on" en hel haug med A-er og noen B-er mens du nærmer deg 50, enn hvis du hadde vært 25. Du viser på alle måter at din kapasitet er langt over en "vanlig" 50-åring og du knuser ganske så mange 25-åringer også med de resultatene. Jeg skjønner samtidig at du er bekymret for aldersdiskriminering, for slikt er virkelig tragisk og det er altfor mange som fortsatt den dag i dag forsvarer aldersdiskriminering på ulike måter. Den type bransje virker å være en bransje som har ingen problemer med å diskriminere innvandrere heller. I 2017 kunne man lese at regnskapsbransjen & økonomi i tillegg til lager og logistikk er blant de som diskriminerer på dette området: https://www.nrk.no/norge/her-diskrimineres-innvandrere-minst-1.13738626 Alle disse ligger i privat sektor. Og bransjen "din" som du studerer er mest i privat sektor. Siden denne type bransje har ingenting imot å leke Lille-Adolf under ansettelsesprosessen mot unge, norske minoriteter, så må man nesten regne med at de også vil diskriminere deg på alder til tross for at du er etnisk norsk. De hadde sikkert også diskriminert ei gravid kvinne. Likevel, med slike resultater som du har og hvis de holder hele veien til masternivå, så kommer du til å ha muligheter vil jeg tro, men visse steder vil være "stengt" grunnet aldersdiskriminering, og det er ganske tragisk at man fortsatt i 2025 må bekymre seg om slikt. Anonymkode: 8b268...f94 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #9 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Synes det er imponerende i langt større grad at du "banging on" en hel haug med A-er og noen B-er mens du nærmer deg 50, enn hvis du hadde vært 25. Du viser på alle måter at din kapasitet er langt over en "vanlig" 50-åring og du knuser ganske så mange 25-åringer også med de resultatene. Anonymkode: 8b268...f94 Takk for det. Nå skal det vel sies at jeg nok møter større utfordringer på master enn jeg har gjort så langt på bachelor. Er forberedt på det i alle fall. Når det er sagt så har noen av toppkarakteren sittet litt langt inne, men de fleste har gått relativt greit. De har vært arbeidskrevende, men ikke nødvendigvis så vanskelig å dra i land. Det hjelper å være glad i tall og glad i å stå opp om morran Anonymkode: 75bf5...952
AnonymBruker Skrevet 18. april #10 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Til alle dere som har svart: Hvordan vil sjansen være for å gå en god jobb utenom en av de 4 store, gitt av jeg har gode karakterer.?Med det mener jeg A snitt. Jeg vil fremdeles altså være nærmere 50 og nyutdannet, og regner med jeg ikke står fremst i køen akkurat. Anonymkode: 75bf5...952 Selv om det vel har vært flere søkere til revisorstudiet i den senere tid, så er det nok fortsatt vanskelig for revisjonsfirmaer å få tak i kvalifisert personell. Så jeg tror ikke du skal se så mørkt på det. Du kan jo fortsatt ha mange gode arbeidsår etter fylte 50. Anonymkode: 1108a...a30
AnonymBruker Skrevet 18. april #11 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Det stemmer nok mye av det du sier. Jeg var bare nysgjerrig på om det i det hele tatt var en aktuell vei å gå. Jeg er nysgjerrig på yrket, er glad i å lære, og har hørt mye bra om opplæringen der. Hvordan har det ikke fungert. Og er det for firmaet, kollegaen, eller den "eldre" det ikke har fungert tenker du? Anonymkode: 75bf5...952 For den «eldre», de faller litt utenfor og finner liksom aldri sin plass. Det sagt hadde nok jeg personlig foretrukket en på din alder, da flertallet av de unge mangler viktige egenskaper som er nødvendige for jobben. Anonymkode: bd53a...230 1
AnonymBruker Skrevet 18. april #12 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for det. Nå skal det vel sies at jeg nok møter større utfordringer på master enn jeg har gjort så langt på bachelor. Er forberedt på det i alle fall. Når det er sagt så har noen av toppkarakteren sittet litt langt inne, men de fleste har gått relativt greit. De har vært arbeidskrevende, men ikke nødvendigvis så vanskelig å dra i land. Det hjelper å være glad i tall og glad i å stå opp om morran Anonymkode: 75bf5...952 Jeg har A-snitt fra økonomistudier, og syns slettes ikke det ble mer krevende på master. På master begynner man jo å få god studieteknikk og vet hva man holder på med. 😉 Er ofte involvert i rekruttering på jobb. Har ikke vært borti nyutdannede 50-åringer ennå, men erfarer at det begynner å bli svært vanskelig å finne økonomer med master, så alder kan vi ikke være kresne på... Anonymkode: 18359...0db
AnonymBruker Skrevet 18. april #13 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har A-snitt fra økonomistudier, og syns slettes ikke det ble mer krevende på master. På master begynner man jo å få god studieteknikk og vet hva man holder på med. 😉 Er ofte involvert i rekruttering på jobb. Har ikke vært borti nyutdannede 50-åringer ennå, men erfarer at det begynner å bli svært vanskelig å finne økonomer med master, så alder kan vi ikke være kresne på... Anonymkode: 18359...0db Oppløftende å høre. Masteremnene ser også spennende ut, så da satser jeg på det går greit. Jeg tolker det som at du ville vært nysgjerrig på en 50 åring med såpass høyt snitt og mange års erfaring som selvstendig næringsdrivende, selv om det er fra en helt urelatert bransje? Anonymkode: 75bf5...952
AnonymBruker Skrevet 18. april #14 Skrevet 18. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Oppløftende å høre. Masteremnene ser også spennende ut, så da satser jeg på det går greit. Jeg tolker det som at du ville vært nysgjerrig på en 50 åring med såpass høyt snitt og mange års erfaring som selvstendig næringsdrivende, selv om det er fra en helt urelatert bransje? Anonymkode: 75bf5...952 Helt klart. Finnes det noen bransjer som er 'helt urelatert " for en revisor? 😄 En revisor kan jo være borti det meste. Anonymkode: 18359...0db 2
AnonymBruker Skrevet 19. april #15 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Helt klart. Finnes det noen bransjer som er 'helt urelatert " for en revisor? 😄 En revisor kan jo være borti det meste. Anonymkode: 18359...0db Nei det har du jo rett i. Jeg tenkte mer at selve faget jeg skal utøve er helt urelatert til det jeg har drevet med tidligere. Men det skjønte du nok 😅 Siden du er involvert i ansettelser; Spiller det stor rolle hvor jeg velger å ta masteren? Jeg har ikke sjekket men regner med jeg kan velge studiested relativt fritt med mine karakterer. Men det å flytte til Bergen og gå NHH er jeg ikke veldig ivrig på egentlig. Anonymkode: 75bf5...952
AnonymBruker Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei det har du jo rett i. Jeg tenkte mer at selve faget jeg skal utøve er helt urelatert til det jeg har drevet med tidligere. Men det skjønte du nok 😅 Siden du er involvert i ansettelser; Spiller det stor rolle hvor jeg velger å ta masteren? Jeg har ikke sjekket men regner med jeg kan velge studiested relativt fritt med mine karakterer. Men det å flytte til Bergen og gå NHH er jeg ikke veldig ivrig på egentlig. Anonymkode: 75bf5...952 Nå jobber ikke jeg i en "ettertraktet" bransje så ikke helt rett person du spør kanskje. Vi gir blaffen i hvor folk har master fra. Sliter jo nok med å finne noen med master. Jeg har som sagt selv A-snitt, og ikke fra et ettertraktet universitet. Det har vært null problem for meg å få jobb, jeg har også fått jobbtilbud fra mer ettertraktede arbeidsgivere. Etter min erfaring betyr ikke utdanningssted så veldig mye når du først har gode karakterer. Men for noen deler av arbeidslivet er det nok viktig. Jeg har aldri vært interessert i å jobbe sånne steder hvor prestisje er viktig, så kjenner derfor ikke så godt til det. Anonymkode: 18359...0db
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nå jobber ikke jeg i en "ettertraktet" bransje så ikke helt rett person du spør kanskje. Vi gir blaffen i hvor folk har master fra. Sliter jo nok med å finne noen med master. Jeg har som sagt selv A-snitt, og ikke fra et ettertraktet universitet. Det har vært null problem for meg å få jobb, jeg har også fått jobbtilbud fra mer ettertraktede arbeidsgivere. Etter min erfaring betyr ikke utdanningssted så veldig mye når du først har gode karakterer. Men for noen deler av arbeidslivet er det nok viktig. Jeg har aldri vært interessert i å jobbe sånne steder hvor prestisje er viktig, så kjenner derfor ikke så godt til det. Anonymkode: 18359...0db Godt å høre👌 Men du jobber i revisjon eller? Anonymkode: 75bf5...952
fru Alving Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nå jobber ikke jeg i en "ettertraktet" bransje så ikke helt rett person du spør kanskje. Vi gir blaffen i hvor folk har master fra. Sliter jo nok med å finne noen med master. Jeg har som sagt selv A-snitt, og ikke fra et ettertraktet universitet. Det har vært null problem for meg å få jobb, jeg har også fått jobbtilbud fra mer ettertraktede arbeidsgivere. Etter min erfaring betyr ikke utdanningssted så veldig mye når du først har gode karakterer. Men for noen deler av arbeidslivet er det nok viktig. Jeg har aldri vært interessert i å jobbe sånne steder hvor prestisje er viktig, så kjenner derfor ikke så godt til det. Anonymkode: 18359...0db Jeg trodde det var utdannet nesten for mange innen økonomi? 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #19 Skrevet 19. april fru Alving skrev (26 minutter siden): Jeg trodde det var utdannet nesten for mange innen økonomi? Med master? Hvorfor trodde du det? Anonymkode: 18359...0db
AnonymBruker Skrevet 19. april #20 Skrevet 19. april Hvor mange av disse svarene er fordommer? Hvor mange er det her som tenker at de ikke vil ha «mamma» inn som kollega? Jeg tror faktisk ts spør på feilt forum fordi hun treffer for unge mennesker i yrket,med for mange fordommer. Anonymkode: f3dc7...6ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå