Gå til innhold

Flertallet av elever i Wien er muslimer.

kat-e

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gaia skrev (1 time siden):

I väntan på dessa är det nog rimligt att anta att mekanismerna i huvudsak ser likvärdiga ut, nämligen att huvuddelen av sambanden förklaras av kombinationen av ärftliga faktorer men till viss del även miljöfaktorer som delas inom familjer och släkter. Vi bör ändock vara öppna för att de senaste årens utveckling kan ha bidragit till utvecklandet av en mindre kvarstående kausal effekt av låg socioekonomisk status.

De utelukker ikke at det er en kausal effekt, selv om de ikke har funnet en sterk sammenheng. 

De utelukker at det er en viktig årsak, noe som selvfølgelig stemmer ettersom det store flertallet av fattige (både innvandrere og øvrig befolkning) aldri begår voldskriminalitet. Dersom fattigdom faktisk var en viktig årsak, så ville langt flere fattige mennesker også være voldskriminelle.

Og det er langt fra sikkert at det er en årsak. Voldskriminalitet skyldes primært medfødte egenskaper, som bl.a. svak impulskontroll og svake kognitive evner, som også er årsaker til svak privatøkonomi. Mao, voldskriminelle mennesker er gjerne dumme mennesker som tar dumme valg, og som derfor har dårlig privatøkonomi.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kat-e skrev (På 17.4.2025 den 20.46):

Sikkert mange som er OK, men de demografiske endringene virker som de er helt ute av kontroll. Etterhvert blir det store samfunnsmessige endringer, tap av rettigheter for kvinner etc. Dessverre ser det ikke ut som Norge er i stand til å lære av andres feil. 

https://www.kleinezeitung.at/oesterreich/18557435/muslime-stellen-unter-wiener-volksschulen-groesste-gruppe

Okay : ingress oversatt:

Sitat

Rundt en tredjedel av Wiens grunnskoleelever i inneværende skoleår er muslimer – de representerer nå den største religiøse gruppen. Ifølge en undersøkelse fra Institutt for utdanning følger katolikker med en femtedel av elevene. Den raskest voksende gruppen er studenter uten religiøs tilhørighet, som utgjør om lag en fjerdedel. Byråd for utdanning Christoph Wiederkehr (NEOS) etterlyser nok en gang et eget fag «Demokrati» som starter i første klasse.

Skal jeg påpeke noe her, er det faktum at de fortsatt ikke har fått et fag som dekker Demokrati, gitt at de fleste muslimene som er kommet dit, er kommet på grunn av ideen om demokrati. (og litt mere sarkastisk: det er et kunnskapsområde Østeriket har slitt med flere ganger....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 minutter siden):

Skal jeg påpeke noe her, er det faktum at de fortsatt ikke har fått et fag som dekker Demokrati, gitt at de fleste muslimene som er kommet dit, er kommet på grunn av ideen om demokrati. (og litt mere sarkastisk: det er et kunnskapsområde Østeriket har slitt med flere ganger....)

De fleste kommer pga av økonomi og jakten på et bedre liv, tviler på om de fleste er veldig opptatt av demokrati. I tillegg så mener de fleste at Islam går foran både demokrati og rettsstaten.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kat-e skrev (7 minutter siden):

De fleste kommer pga av økonomi og jakten på et bedre liv, tviler på om de fleste er veldig opptatt av demokrati. I tillegg så mener de fleste at Islam går foran både demokrati og rettsstaten.

Ja! Selv i Oslo mener en stor del muslimsk ungdom at Vesten og islam er i krig. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (På 18.4.2025 den 20.51):

Det stemmer. Personlig synes jeg religion er en personlig sak, om de bare følger norsk lov.  Det finnes ytterliggående kristne også.  Selvfølgelig skal norske borgere kunne bruke stemmeretten sin for å velge den retningen de vil at Norge skal gå.  Det har jeg all respekt for.  Har ikke du?

Det viktige er grunnlovsprinsippene. Retningen Norge skal gå innenfor grunnlovens ånd. Det avskjærer heldigvis sharia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (1 time siden):

Det viktige er grunnlovsprinsippene. Retningen Norge skal gå innenfor grunnlovens ånd. Det avskjærer heldigvis sharia. 

Nettopp.  Derfor mistenker jeg at mange av dem som "skremmer" med at sharia vil bli innført i Norge dersom muslimer kommer i flertall, for egentlig ikke å bry seg særlig om likestilling.  Hva er det de er redde for?  

SSB har en meget detaljert statistikk over innvandring til Norge - hvor de kommer fra, hvorfor, alder osv.  Framskriving av tall helt til 2060 viser ingen økning, men at antall innvandrere forventes å ligge på samme nivå som i dag.  Jeg savner at de som argumenterer mot innvandring forholder seg til statistikk.  Det gjelder også kriminalitetsstatistikk.  Disse fremmedfrykterne later til å tro at det er innvandrere fra muslimske land som topper statistikken.  Men det er direkte feil.  Statistikken forteller at vinningskriminelle fra Polen og Litauen topper.  Disse reiser fritt over grensen fordi de er med i EU.  De trenger ikke å bo her engang.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (5 timer siden):

Nettopp.  Derfor mistenker jeg at mange av dem som "skremmer" med at sharia vil bli innført i Norge dersom muslimer kommer i flertall, for egentlig ikke å bry seg særlig om likestilling.  Hva er det de er redde for?  

SSB har en meget detaljert statistikk over innvandring til Norge - hvor de kommer fra, hvorfor, alder osv.  Framskriving av tall helt til 2060 viser ingen økning, men at antall innvandrere forventes å ligge på samme nivå som i dag.  Jeg savner at de som argumenterer mot innvandring forholder seg til statistikk.  Det gjelder også kriminalitetsstatistikk.  Disse fremmedfrykterne later til å tro at det er innvandrere fra muslimske land som topper statistikken.  Men det er direkte feil.  Statistikken forteller at vinningskriminelle fra Polen og Litauen topper.  Disse reiser fritt over grensen fordi de er med i EU.  De trenger ikke å bo her engang.  

https://www.ungdata.no/mange-osloungdommer-mener-at-vesten-og-islam-er-i-krig/

Vi er på vei dit UK og Frankrike er nå. Og det er ikke de polske håndverkerne eller litauiske servitørene som bidrar til det. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (15 timer siden):

her tror jeg du tar feil dessverre. Sier ikke at noen Muslimer kom pga demokrati men det er også en god del som kom av økomiske grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (13 timer siden):

Disse fremmedfrykterne later til å tro at det er innvandrere fra muslimske land som topper statistikken.  Men det er direkte feil.  Statistikken forteller at vinningskriminelle fra Polen og Litauen topper.  Disse reiser fritt over grensen fordi de er med i EU.  De trenger ikke å bo her engang.  

igjen, du velger å fullstendig gi blaffen i statistikker og isteden, tror på hva du vil. Jeg har merket at for en del folk, det er ingen forskjell mellom "jeg ønsker at ting var sånn.." og "ting er sånn, det er en fakta". De blander drømmer og virkeligheten.

Ingen bryr seg særlig om "vinning" krimalitet, det er volsomt kriminalitet som er det verste. Men jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette, du gir fullstendig blaffen i statistikker ..

Jeg har et spørsmål : hvordan kan en så kalt "feminist" og "venstre" menneske forsvare den mest misogynist religion ? HVORFOR ?? jeg tror mange lurer like mye som meg. Er det en identitet ? noe å skjule seg bak ? hva ?

kan dette være grunnen https://emetonline.org/how-the-left-fell-in-love-with-militant-islam/

"What could the far left have in common with Islamists who seem to stand for everything they are against?"

Endret av NatNat
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (16 minutter siden):

her tror jeg du tar feil dessverre. Sier ikke at noen Muslimer kom pga demokrati men det er også en god del som kom av økomiske grunn.

Det vil være markant færre økonomiske innvandrere i Østerike i forhold til de fleste andre land i Europa. De har en relativ streng innvandringpolitikk, og det er ikke et land det er enkelt å bygge seg opp økonomisk.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Druid skrev (1 minutt siden):

Det vil være markant færre økonomiske innvandrere i Østerike i forhold til de fleste andre land i Europa. De har en relativ streng innvandringpolitikk, og det er ikke et land det er enkelt å bygge seg opp økonomisk.

oh ok ! Trodde vi snakket om Europa generelt her :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (På 19.4.2025 den 15.37):

Jeg har ikke skrevet at fattigdommen deres rettferdiggjør det. Jeg har skrevet at den er en forklaring. Dette handler ikke om I-landstenkning. Det handler om hva fattigdom gjør med folk. 

Hvordan er det i andre land da? Hvem er det som raner folk på gata i Bulgaria, India, Thailand? Er det barn og unge av middelklasseforeldre? 

Mye av grunnen til fattigdom er at de sender store deler av lønnen til slektninger i utlandet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (2 timer siden):

Mye av grunnen til fattigdom er at de sender store deler av lønnen til slektninger i utlandet. 

Det burde vært forbudt. Det gjør jo saken enda verre. Ser at de fra Somalia og Afhganistan sender mest, og de er de to gruppene som har lavets inntekt pr. familie. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gaia skrev (3 timer siden):

Det burde vært forbudt. Det gjør jo saken enda verre. Ser at de fra Somalia og Afhganistan sender mest, og de er de to gruppene som har lavets inntekt pr. familie. 

sant. De fra Nord-Afrika i Frankrike gjør det samme. Men det er ikke alltid at de er så fornøyd med det.. Det er en utrolig press fra familien i hjemlandet som gjør at noen tør ikke si nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madame Butterfly skrev (På 21.4.2025 den 19.38):

Dessverre har de en tendens til å omgå loven. Det ble inngått 10 barneekteskap i Norge i 2024. Mørketallene er enda større.  (Kilde Lily Bandehy, Beckheim Podcast). Hvem vier disse? 

I Norge er det heller ikke lov med flerkoneri, men siden Sharia tillater dette blir det gjort også her, i følge artikkel i Aftenposten. De blir da ikke gift rettmessig, men innenfor islam er de gift, og de lever som det. Og det interessante er at siden kone nummer to ikke er registrert med partner har hun status som alenemor, med de stønader det innebærer. «Ifølge barnehageansatte i Oslo forteller barn at de har samme far, men ikke samme mor, og at mødrene bor i samme oppgang. Mannen pendler mellom leilighetene og kontrollerer alenemødrenes ekstra trygdeutbetalinger.» Naive nordmenn tror at bare fordi noe benektes så skjer det ikke. 

Endret av Molly85
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urwa skrev (På 20.4.2025 den 14.06):

Åå? Jeg og ingen i min omgangskrets ble spurt. Og den er stor. 

Det hjelper ikke at DU ikke vil ha Sharia, når den sosiale kontrollen i islam er så sterk som den er. Om en jente vil gå uten hijab, eller ha kjæreste, blir hun kalt hore. Familien hennes mister ære, og blir fryst ut. Eksempelvis i somaliske miljøer i Oslo. Jenter forteller om taxisjåfører som angir jenter. I Oslo. Så de som ønsker mer frihet og å leve mer som i den tradisjonelle norske kulturen er ikke så fri til det som dere liker å tro. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...