Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd hos samboeren min i 3 år. Jeg har ikke kjøpt meg inn enda fordi jeg er student og jobber deltid, og tror ikke at jeg hadde klart å håndtert et boliglån pga livssitusjonen. Han sitter godt i det og klarer å håndtere boliglånet selv.

Nå har jeg 450 k i egenkapital uten studielån. Samboer sier jeg kan kjøpe meg inn når som helst, men hvis jeg vil utsette det og fortsette å spare så kan jeg bare det. Dette syntes jeg er kjempe generøst, men gjør jeg noe dumt hvis jeg ikke kjøper meg inn snart? 

Anonymkode: b589f...056

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bodd hos samboeren min i 3 år. Jeg har ikke kjøpt meg inn enda fordi jeg er student og jobber deltid, og tror ikke at jeg hadde klart å håndtert et boliglån pga livssitusjonen. Han sitter godt i det og klarer å håndtere boliglånet selv.

Nå har jeg 450 k i egenkapital uten studielån. Samboer sier jeg kan kjøpe meg inn når som helst, men hvis jeg vil utsette det og fortsette å spare så kan jeg bare det. Dette syntes jeg er kjempe generøst, men gjør jeg noe dumt hvis jeg ikke kjøper meg inn snart? 

Det kommer mye an på hva du betaler i leie, og hvor dere bor. 

Om dere bor i ett område hvor boligprisene ikke øker og ikke betaler leie er det økonomisk for deg (ikke dere) ikke kjøpe deg inn. 

dersom dere bor i Bergen, Stavanger, Oslo hvor boligprisene stiger mye for tiden, med samme prognose, og betaler leie til samboer så er ikke noe tidspunkt bedre enn nå. Verdivurderingen vil være høyere til neste år enn i dag. 

Anonymkode: 06434...6e1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo mest sannsynlig ha mye bedre avkastning på pengene ved å kjøpe deg inn, kontra høyrentekonto - hvis det er der de står nå. Eller står pengene i fond el.l? BSU? 

Anonymkode: c3a3b...59a

AnonymBruker
Skrevet

Du vil jo mest sannsynlig ha mye bedre avkastning på pengene ved å kjøpe deg inn, kontra høyrentekonto - hvis det er der de står nå. Eller står pengene i fond el.l? BSU? 

Avkastning med tanke på hvis boligen skulle øke i verdi? 

200 k i BSU (6,80%), 150 k i fond og 100 k på sparekonto pluss (4,00%)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det kommer mye an på hva du betaler i leie, og hvor dere bor. 

Om dere bor i ett område hvor boligprisene ikke øker og ikke betaler leie er det økonomisk for deg (ikke dere) ikke kjøpe deg inn. 

dersom dere bor i Bergen, Stavanger, Oslo hvor boligprisene stiger mye for tiden, med samme prognose, og betaler leie til samboer så er ikke noe tidspunkt bedre enn nå. Verdivurderingen vil være høyere til neste år enn i dag. 

Jeg betaler mat og strøm, ikke leie.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg betaler mat og strøm, ikke leie.

Er det alt du betaler? Da bør du ekstremt billig nå! Her er det et valg du bør ta både med lommeboka og med samvittigheten. 

Anonymkode: 21d8b...c7f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det alt du betaler? Da bør du ekstremt billig nå! Her er det et valg du bør ta både med lommeboka og med samvittigheten. 

Anonymkode: 21d8b...c7f

Samvittighet?? Jeg betaler for både mat og strøm hver måned, som det ligger absolutt INGEN verdi i. Mens han derimot, betaler ned på boligen som er en investering. Siden jeg tar hånd om disse verdiløse utgiftspostene for han, får han mere penger å rutte med. Altså han kan legge ekstra penger i nedbetalingen eller spare. 

Samboeren forstår ikke partnere som tar leie av partneren sin. Han anser det som utnyttelse. Jeg er ekstremt glad for å slippe å være et offer av den kvinnefella. Boliglånets størrelse forandrer seg ikke etter man får en samboer? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samvittighet?? Jeg betaler for både mat og strøm hver måned, som det ligger absolutt INGEN verdi i. Mens han derimot, betaler ned på boligen som er en investering. Siden jeg tar hånd om disse verdiløse utgiftspostene for han, får han mere penger å rutte med. Altså han kan legge ekstra penger i nedbetalingen eller spare. 

Samboeren forstår ikke partnere som tar leie av partneren sin. Han anser det som utnyttelse. Jeg er ekstremt glad for å slippe å være et offer av den kvinnefella. Boliglånets størrelse forandrer seg ikke etter man får en samboer? 

Betaler du all mat og all strøm? Eller halvparten?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Men du betaler ikke for vann og avløp, Internet, renovasjon (avfallshenting). Du ldver svært billig.

Hvor mye har du i studielån? Når er du ferdig med studiene og skal ha 100% jobb?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvis du betaler all mat og all strøm har du gått i kvinnefella. 

Anonymkode: 28744...368

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Legger man til klærne til barna så er det definisjonen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Løsningen du beskriver kan være svært god for deg eller svært dårlig. Men helt sikkert svært dårlig over tid. 

At samboer ikke forstår de som tar leie fra partneren sin har han jo helt fint klart å omgå med at du dekker tilsvarende i utgifter, som samtidig er varierende. 

Basert på det du skriver trenger dere en bedre avtale, særlig på dine vegner. Det kan løses ved at du kjøper deg inn og ting blir mer likt, og forutsigbarhet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sannsynligvis vil verdien på boligen stige raskere enn du rekker å spare. Men du skal og betale dokumentavgift når du kjøper deg inn? 
Dere må se på regnestykket hva verdien på boligen hans er er og av betydning. Fordelen for den nå er at du kan ta pengene dine og gå, dersom forholdet avsluttes. Skattemessig bør du òg undersøke fordeler og ulemper. 
Og skulle du kjøpe deg inn, så forsikre deg, gjerne med en advokat om at ting blir gjort rett og riktig, slik at du ved et eventuelt brudd ikke taper eller går i noen feller du selv ikke ser på innkjøpstidspunktet. 
Ja, jeg vet, ingen tenker på at et forhold en dag kan ta slutt når alt er rosenrødt og ok. Men ca. 50% av alle forhold ender med brudd. 

Anonymkode: 2ce02...ace

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 21.49):

Det kan knapt kalles for noe felle - og hvertfall ikke den klassiske kvinnefella - når TS er student og ikke har råd til å komme seg inn på boligmarkedet alene. Du betales vell i grunn det du hadde betalt i husleie til en utleier, i form av mat og strøm til kjæreste, TS.

Har du råd til å kjøpe deg inn 50%, så kan det absolutt være en god investering. Men du må huske på at forhold kan ta slutt - og absolutt alle anbefaler tidshorisont på hvertfall 2-5 år for kjøp av bolig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...