Gå til innhold

Fetter slo tante fordi hun vaska klærne hans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fin fetter på bor hjemme med sin mor  . Han sliter med vrangforestillinger, tvangstanker (feks barila pasta er det eneste pastaen som er trygg å spise, kokes det et annet merke klikker han)

Han har forvriddd syn på virkeligheter. beskriver fortiden der han var suksessfull og hadde masse venner og levde livet før vi. Det stemmer ikke. Han levde isolert i en søppelhaug av en leilighet før han ble tvangsinnlagt på tvangsvedtak og etter tvangsmånedene  det flyttet hjem til foreldrene for å bli passet på. Han funker ikke alene 

vel til poenget. Min tante  hadde tatt seg inn på rommet hans og kastet søppel og samler sammen klær og satt på en klesvask.  Han vasker aldri klær og lukter  vondt

Da han oppdaget dette ble han så sint at han slo tante hardt i annsiktet. Hun har blåøye og det var skikelig slag.  Jeg og søstra mi var på besøk og så når det skjedde og det var kjempetrist. Tante viste meg bilde av søpla fra rommet. Det var godteri embalasje , nundlerembalasje, tørkepapir, pastillerkser i store hauger. Åpenbart søppel . Søppelkassa ved siden av haugene var tom, kaster heller på gulvet . Æsj 

det satt en støkk i meg og søster . Kan noen forklare meg det med mental helse som gjør at en person kan bli så sint at at noen kaster søppel og vasker klærne til en person?  Hvorfor faller det ikke inn hos enkelte å vaske klær, kaste søppel eller dusje ?  Selv dyr rengjør seg selv liksom

Han er eldre enn oss så husker ikke selv hvordan han var som ung men har hørt han var normal til slutten av tennåra 

Anonymkode: 5d620...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han bør vel få omsorgsbolig og noen med spesial utdannelse til å håndtere han. Et slag kan plutselig bli mer og endA værre. 

Anonymkode: 71d75...eaa

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis han ikke har oppfølging fra psykiatrien må han få det så fort som mulig. Han høres svært syk ut. Villr startet med å sende bekymringsmelding til fastlege. 

Anonymkode: 89a32...f62

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går han på noen medisiner? Noen psykiatriske medisiner kan ha aggresjon og fiendtlighet som bivirkning, i tillegg til andre psykiske bivirkninger. 

Anonymkode: fc4c0...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dårlig hygiene og lavere boevne kan være en konsekvens av schizofreni om ikke medisinene fungerer tilstrekkelig. Han trenger kanskje bedre medisiner. Dessuten er det ikke sikkert at han i oppveksten fikk god nok oppdragelse til å ta opp møkka etter seg. Slaget i ansiktet behøver ikke være sykdom. Han kan rett og slett ha usympatiske trekk. 

Anonymkode: 44a8d...62e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være farlig for dem rundt ham hvis han har paranoid scitchofreni. Folk har skadet andre til å med drept i ren frykt for sitt eget liv uten grunn og dette har ikke med personen å gjøre det har med vrangforestillingene og psykosene. Dette kan den snilleste personen gjør i ren frykt pykose gjør at man er overbevist og ser helt andre ting enn andre ser. Siden han er voldelig burde det vær et stort rødt flagg det kan utvikke seg mye verre. 

Anonymkode: 2d9ca...04f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kan være farlig for dem rundt ham hvis han har paranoid scitchofreni. Folk har skadet andre til å med drept i ren frykt for sitt eget liv uten grunn og dette har ikke med personen å gjøre det har med vrangforestillingene og psykosene. Dette kan den snilleste personen gjør i ren frykt pykose gjør at man er overbevist og ser helt andre ting enn andre ser. Siden han er voldelig burde det vær et stort rødt flagg det kan utvikke seg mye verre. 

Og dette mener jeg! Det kan være svært farligt for både dere og han og ikke få proffesjonell hjelp! Slikt blir ikke bedre det blir alltid verre uten hjelp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt politiet? Vold i nære relasjoner kan etterforskes selv om den utsatte ikke anmelder.

Letteste måten å få ham ut på og trolig også å få psykiatrisk vurdering og oppfølging. 

Anonymkode: cd925...6ef

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og dette mener jeg! Det kan være svært farligt for både dere og han og ikke få proffesjonell hjelp! Slikt blir ikke bedre det blir alltid verre uten hjelp. 

Hvorfor antar du at denne personen ikke får hjelp? Det er uansett ikke det ts spør om her...

Anonymkode: 03dc6...fef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han opplever kanskje en form for kontroll over "noe" ved å ta vare på disse tingene, eller han har en vrangforestilling om at noen skal stjele dna-et hans eller noe annet helt på jordet, hvis han kaster disse tingene. Kanskje han føler han mister noe ved å ikke vaske egne klær. Eller at han har svært kompliserte tvangstanker/ritualer rundt dusj og klesvask at han ikke orker p gjøre det selv og blir svært angstfull dersom andre gjør det. Angst og kontroll er sannsynlige årsaker. 

Jeg vil forøvrig anbefale deg å sende bekynringsmelding til fetters fastlege og din tantes fastlege. Hun opplever vold i nære relasjoner/pårørende. Han trenger (mer?) hjelp, men det høres ut som din tante også trenger mye mer hjelp. 

Anonymkode: 39944...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er syk, på den ene eller den andre måten, og sliter åpenbart med diverse. 

Støtt tanten din i å få han ut, og si fra til andre voksne som kan hjelpe. Hun klarer sannsynligvis ikke dette alene. 

Anonymkode: 36bc1...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 18.02):

Han levde isolert i en søppelhaug av en leilighet før han ble tvangsinnlagt på tvangsvedtak og etter tvangsmånedene  det flyttet hjem til foreldrene for å bli passet på. Han funker ikke alene 

Han er eldre enn oss så husker ikke selv hvordan han var som ung men har hørt han var normal til slutten av tennåra 

En mor skal ikke trenge å ta på seg et sånt ansvar for voksne barn. Hun må få hjelp av det offentlige slik at sønnen får den hjelpen og bostedet han trenger.

Anonymkode: f34de...c9d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 18.02):

Fin fetter på bor hjemme med sin mor  . Han sliter med vrangforestillinger, tvangstanker (feks barila pasta er det eneste pastaen som er trygg å spise, kokes det et annet merke klikker han)

Han har forvriddd syn på virkeligheter. beskriver fortiden der han var suksessfull og hadde masse venner og levde livet før vi. Det stemmer ikke. Han levde isolert i en søppelhaug av en leilighet før han ble tvangsinnlagt på tvangsvedtak og etter tvangsmånedene  det flyttet hjem til foreldrene for å bli passet på. Han funker ikke alene 

vel til poenget. Min tante  hadde tatt seg inn på rommet hans og kastet søppel og samler sammen klær og satt på en klesvask.  Han vasker aldri klær og lukter  vondt

Da han oppdaget dette ble han så sint at han slo tante hardt i annsiktet. Hun har blåøye og det var skikelig slag.  Jeg og søstra mi var på besøk og så når det skjedde og det var kjempetrist. Tante viste meg bilde av søpla fra rommet. Det var godteri embalasje , nundlerembalasje, tørkepapir, pastillerkser i store hauger. Åpenbart søppel . Søppelkassa ved siden av haugene var tom, kaster heller på gulvet . Æsj 

det satt en støkk i meg og søster . Kan noen forklare meg det med mental helse som gjør at en person kan bli så sint at at noen kaster søppel og vasker klærne til en person?  Hvorfor faller det ikke inn hos enkelte å vaske klær, kaste søppel eller dusje ?  Selv dyr rengjør seg selv liksom

Høres ut som din fetter har en personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelser - Helsenorge

For eksempel kan små hverdagslige hendelser med gode intensjoner oppleves som avvisning, kritikk og bekreftelse av eget negativt selvbilde. Hendelsene kan oppleves svært forskjellig for de som strever og deres pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apis skrev (2 timer siden):

Høres ut som din fetter har en personlighetsforstyrrelse

Personlighetsforstyrrelser - Helsenorge

For eksempel kan små hverdagslige hendelser med gode intensjoner oppleves som avvisning, kritikk og bekreftelse av eget negativt selvbilde. Hendelsene kan oppleves svært forskjellig for de som strever og deres pårørende.

Nja, kan også "bare" være depresjon. Alt trenger ikke være tunge diagnoser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør tante overgi sønnen til helsevesenet, og la de bosette han. 

Anonymkode: 9add6...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Stoltskeiv skrev (31 minutter siden):

Nja, kan også "bare" være depresjon. Alt trenger ikke være tunge diagnoser. 

Poenget var uansett at det som oppleves som å gi hjelp,  som da å rydde, kan oppleves som en bekreftelse på et dårlig selvbilde av fetteren, som selv ikke evner å ha det ryddig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...