Gå til innhold

Hvor mye trening er bra nok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent noen mnd nå, men har egentlig ikke helt peiling. Trener annenhver dag, men kanskje ikke nok? Nå har jeg begynt å jogge ute 4 km (20 min) en dag og den andre dagen trener jeg typisk hiit økter på youtube ca. en halvtime (noen ganger 40 min). 

Men er dette nok til å være i grei form? Jeg har ikke noe mål om store muskler eller lignende. Alltid vært normalvektig til undervektig så det har heller ikke vært noe mål. Vil egentlig bare være sunn, men har en hverdag hvor jeg har lite tid så dette er det jeg har fått til. 

Har en stillesittende jobb, men har barn så er ganske aktiv på fritiden uansett. 

Er det for lite trening? Er det ok, eller hva tenker du? 

Anonymkode: 26871...055

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på din definisjon av god form, og hvor aktiv du faktisk er i hverdagen.

Men for de fleste er trening annenhver dag absolutt bra nok.

Anonymkode: 30a43...964

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kommer an på din definisjon av god form, og hvor aktiv du faktisk er i hverdagen.

Men for de fleste er trening annenhver dag absolutt bra nok.

Ts 

Ja, hva er god form. Tenker kanskje mest på helsegevinstene av trening, at det nok til å få det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt amatør, og egentlig i nokså lik situasjon med deg både når det gjelder kropp, tid og mål. Jeg lastet ned appen Mia Health, og bruker AQ-scoren der som utgangspunkt for hvor mye jeg bør trene for å være i aktivitet. 

Det jeg lærte av den, var at jeg hadde behov for å trene mer med høyere puls enn jeg gjorde. Jeg har både barn, hund og en jobb som ikke er helt stillesittende (barnehage, men med de minste barna, så jeg går ikke veldig langt i løpet av en arbeidsdag), og jeg tenkte at jeg var relativt aktiv. 

Jeg hadde mange skritt pr. dag, og mye aktivitet med lav intensitet. Men jeg tjente nesten ikke noe AQ (aqtivity quotient) i den appen med det.  Etter at jeg begynte å jogge i stedet for å gå på de av turene jeg tar alene med hunden uten at barna er med, så har jeg merket det godt på formen. Om noe så har jeg nok gått litt opp i vekt pga. bedre matlyst, og det er å så fall helt fint. Jeg opplever å ha mer energi i hverdagen, og jeg har troa på at det stemmer at det er bra for helsa. 

Anonymkode: 5707b...f79

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er helt amatør, og egentlig i nokså lik situasjon med deg både når det gjelder kropp, tid og mål. Jeg lastet ned appen Mia Health, og bruker AQ-scoren der som utgangspunkt for hvor mye jeg bør trene for å være i aktivitet. 

Det jeg lærte av den, var at jeg hadde behov for å trene mer med høyere puls enn jeg gjorde. Jeg har både barn, hund og en jobb som ikke er helt stillesittende (barnehage, men med de minste barna, så jeg går ikke veldig langt i løpet av en arbeidsdag), og jeg tenkte at jeg var relativt aktiv. 

Jeg hadde mange skritt pr. dag, og mye aktivitet med lav intensitet. Men jeg tjente nesten ikke noe AQ (aqtivity quotient) i den appen med det.  Etter at jeg begynte å jogge i stedet for å gå på de av turene jeg tar alene med hunden uten at barna er med, så har jeg merket det godt på formen. Om noe så har jeg nok gått litt opp i vekt pga. bedre matlyst, og det er å så fall helt fint. Jeg opplever å ha mer energi i hverdagen, og jeg har troa på at det stemmer at det er bra for helsa. 

Anonymkode: 5707b...f79

Ts

Tusen takk for tips. Appen er lastet ned! 

AnonymBruker
Skrevet

Ts 

Ja, hva er god form. Tenker kanskje mest på helsegevinstene av trening, at det nok til å få det. 

All trening gir helsegevinst, og jo mer trening jo mer gevinst. jo mer trening, jo hurtigere vil man merke gevinsten også.

Økning på 10 min med fysisk aktivitet som gir høy puls er positivt for hjertet. Økning på 20 min gir enda mer positiv virkning på hjertet.

Jogge 2km 2 ganger i uka forbedrer kondisen, og er positivt for hjertet og lunger. Jogge 4 km gir enda bedre gevinst. Men jogge 1km med bratt stigning kan gi like god gevinst som 4 km flatt.

Minimumsanbefalningen er 2,5-5 timer pr uke med moderat aktivitet, som f eks rask gange.

Skrevet

Bra nok er den mengden som er bærekraftig i din hverdag. Et skippertak som varer i 2 måneder er jo ikke sunnere enn litt trening annenhver dag. Så om du har funnet en mengde du klarer å opprettholde over tid er det definitivt bra nok, i den forstand at det er den mengden trening du klarer å håndtere over tid i din hverdag.

Ellers har jo de andre som har svart helt rett. Litt mer trening vil gi større effekt. Du må nesten avgjøre hva dine mål er.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den treningen du vedlikeholder er "bra nok". Kardio f.eks siden du jogger: Det er bedre med 4 km annenhverdag (ca 16 km i uken) som er en ganske moderat treningsmengde enn 50 km i uken i et halvt år etterfulgt av inaktivitet det andre halvåret. 

Målet må være å holde det gående i mange tiår og aldri ha lange nok pauser til at du må begynne helt på nytt igjen. Hårete mål kan fort føre til at man brenner seg ut. 

Man er i "god form" når man trener med høy puls flere ganger i uken året rundt. 

Anonymkode: 6d39e...46a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minimumsanbefalingen fra helsemyndighetene er 150 minutter i uken med moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet + 2-3 styrkeøkter i uken, så hvor vidt du er innenfor det kommer an på hvor høy intensitet du har når du jogger.

Jogger du med høy intensitet (høyere enn 80% av makspuls) er du innenfor anbefalingene, jogger du med lavere intensitet er du ikke det.

Men dette er generelle anbefalinger, og veldig mange faller utenfor disse av ulike grunner.

Hos deg skal aktiviteten også passe inn med hverdagen din, og jeg tenker at slik du beskriver det er det du gjør tilstrekkelig.  Så får du heller endre treningsopplegget ditt når livssituasjonen din endrer seg.

Anonymkode: 17cde...22e

AnonymBruker
Skrevet

Interessant dette her. Vil anta at "nok" kommer veldig an på? Jeg er 70 år og har helt klart for stor BMI. Har aldri brydd meg om treningssenter, og vil det ikke i fremtiden heller. Men jeg har innsett at en bedre alderdom krever litt mosjon. Samtidig er jeg redd for skader/belastnings-problemer, så løping/jogging er uaktuelt, ikke minst hvis jeg skulle falle. Balansen er dårligere når en blir eldre. Så har kondisen vert råtten (tidligere røyker også). Det jeg fant på som en løsning for min del var at jeg bruker en liten bakke bare 200 meter fra der jeg bor. Startet med 7-8 minutter rask gange opp/ned uten stans. Etter en måneds tid økte til 15 min. Og nå for et par uker siden økt til 20 min. rask gange uten stopp. Kan i dag si at i begynnelsen var jeg like andpusten etter 2 minutter som jeg nå er etter 10 min+ Denne turen tar jeg vanligvis 3-4 ganger i uka, og føler lungene er blitt mye bedre en de var. Så skal egentlig ikke så mye til!

Anonymkode: ae3ee...e25

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 8.18):

Minimumsanbefalingen fra helsemyndighetene er 150 minutter i uken med moderat intensitet, eller 75 minutter med høy intensitet + 2-3 styrkeøkter i uken, så hvor vidt du er innenfor det kommer an på hvor høy intensitet du har når du jogger.

Jogger du med høy intensitet (høyere enn 80% av makspuls) er du innenfor anbefalingene, jogger du med lavere intensitet er du ikke det.

Men dette er generelle anbefalinger, og veldig mange faller utenfor disse av ulike grunner.

Hos deg skal aktiviteten også passe inn med hverdagen din, og jeg tenker at slik du beskriver det er det du gjør tilstrekkelig.  Så får du heller endre treningsopplegget ditt når livssituasjonen din endrer seg.

I stedet for jogging eller løping med høy intensitet, er vel rask gange i motbakke like bra? Mindre fare for skade da skulle jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

I stedet for jogging eller løping med høy intensitet, er vel rask gange i motbakke like bra? Mindre fare for skade da skulle jeg tro.

Rask gange i motbakke er veldig bra, men jeg tok utgangspunkt i at ts sa at hun drev med jogging og hiit (høyintensiv intervalltrening).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...