Gå til innhold

Innlæring av snørekjøring

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg prøver å trene inn hunden min slik at jeg kan snørekjøre med henne, men det er pokkern meg umulig :forvirret: åå jeg begynner å bli så utålmodig. Hun løper ved siden av meg KUN og drar ikke. hvis jeg får litt fart på skia prøver hun å ta meg i steden. jeg kan nevne at hun er grundig klikkertrent på å gå pent i bånd, og hun er innlært til å bremse hvis båndet strammer seg. hun går som en prest. men det skal jo bli noe annen når hun får på seg selen da!! Jeg har gått tur med henne med selen på, klikket og kastet en godbit foran henne hver gang hun drar litt. men roser jeg henne har hun en tendens til å stoppe. jeg roser og roser hvis hun går foran meg og hvis hun drar, men føler ikke treningen fører noe sted. det eneste som fungerer er hvis noen går foran henne, for hun hater å gå bakerst. da drar hun i vei, men med en gang man fjerner denne personen så drar hun ikke. Jeg er også redd for at hun ikke skal forstå hva jeg roser for. forstår hun at hun får ros fordi hun drar, eller tror hun muligens at hun får ros for å stresse og dra når det er noen foran henne? jeg har nemlig hatt et problem med at hun drar når noen går foran oss, og dette jobber jeg stadig med å trene vekk. (har bedret seg litt). noen råd til meg noen?

Jeg hadde en golden retriever før som det ikke var noen sak å trene inn til snørekjøring. hun tok det jo med en gang!!! derfor er det litt nytt for meg at etter sååå mange turer ute i løypa så skjer det INGEN fremgang!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du skriver ikke hvilken hund det er?

Ellers kan du gå inn på www.polarhund.no. Der har de noen fine beskrivelser på hvordan du skal gå frem. Tror det var på grønnlandshundens side om jeg ikke husker helt feil

Lykke til

Skrevet

Vel, inntrykket mitt er at noen hunder har det "naturlig" i seg (det å trekke), mens andre hunder ikke er særlig intrs. i å trekke rett og slett. Dette er nok rasebetinget først og fremst, men varierer også fra individ til individ selvfølgelig.

Har du en venn som har hund (som trekker)? Hva med å alliere deg med h*n og få h*n til å gå på ski først? Sannsynligvis/forhåpentligvis vil hunden din sette etter og du kan prøve å rose? Litt tungvint kanskje, men verdt et forsøk dersom ingenting annet funker.

Julie

Gjest Lupi ii.
Skrevet

Det er en portugisisk vannhund :) de skal forsåvidt ha litt trekk i seg, det er mange som bruker de til trekk... jeg skal prøve rådet ditt Julie. jeg tror at det bare er en grense vi må over. når hun først fatter det så er det gjort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...