AnonymBruker Skrevet 19. april #101 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): BMI og muskelmasse har mye å si for sunn helse. Og det å finn fellesskap og motivasjon av andre i lignende situasjon er en stor del av hvorfor jeg er her på kvinneguiden. Dette er ikke noe jeg har til felles med venner jeg ellers kan snakke åpent om, de er kanskje ikke i samme situasjon og da er det fint å møte likesinnede her inne. Ts Anonymkode: 302f4...1bc Ja, men da må også trådene skrives om. Det florerer av "hvor mye veier dere som er så og så høye" bidrar ikke til det du skisserer her, men mer til at man begynner å sammenligne egen vekt, som igjen kan trigge en negativt. Disse type tråder opprettes stadig på forumet, hvor det stort sett resulterer i at noen blir anklaget for å være tykk fordi flere har et forvrengt syn på hva sunn vekt er. Jeg er visst lubben, fordi jeg veier hele 63 kilo. Og for noen som kanskje har slitt med spiseforstyrrelser tidligere, eller har lavt selvbilde, så er slike tråder mer negativt enn positivt. Å finne likesinnende og diskutere i forum er vel og bra. Men da må slike tråder gjøres om til "hva gjør dere middelaldrende kvinner for å holde sunn vekt og bygge muskler", fremfor å la tråden ha fokus på høyde og vekt. For høyde og vekt er helt irrelevant, siden vi alle er forskjellige og bærer vekt forskjellig. Anonymkode: 59a0b...9aa 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #102 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Å finne likesinnende og diskutere i forum er vel og bra. Men da må slike tråder gjøres om til "hva gjør dere middelaldrende kvinner for å holde sunn vekt og bygge muskler", fremfor å la tråden ha fokus på høyde og vekt. For høyde og vekt er helt irrelevant, siden vi alle er forskjellige og bærer vekt forskjellig. Enig i det du skriver her. Må bare beklage at jeg ikke klarte å få frem poenget mitt på den måten. Jeg laget ny tråd og håpet flere ville forstå poenget. Likevel har ingen svart der. Anonymkode: 302f4...1bc
AnonymBruker Skrevet 19. april #103 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i det du skriver her. Må bare beklage at jeg ikke klarte å få frem poenget mitt på den måten. Jeg laget ny tråd og håpet flere ville forstå poenget. Likevel har ingen svart der. Anonymkode: 302f4...1bc Ikke like fengende for de som fokuserer på vekt, slanking og utseende dessverre... Men du finner mye gode råd hos ernæringsfysiologer og PT. En mange skryter av er tidligere glamour-model Lene Alexandra Øien, som har fått helt nytt fokus og nytt liv https://tara.no/helse/lene-alexandra-alder-er-ingen-hindring-sa-lenge-du-er-villig-til-a-tale-litt-smerte Anonymkode: 2d4ee...f26 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #104 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke like fengende for de som fokuserer på vekt, slanking og utseende dessverre... Men du finner mye gode råd hos ernæringsfysiologer og PT. En mange skryter av er tidligere glamour-model Lene Alexandra Øien, som har fått helt nytt fokus og nytt liv https://tara.no/helse/lene-alexandra-alder-er-ingen-hindring-sa-lenge-du-er-villig-til-a-tale-litt-smerte Anonymkode: 2d4ee...f26 Takk for tips. Dette motiverer veldig! Anonymkode: 302f4...1bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #105 Skrevet 19. april 171 cm mellom 73-75kg Sliter med å holde vekta nede. Trener 3-4 ganger i uka, spiser sunt og MÅ faste minimum 24t én gang i uka. Rykter fort opp til 80kg… ja- har også lavt stoffskifte. Anonymkode: c66b6...6d0 1
AnonymBruker Skrevet 19. april #106 Skrevet 19. april 53 år, 170 høy og 128 kg. Har doblet vekta mi på 25 år, pga. medisiner (store kortisondoser). Føler meg stygg og feit, og sliter veldig med mitt "nye jeg". Men....trener styrke 3 ganger i uka, går lange turer med hunden hver dag, går fjellturer både helger og ferier. Har ingen problemer med knærne, blodprøvene er alltid fine og jeg lever et aktivt liv. Så det at man har kraftig fedme, behøver ikke å bety at man har vondter eller er inaktiv. For meg går det kun på utseendet, det er det som plager meg. Kan ikke leve uten medisin, så evt. livsstilssykdommer må jeg bare ta hvis de kommer. Men de har heldigvis ikke kommet ennå, og nå er jeg over 50 år. Anonymkode: fa9e8...322 3
AnonymBruker Skrevet 20. april #107 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Enig. ALLE disse "hvor mye veier dere" trådene bør det bli slutt på, jeg fatter ikke hvordan moderatorene i forumet her tillater det. HELSE har ingenting med om du veier 58 eller 69 kilo å gjøre. Muskeltrening, riktig kosthold, aktivitet, frisk luft, sunn livsstil - det er det kroppen vil ha. Nyanser innenfor antall kilo er helt ubetydelig og meningsløst. Anonymkode: 59a0b...9aa Det aller sunneste, som er best for HELSA, er bmi rundt 20. Bare så du vet det altså. Ellers er det ikke sånn at det er ulovlig å være opptatt av utseende heller. Det er kjempeviktig for min mentale helse å føle meg vel i kroppen. Anonymkode: 456a6...3c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #108 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det aller sunneste, som er best for HELSA, er bmi rundt 20. Bare så du vet det altså. Ellers er det ikke sånn at det er ulovlig å være opptatt av utseende heller. Det er kjempeviktig for min mentale helse å føle meg vel i kroppen. Anonymkode: 456a6...3c3 BMI sier ingenting om fordeling av muskelmasse og fett. Og det er dette som er viktig! Du kan ha lav BMI, og være i elendig form, og i faresonen når det gjelder alvorlige livstilssykdommer. Benskjørhet og muskelsvinn skjer spesielt raskt for kvinner over 40. Muskler veier ca 20% mer enn fett. Anonymkode: 2d4ee...f26
AnonymBruker Skrevet 20. april #109 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det aller sunneste, som er best for HELSA, er bmi rundt 20. Bare så du vet det altså. Ellers er det ikke sånn at det er ulovlig å være opptatt av utseende heller. Det er kjempeviktig for min mentale helse å føle meg vel i kroppen. Anonymkode: 456a6...3c3 For noe tull. AnonymBruker skrev (51 minutter siden): BMI sier ingenting om fordeling av muskelmasse og fett. Og det er dette som er viktig! Du kan ha lav BMI, og være i elendig form, og i faresonen når det gjelder alvorlige livstilssykdommer. Benskjørhet og muskelsvinn skjer spesielt raskt for kvinner over 40. Muskler veier ca 20% mer enn fett. Anonymkode: 2d4ee...f26 Dette! Anonymkode: 59a0b...9aa 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #110 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (20 timer siden): Så bra at du trener styrke. Mange kvinner glemmer dette. De tenker tynn kropp og ikke helse. Helsevesenet overstrømmes med kvinner 40+ som lider av etter jojo-slanking store deler av livet. Jeg er sskeptisk til tråder som dette som popper opp mot sommeren. Spiseforstyrrelser øker hos kvinner40+ nå, det er nytt, og veldig trist. Kobles til sosiale medier, blant annet tråder som dette. Her er litt info om hvor viktig det er å ha fokus på muskelmasse og benmasse. Kvinner bør spise mer, og gå opp i vekt, mer fett og mer proteiner, og trene styrke. Muskler veier mye mer enn fett. ca 20% mer. https://strongbody.no/jojo-slanking-kan-gjore-deg-svakere-og-i-verste-fall-pleietrengende/ "Problemet med gjentatte slankekurer er at du ikke bare mister fett – du mister også verdifull muskelmasse. Og når vekten sniker seg opp igjen, er det ikke muskler du legger på deg, men fett. For hver runde med jojo-slanking, ender du opp med en kropp som har mindre muskler og mer fett enn forrige gang. Og det er akkurat dette som setter deg i faresonen for å bli pleietrengende senere i livet. Vi blir stadig eldre, men mange tilbringer de siste 10-20 årene av livet med dårlig helse, nedsatt bevegelighet og større avhengighet av hjelp." https://iform.nu/trening/styrketrening/kvinner-trene-styrke "Jenter og kvinner har helt fra femårsalderen mindre muskelmasse enn menn. Vi er aller sterkest i 20-årene, og så går det sakte, men sikkert nedover. Når vi kommer i overgangsalderen, og østrogenproduksjonen stuper, skjer det et akselerert tap av både muskelmasse, styrke og beintetthet. Muskelmassen reduseres med 1–1,5 prosent hvert år etter fylte 60 hvis du ikke gjør noe aktivt for å motvirke det." Anonymkode: 2d4ee...f26 Hvorfor går du ut ifra at alle slanker seg? Med trening og sunt kosthold er det ikke behov for slanking Anonymkode: 40b4d...378 4
Rhodiola Skrevet 20. april #111 Skrevet 20. april Tråden er ryddet for innlegg som ble postet av permanent utestengt bruker og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 20. april #112 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvorfor går du ut ifra at alle slanker seg? Med trening og sunt kosthold er det ikke behov for slanking Anonymkode: 40b4d...378 Jeg gjør ikke det. Men jeg synes denne type tråder generelt har feil fokus. Du har riktig fokus, og det er bra! Kvinner 40+ må tenke mer kalorier, fra næringsrik mat med mye fett og proteiner, og mer trening, spesielt styrketrening. Anonymkode: 2d4ee...f26 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #113 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): For noe tull. Dette! Anonymkode: 59a0b...9aa Du bør kanskje lese mer forskning. Friskere liv og lengst levetid finner man hos de med bmi 20/21. Det er ikke noe jeg finner på. Hvem har sagt at man ikke kan være passelig godt trent samtidig? Hva man spiser og at man er i aktivitet er viktig for helsa selvfølgelig. Men bmi er også viktig. Du kan framsnakke trening uten og diskreditere bmi. To ting kan være sant samtidig. Anonymkode: 456a6...3c3 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #114 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør kanskje lese mer forskning. Friskere liv og lengst levetid finner man hos de med bmi 20/21. Det er ikke noe jeg finner på. Hvem har sagt at man ikke kan være passelig godt trent samtidig? Hva man spiser og at man er i aktivitet er viktig for helsa selvfølgelig. Men bmi er også viktig. Du kan framsnakke trening uten og diskreditere bmi. To ting kan være sant samtidig. Anonymkode: 456a6...3c3 Kan du vise til forskning? Nyere forkning peker på at BMI er en problematisk indikator: https://www.urmc.rochester.edu/news/publications/health-matters/is-bmi-accurate https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK594362/ https://wexnermedical.osu.edu/mediaroom/pressreleaselisting/stress-fractures-bmi "Many of us cling to the belief that a thin body is a healthy body, but recent evidence suggests that’s not necessarily true. For example, new research has shown that some people in the “overweight” BMI category have a lower risk of death from heart-related causes than those with a “normal” BMI." “When body mass index is very low and muscle mass is depleted, there is nowhere for the shock of running to be absorbed other than directly into the bones. Until some muscle mass is developed and BMI is optimized, runners remain at increased risk of developing a stress fracture, Anonymkode: 2d4ee...f26
AnonymBruker Skrevet 20. april #115 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bør kanskje lese mer forskning. Friskere liv og lengst levetid finner man hos de med bmi 20/21. Det er ikke noe jeg finner på. Hvem har sagt at man ikke kan være passelig godt trent samtidig? Hva man spiser og at man er i aktivitet er viktig for helsa selvfølgelig. Men bmi er også viktig. Du kan framsnakke trening uten og diskreditere bmi. To ting kan være sant samtidig. Anonymkode: 456a6...3c3 Jeg kan lese fint jeg, kanskje du skal lese og forstå helheten av forskningen? https://www.aftenposten.no/sprek/i/pLMJzV/ny-forskning-vil-du-leve-lenge-dette-er-den-ideelle-bmi Friskere liv og lengst levetid for de med bmi på 20-21 gjelder når de tar vekk alle som en gang har røyka, og alle de som har kronisk sykdom. Tror du lav bmi = ingen sykdom? Feil. Er du klar over hvor mange som har kronisk sykdom? Over 200 000 voksne har astma Mer enn 1 mill har revmatisk sykdom/sykdom relatert til muskler/skjelett Ca 160 000 nordmenn har bipolar lidelse Over 15 000 har MS Over 20 000 har ME Ca 850 000 nordmenn har tarmsykdom Husk også at hva de finner ut i forskning stadig endrer seg. Jeg har både hatt bmi på 20 og 23, jeg er på ingen måte friskere med mindre bmi. Jeg er friskest når jeg har det bra, har sunn livsstil og spiser næringsrikt. Å være besatt av om bmi ligger på 20 eller 21, er ingen indikasjon på god mental helse. Anonymkode: 59a0b...9aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. april #116 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg kan lese fint jeg, kanskje du skal lese og forstå helheten av forskningen? https://www.aftenposten.no/sprek/i/pLMJzV/ny-forskning-vil-du-leve-lenge-dette-er-den-ideelle-bmi Friskere liv og lengst levetid for de med bmi på 20-21 gjelder når de tar vekk alle som en gang har røyka, og alle de som har kronisk sykdom. Tror du lav bmi = ingen sykdom? Feil. Er du klar over hvor mange som har kronisk sykdom? Over 200 000 voksne har astma Mer enn 1 mill har revmatisk sykdom/sykdom relatert til muskler/skjelett Ca 160 000 nordmenn har bipolar lidelse Over 15 000 har MS Over 20 000 har ME Ca 850 000 nordmenn har tarmsykdom Husk også at hva de finner ut i forskning stadig endrer seg. Jeg har både hatt bmi på 20 og 23, jeg er på ingen måte friskere med mindre bmi. Jeg er friskest når jeg har det bra, har sunn livsstil og spiser næringsrikt. Å være besatt av om bmi ligger på 20 eller 21, er ingen indikasjon på god mental helse. Anonymkode: 59a0b...9aa Da er vi jo enige. Men jeg ønsker at folk tar fokus vekk fra BMI. Vekk fra kalorier. Og tenker styrke, trening og et kosthold der de ikke er redd for å spise. Man kan spise masse kalorier, hvis det er fra fett og proteiner, og man trener. Og styrketrening er alfa omega for kvinner over 40. Vi har så mange kvinner som har lav BMI, men masse indre fett, lite muskel og lav bentetthet. Noe som gjør at kvinner i større grad rammes av muskel, ledd og skjellettplager. Mye på grunn av hormonfall i denne alderen. Det er dessverre sånn at veldig mange kvinner driver med jojo-slanking, og ja, de er overrepresentert på tråder som dette. Jojo-slanking fører til tap av muskel og benmasse, og så legger de på seg kun fett, og går så ned ytterligere i muskelmasse. De kan ha lav/normal BMI. Dette er et økende problem. Det samme er spiseforstyrrelser. Aldri har det vært så mange middelaldrende kvinner som utvikler spiseforstyrrelser. Og de følger ofte såkalte sunne influensere og tråder som dette. Anonymkode: 2d4ee...f26
AnonymBruker Skrevet 20. april #117 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.14): Tenker det utgjør en god del forskjell på en ung jente i tidlig tjueårene kontra en dame midt i femtiårene. Også vil det kanskje ha noe å si om man har født barn eller ikke. Hva veier dere? Fornøyd med vekten eller gjør dere endringer? Er selv 42 år, har født to barn. Er 172 cm og veier 70kg. Ønsker meg ned til under 65kg. Men det er betydelig vanskeligere å gå ned 5-10 kg nå enn for 10-15 år siden. Har litt å hente inn på kostholdet, få inn litt mer aktivitet og få mer søvn. Hva med dere? Anonymkode: 302f4...1bc Husk at når du kommer i overgangsalderen så tåler du karbohydrater dårligere. Så det er det viktigste å være nøyere på når det gjelder kosthold. 😊 Anonymkode: ad774...af2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #118 Skrevet 20. april 43 år, 171cm og rundt 86 kilo. Skulle gjerne gått ned litt i vekt men gidder ikke. Føler meg fin som jeg er. Anonymkode: e1cd8...69a 3
AnonymBruker Skrevet 20. april #119 Skrevet 20. april AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Da er vi jo enige. Men jeg ønsker at folk tar fokus vekk fra BMI. Vekk fra kalorier. Og tenker styrke, trening og et kosthold der de ikke er redd for å spise. Man kan spise masse kalorier, hvis det er fra fett og proteiner, og man trener. Og styrketrening er alfa omega for kvinner over 40. Vi har så mange kvinner som har lav BMI, men masse indre fett, lite muskel og lav bentetthet. Noe som gjør at kvinner i større grad rammes av muskel, ledd og skjellettplager. Mye på grunn av hormonfall i denne alderen. Det er dessverre sånn at veldig mange kvinner driver med jojo-slanking, og ja, de er overrepresentert på tråder som dette. Jojo-slanking fører til tap av muskel og benmasse, og så legger de på seg kun fett, og går så ned ytterligere i muskelmasse. De kan ha lav/normal BMI. Dette er et økende problem. Det samme er spiseforstyrrelser. Aldri har det vært så mange middelaldrende kvinner som utvikler spiseforstyrrelser. Og de følger ofte såkalte sunne influensere og tråder som dette. Anonymkode: 2d4ee...f26 Jeg er fullstendig enig med deg. BMI er for all del greit som en pekepinn, det sier seg selv at det er sunnere med bmi på 22 enn 30. Men å se seg blindt på dette med BMI er avleggs, som du påpeker sier BMI ingenting om muskelmasse og hvor sunn kropp man har. Jeg hater disse "hvor mye veier du" trådene Anonymkode: 59a0b...9aa 1
AnonymBruker Skrevet 20. april #120 Skrevet 20. april Jeg er 45 og ligger på 62-64 kg og er 170. Har vært lettere etter 27 år men alltid trent😊 Anonymkode: 62dc1...7d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå