Gå til innhold

Damer mellom 40-55 år, vekt når du er rundt 170-174 i høyde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 170, 58 kilo og 47 år. Har hatt samme vekt hele livet (unntatt mine to svangerskap da gikk jeg opp 20 kilo i begge). 

Kan fortsatt spise alt jeg vil og håper det fortsetter sånn…. (neppe). 

Anonymkode: ded7f...4b3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 18.01):

Her var det mange slanke kvinner. 🤣

Anonymkode: d3adb...c82

Altfor lav vekt på mange her. Hva ligger muskelmasse på? Og bentetthet? Lover ikke bra. 

Anonymkode: 2d4ee...f26

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De ljuger nok!

Jeg hadde vært tilfreds med85, hva jeg er vet jeg ikke. Men noe mer. 

Anonymkode: d71d1...175

😂 

Hvorfor ljuge? Det er bel heller det at slanke folk går inn på tema kosthold og helse.

Anonymkode: 2ff3c...487

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

😂

Hvorfor ljuge? Det er bel heller det at slanke folk går inn på tema kosthold og helse.

Anonymkode: 2ff3c...487

Mistenker at  mange jojo-slankere er på denne type tråder. Kvinner som er opptatt av tynn kropp og ikke helse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Mistenker at  mange jojo-slankere er på denne type tråder. Kvinner som er opptatt av tynn kropp og ikke helse.

Interessant, hvorfor mistenker du det?

Anonymkode: 79221...5a2

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

170 cm, 60 kg. 55 år. 

Jobber litt mer for å holde vekta etter jeg ble femti, men det går rimelig greit. Tror det er viktig å spise sunt og trene litt når man "blir eldre". Selv føler jeg meg som 35 på alle måter ;) 

Anonymkode: 0bb2a...359

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Altfor lav vekt på mange her. Hva ligger muskelmasse på? Og bentetthet? Lover ikke bra. 

Misunnelig eller hva er problemet ditt? 

Det finnes utrolig mange flotte og godt trente voksne damer. 

Anonymkode: 0bb2a...359

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 18.04):

Vi er samme høyde og vekt. Jeg har vekta fint fordelt, og føler meg ikke «stor». Men føler likevel ikke det er akseptabelt å veie rundt 80 kg som kvinne..

Anonymkode: c40af...f63

Det bryr jeg meg fint lite om 😊 Jeg er høy og slank. Bruker størrelse M/38 i klær. 

Anonymkode: 18ebe...8c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tullprat. Jeg er nok en av de tynneste i denne tråden hvis man utelukkende ser på høyde og vekt, og jeg er langt i fra undervektig. Jeg har veid mindre enn dette også, uten at det heller var noen krise for verken det ene eller det andre. Aner ikke hva muskelmasse ligger på, men jeg trener styrke regelmessig så jeg regner med den er helt innafor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tullprat. Jeg er nok en av de tynneste i denne tråden hvis man utelukkende ser på høyde og vekt, og jeg er langt i fra undervektig. Jeg har veid mindre enn dette også, uten at det heller var noen krise for verken det ene eller det andre. Aner ikke hva muskelmasse ligger på, men jeg trener styrke regelmessig så jeg regner med den er helt innafor.

Så bra at du trener styrke. Mange kvinner glemmer dette. De tenker tynn kropp og ikke helse. Helsevesenet overstrømmes med kvinner 40+ som lider av etter jojo-slanking store deler av livet.
Jeg er sskeptisk til tråder som dette som popper opp mot sommeren. Spiseforstyrrelser øker hos  kvinner40+  nå, det er nytt, og veldig trist. Kobles til sosiale medier, blant annet tråder som dette.

Her er litt info om hvor viktig det er å ha fokus på muskelmasse og benmasse. Kvinner bør spise mer, og gå opp i vekt, mer fett og mer proteiner, og trene styrke. Muskler veier mye mer enn fett. ca 20% mer.

https://strongbody.no/jojo-slanking-kan-gjore-deg-svakere-og-i-verste-fall-pleietrengende/

"Problemet med gjentatte slankekurer er at du ikke bare mister fett – du mister også verdifull muskelmasse. Og når vekten sniker seg opp igjen, er det ikke muskler du legger på deg, men fett.

For hver runde med jojo-slanking, ender du opp med en kropp som har mindre muskler og mer fett enn forrige gang.

Og det er akkurat dette som setter deg i faresonen for å bli pleietrengende senere i livet.

Vi blir stadig eldre, men mange tilbringer de siste 10-20 årene av livet med dårlig helse, nedsatt bevegelighet og større avhengighet av hjelp."

https://iform.nu/trening/styrketrening/kvinner-trene-styrke

"Jenter og kvinner har helt fra femårsalderen mindre muskelmasse enn menn. Vi er aller sterkest i 20-årene, og så går det sakte, men sikkert nedover. Når vi kommer i overgangsalderen, og østrogenproduksjonen stuper, skjer det et akselerert tap av både muskelmasse, styrke og beintetthet. Muskelmassen reduseres med 1–1,5 prosent hvert år etter fylte 60 hvis du ikke gjør noe aktivt for å motvirke det."

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir 40 i år, 174 cm og 61 kg. Har veid omtrent det samme i hele mitt voksne liv, utenom graviditeter/barselperioder.

Anonymkode: 21f2c...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg beklager om noen synes at tråden har feil fokus, det var ikke ment slik.

Jeg ønsket å høre med andre voksne damer på min alder, omkring vekt og høyde for å høre hva de er fornøyd med, hva de vil endre. Og håper samtalen gikk i retning av hva som er sunn vekt, sunn mengde trening og muskler og den type. For min del så ønsker jeg ned i vekt noen kg men også beholde eller bygge mer muskler. De som har svart som er langt over eller under det jeg spurte etter på høyde, ble nok litt feil. Også er det synd at det ble mye prat som minner om skam mot enten for høy eller for lav vekt. Det var ikke intensjonen fra min side. Jeg trengte litt motivasjon fra andre i lignende situasjon, men forstår jeg kunne ha spisset første HI tydeligere.

Anonymkode: 302f4...1bc

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.14):

Tenker det utgjør en god del forskjell på en ung jente i tidlig tjueårene kontra en dame midt i femtiårene. 
Også vil det kanskje ha noe å si om man har født barn eller ikke.

Hva veier dere? Fornøyd med vekten eller gjør dere endringer?

Er selv 42 år, har født to barn. Er 172 cm og veier 70kg. Ønsker meg ned til under 65kg. Men det er betydelig vanskeligere å gå ned 5-10 kg nå enn for 10-15 år siden. Har litt å hente inn på kostholdet, få inn litt mer aktivitet og få mer søvn. Hva med dere?

Dette var HI, om noen ønsker å høre temaet igjen.

AnonymBruker
Skrevet

55 år, 174,5 cm og 63 kg

Anonymkode: 480a8...231

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Jeg beklager om noen synes at tråden har feil fokus, det var ikke ment slik.

Jeg ønsket å høre med andre voksne damer på min alder, omkring vekt og høyde for å høre hva de er fornøyd med, hva de vil endre. Og håper samtalen gikk i retning av hva som er sunn vekt, sunn mengde trening og muskler og den type. For min del så ønsker jeg ned i vekt noen kg men også beholde eller bygge mer muskler. De som har svart som er langt over eller under det jeg spurte etter på høyde, ble nok litt feil. Også er det synd at det ble mye prat som minner om skam mot enten for høy eller for lav vekt. Det var ikke intensjonen fra min side. Jeg trengte litt motivasjon fra andre i lignende situasjon, men forstår jeg kunne ha spisset første HI tydeligere.

Start ny tråd der fokus er bedring av helse, styrketrening og kosthold som øker muskelmasse og forhindrer benskjørhet ☺️ Er det kanskje mulig å endre emnefeltet? Faren er at feil personer trekkes mot denne typen tråder, og at det trigger spiseforstyrrelser. Det er en klar økning av dette hos kvinner 40+, og det kobles opp mot såkalt "sunne" influensere. De mener kanskje godt, men fokus blir veldig på utseende og kalorier, og ikke helse. Dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Start ny tråd der fokus er bedring av helse, styrketrening og kosthold som øker muskelmasse og forhindrer benskjørhet ☺️ Er det kanskje mulig å endre emnefeltet? Faren er at feil personer trekkes mot denne typen tråder, og at det trigger spiseforstyrrelser. Det er en klar økning av dette hos kvinner 40+, og det kobles opp mot såkalt "sunne" influensere. De mener kanskje godt, men fokus blir veldig på utseende og kalorier, og ikke helse. Dessverre. 

Takk for tips, will do ☺️ ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 56 år, 176cm og veier mellom 71-73kg. Har hatt samme vekt siden begynnelsen av 20-årene. Er aktiv, spiser sunt og er i god form, så dette er nok trivselsvekten min. Har ganske stram kropp, det har nok med at jeg aldri hverken har gått opp eller ned i vekt. Trives veldig godt i kropp og sinn. 

Anonymkode: 6f3ee...c32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Enig. ALLE disse "hvor mye veier dere" trådene bør det bli slutt på, jeg fatter ikke hvordan moderatorene i forumet her tillater det. 

HELSE har ingenting med om du veier 58 eller 69 kilo å gjøre. Muskeltrening, riktig kosthold, aktivitet, frisk luft, sunn livsstil - det er det kroppen vil ha. Nyanser innenfor antall kilo er helt ubetydelig og meningsløst. 

Anonymkode: 59a0b...9aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. ALLE disse "hvor mye veier dere" trådene bør det bli slutt på, jeg fatter ikke hvordan moderatorene i forumet her tillater det. 

HELSE har ingenting med om du veier 58 eller 69 kilo å gjøre. Muskeltrening, riktig kosthold, aktivitet, frisk luft, sunn livsstil - det er det kroppen vil ha. Nyanser innenfor antall kilo er helt ubetydelig og meningsløst. 

Anonymkode: 59a0b...9aa

BMI og muskelmasse har mye å si for sunn helse. Og det å finn fellesskap og motivasjon av andre i lignende situasjon er en stor del av hvorfor jeg er her på kvinneguiden. Dette er ikke noe jeg har til felles med venner jeg ellers kan snakke åpent om, de er kanskje ikke i samme situasjon og da er det fint å møte likesinnede her inne. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

BMI og muskelmasse har mye å si for sunn helse. Og det å finn fellesskap og motivasjon av andre i lignende situasjon er en stor del av hvorfor jeg er her på kvinneguiden. Dette er ikke noe jeg har til felles med venner jeg ellers kan snakke åpent om, de er kanskje ikke i samme situasjon og da er det fint å møte likesinnede her inne. Ts

Det er forståelig. Men jeg tror allikevel at denne type tråder dessverre er med på å skape usunt fokus hos mange. Sosiale medier med sine algoritmer gjør at veldig mange faller ned i såkalte kaninhull, og det blir uhelse istedenfor helse. Det er derfor viktig å sette fokus med noe annet enn kalorier, vekt, slanking og utseende. Prøve å styre det mer mot helse, energi og velvære ☺️  For eks. er det underkommunisert i media hvor skadelig jojo-slanking er, spesielt for kvinner. Denne type tråder popper opp på vårparten, og veldig mange skal slanke seg "før sommeren". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...