AnonymBruker Skrevet 17. april #1 Skrevet 17. april Kjenner dere noen som har studert arkeologi men tok PPU på UiO? Studerer arkeologi selv, men vil bli lærer. Anonymkode: fc9f3...706
AnonymBruker Skrevet 17. april #2 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner dere noen som har studert arkeologi men tok PPU på UiO? Studerer arkeologi selv, men vil bli lærer. Anonymkode: fc9f3...706 Men hvorfor studerer du arkeologi om du vil bli lærer? Regner med du kan undervise i historie med PPU? Du må skaffe deg et undervisningsfag til, helst et av de store (matte/engelsk/norsk). Å få jobb med kun historie blir tøft. Anonymkode: a51d1...238
AnonymBruker Skrevet 17. april #3 Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Men hvorfor studerer du arkeologi om du vil bli lærer? Regner med du kan undervise i historie med PPU? Du må skaffe deg et undervisningsfag til, helst et av de store (matte/engelsk/norsk). Å få jobb med kun historie blir tøft. Anonymkode: a51d1...238 Jeg kan undervise i historie hvis jeg tar PPU hos UiO. I tillegg skal jeg ta nettbasert årsstudium i engelsk mens jeg skriver masteroppgaven min. Anonymkode: fc9f3...706
AnonymBruker Skrevet 17. april #4 Skrevet 17. april Jeg går på lektorprogrammet på UiO. For å kunne ta PPU må du ha minst 2 undervisningsfag og en master. Du må ha minst 60 studiepoeng i fagene du skal undervise i. UiO har fått et nytt studieprogram (i fjor tror jeg) for de med bachelor. Du kan da søke deg in på toårig master hvor PPU er integrert i den pluss at du tar noen andre fag. Kan ikke helt reglene for det programmet, men kanskje det kunne vært noe for deg? Anonymkode: 28334...092
AnonymBruker Skrevet 17. april #5 Skrevet 17. april Jeg glemte å legge til at du må uansett ha minst to undervisningsfag Anonymkode: 28334...092
AnonymBruker Skrevet 19. april #6 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 14.15): Kjenner dere noen som har studert arkeologi men tok PPU på UiO? Studerer arkeologi selv, men vil bli lærer. Anonymkode: fc9f3...706 Hei, kjenner en sosialantropolog (master) som etter noen år bygget videre med PPU på universitetet. Jobber nå som lærer. Tenker det burde være mulig for deg også, lykke til! Anonymkode: 3acde...822
AnonymBruker Skrevet 20. april #7 Skrevet 20. april Er geografi et fag på videregående eller er det slutt på det? Anonymkode: 1bdf2...239
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Hva kan du bli lærer i med arkeologi? Anonymkode: 7a7d5...fee
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hva kan du bli lærer i med arkeologi? Anonymkode: 7a7d5...fee Historie, dersom hun har 60 stp i bestemte historiske emner (fra arkeologi, frie emner eller emner i tillegg). Ts: PPU med kun historie som undervisningsfag er imidlertid ikke lurt, man bør ha flere fag, som feks et fellesfag (norsk for eksempel). Veldig mange har historie som ett av fagene fra PPU eller lektorutdanning, mens det ikke er et stort fag i skolen. Et årsstudium i Nordisk er lurt før du tar PPU - da har du to fag og øker sjansene for jobb betraktelig. Ellers er jeg nysgjerrig på hvorfor du har gitt opp å jobbe på museum? Hvilken tilbakemelding har du faktisk fått, og gjelder dette ett museum, eller flere? Hvilke arbeidsoppgaver på museum ser du for deg? Er det formidling, arkiv eller hva? Et lite tips, noe tilleggsutdanning i etterkant av masteren din i stedet for PPU kan være kortere dokumentasjonforvaltning/arkivutdanning. Burde gjøre deg svært attraktiv innen diverse stillinger i arkiv, museum, kultur. Anonymkode: 35940...dfb
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 16.21): Jeg kan undervise i historie hvis jeg tar PPU hos UiO. I tillegg skal jeg ta nettbasert årsstudium i engelsk mens jeg skriver masteroppgaven min. Anonymkode: fc9f3...706 Du øker sjansen for jobb betraktelig dersom du tar årsstudium Nordisk/norsk, som er et større fag enn historie og engelsk. Eventuelt årsstudium i fremmedspråk - det søkes ofte etter lærere med undervisningskompetanse i feks tysk eller spansk. Anonymkode: 35940...dfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå