Gjest Brunetta Skrevet 13. mars 2006 #1 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg lurer på om det finnes noen her inne som har noe kunnskap eller erfaring fra keloide arr. Dvs at arret blir tykt og stygt. Jeg ble i hui og hast operert i magen(skjært opp fra navlen og opp til brystbenet) i høst og arret er blitt kjempestygt! Jeg er operert andre steder på kroppen tidligere, og arrene har alltid blitt pene. Har hørt at de som får slike keloid arr, har en spesiell type "gro-hud", men siden de arrene jeg har fra tidligere operasjoner ser ok ut må det kanskje være måten det er sydd på har jeg tenkt. (Ble stiftet sammen) Jeg skulle i utgangspunktet ikke bli operert, men kun få fjernet en kul i magesekken via gastroskopi, men under gastroskopien gikk det veldig galt, og jeg ble dermed i hui og hast sendt på operasjonsbordet... Mistet over 2liter blod, gikk i koma og var såvidt jeg overlevde- takket være at det tilfeldigvis var en annen lege på bakrommet, som hjalp til, da jeg tok gastroskopien. Har lurt på om jeg har noen form for "rettigheter" etter dette, deriblandt om jeg kunne fått gjort noe med det stygge arret. Hva ville dere gjort? Noen forslag om hvor jeg bør henvende meg? Håper noen har noen svar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 13. mars 2006 #2 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg mener å ha hørt at arr ikke blir på langt nær så fine ved stifting som ved vanlige suturer. Jeg ville tatt en prat med legen, h*n kan nok gi deg noen fornuftige svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #3 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg har også et par slike arr, bl.a. etter en kneoperasjon. Tok dette opp med legen min, men han sa at det høyst sannsynligvis var bortkastet fordi selv om de i utgangspunktet kunne få bort arret kom det høyst sannsynlig til å vokse tilbake igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunetta Skrevet 13. mars 2006 #4 Del Skrevet 13. mars 2006 Å gå til fastlegen min er håpløst... han er aldri til noe hjelp. Og sykehuset er " for stort" til å ville ha direkte kontakt med meg. Frustrerende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 13. mars 2006 #5 Del Skrevet 13. mars 2006 Da bytter du rett og slett fastlege! Hva skal du med en lege som aldri er til noe hjelp? Sånn uansett hva problem du enn måtte ha? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*CHOUCHOU* Skrevet 13. mars 2006 #6 Del Skrevet 13. mars 2006 Hei,hei. Jeg kan ikke komme med noe ekspert svar, men jeg kjenner til dette da min mor har Keloid og har bedt meg si ifra til lege dersom jeg event. skulle opereres. Da kan de visst nok ta hensyn til dette pa en eller annen mate. Hun har stygge arr pa brystet og kravebenet og har ikke turt a gjöre noe med det siden det mest sansynlig vil komme tilbake. Pa henne virker det som hun kun har keloid i huden over navelen. Hun har andre arr nedenfor som ikke har vokst. Na vet jeg ikke om dette har blitt forsket mer pa sa det er jo mulig det kan vaere en idé a treffe en hudlege. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #7 Del Skrevet 13. mars 2006 Heisann. Det er lite du kan eller bør gjøre med arrene dine med mindre de irkelig plager deg fysisk. Det som oftest skjer er nemlig at de blir verre om du operer på nytt. Hypertrofisk arrdannelse og keloid er vanligere hos afrikanere enn hos europeere, og spesielt på arr fra livet og til halsen. Dvs t arr under navlen kan være flotte, mens rett over kan være store og stygge. Dersom legen er klar over at pasienten har tendenser for hypertrofi, kan han legge suturene innenfor huden, og det kan tapes med tape for sensitiv hud, jmfr silketape. Likevel er det ingen garanti for at resultatet blir velykket. Jeg har selv tatt full bukplastikk med velykket resultat, (visste om tendensene på forhånd). Derimot er brystreduksjonen min en katastrofe i seg selv.. Det begynte bra, de første 4 mnd så det ut som at alt var i skjønneste orden. Legen hadde laget flotte snitt, og jeg tapet etter alle kunstens regler......MEN....plutselig begynte de å klø (dette er et vanlig symptom) og de ble vablete og lilla. Det ble i perioder nesten uutholdelig med kløen... For et halvt år siden begynte jeg med ne som heter Dermojet. Det er kortison som ksytes under huden i arrene med en trykkpistol. Det er hudlege som gjør det. Dette har jeg gjort med fem ukers mellomrom i nesten et halvt år.. Har hjulpet noe, spesielt med engang, men begynner å klø etter en mnd ca. Har blitt enog med hudlegen om å avvente 4 mndr, også får vi se om det er bedring på lang sikt. Da han så meg første gang var hans reaksjon at jeg hadde vært max uheldig og at dette var et eksempel på hvor galt det kan gå... Likevel vil jeg presisiere at jeg ikke angrer på selve reduksjonen. Jeg har et mye lettere liv idag. men det er klart jeg skulle gjerne ha vært foruten denne forb...kløen. Ønsker deg lykke til.... håper det har vært til nytte med mitt svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke reg Skrevet 13. mars 2006 #8 Del Skrevet 13. mars 2006 Hei! Jeg er selv plaget med keloide arr. Fikk fjernet et stygt arr på skulderen, noe som resulterte i et enda større og styggere... Jeg har snakket med en hudlege vedr dette, og nevnt bl.a. laser (som det reklameres mye for innen arrfjerning), men legen sier dette faktisk er enda ett inngrep på huden, som kan resultere i et styggere arr. Har forkastet den ideen med andre ord! Det er viktig at overhuden ikke sys eller stiftes, men kun "teipes" igjen. Alle lagene under overhuden kan sys, så vidt jeg har forstått, uten at det vises. Du vil få en kraftig rød strek etter sårkantene, men ingen arr etter sting/stifter. Etter en nylig ryggoperasjon, har jeg fått et "vanlig" rødt arr på ryggen, men bruker et silikon-aktig plaster (Duoderm- eller helst Hydrocoll med best kvalitet) for å forebygge dannelse av stygt arrvev. (Ble operert for ca 2 mnd siden) Fikk beskjed av hudlegen om å bruke Hydrocoll/Duoderm hele tiden, fra såret hadde grodd skikkelig, og mange måneder fremover. Som andre har nevnt, ser det ut til at arr under navelen gror finere - dvs. jeg har et i nedre "kant" av navelen som er Keloid, etter en lapraskopi, og arrene lenger ned på magen/lysken (?) vises ikke lengre! Hudlegen har dessuten fortalt at arr gror finere etter ca fylte 30 år! ...aner ikke hvor gammel du er, men for noen kan jo dette virke litt lenge å vente... Uansett - for en flaks du hadde!! Håper det ordner seg for deg, og at du finner en lege som gidder å bry seg! Be i alle fall om å bli henvist til en hudlege! Kanskje en privat klinikk hadde vært det beste, hvor de har spesialister i plastisk kirurgi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #9 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg reagerer på at de brukte "stifting" som metode på et såpass stort kutt! Det er normalt på mindre inngrep at de stifter.... Bytt lege og finn en som du synes er hyggelig og som hører på deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 13. mars 2006 #10 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg reagerer på at de brukte "stifting" som metode på et såpass stort kutt! Det er normalt på mindre inngrep at de stifter.... ← Trodde det var omvendt jeg! At de siftet på store kutt, og vanlige suturer på mindre...? Blant annet på grunn av at en sparer mye tid og arbeid med stifting i forhold til sying med nål og tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #11 Del Skrevet 13. mars 2006 Er det vanlig å stifte ved keisersnitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #12 Del Skrevet 13. mars 2006 Jeg har to keloide arr på armen, men vet ikke hvorfor akkurat de ble det. Har i utgangspunktet ikke keloid hud, og har mange, mange arr som ikke har blitt sånn. Jeg har riktignok dårlig hud, noe som gjør arr lilla og stygge lenge. De to arrene jeg har er to over ti cm lange, ganske brede - og nå, veldig stygge. I likhet med noen over her, så begynte det bra, men etter et par måneder begynte det å klø. Og det klør fortsatt... Hmm.. Skjønner at du er frustrert. Det er mulig å bruke kortison som noen over her sier. Sprøyter. Men da må vel arret være under ett år gammelt? Det er jo også en mulighet til å få skåret det ut og sydd sammen på nytt, men det finnes ingen garanti for at det blir finere. Det beste er å snakke med fastlegen og få en henvisning til hudlege. Om du ikke liker fastlegen din, får du bytte. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunetta Skrevet 14. mars 2006 #13 Del Skrevet 14. mars 2006 Tusen- tusen takk alle sammen for fine svar. Ble mye klokere nå. Som en nevnte over her, at sår grodde bedre etter fylte 30 år, så er jeg egentlig på den rette siden med mine 33. Men har vel bare uflaks da... jaja. Pussig det der med keloid over navlen, og ikke keloid under navlen. Ser ut til å stemme veldig bra det. Har flere arr nedover begge ben etter åreknute operasjoner og arr nedre del av mage etter bukplastikk(fra ene til andre siden), og alle de er fine. Disse er sydd vanlig. Har nå vurdert å bytte fastlege ja, men problemet er at det ikke finnes bedre alternativer på det lille stedet hvor jeg bor....sukk Og har kviet meg litt for å bytte, siden det har vært så mye "rart" med meg de siste årene, og det har vært greit å bruke en lege man kjenner til. Uansett, tusen takk igjen alle sammen! Stoor klem fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 15. mars 2006 #14 Del Skrevet 15. mars 2006 Ja, det kan opereres vekk, men som folk sier her så har du ingen garanti for resultatet. Selv fikk jeg tilbud om kortison-innsprøyting, men valgte å si nei etter å ha konsultert med en annen lege, som mente at det også kunne gjøre det verre. Jeg fikk frysebehandling ett par ganger i begynnelsen, noe som hjalp litt, og som tok kløen. Jeg fikk beskjed om å se an dette med operasjon, og arret gikk jevnt ned de første årene etter det, og nå er det så lite at jeg ikke er noe vits i å ta sjansen på å gjøre noe med det. Så du bør nesten vurdere det etter hvor stort og plagsomt det er for deg, og finn for all del en lege det går an å snakke med... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #15 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg har slitt med keloid i mange år, hatt div. kirurgiske inngrep med etterfølgende stråling, kortison, trykk, you name it........! Alt på Plastisk kir. avd. på Rikshospitalet. Du må ikke finne på å legge deg under kniven igjen, sjansen for at arret blir dobbelt så stort, er kjempestor. Jeg synes lite har hjulpet, kanskje litt i starten, men etterhvert har arret kommet tilbake. Husk at du må dekke det til i solen. Ellers må du lære deg å leve med det. Det stemmer at mørkhudede personer er mer disponerte for keloid, men det er ingen regel. Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little me Skrevet 18. mars 2006 #16 Del Skrevet 18. mars 2006 Hei!!! Du kan gå til en hudlege (med henvsning fra fastlege) og få injisert inn steroider, dette kan hjelpe på slike arr. Jeg har selv gjort dette med nokså bra resultat. Behandlingen burde gjentas minimum annenhver uke en periode. De virkelig synlige resultatene vil komme etter et par mnd. Det er ingen bivirkninger eller fare for forverring av arret. Lykke til!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 13. mai 2009 #17 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei, Er vel lenge siden dette naa, men her er litt info. Det er en forskjell i keloide og hypertrofiske arr. Det kan vaere vanskelig aa se forskjellen, noen ganger umulig selv for experter. Forskjellen kan vaere betydelig med utsikter til et vellykket resultat. Stol ikke paa saakalte ekspertuttalelser fra fastlegen eller forsaavidt foerste virkelige eksperten du moeter. Her er det mye subjektive meninger som florerer og muligheten for fiendskap mellom ekspertene er absolutt tilstede. Saa for nattesoevnen sin del ta kontakt med enda en ekspert om dette betyr mye for deg. Dermojet eller kortisoninnsproeytning som det er, kan gjoere at det harde vevet i arret blir langt mykere og godt mulig forsvinner helt eller delvis. Ikke regn med noedvendigvis at arret forsvinner eller blir smalere, men saa tror jeg nok at en faktisk kan sette pris paa at selve arrvevet blir mindre. Ikke hoer paa de legene som sier at dette kun er kosmetisk og at ekspertene paa dette kun er interessert i penger etc. Dette er ikke noedvendigvis annet enn svada fra legen din. Mye av aarsaken til at arrdannelsen blir stoerre er at det ikke lsutter aa gro. Derfor kloer det og blir stoerre. Det kanhende at dermojeten og andre metoder kan faa denne prosessen til aa stoppe opp helt. En del av problemstillingen her ligger i spenninger i huden i arromraadet. Derfor syr de under huden og legger paa tape/trykkbandasje over. Dette er en vitenskap i seg selv med en del usikkerhet. Foel deg trygg paa at mange leger tror de vet noe om dette uten at de vet det. Krev aa faa se en ekspert og sov godt om natten. Google kim toenset for en av de mvh Tusen- tusen takk alle sammen for fine svar. Ble mye klokere nå. Som en nevnte over her, at sår grodde bedre etter fylte 30 år, så er jeg egentlig på den rette siden med mine 33. Men har vel bare uflaks da... jaja. Pussig det der med keloid over navlen, og ikke keloid under navlen. Ser ut til å stemme veldig bra det. Har flere arr nedover begge ben etter åreknute operasjoner og arr nedre del av mage etter bukplastikk(fra ene til andre siden), og alle de er fine. Disse er sydd vanlig. Har nå vurdert å bytte fastlege ja, men problemet er at det ikke finnes bedre alternativer på det lille stedet hvor jeg bor....sukk Og har kviet meg litt for å bytte, siden det har vært så mye "rart" med meg de siste årene, og det har vært greit å bruke en lege man kjenner til. Uansett, tusen takk igjen alle sammen! Stoor klem fra meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nathalie Skrevet 10. august 2010 #18 Del Skrevet 10. august 2010 hei jeg har fått fjernet min keloid klomp fra øreflippen for tre år siden med laserbehandling. men fikk tilbakefall og har vært gjennom alternativ behandling (klips med press) og mulig skal operere på ullevål. Finnes det noe annet som skulle hjelpe event råd om jeg burde operere eller ei. Det er synelig, høyre øreflipp, veldig ubehagelig når folk ser og kommenterer. Er tross alt 25 år,har blitt et kompleks for meg. Setter pris på all hjelp natalie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kiki Skrevet 24. august 2010 #19 Del Skrevet 24. august 2010 hei jeg har fått fjernet min keloid klomp fra øreflippen for tre år siden med laserbehandling. men fikk tilbakefall og har vært gjennom alternativ behandling (klips med press) og mulig skal operere på ullevål. Finnes det noe annet som skulle hjelpe event råd om jeg burde operere eller ei. Det er synelig, høyre øreflipp, veldig ubehagelig når folk ser og kommenterer. Er tross alt 25 år,har blitt et kompleks for meg. Setter pris på all hjelp natalie Hei! Du kan prøve å presse på det og se hvordan det hjelper. Min lille søster fikk fjernet det. Hennes kom ikke tilbake bare ble små arr men øreflippene er harde og hun kan desverre ikke ta hull i dem lenger. Når det gjelder å fjerne keloid arr kirurgisk er det viktig å nevne og snakke med kirurg. Det som kan også gjøres er å sy inni såret og sprøyte med kortison og til slutt legge på spesiell tape. Husk!!!!! Det er 50% sjanse på at det blir fint og 50% sjanse på at de kommer tilbake. også en sannsynlighet på at det blir større. Lykke til!!! svar gjerne hvordan det gikk med fjerning av arret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå