Gå til innhold

Hvorfor velger folk å bli rusmisbrukere?

BareMay

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

at du er en tilbakestående hykler som drikker alkohol.

Anonymkode: fac11...e87

Spurte om hva du foreslo som alternativ til alkohol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utrolig spesielt å se så mange på forumet her som faktisk støtter rusmisbruk.

Man vet at samfunnet er fucked når normalen her er å kappe huet av de som er imot rusmisbruk. 

Anonymkode: 37bdf...958

Man kan være i mot rusmisbruk uten å hakke på dem som har rusproblemer.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt velger man å ruse seg! Det er ikke som at noen kommer og stapper det i deg😂. Man tar et aktivt valg selv

Anonymkode: 02dd5...7ef

De velger å prøve det ut og bruke det, men ingen velger å bli misbruker. Det er ingen som ser narkomane på gata og tenker: sånn vil jeg leve også! Du har jo de som er i et eksperimenterende miljø og som blir introdusert for narkotika der og blir hekta, men for noen starter det med sykdom/skade hvor de får resept på sterke smertestillende piller og så blir de avhengig i den prosessen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (50 minutter siden):

De fleste prøver jo rusmidler (alkohol).

Og noen starter jo i veldig ung alder, og da er ikke evnen til risikovurdering ferdig utviklet.

De fleste voksne drikker alkohol nå og da, og de fleste har sin debut i tenårene, men de færreste ender opp som alkoholikere for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (1 minutt siden):

Men det er i prosent flere som er alkoholikere og det er flere med alkoholskader i samfunnet ettersom tilgjengeligheten til alkohol er mye større enn narkotika. 

dette er allerede med i beregningen https://www.economist.com/graphic-detail/2019/06/25/what-is-the-most-dangerous-drug

Anonymkode: fac11...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BareMay skrev (6 timer siden):

Det er jo kjempe skremmende!

Om du synes det er skremmende, ta et kurs i trafikksikkerhet. 

Når dem kommer inn på hvor mange som kjører i rus på norske veier hver dag, ja da kan du bli skremt.

Husker ikke tallet i hodet men er flere titalls tusen som er bak rattet eller styret på et motorisert kjøretøy hver eneste dag.

Da snakker vi alt fra alkohol via "narkotika" til medisiner som svekker reaksjonene og fokuset.

Anonymkode: 0b3c0...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde du spurt meg for 5 år siden, hadde jeg ikke forstått det. 

Men etter å ha slitt psykisk over en kort periode, der både angst og depresjonen var dominerende i min hverdag, så forstår jeg at voksne mennesker i lignende situasjon blir desperate og demper vanskelige følelser med rus. Selv gjorde jeg aldri det, og har aldri prøvd annen rus enn alkohol (om man kan kalle ungdomsfyll i russetid for rus), men så vondt som jeg hadde det, så fikk jeg en forståelse av hvor mye desperasjon og fortvilelse kan gjøre med et menneske. 

I tillegg er det mange som sliter psykisk som blir satt på medisiner som de etterhvert blir avhengige av, og når legen slutter å skrive ut resepter, så ordner folk slikt selv på gata. I mange tilfeller begynte det hele med litt valium, og eskalerte til verre stoffer. 

Anonymkode: 742d8...c6d

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange mennesker som prøver forskjellige rusmidler uten å bli avhengig. Noen mennesker har noe i seg som gjør at de blir mye lettere avhengig enn andre. Det er vel ingen som velger å bli rusmisbrukere, noen ganger mister man kontrollen raskere enn forventet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Broren min ble opiodavhengig ved 45 år pga lang sykehus/operasjonskø. Han kom seg heldigvis ut av det ganske fort, men var nær selvmord ved seponering og sprakk flere ganger.

Veldig mange blir rusavhengig pga alvorlige skader/smerter.

Anonymkode: 63ffa...2c3

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far har store traumer og klarer bare ikke å være nykter. Jeg vet han har gjort alt for å holde seg rusfri. Metadon, frelse, løpe noen mil hver dag, jobbe nesten 24/7. Han er bare bedre med i alle fall noen Vival innabords. Men stort sett har han brukt heroin.

Min mor ble utsatt for et overgrep da hun var relativt ung. Hun slet veldig med dette, og det ble ikke tatt på alvor i familien. Hun havnet i et dårlig miljø og fikk en kjæreste som ruset seg, og så gikk det nedoverbakke.

Opplever at de fleste som ruser seg og ikke har kontroll, er mennesker som gjerne har opplevd traumer eller har en uro i seg. F.eks. som de selvmedisinerer.

Synes egentlig det er vel så interessant hvorfor noen ikke begynner å ruse seg. For min del prøvde jeg mye forskjellig i ungdomsårene, men rus og alkohol utover fest er helt uaktuelt. Usikker på hvorfor det har gått bra med meg.

Anonymkode: dfea1...a9d

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faretruende nære å ende i rus, etter 4 måneder med sterke (oxycodon/oxynorm) smertestillende. 

var så jævelig å gå av at jeg vurderte å hente heroin i Oslo når legen bråseponerte meg! 

så ikke alle har søkt seg til rus for flukt. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du synes det er skremmende, ta et kurs i trafikksikkerhet. 

Når dem kommer inn på hvor mange som kjører i rus på norske veier hver dag, ja da kan du bli skremt.

Husker ikke tallet i hodet men er flere titalls tusen som er bak rattet eller styret på et motorisert kjøretøy hver eneste dag.

Da snakker vi alt fra alkohol via "narkotika" til medisiner som svekker reaksjonene og fokuset.

Anonymkode: 0b3c0...878

Og løsningen til Norge på dette, er å skremme folk fra å søke hjelp ved at fastlegen tar lappen din om du ønsker hjelp. 

Anonymkode: 347d3...35b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Grüner skrev (11 timer siden):

De fleste voksne drikker alkohol nå og da, og de fleste har sin debut i tenårene, men de færreste ender opp som alkoholikere for det.

De fleste voksne er i kontakt med opioider i løpet av livet, men de færreste ender opp på gata med en sprøyte i armen.

Anonymkode: 20a03...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov.

Sciurus, mod

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.13):

Hvorfor velger du så tydelig å ikke ta til deg noe av kunnskapen i de svarene du får i tråden?

Hvor stor er sjansen for å bli klokere og mer kunnskapsrik om du ignorerer alle gode svar i tråden? Sammenlignet med en som velger å ta til seg kunnskap?

Anonymkode: d67af...6df

Virker mere som BareMay er ute etter å dømme, ikke å faktisk bli klokere. Dømmingen bare kommer i spørsmål etter spørsmål, gjerne de samme. 

Anonymkode: a72f0...16f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BareMay skrev (På 17.4.2025 den 17.17):

Hvorfor er det mer synd i rusmisbrukere enn i nettverket rundt de som ruser seg? F.eks barn som sviktes..

Jeg hadde ingen barn. Og ingen la merke til at jeg ruset meg. De vet det ikke. Jeg tror ikke du forstår hva du snakker om. Du tror at alle som ruser seg henger på gaten og bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har ikke promotert rusmisbruk når livet blir vanskelig. Jeg har kun svart på spørsmål. Du har en fiendtlig innstilling. Ser du ned på deg selv når du tar deg en øl også? Eller er det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 17.30):

Selvsagt velger man å ruse seg! Det er ikke som at noen kommer og stapper det i deg😂. Man tar et aktivt valg selv

Anonymkode: 02dd5...7ef

Det har jeg opplevd. Men så fint at du kan livet mitt bedre enn meg. Jeg har blitt ruset mye mot min vilje. Ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 16.52):

Ja og når man skal trappes ned så gjør de heller at de stopper å gir deg medisin å da igjen får du abstinenser som igjen kan føre til at du har lyst på andre ting som har samme effekt som medisin 

Anonymkode: afa0d...1b7

Hadde aldri abstinenser etter de stopper å gi meg morfin. Det er bare unnskyldninger for at dere akal forstå i hjel narkomane.

Anonymkode: 78c00...76c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2025 den 14.58):

God kål på jobb?? 🤣🤣

Anonymkode: 21b22...0b8

Haha  😂 skrev det litt fort uten å tenke ser jeg 😅

Anonymkode: edc80...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...