AnonymBruker Skrevet 17. april #41 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 minutt siden): Ja, det er jo en god grunn til å ødelegge seg 🤨 Så alle som bruker rusmidler ødelegger seg? Anonymkode: 2f579...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #42 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg vil da si heller at du var rusbruker. Så lenge ditt rusbruk ikke gikk utover livet men dens plikter du har; arbeid/skole, hjem, menneskelige relasjoner. Men rusmisbruk/rusbruk er vel en annen diskusjon. Anonymkode: 2f579...61d Jeg fant definisjonen. Jeg var rusmisbruker. Man må ikke miste alt. Når defineres man som rusmisbruker? Dersom en person (i) bruker et rusmiddel over tid, (ii) på en måte som er/kan være skadelig og (iii) den personen selv erkjenner at det/kan være er skadelig, men (iv) allikevel ikke slutter (eller reduserer), da kalles det for misbruk.19. sep. 2017 Med skadelig regner jeg bare stoffet som skadelig. Det var jo ikke sunt for kroppen. Anonymkode: a72f0...16f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareMay Skrevet 17. april Forfatter #43 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så alle som bruker rusmidler ødelegger seg? Anonymkode: 2f579...61d Å ruse seg fordi en kjeder seg? Det må jo være rene idiotien.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 17. april #44 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 time siden): Jeg tenker ikke på de som vokser opp i hjem med rusmisbrukere og blir introdusert for dette i veldig ung alder osv. De er uskyldige ofre. Men folk som begynner med dette i relativt voksen alder? Vi vet jo alle at rusmidler er fort avhengighetsskapende og uforenlig for det meste i livet. Det kjempes for legalisering osv. Hvem er det nyttig for? Fordi man er dum. Sorry not sorry, for å si det jeg mener. Hvis man er dum nok til å prøve rus, da mangler man evnen til risikovurdering. Jeg mener man rett og slett er må være litt kort i toppen om man faktisk velger å prøve rusmidler og tenker at det skal gå helt bra. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #45 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så alle som bruker rusmidler ødelegger seg? Anonymkode: 2f579...61d Ja, velkommen til realiteten. Anonymkode: 37bdf...958 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #46 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (2 minutter siden): Ja, det er jo en god grunn til å ødelegge seg 🤨 Jeg overlevde. Jeg lever i dag fordi jeg ruset meg til jeg ble bedre av de alvorlige traumene som holdt på å drepe meg. Jeg lever og gjør ting i dag som jeg ikke trodde var mulig. Og jeg bodde aldri på gaten. Jeg eier hus. Føler jeg må gjenta meg selv fordi du ikke hører etter. Anonymkode: a72f0...16f 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #47 Del Skrevet 17. april Det er ikke et valg å bli avhengig. Les deg opp! Anonymkode: 7d191...6f9 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #48 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 time siden): Det er dette jeg ikke skjønner. Oppegående mennesker som velger å ruse seg.. Hvor lenge kan en person holde seg oppegående med rus? Ender det ikke på gata til slutt? Det er jo ikke akkurat billig å finansiere rusmidlene heller.. Dette stemmer ikke. Gjennom jobb så kjenner jeg flere tunge narkomane som ruser seg mer eller mindre daglig på harde stoffer som amfetamin og heroin. De bor i alt fra leide kjellerleiligheter til finere villaer. Å være rusavhengig eller narkoman er ikke det samme som å ligge med en sprøyte i armen på gata. Noen av dem har også jobber som de klarer å følge opp, de er pene i tøyet og oppfører seg slik folk flest oppfører seg. Hadde du truffet dem på butikken hadde du tenkt at de var helt vanlige mennesker. Noen av dem begynte å ruse seg for å hanskes med traumer, andre fordi det var spennende. For flere begynte det dessverre med reseptbelagte legemidler som paralgin forte og tramadol etter f.eks en skade/operasjon som ikke gikk helt som ønsket. Smerte er en ekstremt sterk drivkraft og når legen slutter å skrive ut resept men smertene er like store så havner dessverre mange på det illegale markedet. Noen har holdt på slik i mange, mange, mange år. Jeg håper behandlingstilbudet blir bedre, eventuelt reglene for LAR endret noe slik at flere kan ta i mot behandling. Anonymkode: 98ce6...6c6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #49 Del Skrevet 17. april Svært mange av de jeg har møtt i min jobb i Rusomsorgen er helt ærlige på at deres misbruk er et resultat av idiotiske valg. De har ingen andre å skylde på. God og trygg oppvekst, utdanning, venner, partner etc. De skylder på seg selv og sine idiotiske valg. Anonymkode: 2976b...340 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #50 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 time siden): Jeg tenker ikke på de som vokser opp i hjem med rusmisbrukere og blir introdusert for dette i veldig ung alder osv. De er uskyldige ofre. Men folk som begynner med dette i relativt voksen alder? Vi vet jo alle at rusmidler er fort avhengighetsskapende og uforenlig for det meste i livet. Det kjempes for legalisering osv. Hvem er det nyttig for? Spør du folk om det også, folk som tryner på gaten? Eh, hvorfor valgte du å tryne? Du må gjøre som meg, altså, ikke tryne. Dooooh. Du må også forstå at mange ting kan man ikke tillate seg å dømme folk for, feks, om de tryner på gaten. Da blir det innlysende hvor kjip man er som menneske. MEN, det er noen områder hvor man kan tillate seg å dømme andre mennesker, uten at det blir ALTFOR synlig at man er et drittmenneske. Feks dømme rusmisbrukere. Anonymkode: 2560c...7c1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #51 Del Skrevet 17. april Blueberrymuffin skrev (2 minutter siden): Fordi man er dum. Sorry not sorry, for å si det jeg mener. Hvis man er dum nok til å prøve rus, da mangler man evnen til risikovurdering. Jeg mener man rett og slett er må være litt kort i toppen om man faktisk velger å prøve rusmidler og tenker at det skal gå helt bra. Det gikk bra. Jeg måtte enten velge å fortsette prøve ta selvmord eller jeg kunne holde ut livet med rus mens jeg gikk hos psykolog og fikk traumebehandling. Det fungerte. Jeg overlevde og har det bedre i dag. Det kalles å selvmedisinere. Pillene jeg fikk av legen var så svake og veldig vanedannende. Jeg ønsket ikke å bli avhengig av noe. Det var viktig for meg siden jeg ønsket en dag å ha et bedre liv. Og intelligensen min er over det normale, så jeg er ikke dum. Intelligente mennesker sliter også. Anonymkode: a72f0...16f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #52 Del Skrevet 17. april Blueberrymuffin skrev (7 minutter siden): Fordi man er dum. Sorry not sorry, for å si det jeg mener. Hvis man er dum nok til å prøve rus, da mangler man evnen til risikovurdering. Jeg mener man rett og slett er må være litt kort i toppen om man faktisk velger å prøve rusmidler og tenker at det skal gå helt bra. Synes svaret ditt var ganske så dumt jeg. Anonymkode: a72f0...16f 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 17. april #53 Del Skrevet 17. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes svaret ditt var ganske så dumt jeg. Anonymkode: a72f0...16f Jeg er ikke den som promoterer rusmisbruk som løsning når livet blir for vanskelig. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #54 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 time siden): Forklar meg. Hvilke rusmidler er forenelig med diverse yrker? Kokain er et av de vanligste rusmidlene blant høytfungerende rusmisbrukere. Yrkene som topper listene av dette, er kokker, piloter, leger, finans/børsfolk, selgere, modeller. Det er et rusmiddel som lar deg føle på mestring og selvtillit. Man opplever en følelse av at sansene er forhøyet, selv om dette til dels er kun en illusjon. Det er svært farlig å kjøre bil i kokainrus for eksempel, fordi man føler seg at man ahr ekstra god kontroll, selv bedre enn til vanlig, men hjernesenteret for fornuft er svekket i denne rusen. Dermed tar man ofte valg som har langt høyere risiko enn hva man selv klarer å oppfatte i øyeblikket. Mange begynner med noen linjer på fest av og til. Men, avhengigheten kicker raskt inn. Mange klarer seg lenge med å kun bruke det på fest, men så begynner de gjerne å feste oftere og oftere. Så har du de som bruker det for å komme seg gjennom lange vakter i slitsomme yrker med ugunstige timer. Kokker, piloter, leger, modeller spesielt. Anonymkode: bd5bd...291 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #55 Del Skrevet 17. april Blueberrymuffin skrev (4 minutter siden): Jeg er ikke den som promoterer rusmisbruk som løsning når livet blir for vanskelig. Men det gjør den norske stat. Fordi de ikke har tid til å hjelpe deg. Så de setter deg på piller. Anonymkode: 2f579...61d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #56 Del Skrevet 17. april For noen fordi man blir avhengig av smertestillende man har fått av legen og som er avhengighetsskapende Anonymkode: c8d4c...6fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #57 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 time siden): Hvor lenge er det mulig å kombinere det? Hva slags jobb kan de utføre i aktiv rus? Min far var alkoholiker, hadde topp jobb og karriere, gikk av som pensjonist når han var over 70 år. Rusen var hjemme, men var mye jeg tar en øl med kolleger også. Det er fullt mulig. Anonymkode: 75e25...660 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #58 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (15 minutter siden): Å ruse seg fordi en kjeder seg? Det må jo være rene idiotien.. Du drikker ikke kaffe? Eller snuser/røyker sigaretter? Nei? Bra For det er rusmidler. Anonymkode: 2f579...61d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #59 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (28 minutter siden): Jeg dømmer deg ikke.Det har jeg ikke noe grunnlag for. Jeg er bare nysgjerrig. Jeg kan love deg at jeg kunne ramset opp en hel del med "gode grunner" til å ruse meg jeg også.. Men ser ikke at det hadde endret noen ting. Jeg vet hva traumer er. Du fikk jo svaret ditt hvorfor noen begynner med rus Anonymkode: afa0d...1b7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april #60 Del Skrevet 17. april BareMay skrev (1 time siden): Det er dette jeg ikke skjønner. Oppegående mennesker som velger å ruse seg.. Hvor lenge kan en person holde seg oppegående med rus? Ender det ikke på gata til slutt? Det er jo ikke akkurat billig å finansiere rusmidlene heller.. De aller færreste ender på gata. Det sier noe om omfanget av rusmisbrukere. Alkoholisme er også et rusmisbruk forresten. Man kan holde seg oppegående i drøssevis av år, til og med hele livet. Det er ikke alle som skyter heroin. Virker som du tenker at det er bildet og normen for rusmisbrukere. Den største andelen er likevel alkohol, stimulanter eller pillemisbruk. Dem du ikke tenker over er rusmisbrukere. Knekk i knærne og heroinister er en annen liga. Anonymkode: 7ed7a...c9e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå