Gjest Virvel Skrevet 14. mars 2006 #21 Del Skrevet 14. mars 2006 Jeg beundrer sykepleiere enormt. Kunne absolutt aldri tenkt meg å være det selv, men jeg lar meg imponere av den profesjonelle omsorgen de gir. Og jordmor... det er stjerneyrke, det! ← Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chihiro Skrevet 16. mars 2006 #22 Del Skrevet 16. mars 2006 Status og lønn er ikke det viktigste for meg, men det er selvfølgelig viktig for yrkesstoltheten, blir man sett på som en "kariere kvinne" med ambisjoner hvis man velger å bli sykepleier? Man kan jo spesialisere seg? ← Min erfaring er at man absolutt ikke blir sett på som noen karrierekvinne når man velger sykepleien. Min mor og flere andre i familien hadde lenge en forventning om at jeg skulle bli noe riktig flott, helst lege, for det er det mange av i familien. Jeg studerte på universitetet først, men fikk ikke jobb med cand.mag graden min, så da begynte jeg på sykepleien for å få noe yrkesrettet. Trives med det, mange muligheter når man er ferdig. Og nå tror jeg familien har "gitt meg opp" sånn statusmessig. I stedet er det min lillesøster som må høre på hinting om både juss og økonomistudier. Eneste som jublet da jeg kringkastet yrkesvalget var min bestemor, men det var sikkert fordi hun var alvorlig syk akkurat da og hadde sett mange sykepleiere i aksjon (og skjønte at de ikke er noen underdanige gudsord fra landet). Har møtt mange sykepleiere som er utrolig effektive og handlekraftige, og som har både fagkunnskaper og empati! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2006 #23 Del Skrevet 16. mars 2006 Min erfaring med sykepleiere er at de er stresset, ser bare massen/gruppen/rommet, men ikke enkeltpasienten. Jeg har ligget på sykehus noen ganger og min erfaring er at de aller fleste sykepleierne glemmer alle detaljer hele tiden. Man må mase, rope, trekke i snoren, pushe på for å "snakke sin sak" hele tiden. De som er oppdratt til å være høflige finner fort ut at sykehussystemet ikke fungerer slik...der må man mase. Det er dumt, for vi er jo som regel syke når vi ligger der. Mitt inntrykk av dem er at de nesten blir som roboter som utførerer mekaniske handlinger: triller sengen til operasjon, gir mat, henter bandasje, gir smertestillende...men ingen av dem har tid til den enkelte og å snakke litt. Dessuten er det ikek mulig med litt prat i dagens syke-Norge, for alle må dele rom med minst 2 - 6 andre! Da forsvinner alt som heter "privat" når du hører at nabopersonen i sengen ved siden av får klyster og tisser på bekken mens de serverer mat til deg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #24 Del Skrevet 17. mars 2006 Status og lønn er ikke det viktigste for meg, men det er selvfølgelig viktig for yrkesstoltheten, blir man sett på som en "kariere kvinne" med ambisjoner hvis man velger å bli sykepleier? Man kan jo spesialisere seg? ← om man blir sett på som karrierekvinne?vel,mitt inntrykk er at i Norge blir man sett på som karrierekvinne bare man jobber 100% stilling vel,fra spøk til alvor:velg yrke ut ifra hjertet du!ikke hva som gir status!selv er jeg sykepleierstudent,planlegger senere videreutdanning i psykisk helsearbeid.jeg stortrives med studiene,det er givende og interessant å jobbe med mennesker og jeg har selvsagt stor respekt for sykepleiere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Mei Skrevet 17. mars 2006 #25 Del Skrevet 17. mars 2006 Hvor mange 3-års studier gir lavere begynnerlønn enn 300 000...? ← Førskolelærere Og topplønnen ligger også under 300.000 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 17. mars 2006 #26 Del Skrevet 17. mars 2006 (endret) Min erfaring med sykepleiere er at de er stresset, ser bare massen/gruppen/rommet, men ikke enkeltpasienten. Jeg har ligget på sykehus noen ganger og min erfaring er at de aller fleste sykepleierne glemmer alle detaljer hele tiden. Man må mase, rope, trekke i snoren, pushe på for å "snakke sin sak" hele tiden. De som er oppdratt til å være høflige finner fort ut at sykehussystemet ikke fungerer slik...der må man mase. Det er dumt, for vi er jo som regel syke når vi ligger der. Mitt inntrykk av dem er at de nesten blir som roboter som utførerer mekaniske handlinger: triller sengen til operasjon, gir mat, henter bandasje, gir smertestillende...men ingen av dem har tid til den enkelte og å snakke litt. Dessuten er det ikek mulig med litt prat i dagens syke-Norge, for alle må dele rom med minst 2 - 6 andre! Da forsvinner alt som heter "privat" når du hører at nabopersonen i sengen ved siden av får klyster og tisser på bekken mens de serverer mat til deg.. ← Endret 17. mars 2006 av Bertine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søster_27 Skrevet 17. mars 2006 #27 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg er selv sykepleier, og jeg valgte jobben fordi det var det jeg ville bli. Når det gjelder lønn så kunne den ha vært bedre i forhold til hva andre med like lang skolegang tjener. Jeg valgte ikke jobben pga av status, da hadde jeg heller satset på BI eller noe i den duren. Jeg valgte jobben fordi jeg liker å jobbe med mennesker, det er en allsidig jobb hvor ikke en dag er lik. Det er haugevis av utfordringer i yrket, bare en er villig til å ta noen etc. Mulighetene senere i livet er og mange, da tenker jeg på utfordringer, videreutdannelse etc. Jeg angrer ikke en dag på at jeg valgte som jeg gjorde, og jeg er glad for at ingen presset eller maste om en utdannelse jeg ikke ville ta. Jobben gir meg mye tilbake både av det positive og det negative Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #28 Del Skrevet 17. mars 2006 Førskolelærere Og topplønnen ligger også under 300.000 ← Det samme gjelder de med 6 års høyere utdannelse/hovedfag/profesjon fra et universitet: de kan også begynnerlønn i kommunesektor på kr. 260.000,- - 280.000,- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2006 #29 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg er selv sykepleier, og jeg valgte jobben fordi det var det jeg ville bli. Når det gjelder lønn så kunne den ha vært bedre i forhold til hva andre med like lang skolegang tjener. ← Ja vel? Det visste jeg ikke. I vår kommune tjener sykepleierne 300.000,- - 380.000,- (sykepleier/avd.sykepleier). De med dobbelt så lang utdanning og med komplekse stillingsomtaler tjener bare 280.000,- Hvem skulle klage her sa sykepleierne? Jeg tror det er noe alvorlig galt med kommunesektoren som helhet i lønnssystemene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søster_27 Skrevet 18. mars 2006 #30 Del Skrevet 18. mars 2006 Når du sier 300.000-380.000 er det da grunnlønn eller er det med tilleggene for ugunstig arb.tid? Bare lurer fordi jeg har nemlig ikke det i grunnlønn. Jeg vet at flere av mine venner i hjemmspl. og på sykehjem får en del ekstra tillegg ved ansvarsvakter, nattevakter, men det får ikke jeg som jobber på sykehus og er ansatt av staten. Der blir vi pålagt å ha ansvaret for avd.uten å få noe for det. Da jeg sa at vi kunne tjent bedre i forhold til andre yrker med like lang utdanning tenkte jeg ikke på helsesektoren eller lærere. Mannen min feks tjener 200.000 mer enn meg i året og han har like lang utdanning som meg (Han er ingeniør) Han jobber kun man-fred. fra 08.00-16.00 og har fri hver helg, natt, helligdager etc. Det gjør ikke jeg som sykepleier. Ja jeg vet at avd.spl. tjener mer, men som oftest har de da en videreutdanning etter spl.utdanningen. Jeg tror at de som tar sykepleien ikke gjør det for lønna sin skyld, de gjør de tav helt andre grunner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #31 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg synes det er merkelig at det er så ulik grunnlønn i alle kommunene! NSF gjør en kjempeinnsats i vår kommune i lokale lønnsforhandlinger, en vanlig sykepleier har i ca snitt en grunnlønn på 315.000,- på syke/gamlehjem. De får tillegg for kveld, helg og helligdager (turnusene) så reell lønn kan bli i snitt omtrent 325.000,- - 340.000,- avhengig av turnusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søster_27 Skrevet 18. mars 2006 #32 Del Skrevet 18. mars 2006 Som sagt jobber jeg i staten, og der ligger ikke grunnlønna på 300.000 ihvertfall. (Ikke i Oslo eller områdene rundt). Hvis en tar med tilleggene for ugunstig arb.tid vil en i løpet av et år komme over 300.000., men ikke i grunnlønna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2006 #33 Del Skrevet 18. mars 2006 Jeg jobber langt utenfor Oslo, kommunal sektor. Vi får ikke noe mer der: jeg er ikke sykepleier, men har likevel en ansvarfull jobb! Har Hovedfag og tjener 280.000,-, klart det er latterlig lite! Alle tjener tydeligivs det samme, unntatt menn, de tjener uansett over hva vi tjener, samme hva de jobber med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bertine Skrevet 18. mars 2006 #34 Del Skrevet 18. mars 2006 Ang lønn; jeg har jobbet både i kommunen og på sykehus og det er like lav lønn begge plasser. Alle desse tilleggene dere snakker om er jo ikke noe særlig høye da... Natt tillegget er på 41kr, helg på 23 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 19. mars 2006 #35 Del Skrevet 19. mars 2006 Du har et poeng der, og selvfølgelig er jeg enig, jeg bare føler at det er et press fra så mange hold, mange i omgangskretsen min som studerer arkitetktur, medisin, psykologi, kunst...kan sykepleiestudiet måle seg med dette? Jeg er så usikker og trenger råd fra noen som er litt mer reflekterte. har dere inntrykk av at sykepleiere er intelligente mennseker med ambisjoner? ← Du må vel spøke???????? Det kan da umulig spille noen rolle hva andre måtte mene???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #36 Del Skrevet 19. mars 2006 jeg er sykepleier og de fleste av mine venner er sykepleiere. HVOR i all verden er det man tjener 300 000 + tillegg?????? For dit vil jeg gjerne flytte!!!! Jeg har vært sykepleier i en god del år nå, og tjener overhodet ikke så mye. Og tilleggene for å arbeide kveld, natt og helgedager er LATTERLIGE!!! Når jeg arbeidet i butikk fikk jeg det 3 doble i tillegg for kveldsarbeide, enn det jeg har idag som sykepleier. Man velger ikke å bli sykepleier for verken lønna eller statusen sin del. de fleste velger vel dette yrket p.g.a interesse, mulighet for jobb og allsidigheten i yrket. Jeg har flere ganger angret på yrkesvalget p.g.a lønna og arbeidstidene. Ikke noe gøy å jobbe juleaften, 17 mai og i påska, og få lite igjen økonomisk for det. Når mine venninner som jobber utenfor helsevesenet har arbeidstid 8-16 og får MYE mer i lønn enn det jeg får. Da angrer jeg....... jaja, jeg får nå iallefall lønn i himmelen jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barbara Skrevet 19. mars 2006 #37 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg har inntrykk av at sykepleieryrket er et statusyrke på linje med alle andre. Riktignok tenker mange at sykepleierne er en gruppe som er mer omsorgsfulle og har mer empati enn andre grupper, men det er da ikke negativt? Jeg har en venninne i Oslo som jobber som sykepleier, hun bor alene i selveierleilighet og klarer seg fint økonomisk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 19. mars 2006 #38 Del Skrevet 19. mars 2006 Ser at de fleste har sagt det meste av hva jeg ville si. Må bare si at jeg beundrer sykepleierene for den jobben de gjør. De sykepleierene jeg har vært bort i, har vært veldig flinke, omsorgsfulle, flotte mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest King James Skrevet 19. mars 2006 #39 Del Skrevet 19. mars 2006 Hvilket inntrykk har dere av sykepleiere? Positivt? Jeg er så usikker på hva jeg vil bli. Jeg ønsker å ta en utdannelse med mange muligheter, og som gir meg mye kunnskap på mange felt. Jeg er veldig glad i naturvitenskapelige fag, og synes det er litt viktig med status og lønn... ← Jeg har ingenting i mot sykepleiere...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2006 #40 Del Skrevet 19. mars 2006 Jeg har ingenting i mot sykepleiere...... ← Kan tenke meg at de aller, aller fleste menn har en hemmelig drøm å å ha en sykepleier-kone som kan ta seg av barna og stelle hjemme, samt stille opp for mannen i hvit uniformert drakt om kvelden for ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå